صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 30 آبان 94 شماره 4238

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمن اصلـی کسی است که می‌خواهد دستاورد ملت ایران را از بین ببرد. (12/8/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
عملیات‌های هدفمند با نتایج چهارگانه

دو عملیات قهرمانانه جوانان فلسطینی که به تازگی در «الخلیل» و «تل‌آویو» رخ داد، چهار نتیجه مهم در پی داشت؛ نخست اینکه، کرانه باختری در اوضاع کنونی به منطقه اصلی و مادر انتفاضه و مقاومت تبدیل شده است و دشمن توان تسلط بر آن را ندارد. دوم اینکه، جوانان فلسطینی با عملیات‌های استشهادی خود، این مسئله را به اثبات رساندند که توانایی انجام عملیات‌های خود را در زمان و مکان مناسب دارند. سوم اینکه، عملیات‌های انجام‌شده هدفمند و از قبل طراحی‌شده و با برنامه صورت می‌گیرد؛ برای نمونه، در عملیات روز پنج‌شنبه یک فلسطینی در مقابل کنیسه یهودی در تل‌آویو که در اثر آن دو صهیونیستی کشته شدند، نام «اهارون لسبید» خاخام سرشناس نیز به چشم می‌خورد. وی قبلاً به پیامبر(ص) اهانت کرده و تخریب مسجدالاقصی را خواستار شده بود. در انتفاضه سوم فلسطینی‌ها که از 50 روز پیش آغاز شده است، تاکنون 18 صهیونیست از جمله سه خاخام به هلاکت رسیده‌اند. چهارمین نتیجه هم این است که عملیات جوانان فلسطینی از لحاظ مساحتی، کل سرزمین فلسطین را شامل شده است. به نظر می‌رسد، با تداوم عملیات‌ها در سرزمین‌های اشغالی طی روزهای آینده، انتفاضه قدس شدیدتر و قوی‌تر دنبال خواهد شد و اشغالگران توانایی مهار این خیزش عمومی را نخواهند داشت. با وجود این، دشمن صهیونیستی تلاش می‌کند، اراده ملت فلسطین را بشکند و آنها را از ادامه انتفاضه باز دارد؛ اما همه این تلاش‎ها با شکست سختی مواجه خواهد شد؛ چرا که افزایش و استمرار عملیات‌های فلسطینی‎ها در انتفاضه قدس بیانگر این مسئله است که اراده ملت فلسطین به ویژه نسل سوم در برابر اشغالگران سرزمین‌شان سست نخواهد شد و با وجود تهدیدات نتانیاهو در زمینه پیگرد عاملان عملیات‌ها و مجازات شدید آنها، انتفاضه به روند تصاعدی خود ادامه خواهد داد و کرانه باختری نیز نشان داده است که تسلیم فشارهای رژیم صهیونیستی (به هر اندازه‌ای که باشد) نمی‌شود.

ترجمه
غرب به دنبال شکاف در ائتلاف ایران-روسیه

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «فایننشال‌تایمز» 21 نوامبر 2015 (30 آبان) در مقاله‌ای به ماهیت‌شناسی ائتلاف میان ایران و روسیه پرداخت و نوشت: «یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مربوط به جنگ سوریه به میزان تداوم ائتلاف میان تهران و مسکو مربوط می‌شود. عملیات‌های روسیه-ایران در سوریه در حالی صورت‌ می‌گیرد که میان این دو کشور یک قرن بی‌اعتمادی و تردید وجود داشته است. روابط آنها پس از فروپاشی شوروی رو به گرمی رفت؛ اما اهداف بلندمدت این دو کشور همچنان تا حد زیادی متفاوت است. سوریه یکی از مهم‌ترین دستورکارهای سفر پوتین به تهران است.»
در ادامه مقاله آمده است: «کریستوفر فیلیپز، کارشناس سوریه در مؤسسه «چاتم هاوس» روابط ایران و روسیه را آمیزه «دوستی-دشمنی» توصیف می‌کند که در سوریه برای منافع مشترک کوتاه‌مدت با یکدیگر متحد شده‌اند. «هدف بلندمدت ایران به‌طور طبیعی مطلوب نیست». دیدگاه‌ها درباره توازن منافع ایران و روسیه، از جمله بقای شخص اسد متفاوت است؛ اما یکی از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید: «روابط پیچیده و گاهی سطحی تهران و مسکو برای بازکردن گره سیاست بین‌الملل بر سر جنگ سوریه ضروری بود». تنش میان تهران و مسکو بر سر آینده شبه‌نظامیان طرفدار حکومت موسوم به نیروی دفاع ملی، یکی از تنش‌های بالقوه میان آنها خواهد بود که دولت‌های غربی امیدوارند از طریق آن در ائتلاف تهران و مسکو شکاف ایجاد کنند؛ این مسئله مانعی بر سر راه‌حلی سیاسی در سوریه است.»
در پایان مقاله آمده است: «دیپلمات‌های روسی و خاورمیانه‌ای می‌گویند: مسکو درباره ایده تبدیل نیروی دفاع ملی به بخشی از نیروهای دولتی اسد بحث‌ کرده بود. ارتش سوریه به‌طور سنتی وفاداری بیشتری به روسیه دارد. تحولات آینده بر اجرایی شدن طرح تأثیر خواهد گذاشت و کارشناسان روسی امور سوریه تردید دارند که چنین طرحی محقق شود؛ اما مسئله نیروی دفاع ملی به تنشی جدی‌تر با ایران اشاره دارد که این گروه‌ شبه‌نظامی به یکی از ابزارهای مهم اعمال نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشور جنگ‌زده سوریه بدل خواهد شد.»

گزارش روز
بهانه‌ای دیگر

دوران پسابرجام و تصویب قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل متحد، به بهانه حقوق بشر! کانادا در هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته حقوق بشر درباره وضعیت حقوق بشر با تعریف غربی آن در جمهوری اسلامی طرح کرد که ایران را ناقض حقوق انسانی می‌شناخت؛ قطعنامه‌ای که با آرای رژیم کودک‌کش و جنایتکار صهیونیستی، آمریکا که بزرگ‌ترین زندان‌بان جهان است و دستش به خون هزاران هزار انسان بی‌گناه آلوده است و هم‌پیمانان‌شان به تصویب رسید. اگرچه حسين جابرانصاري، سخنگوی وزارت امور خارجه، این قطعنامه را بی‌ارزش دانست که با انگيزه‌هاي سياسي تصویب شده است و غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد این قطعنامه را نشان‌دهنده امیال سیاسی غرب خواند که البته حقیقت ماجرا هم جز این نیست؛ اما مهم‌تر و بالاتر از این بحث تأسف‌بار که بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر، متصدی حقوق بشر شده‌اند، رخ نمایاندن مجدد کینه و عداوت دشمن با جمهوری اسلامی ایران است. درواقع، این قطعنامه مهر باطلی بر ادعای آن بخش از روشنفکرنمایان و اصلاح‌طلبانی است که درپیش‌گرفتن دیپلماسی لبخند و عکس‌گرفتن با مقامات غربی را راهی برای پایان یافتن تنش میان ایران و غرب می‌دانستند. این قطعنامه تحقق این سخن حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که فرمودند: «دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ بقیه چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله هسته‌اى است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها می‌خواهند نظام جمهورى اسلامى را از ایستادگى در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند، البته این اتفاق نخواهد افتاد.»
ای کاش، از این قطعنامه‌ها درس بگیریم و درس بگیرند.

    
اخبار
1- وقتی که داد غربی‌ها هم درمی‌آید

  معیارهای دوگانه روزنامه‌های اصلاح‌طلب در برجسته کردن عملیات تروریستی پاریس و به حاشیه انداختن عملیات مشابه در لبنان،‌ با اظهار تعجب و نگرانی یک تحلیلگر اروپایی روبه‌رو شد. «جوسف کالب» عملکرد روزنامه‌های زنجیره‌ای را به دلیل حمایت از غرب و دور شدن از انصاف سرزنش کرده و نوشت: پس از حملات تروریستی در «ضاحیه» بیروت، روزنامه‌های «شرق» و «اعتماد» که هر دو از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب هستند، این خبر را در صفحه اول خود چاپ نکردند. روزنامه «ایران» هم فقط در حاشیه صفحه اول و بسیار کوتاه به این رخداد هولناک اشاره کرد؛ اما وقتی از آن طرف یک سری حملات تروریستی سبب کشته‌شدن بیش از ۱۲۰ نفر در شهر پاریس شد، هر دوی این روزنامه‌ها، این خبر را با حروف بزرگ و همراه با عکس روی صفحه اول خود زدند. به نظر می‌رسد، در این وضعیت، این روزنامه‌ها شبیه رسانه‌های غربی عمل کرده‌اند. این به آن معنا نیست که خبر پاریس اهمیت ندارد؛ بلکه برعکس، هر دوی این اتفاق‌ها به یک اندازه مهم هستند و باید پوشش داده شوند؛ اما نگاه دوگانه حاکم بر این رسانه‌ها تعجب‌برانگیز است که امیدوارم روزنامه‌های اصلاح‌طلب ایران در آینده از این نوع نابرابری‌ها جلوگیری کنند. وی در پایان نیز به این روزنامه‌ها توصیه می‌کند، مستقل باشید و از غرب پیروی نکنید.
2- آیا آمریکا به «کامران نجف‌زاده» ویزا می‌دهد؟
  دوره مأموریت ابراهیم شكوری، مسئول دفتر و خبرنگار اعزامی صداوسیما در نیویورك به پایان رسیده و با گذشت هشت ماه از زمان درخواست ویزا برای كامران نجف‌‌زاده به منظور حضور در این دفتر نمایندگی، هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و آمریكایی‌ها ویزایی صادر نكرده‌اند. جانشین پیشنهادی برای شكوری، كامران نجف‌‌زاده، خبرنگار سرشناس واحد مركزی خبر است كه در كارنامه‌‌اش تنها یك دوره فعالیت برون‌مرزی از سال 89 تا 91 در فرانسه دیده می‌شود که البته پیگیری‌ها و پافشاری‌های زیاد نجف‌زاده سبب اخراج وی از فرانسه شد. شاید فعالیت‌های خبری او و آنچه در فرانسه برایش رخ داده، سبب شده است كه آمریكایی‌ها با گذشت هشت ماه، درخواست ایران برای صدور ویزای او را بی‌نتیجه بگذارند. نجف‌‌زاده در دو سال اخیر، پای ثابت مذاكرات هسته‌ای تیم محمدجواد ظریف بوده و حالا هم وزارت امور خارجه پیگیر حل مشكل او برای سفر به نیویورك است.

اخبار کوتاه
**  حسین صمصامی، رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سؤال که «آیا حمایت از خودروسازان اقتصاد را از رکود خارج می‌کند؟»، تصریح کرد: دولت دو هزار و پانصد میلیارد تومان وام خودرو داد که ضرب در ضریب فزاینده شش، برابر است با 15 هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی در جامعه؛ دو هزار و 500 میلیارد تومان آن که وام خودرو است، باید دید که12 هزار و 500 میلیارد تومان آن کجا می‌رود و نظام بانکی این پول را چه خواهد کرد؟ صمصامی با بیان اینکه دولت در حال قدم برداشتن در فضای تاریکی است و هیچ اطلاعات شفاف اقتصادی ندارد، گفت: اقتصاد ایران به یک سکاندار قوی نیاز دارد که اطلاعات دقیقی از اوضاع داشته باشد که برای این کار به تشکیل بانک اطلاعاتی و شفافیت اقتصادی نیاز است.
**  حجت‌الاسلام شهیدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب که نباید بنیاد سیاسی بشود، هیچ کدام از اعضا و مسئولان بنیاد شهید، حق شرکت در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را ندارند. وی در همین زمینه اظهار داشت: اخیراً برخی از اعضا و مسئولان بنیاد شهید به دلیل فعالیت سیاسی و انتخاباتی از سِمت خودشان برکنار شده‌اند.
**  رحیم حاج‌نایبی، رئیس اتاق اصناف استان زنجان با تأکید بر خرید کالای ایرانی به منظور حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، گفت: در ماه اخیر نمایندگی کی.اف.سی در استان زنجان پلمپ شده است. این مسئول همچنین با انتقاد از برگزاری شوی لباس‌های خارجی افزود: عرضه پوشاک قاچاق و برگزاری شوی لباس در مراکز خصوصی و منازل شخصی افراد انجام می‌شود.
**  پس از گذشت چند ماه از رسانه‌ای شدن پرونده دکل نفتی، مشخص شد که محمدمحسن مهاجرانی، فرزند عطاءالله مهاجرانی، وزیر لندن‌نشین دولت اصلاحات در قراردادی مفصل با یکی از دلالان اصلی دکل، یعنی رضا طباطبایی، از این قرارداد، 300 میلیون تومان پیش‌پرداخت گرفته است. نامبرده هنگام فرار از کشور و پیش از پیوستن به پدرش بازداشت شد.
**  چارلی شین، هنرپیشه آمریکایی هالیوود به‌تازگی در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، چهار سال است به ویروس ایدز مبتلاست. او گفت: «بیش از 10 میلیون دلار» به افرادی که از عفونت او مطلع بوده‌اند، حق‌السکوت پرداخت کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات