صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 10 آذر 94 شماره 4245

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم، ای کاش همراه شما بودیم.(94/9/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
پرده‌ای از یک نمایش سیاسی

پرده اول: هفته گذشته نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در قرچک که با حضور «عبدالواحد موسوی‌لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه بود و متعاقب آن، رسانه‌های حامی این جریان به جنجال رسانه‌ای درباره این رویداد پرداختند و کوشیدند، از این جلسه انتخاباتی بهره‌برداری لازم را برای مقاصد سیاسی و انتخاباتی داشته باشند.
پرده دوم: در آستانه روز دانشجو، یکشنبه این هفته حضور «آذر منصوری» عنصر اصلاح‌طلبی که در جریان فتنه 88 سابقه محکومیت دارد، در دانشگاه یاسوج دستمایه حاشیه‌هایی شد که بهانه لازم را برای تبدیل آن به تیتر یک برخی رسانه‌های زنجیره‌ای فراهم کرد. در این میان، گویا بوق‌های تبلیغاتی دشمنان در آن سوی مرزها هم فرصت را مغتنم شمردند تا از این حرکت ساختارشکن و حواشی آن برای اهداف ضدانقلابی خود استفاده کنند.
این دو نمایش، نخستین پرده‌های سناریویی هستند که در گذشته نیز تجربه شده‌اند؛ چرا که نگاهی به گزارش‌ها و اخبار منتشرشده درباره کمّ‌وکیف حواشی این رویدادها و تجربه سالیان گذشته و انتخابات‌های قبلی از یک سو و وضعیت نه‌چندان مطلوب جریان موسوم به اصلاح‌طلبی برای عرض‌اندام در عرصه انتخابات که از همراهی آنان با فتنه 88 ناشی شده است، از سویی دیگر نشان می‌دهد، این حوادث با هدایت و برنامه‌ریزی دقیقی در حال وقوع است تا جریان متبوع با مظلوم‌نمایی و معطوف کردن توجهات افکار عمومی بتواند از این نمد کلاهی برای خود دست و پا کند.
نگاهی به کلیدواژه‌های رسانه‌های زنجیره‌ای در انعکاس این رویدادها و حوادث مشابه آنها، حکایت از این دارد که اتاق فکر رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و عوامل دخیل در فتنه در تلاشند تا با ظرافت خاصی نیروهای انقلابی و ارزشی را عاملان اصلی این حوادث معرفی کنند و در رهگذر این اتهامات، سناریوی تخریب وجهه برخی نهادهای انقلابی و نیروهای ارزشی و انقلابی را دستور کار بعدی خود قرار دهند. از این رو، تیزبینی و هوشیاری امت حزب‌الله برای ناکام گذاشتن عوامل و عناصر فتنه‌گر و ضدانقلاب در تحقق نقشه‌های شوم‌شان ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

ترجمه
افزایش قدرت و نقش‌آفرینی داعش در یمن
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «المانیتور» 1 دسامبر 2015 (10 آذر) در مقاله‌ای به حضور داعش در یمن و تشدید تروریسم در این کشور پرداخت و نوشت: «جنگ داخلی یمن به داعش اجازه داده است که حضور خود در این کشور را گسترش دهد. در میانه گسترش افراط‌گرایی ناشی از جنگ حوثی‌ها و دولت مرکزی، داعش به دشمن مهم حوثی‌ها و القاعده در شبه‌جزیره عربستان تبدیل می‌شود و جای پای خود را در شمال یمن که تحت سلطه حوثی‌هاست، تقویت می‌کند و در جنوب با وجود حضور مسلط القاعده به تقویت موقعیت خود ادامه می دهد.
در ادامه مقاله آمده است: «حملات گروه‌های طرفدار داعش در ماه اکتبر، همزمان با اعلام وفاداری به ابوبکر بغدادی افزایش یافت. در نتیجه، فعالیت‌های آنها بعدی پیچیده‌تر یافته است؛ زیرا تلاش می‌کنند خود را جزء عوامل مؤثر خشونت در صحنه یمن نشان دهند. این گروه‌ها نیروهای دولتی و نیز حوثی‌ها و شیعیان مورد حمایت ایران را مورد حمله قرار دادند. داعش دو عملیات بزرگ در ماه اکتبر انجام داد و مسئولیت حملات به محل استقرار رئیس‌جمهور و اعضای کابینه یمن در هتل قصر عدن را برعهده گرفت. همچنین داعش حملات خود در یمن را در ماه مارس آغاز کرد و طی آن، دو مسجد شیعیان حوثی را در صنعا مورد حمله قرار داد که به مرگ چند تن از فرماندهان حوثی و رهبران مذهبی آن منجر شد.
در پایان مقاله آمده است: «داعش ماه آوریل سربازان یمنی را سر برید و در جنوب یمن 11 تن دیگر را با جوخه آتش اعدام کرد. سطح فزاینده خشونت به تقویت این گروه کمک می‌کند و سبب می‌شود که به جایگزین القاعده یمن تبدیل شود. تاکتیک‌های رزمی داعش مبتنی بر تسلط بر برخی مناطق خاص است؛ درست شبیه آنچه در سوریه و عراق انجام داده است که در واقع پیش‌درآمدی برای حمله به سایر مناطق یمن خواهد بود.

گزارش روز
تاوان سخت

17 ثانیه سرنوشت‌ساز برای معادلات منطقه غرب آسیا؛ مقامات ترکیه مدعی هستند، به دلیل ورود 17 ثانیه هواپیما سوخو به آسمان ترکیه، این بمب‌افکن را سرنگون کردند؛ ادعایی که روسیه آن را کذب می‌خواند. اما فارغ از چگونگی واقعیت ماجرا، همین 17 ثانیه کافی بود تا معادلات در منطقه غرب آسیا دچار یک تحول اساسی بشود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنشی صریح، شلیک به بمب‌افکن روسی را خنجری از پشت خواند که در حمایت از داعش و به دلیل عصبانیت آنکارا از مسدود شدن راه ترانزیت نفت داعش صورت گرفته است و از انتقام بزرگ سخن به میان آورد.
پس از این سخنان بود که تحولات در منطقه آغاز شد؛ ابتدا سامانه اس 400 روسیه در سوریه مستقر شد، سپس روسیه ناو جنگی را در مجاور سواحل لاذقیه سوریه مستقر کرد و رسماً اعلام کرد، حملات به داعش را گسترش خواهد داد. اما پیامد مهم دیگر این ماجرا تیره شدن روابط روسیه و ترکیه بود، تا آنجا که ابراز تأسف ترکیه و اعلام آنکه ما نمی‌دانستیم این جنگنده روسی است، هم نتوانست آبی بر آتش خشم روسیه باشد و پوتین تماس‌های مکرر همتای ترک خود را بی‌جواب گذاشت و درخواست ملاقات وی را نیز رد کرد؛ همچنین، فرمان تحریم‌های گسترده اقتصادی‌ای علیه ترکیه را امضا کرد که مبادلات 31 ميليارد دلاری را که اردوغان در رویای رساندن آن به صد میلیارد دلار به سر می‌برد، با خطر جدی روبه‌رو می‌سازد. کاخ کرملین که در اولین اقدام، بازرگانان ترک را دیپورت و کامیون‌های تجاری ترکیه را پشت مرزهای روسیه متوقف کرده بود، تحریم گسترده علیه پنجمين شريک تجاري روسيه را نیز در دستور کار قرار داد؛ تحریمی که واردات کالا از ترکیه، فعالیت شرکت‌های ترکیه‌ای در روسیه و فعالیت اتباع ترکیه در شرکت‌های روسی را منع می‌کند؛ البته فراتر از متن تحریم‌ها، حضور چهارمیلیون و 500 هزار گردشگر روس که سالانه به ترکیه سفر می‌کردند نیز با مخاطره روبه‌رو شده است که همه اینها نشان می‌دهد، ترکیه در مخمصه خودساخته‌ای قرار گرفته است که هزینه‌های فراوانی برایش خواهد داشت.
 
اخبار
1- همدردی کنیسه با مسجد در کانادا

  به دنبال آتش‌سوزی عمدی در مسجدی در کانادا، کنیسه (عبادتگاه) یهودیان درهای خود را برای ورود مسلمانان و اقامه نماز آنها در این محل باز کرد. به‌تازگی و به دنبال حملات تروریستی در پاریس، شماری از افراد ناشناس با پرتاب بطری‌های آتش‌زا، یکی از مساجد کانادا را به آتش کشیدند. این آتش‌سوزی 80 هزار دلار به این مسجد خسارت وارد کرد و سبب شد، مسلمانان جایی برای برگزاری عبادت گروهی خود نداشته باشند. به دنبال این اتفاق، رهبر کنیسه یهودیان در شهر «پیتزبورو» کانادا از مسلمانان خواست تا با حضور در کنیسه، نماز خود را در این محل برگزار کنند. جمعی از این مسلمانان نیز با پذیرش دعوت رهبر کنیسه یهودیان، تاکنون دو مرتبه در این کنیسه نماز خوانده‌اند. همچنین، یک وعده شام مشترک میان یهودیان و مسلمانان در محل این کنیسه برگزار شده است. گفتنی است، 110 هزار دلار از سوی مردم برای تعمیر مسجد جمع‌آوری شده است.
2- دروغگویان سریالی
  «استفان لندمن» که از منتقدان جدی سیاست‌های کاخ سفید و غرب به سرکردگی آمریکا به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مواضع رهبر معظم انقلاب گفته است: آیت‌الله خامنه‌ای با صراحت سخن می‌گوید و به آنچه می‌گوید، عمل می‌کند. باید عرض کنم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز همان‌طور است. آیت‌الله خامنه‌ای و پوتین مخالف سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و در نقطه مقابل، همان‌طور که بارها گفته‌ام، اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دروغگویان سریالی هستند. سخنان انتقادی آیت‌الله خامنه‌ای از غرب به سرکردگی آمریکا و اسرائیل خوشایند منافع آمریکا نیست. گفتار و پیام‌های رهبر ایران در جامعه مسلمانان و در بین اقشار مختلف جوانان و بزرگسالان نفوذ دارد؛ آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به همه رهبران مسلمان کشورهای اسلامی از جایگاه بالاتری برخوردار است.

اخبار کوتاه 
**  در حالی که رسانه‌های غربی نامه دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی را به شدت سانسور کردند و توئیتر در اقدامی نه‌چندان دور از انتظار، حساب کاربری دفتر مقام معظم رهبری و هر حسابی را که لینک نامه امام خامنه‌ای را منتشر کرده بود، مسدود کرد، بخش‌هایی از نامه رهبر معظم انقلاب میان جوانان غربی و رسانه‌های عرب زبان بازتاب چشمگیری داشته و مورد توجه ویژه قرار گرفته است، از جمله این بخش‌ها جمله «من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملت‌ها و کوچک شمردن فرهنگ‌های مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیان‌بار تلقی می‌کنم» بود.
**  طبق توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا، ترکیه سه میلیارد یورو و برخی مشوق‌های سیاسی دریافت می‌کند تا در ازای آن، نظارت بر مرزهایش را افزایش دهد و پناه‌جویان کنونی را در خاک خود نگه دارد. از جمله مشوق‌های سیاسی این است که گفت‌وگوها درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سر گرفته شود. در سال جاری میلادی بیش از ۷۲۰ هزار پناه‌جو از سواحل یونان به اروپا رسیده‌اند که بیشتر آنان از ترکیه گذشته‌اند. طبق این توافق، شهروندان ترکیه می‌توانند بدون ویزا به کشورهای منطقه شنگن در اروپا سفر کنند.
**  منابع امنیتی گزارش دادند، با ادامه عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و انصار الله، 12 پایگاه نظامی عربستان در قبضه نیروهای انصار الله قرار گرفته است. در حالی که ممکن است در آینده نزدیک دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای بین طرف‌های یمنی آغاز شود، در 48 ساعت گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند پایگاه نظامی «نهوقه» در نجران را تحت سلطه خود درآورند.
**  معترضان در پاریس به دلیل ممنوعیت تظاهرات، به جای حضور خود، کفش‌های‌شان را در کنار یکدیگر قرار دادند تا از این طریق به عملکرد قدرت‌های بزرگ در برابر تغییرات آب و هوایی اعتراض کنند. تعداد این کفش‌ها به 22 هزار جفت رسیده است. پاریس میزبان نشست سران کشورهای جهان برای بررسی تغییرات آب و هوایی است.
**  مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: مجوز تأسیس 1260 مگاوات نیروگاه خورشیدی به دست آلمان‌ها برای کل کشور که 300 مگاوات آن مربوط به استان تهران است، از سوی سازمان بهره‌وری انرژی ایران صادر شده و آلمان‌ها به دنبال تحویل زمین هستند.
**  نخست‌وزیر عراق در واکنش به اظهارات دو سناتور آمریکایی مبنی‌بر افزایش شمار نظامیان این کشور در عراق، بار دیگر تکرار کرد که دولتش برای شکست داعش به نیروی خارجی نیازی ندارد؛ اما از حمایت‌های تسلیحاتی استقبال می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات