صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۵۴۳

تابلو سیاسی 16 آبان ماه

تابلو سیاسی 16 آبان ماه-word
تابلوی سیاسی 16 آبان ماه pdf

  خراسان/ دعوت از پاپ برای حضور در پیاده روی اربعین
آیت ا... سید محمدتقی مدرسی از مراجع کربلا به دعوت خود از پاپ برای شرکت در موسم اربعین اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در سفری که به واتیکان داشتم، از پاپ دعوت کردم تا بیاید از نزدیک این مراسم بزرگ را مشاهده کند زیرا دیدن با آنچه از اخبار می شنوند فرق می کند تا ببینند ما چه داریم. آنچه که ببینند با آنکه در اخبار بشنوند فرق دارد. ما اصرار نداریم که پیروان سایر ادیان و مذاهب، با حضور در مراسم اربعین، لزوما شیعه شوند اما حداقل هیبت و هویت شیعه را درک می کنند و فضای تعامل بیشتری رخ خواهد داد.
مهر/ می‌خواهند ترکیب خبرگان راتغییر دهند
آیت الله خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به این سوال که علت هشدارهای برخی بزرگان درخصوص انتخابات مجلس خبرگان چیست؟، از «برنامه‌ریزی عده‌ای برای تغییر ترکیب کنونی خبرگان» سخن گفت و تاکید کرد: «عده ای در پی آن هستند وضعیت کنونی خبرگان را تغییر دهند. ترکیب فعلی خبرگان ترکیب مطمئنی است و کسانی در پی این هستند که این ترکیب را به هم بزنند».وی به برخی جلسات محفلی برای برنامه‌ریزی درخصوص انتخابات آینده خبرگان اشاره و تصریح کرد: «در بعضی محافل گفته اند ما نمی‌توانیم اکثریت مجلس خبرگان را به دست بیاوریم ولی اگر بتوانیم اقلیتی قوی را هم در خبرگان شکل دهیم برای ما موفقیت است».آیت الله خاتمی با بیان اینکه «تعدادی را در جلسات اسم بردند که باید تلاش کنیم در خبرگان آینده مورد اقبال مردم قرار نگیرند»، گفت: «برخی در جلسات خود به صراحت گفته‌اند که حتی اگر کاندیداهای ما موفق به کسب آراء نشدند مهم نیست، اما باید کاری کنیم تعدادی از جمله "سید احمد خاتمی" در انتخابات خبرگان رای نیاورند».عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به این افراد گفت: «من دل بسته به هیچ مسئولیتی از جمله خبرگان نیستم اما بدانند سیداحمد خاتمی حاضر است در راه این نظام سر بدهد. اگر امید این را دارند که بنده از انقلاب کنار بکشم این آرزو را به گور خواهند برد».عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید با توجه به روحیه آمریکایی‌ها، سرانجام برجام روشن نیست؟ اظهار کرد: «بله روشن نیست. سابقه سیاه آمریکا نشان می‌دهد که به وعده‌هایش پایبند نبوده است؛ اگر پایبند باشد یک استثا می‌شود».آیت الله خاتمی در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر دست دادن امام حسین(ع) با عمر سعد در روز عاشورا گفت: «اولا این سخن که امام حسین(ع) با عمر سعد دست داد سند ندارد، ثانیا بر فرض که سند هم داشته باشد این "سلام" و "مصافحه" غیر از مصافحه امروز با دشمن است. بیان اینگونه سخنان استفاده ابزاری از مقدسات است».
الف/ گزارش احمد توکلی از پشت‌پرده‌ بررسی برجام در مجلس
این گزارش که طبق معمول برای شفاف شدن نحوه ایفای وظیفه خدمتگزاری مردم در مقام نمایندگی تقدیم می‌شود، گوشه‌هایی از این ماجرای تاریخی را نیز روشن می‌سازد که ثبت و انتشار آن‌ها خود وظیفه مستقلی است.تلخ‌ترین قسمت، تخطئه متقابل رئیس مجلس و رئیس کمیسیون ویژه و دفاع بسیار هیجانی دکتر صالحی از خود و تیم مذاکره کننده و بیان تهدید دفن در بتن است. بالاخره کلیات طرح با ۱۳۹ رای موافق و۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۵۳ نماینده حاضر در جلسه تصویب میشود. بحث در جزئیات به سه شنبه ۲۱ /۰۷ /۹۴ موکول می‌گردد. آن روز آقای لاریجانی با تصلب سختی اجازه مطرح شدن هیچ پیشنهادی از ۲۰۰ و اندی پیشنهاد چاپ شده را نمی‌دهد. در حالی که حق مسلم قانونی نمایندگان بود. با فشار لاریجانی ، طرحی که معلوم بود ده ها سال سرنوشت کشور را رقم می‌زند، طی حدود ۲۰ دقیقه به تصویب می‌رسد! شورای نگهبان نیز با سرعت غیرمتعارف در این‌گونه موارد، فردای آن روز مصوبه مجلس را تأیید می‌کند. واقعا مردم حق دارند سرگیجه بگیرند!! سرمایه اجتماعی برباد رفته به دلیل این‌گونه رفتار توجیه ناپذیر حاکمان چگونه جبران می‌شود؟
وطن امروز/نامه «وطن‌امروز» در خصوص  عدم نقدپذیری دولت به رئیس‌جمهور
جناب دکتر روحانی با سلام و احترام امروز نخستین روز نمایشگاه مطبوعات است لیکن فقدان سعه‌صدر از جانب وزارت ارشاد دولت اعتدال، چنان عرصه را بر رسانه‌های منتقد تنگ آورده که شمار کثیری از اصحاب قلم، عطای شرکت در نمایشگاه مطبوعات را به لقای آن بخشیده‌اند. امری که لابد قبول می‌فرمایید به هیچ وجه زیبنده وزارت ارشاد دولتی نیست که ذیل شعار «اعتدال» وعده داده بود به خدا پناه ببرد از بستن دهان منتقد.آقای رئیس‌جمهور! چنان دستمان را بسته‌اند که حتی برای تیترزدن درباره حکام آل‌سعود هم باید تاوان پس بدهیم و روانه محکمه شویم! گو اینکه وزارت ارشاد در دوگانه «وطن امروز» و سردمداران سفاک سعودی، مدعی همان رژیمی است که امام راحل عظیم‌الشأن در وصفشان فرمودند؛ «اگر از صدام بگذریم، از آل‌سعود نخواهیم گذشت».جناب دکتر روحانی! لااقل معطوف بر انعکاس‌های خارجی خبر محاکمه روزنامه بابت تیترهای مربوط به حکام آل‌سعود، باید دانسته باشید که در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن و صرف‌نظر از سایر شکایت‌های وزارت ارشاد، روزنامه«وطن امروز» فقط 2 بار در رابطه با سران آل‌سعود روانه محکمه شد! آن هم به خاطر تیترهایی که هم مابه‌ازا در «واقعیت» داشت، هم ناظر بر «حقیقت» بود و هر چند که آحاد ملت، از همان اول، حق را به ما داد و از شاهکار وزارت فخیمه ارشاد، انگشت حیرت به دندان گزید، لیکن اندکی بعد فجایع رخ داده در کشور یمن و سرزمین منا باعث شد افکار عمومی به شکل مضاعفی جانب «وطن امروز» را بگیرد. این همه در حالی است که حضرتعالی، خود نیز چند باری علیه حکام آل‌سعود زبان به سخن گشوده، باری از توطئه نفتی سعودی گلایه‌ کرده‌اید و باری از خام‌اندیشی شاهزاده‌های جوانی که اگر مهار نشوند معلوم نیست چه سرنوشتی برای منطقه رقم خواهند زد.
کیهان/ تله‌گذاری فتنه‌گران برای وزیر اطلاعات!
حامیان فتنه به بهانه مجلس روضه در خانه قدرت‌ا... علیخانی، وزیر اطلاعات را کنار یکی از سران فتنه نشاندند.غلامحسین کرباسچی در اقدامی که طراحی شدن ماجرا را ثابت می‌کند تصویری را از مراسم روضه خانه قدرت علیخانی (نماینده سابق مجلس و مشاور هاشمی) و نشستن علوی وزیر اطلاعات در کنار خاتمی منتشر کرد. در این تصویر علوی و خاتمی به یکدیگر لبخند می‌زنند. کرباسچی، موسوی بجنوردی و مجید انصاری نیز در تصویر دیده می‌شوند. خاتمی و برخی از سران مجمع روحانیون نقش اصلی را در راه‌اندازی آشوب خیابانی تحت پوشش دروغ تقلب داشتند و این در حالی است که خاتمی در محافل خصوصی اذعان کرده که تقلب در انتخابات سال 88 را باور ندارد اما به اعتبار همراهی با خط خیانت و نفوذ خارجی، نه تنها حاضر نشده دروغ بودن ادعای تقلب را اعلان کند بلکه به همکاری با فتنه‌گران ادامه داده است.اصرار بر علنی کردن دیدار علوی با خاتمی از سوی فتنه‌گرانی نظیر کرباسچی در امتداد سیاست آلوده‌سازی مسئولان و قبح‌زدایی از خیانت بی‌سابقه فتنه‌گران انجام می‌شود. علوی دی ماه 92 خبر دیدار با خاتمی را تکذیب کرده بود. با عنایت به اینکه وزارت اطلاعات یکی از مراکز اصلی مقابله با خط نفوذ و فتنه‌گری است و جریان فتنه رسما از سوی آمریکا و اسرائيل و انگلیس مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته، انفعال در برابر خط نفوذ و بدتر از آن آلوده شدن به محافل فتنه‌گران، موجب اعتراض نیروهای مومن و حزب‌اللهی نسبت به این عملکرد شده است. به عبارت دیگر انتظار قانونی و انقلابی این است که وزیر اطلاعات و دستگاه‌ ذی‌ربط در خط مقدم مقابله با نقش آفرینان در پروژه‌های جبهه استکبار باشند نه اینکه در تله جریان‌های آلوده پای بگذارند.

تابناک/ قطار اقتصادی دولت، به دره سقوط می‌ رود

قائم‌مقام حزب کارگزاران انقلاب اسلامی با بیان اینکه شرایط اقتصاد به مرز بحران رسیده است، گفت: رفتار دولت در برخورد با اوضاع اقتصادی کشور به گونه‌ای است که انگار هیچ کس حاضر نیست قبول کند اوضاع بحرانی است و دولتمردان در کاهش هزینه‌های جاری به طور عملی اقدامات قابل توجهی انجام نداده اند.اقتصاد نیوز نوشت: لیلاز افزود: قطار دولت با این ترمز قادر نخوهد بود از سقوط اقتصاد کشور به دره جلوگیری کند و بهتر است ترمز قوی‌تری را به کار گیرد که آن در پیش گرفتن کاهش هزینه‌های جاری، صرفه جویی در هزینه‌ها و قطع کمک‌های غیر ضروری به سازمان‌ها و نهادهای گوناگون است.

ایرنا/ خطر واقعی در منطقه رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند 
«عبدالملک بدرالدین الحوثی» خطاب به مردمی که عصر جمعه با شعار «خطر اصلی رژیم صهیونیستی است نه باب المندب» در صنعا تظاهرات می کردند، گفت: رژیم سعودی تظاهر به مذهبی بودن و اسلام می کند در حالی که بیشترین ضربه را به اسلام می زند. وی افزود: در حال حاضر این رژیم با صهیونیست ها هم پیمان شده و بدترین انواع ظلم ها را در حق ملت یمن مرتکب می شود.الحوثی با بیان اینکه بدون شک یکی از مهمترین خطرها، خطر رژیم اشغالگر قدس است، تصریح کرد: حوادثی که کشور یمن اکنون شاهد آن است مهم ترین عامل آن دشمن صهیونیستی می باشد که روی باب المندب و کل مناطق مهم و حیاتی متمرکز شده و عناصر مزدور را از سراسر جهان برای رسیدن به اهدافشان جذب می کند.رهبر جنبش انصارالله از آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان مشکل اصلی منطقه یاد کرد و گفت: رژیم سعودی و نظام های مشابه آن صرفا آلت دست آمریکا و رژیم صهیونیستی و خدمتکار و برده و مزدورانی هستند که به نفع آنها فعالیت دارند و حمله به مردم یمن نیز در همین راستا به شمار می رود.

  تسنیم/ ادامه پیشروی ارتش سوریه در حماه و انهدام ده‌ها مخفیگاه تروریست‌ها در مناطق مختلف
به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه سانا، نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در حومه شمال غربی حماه واقع در مرکز این کشور، روستای الصفصافه را به کنترل کامل خود در آوردند.در این چارچوب یک منبع نظامی سوری از انهدام آخرین کانون گروههای تروریستی تکفیری در روستای الصفصافه در حومه شمال غربی حماه در خلال عملیات نظامی مستمر یگانهای ارتش در این منطقه که با پشتیبانی نیروی هوایی این کشور در حال انجام است، خبر داد.این منبع که با سانا گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: یگانهای ارتش و نیروهای مسلح ضمن کنترل کامل روستای الصفصافه، خسارتهای سنگینی به تروریستها و تجهیزات آنها وارد ساختند.این منبع همچنین از انهدام آخرین مخفی‌گاه و تجمعات تروریستهای النصره و گروه تروریستی موسوم به جیش الفتح و همچنین انهدام تعدادی از خودروهای مجهز به سلاحهای سنگین آنها در یک روستای واقع در دورترین نقاط شمال غربی حماه نزدیک مرزهای اداری با استان ادلب خبر داد.نیروی هوایی ارتش سوریه روز گذشته نیز شماری از خودروها و مخفی‌گاههای گروه موسوم به جیش الفتح در "مورک"، شمال "اللحایا"، شرق "اللطامنه" و "اللطمین"، "الجابریه"، "کفر نبوذه" و "تل هواش" در حومه شمالی حماه را منهدم کردند و شمار زیادی از تروریستها را به هلاکت رساندند.
  کیهان/ جنگ هواپيماهاي مسافربري
 روسيه كه با ورود ناگهاني و سريع خود به جنگ سوريه جهان را غافلگير كرد، به نظر مي‌رسد تصميم گرفته ‌است با ادبياتي مشابه نقش خود را براي مبارزه با تروريسم اين بار در يمن با همكاري انصارالله افزايش دهد. خبر فرود يك هواپيماي باربري روسي در فرودگاه صنعا يك بار ديگر منطقه را از اقدامات روسيه غافلگير كرد. روز پنج شنبه وزارت حوادث غيرمترقبه روسيه اعلام كرد كه يك هواپيماي باربري اين كشور حامل 23 تن كمك‌هاي بشردوستانه از جمله غذا و چادر در فرودگاه صنعا، جايي كه به خاطر حملات سعودي‌ها ناامن شده، فرود آمده است. خبرنگاران خبرگزاري فرانسه هم گزارش دادند كه آنها اين هواپيما را در فرودگاه صنعا كه «توسط شورشيان شيعه حوثي» كنترل مي‌شود، ديده‌اند. اين اولين بار نيست كه طي چند ماه گذشته روسيه كمك‌هاي انسان دوستانه به يمن ارسال مي‌كند. روسيه در ماه جولاي نيز از طريق هواپيماهاي باربري حدود 46 تن كمك‌هاي بشردوستانه به يمن اعزام كرده بود. هر چند روس‌ها اعلام كرده‌اند اين هواپيماي اخير هم حامل دهها تن كمك‌هاي بشردوستانه است اما تحليلگران اهداف اين اقدام رو‌س‌ها را فراتر عنوان مي‌كنند و معتقدند روسيه تصميم گرفته نشان دهد كه سقوط يك هواپيماي مسافربري روس در شرم‌الشيخ مانع كمك به متحدين جديد منطقه‌اي‌اش نمي‌شود. اعزام هواپيماي حامل كمك‌هاي بشردوستانه روسيه به يمن كمتر از يك هفته پس از آن صورت گرفت كه يك هواپيماي مسافربري روسيه در آسمان مصر سقوط كرد و تمامي 224 مسافر آن كشته شدند. عصر روز جمعه دولت روسيه اعلام كرد كه پروازهاي هواپيماهاي روسي به مصر تا زمان مشخص شدن علت حادثه سقوط هواپيماي روسي در صحراي سينا بايد متوقف شود.يوري برمين عضو شوراي روابط خارجي روسيه مي‌گويد: «اين نشان مي‌دهد مسكو به اين نتيجه قطعي رسيده كه سقوط هواپيماي باربري مي‌تواند يك عمليات تروريستي باشد.»

فارس/ کارتر: شیخ‌نشین‌های عرب باید برای مقابله با ایران نیروی زمینی‌شان را تقویت کنند

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با «جفری گلدبرگ»، روزنامه‌نگار یهودی و نزدیک به رژیم صهیونیستی در دفتر کارش در پنتاگون از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس انتقاد کرده و خواستار تقویت نیروی زمینی آنها برای مقابله با ایران شده است. کارتر در مصاحبه خود ضمن انتقاد از انفعال کشورهای عرب منطقه در همراهی تام و تمام با سیاست‌های کاخ سفید در غرب آسیا، خواهان مشارکت همه‌جانبه و نزدیک‌تر آنها بالاخص در مقابل ایران و منافع آن شده است.وزیر دفاع آمریکا خطاب به رؤسای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) و مصر، به آنها توصیه کرده که بهتر است به جای اشتیاق فزاینده به خرید جنگنده، به رویارویی تمام قد با ایران وارد شوند.اشتون کارتر در ادامه این مصاحبه با توجه به نقش فراگیر ایران در سدکردن اهداف و منافع استراتژیک آمریکا و متحدانش در منطقه از اعراب حاشیه خلیج‌فارس خواسته به‌تدریج به جای حضور در کابین جنگنده‌های تازه خریداری شده‌ی خود و پرواز در ارتفاع 30 هزار پایی (9 کیلومتری) از سطح زمین، به تربیت و اعزام نیروهای ویژه‌ی تهاجمی در روی زمین بپردازند.کارتر می‌گوید: «اگر شما به جاهایی که ایرانی‌ها قادر به کسب نفوذ هستند نگاه کنید خواهید دید که آنها در بطن بازی هستند، روی زمین. حضور ایران در مسائل سوریه، عراق، یمن و لبنان، چیزی نیست که مورد پسند ما باشد. ما این را دوست نداریم. ما دوست نداریم که آنها در بطن بازی باشند، ولی شرکای عرب ما 30 هزار پا فراتر از متن مسائل در آسمان سِیر کنند.»

ایران/ تحرکات ضدایرانی مقامات بحرین

دادگاه منامه با ادعای «انتقال اطلاعات به ایران»،  پنج شیعه بحرینی را به حبس ابد و خلع تابعیت محکوم  کرد. به گزارش «باشگاه خبرنگاران» به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ یک منبع قضایی در «منامه» مدعی شد این پنج نفر- که سه نفر از آنها به ایران فرار کرده‌اند- به جرم برقراری ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به منظور ارتکاب حملات در بحرین تحت پیگرد قرار گرفتند.  این منبع افزود: «دو متهم دیگر که در دادگاه حاضر شدند این اتهامات را تکذیب کردند». مقامات بحرین همچنین روز چهارشنبه مدعی شدند یک »سازمان تروریستی» وابسته به ایران را منهدم و 47 نفر را دستگیر  و  حملات قریب الوقوع علیه این کشور  را خنثی کرده‌اند. این ادعاها در فضای پرتنش مناسبات بحرین و ایران اعلام شده است.«منامه» سفیر خود در تهران را فراخواند و ماه گذشته کاردار ایران در بحرین را «عنصر نامطلوب» خواند. ایران نیز کاردار بحرین را از خاک کشورمان اخراج کرد.

ابتکار/ قاچاق، 2.2میلیون نفر را بیکار می‌کند

درحالی مسئولان آمار رسمی قاچاق در کشور را سالانه 22میلیارد دلار اعلام می‌کنند که بنا بر گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به‌ازای هر یک‌میلیارد دلار قاچاق حدود 100هزار نفر و در مجموع 2.2میلیون نفر بیکار می‌شوند. علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت‌: از جمله مشکلات دیگر در رسیدگی به تخلفات این حوزه، ناکارآمد بودن مجازات‌های اسلامی است به‌طوری که در برخی از موارد، قوانین مربوط به 60 سال پیش است و تاکنون بازنگری نشده است و در موارد دیگر جرائم متناسب و بازدارنده نیست، برای مثال گرانفروشی دارو در داروخانه‌ها در مرتبه نخست حداکثر تا 50هزار تومان جریمه دارد.

جهان نیوز/ تهدیدافراطیون‌توسط‌ روزنامه‌ اجاره‌ای‌ضد وزرای‌منتقددرکابینه

یک روزنامه اجاره‌ای نوشت. برخی دولتمردان دولت روحانی را دولت مستعجلی می‌دانند که قرار نیست تکرار شود.تحلیل روزنامه بهار وابسته به افراطیون مدعی اصلاحات در حالی است که همین طیف افراطی (پیش از این از دولت یازدهم به عنوان «رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان» و از روحانی به عنوان «کاتالیزور» خود نام برده‌اند. بهار در تحلیلی با عنوان «یک ظریف کافی نیست» از تنهایی عجیب روحانی در دولت خبر داده و نوشته است: حتی رئیس دولت اصلاحات که در دوره‌اش هر ۹ روز یک بحران ایجاد می‌شد هم، به تنهایی روحانی نیست؛ زیرا بدنه دولتش و استانداران و فرمانداران و بخشداران هم با سیاست‌های کلی دولت همراه بودند و معمولا مواضع رادیکال را ایشان می‌گرفتند و رئیس‌جمهور در پی تعدیل آن برمی‌آمد. روزنامه اجاره‌ای افراطیون در ادامه با تهدید وزرا نوشت: اگر واقعا وزرا و مشاورانی هستند که در ادامه راه، نفس بریده‌اند، باید از کابینه حذف شوند. وقتی در خبرها می‌خوانیم نیروهای احمدی‌نژاد در روابط عمومی‌های دولت جا خوش کرده‌اند، باید به فکر چاره‌ای اساسی بود.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات