صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۴۱

تاوان سخت

۱۷ ثانیه سرنوشت‌ساز برای معادلات منطقه غرب آسیا؛ مقامات ترکیه مدعی هستند، به دلیل ورود ۱۷ ثانیه هواپیما سوخو به آسمان ترکیه، این بمب‌افکن را سرنگون کردند؛ ادعایی که [...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: ۱۷ ثانیه سرنوشت‌ساز برای معادلات منطقه غرب آسیا؛ مقامات ترکیه مدعی هستند، به دلیل ورود ۱۷ ثانیه هواپیما سوخو به آسمان ترکیه، این بمب‌افکن را سرنگون کردند؛ ادعایی که روسیه آن را کذب می‌خواند. اما فارغ از چگونگی واقعیت ماجرا، همین ۱۷ ثانیه کافی بود تا معادلات در منطقه غرب آسیا دچار یک تحول اساسی بشود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنشی صریح، شلیک به بمب‌افکن روسی را خنجری از پشت خواند که در حمایت از داعش و به دلیل عصبانیت آنکارا از مسدود شدن راه ترانزیت نفت داعش صورت گرفته است و از انتقام بزرگ سخن به میان آورد.
پس از این سخنان بود که تحولات در منطقه آغاز شد؛ ابتدا سامانه اس ۴۰۰ روسیه در سوریه مستقر شد، سپس روسیه ناو جنگی را در مجاور سواحل لاذقیه سوریه مستقر کرد و رسماً اعلام کرد، حملات به داعش را گسترش خواهد داد. اما پیامد مهم دیگر این ماجرا تیره شدن روابط روسیه و ترکیه بود، تا آنجا که ابراز تأسف ترکیه و اعلام آنکه ما نمی‌دانستیم این جنگنده روسی است، هم نتوانست آبی بر آتش خشم روسیه باشد و پوتین تماس‌های مکرر همتای ترک خود را بی‌جواب گذاشت و درخواست ملاقات وی را نیز رد کرد؛ همچنین، فرمان تحریم‌های گسترده اقتصادی‌ای علیه ترکیه را امضا کرد که مبادلات ۳۱ ميليارد دلاری را که اردوغان در رویای رساندن آن به صد میلیارد دلار به سر می‌برد، با خطر جدی روبه‌رو می‌سازد. کاخ کرملین که در اولین اقدام، بازرگانان ترک را دیپورت و کامیون‌های تجاری ترکیه را پشت مرزهای روسیه متوقف کرده بود، تحریم گسترده علیه پنجمين شريک تجاري روسيه را نیز در دستور کار قرار داد؛ تحریمی که واردات کالا از ترکیه، فعالیت شرکت‌های ترکیه‌ای در روسیه و فعالیت اتباع ترکیه در شرکت‌های روسی را منع می‌کند؛ البته فراتر از متن تحریم‌ها، حضور چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر روس که سالانه به ترکیه سفر می‌کردند نیز با مخاطره روبه‌رو شده است که همه اینها نشان می‌دهد، ترکیه در مخمصه خودساخته‌ای قرار گرفته است که هزینه‌های فراوانی برایش خواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات