صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۲۴

تابلو سیاسی دوشنبه 9 آذر ماه 1394

تابلو سیاسی دوشنبه 9 آذر ماه 1394 word
تابلو سیاسی دوشنبه 9 آذر ماه 1394 pdf

ارتش سوریه به موفقیت های چشمگیری دست یافت
خبرگزاری رسمی اتریش 'آپا' به نقل از چند مقام آگاه اعلام کرد که ارتش سوریه تحت فرمان بشار اسد توانسته  کنترل بیشتری از قسمت های مختلف شهر رقه در سوریه را به دست آورد. ارتش همچنین ضمن آزاد سازی بخش وسیعی از حلب توانسته تعدادی از شبه نظامیان داعش را دستگیر کند. آپا با اشاره به موفقیت های ارتش سوریه افزود: در هفته های اخیر نیروهای وفادار به بشار اسد با حمایت هوایی روسیه و همراهی مستشاران ایران مبارزه های خود را در سراسر سوریه علیه گروهک تروریستی داعش گسترده تر کرده اند.

  ای کاش همراه زائران اربعین بودیم 
حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت». به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در جلسه درس خارج فقه، پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است. ایشان با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کردند این فرصت را مغتنم بشمارند و افزودند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم. رهبر انقلاب، فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) و زیارت این عناصر ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی را از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی دانستند و گفتند: حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگی های برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت». ایشان همچنین زائران اربعین را به رعایت ضوابط و مقررات توصیه و تأکید کردند: دولت در خصوص خروج از کشور مقرراتی معین کرده که حتماً باید مراعات شود و حرکت خارج از این ضوابط مطلوب نیست.

جدایی کارگزاران و حامیان دولت از اصلاح‌طلبان
روزنامه آرمان/  یک روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی در تحلیلی از سخنان غلامحسین کرباسچی گفت که احتمال دارد کارگزاران به همراه حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس جدا شوند. روزنامه آرمان طی گزارشی ذیل عنوان چرا کرباسچی از قرض نیرو سخن گفت؟ نوشته است: درباره اظهارات کرباسچی می‌توان 2 گمانه را مطرح کرد. نخست اینکه برخی شایعات درباره حزب کارگزاران به واقعیت نزدیک است یعنی این حزب مانند انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خواهد نقش‌آفرین عرصه انتخابات شود و از آنجا که اطلاع دارد برخی مانند رسول منتجب‌نیا مخالف این موضوع یعنی پررنگ شدن نقش کارگزاران هستند درصدد است با عاریه گرفتن نیرو از رقیب، آنها را وامدار خود کرده و در مواقع لزوم به نفع خود بهره گیرد. گمانه دیگر این است که کارگزاران به حامیان دولت بسیار نزدیک است و می‌توان در برخی موضوعات آنها را در یک مجموعه تعریف کرد در نتیجه پس از جدا شدن حامیان دولت از اصلاح‌طلبان، کارگزاران هم ندای جدایی سر دهد و از ائتلاف خارج شود که البته این موضوع تنها یک گمانه است. اگر حامیان دولت با کارگزاران بخواهند لیست مشترک دهند بنابراین باید این گمانه را مدنظر داشت که یک لیست به موازات اصلاح‌طلبان با همان دیدگاه‌ها در انتخابات عرضه خواهد شد که به‌طور حتم سودی برای طرفین نخواهد داشت. منتجب نیا در واکنش به این موضوع گفته که حزب اعتدال و اصلاح طلبان رقیب هم نیستند.

  روز اجرای توافق هسته‌ای ممکن است عقب بیفتد
پایگاه خبری اینترناشنال بیزینس تایمز در گزارشی نوشت؛ درحالیکه ایران هزاران سانتریفیوژ خود را غیرفعال کرده است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در حال بررسی فعالیتهای گذشته هسته‌ای این کشور و اتهامات مربوط به آن است. این گزارش می افزاید؛ محمد جواد ظریف روز یکشنبه گفت که ایران گام آخر توافق هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد مگر اینکه آژانس پرونده موسوم به فعالیت های گذشته برنامه هسته‌ای ایران را ببندد. این اعلامیه احتمالا اجرای توافق و متعاقب آن لغو تحریم ها که بسیاری از شرکت های خارجی منتظر آن هستند را به عقب خواهد انداخت. ظریف گفت: ما همیشه گفته‌ایم که مسائل مربوط به گذشته فعالیت های هسته‌ای ایران بی اساس و بی اعتبار است. بستن موضوع پی ام دی لازمه اجرای برجام است. بیزینس تایمز نوشت: از زمان حصول توافق در تابستان بسیاری از شرکت های خارجی در تدارک ورود به بازار ایران هستند و حتی پیش قراردادهایی نیز با طرف ایرانی تنظیم کرده‌اند. با این حال هنوز این شرکت ها اجازه ورود و تجارت با ایران را ندارند تا روز اجرای توافق که مصادف با شروع لغو تحریم ها است آغاز شود. با این حال بیزینس تایم مدعی شد که بعضی از شرکت های خارجی از چندی قبل تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند که نقض قوانین تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این گزارش افزود: هنوز مشخص نیست که طرفین توافق چه زمانی روز اجرای توافق هسته‌ای را اعلام می‌کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این زمان ممکن است در ماه ژانویه باشد.

فعالیت انتخاباتی دولتی‌ها خارج از وقت اداری بلامانع است!
مقیمی معاون سیاسی وزیر كشور در نشست خبری گفت: تبلیغات انتخابات از۲۹ بهمن رسما آغاز میشود. هیچ مقام دولتی نمیتواند در جایگاه دولتی فعالیت و تبلیغات كند و خارج از وقت اداری در زمان تبلیغات رسمی میتواند فعالیت كند.این بدان معناست که دولتمردان و شخصیت های دولتی می توانند خارج از وقت اداری یا حتی با اعلام مرخصی، اقدام به فعالیت های انتخاباتی نمایند.پیش از این محمود احمدی نژاد نیز در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ مدعی شده بود، برای همراهی اسفندیار رحیم مشایی جهت ثبت نام برای کاندیداتوری مرخصی گرفته و خارج از شخصیت حقوقی خود به این محل آمده است. 

   شانس آوردیم که آمریکا جنگنده‌ روسی را ساقط نکرد!
زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفت: رئیس جمهور روسیه ابتدا عصبانی شد و خشم خود را خالی کرد اما سپس مذاکره درباره رسیدگی به این مشکل را آغاز کرد. ترک‌ها نیز ثابت کرده‌اند که افرادی انعطاف پذیر و جدی هستند و در رویدادها اغراق نمی‌کنند. بنابراین درک اقدامات طرفین در این درام آشکار منطقی‌تر می‌شود. اما گمان می‌کنم بسیار خوش شانس بودیم که هواپیمای روس‌ها را ما ساقط نکردیم. این مدافع جنگ سرد همچنین درباره روابط میان واشنگتن و مسکو که بسیاری آن را در پایین‌ترین حد از زمان جنگ سرد توصیف کرده‌اند، بسیار خوش بین است. برژینسکی گفت: این تنش‌ها جدی اما غیر کشنده هستند. شاید آدم ساده و بی‌تجربه‌ای باشم اما فکر می‌کنم این یکی از شرایطی است که در آن خطرات آنقدر وخیم و حاد نیستند. وی افزود: با کنار گذاشتن تنش میان ترکیه و روسیه و توجه به مهار ناآرامی‌های گسترده‌تر منطقه‌ای و پیش رفتن به سوی سازش‌های سودمند، قدرت‌های بزرگ می‌توانند به پیشرفت‌هایی دست یابند.

*فارس/ رئیس انجمن زرتشتیان ایران گفت: کار دین، انسان‌سازی و فرهنگ‌سازی است، همه ما باید دیندار باشیم و در این مسیر بهترین کار «دانایی‌» است. دانش را که داشته باشیم، داعش از بین خواهد رفت.اردشیر خورشیدیان، در گفت‌وگو با فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران در حفظ وحدت بین ادیان بسیار کوشیده است. در داخل نیز همه با هم یکی هستیم و در یک مسیر حرکت می‌کنیم، باید دست به دست دهیم تا ایران را بسازیم.

  ۱۵۰هزار نظامی روسیه به جنگ با داعش اعزام می شوند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکسپرس، رئیس جمهور روسیه می گوید کشورش قصد دارد برای نابودی کامل داعش ۱۵۰ هزار نیروی نظامی به سوریه اعزام کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اعلام این خبر گفت در آینده ای نزدیک این تعداد نیروی نظامی به سوریه اعزام خواهد شد. به گفته پوتین این اقدام روسیه در واکنش به درخواست فرانسه و دیگر کشورهای جهان برای نابودی کامل داعش در سوریه صورت می گیرد. بر اساس این گزارش روسیه با همکاری کشورهای دیگر حملات گسترده ای علیه تروریست های داعش انجام می دهد که بیشتر آنها شامل حملات هوایی می شوند. کارشناسان سیاسی نظامی اعتقاد دارند برای نابودی کامل داعش نیاز به عملیات زمینی گسترده ای وجود دارد.

رهبر عالی ایران اسرائیل را وحشی‌تر از تروریست‌های حملات پاریس خواند
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل با اشاره به نامه دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی نوشت: رهبر عالی ایران میگوید که اسرائیل وحشیتر از تروریستهایی است که در حملات پاریس دست داشتند. تایمز اسرائیل با برجسته کردن اظهارات رهبری درباره مساله فلسطین و کشته شدن فلسطینی ها به دست صهیونیست ها ادامه داد؛ رهبر ایران در پیام خود گفته است هیچ مدرکی به اندازه شهرک سازی نمی‌تواند گویای وحشی گری اسرائیل باشد. این روزنامه صهیونیستی اضافه کرد؛ رهبر ایران در نامه دوم خود می گوید، اگر مردم اروپا اکنون چند روزی در خانه‌های خود پناه می گیرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعیت پرهیز می کنند، یک خانواده‌ فلسطینی ده‌ها سال است که حتّی در خانه‌ خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیست. امروزه چه نوع خشونتی را می توان از نظر شدّت قساوت با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیست مقایسه کرد؟

*خبرگزاری مهر/ منابع حقوق بشری سوری اعلام کردند: با اعدام ۵۳ نفر در مناطق تحت اشغال تروریست های داعش در سوریه تعداد افرادی که از ابتدای شکل گیری این گروهک تکفیری اعدام شده اند به ۳۵۹۱ نفر رسیده است.
  

جنگ اقتصادی روسیه علیه ترکیه کلید خورد
ایسنا/  رییس جمهور روسیه چهار روز پس از اینکه ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کرد، فرمانی را برای اعمال شماری از تحریمهای اقتصادی تنبیهی علیه این کشور امضا کرد. طبق این فرمان که فورا اجرا می‌شود، پروازهای چارتری از روسیه به ترکیه ممنوع شده و شرکتهای گردشگری نباید به ترکیه گردشگر ببرند. همچنین واردات برخی از محصولات ترک غیرقانونی شده و فعالیت شرکت ها و اتباع ترکیه در روسیه متوقف یا محدود می‌شود. همچنین این فرمان خواستار پایان یافتن توافق سفر بدون روادید میان روسیه و ترکیه و تشدید کنترل شرکت های هواپیمایی ترکیه در روسیه به دلایل امنیتی شده است. سخنگوی ولادیمیر پوتین گفته ضربه ای که به روسیه وارد شده کم سابقه بوده است. بنابراین طبیعی است که واکنشی مطابق با این تهدید صورت بگیرد.دستیاران پوتین می‌گویند وی از اینکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هنوز بابت ساقط کردن یک جنگده روسی در نزدیک مرز سوریه و ترکیه عذرخواهی نکرده، خشمگین است. پوتین در این فرمان به دولت دستور داده فهرستی از کالاها، شرکت ها و مشاغلی که تحت ممنوعیت مذکور قرار می‌گیرند را تهیه کند. بعضی از تدابیر تنبیهی پیش از این به صورت غیررسمی اعلام شده اند. ترکیه عمدتا محصولات غذایی و کشاورزی و منسوجات به مسکو می‌فروشد و یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگران روس است. سالانه حدود چهار میلیون شهروند روسیه به این کشور سفر می‌کنند. سخنگوی پوتین اظهار کرده است به تصور او، حداکثر 200 هزار شهروند ترکیه در خاک روسیه هستند. پوتین این فرمان را چند روز پیش از برگزاری نشست تغییرات جوی در پاریس امضا کرد در حالیکه اردوغان پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که این نشست فرصتی برای بهبود روابط با مسکو فراهم کند.

کمیته اصلاح طلبان برای مذاکره با شورای نگهبان
رسول منتجب نیا که در نشستی با عنوان «انتخابات دهم؟» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران سخنرانی می کرد، در مورد تدابیر اصلاح طلبان برای جلوگیری از رد صلاحیت، گفت: در رابطه با شورای نگهبان تنها می توانیم با آنها صحبت و رایزنی کنیم. در حال حاضر با بعضی از اعضای شورای نگهبان و برخی علمای قم رایزنی هایی را صورت داده ایم. وی ادامه داد: در همین راستا کمیته ای در شورای عالی اصلاحات برای رایزنی با شورای نگهبان تشکیل شده است. این کمیته تلاش دارد با واسطه گری بزرگان سیاسی کشور با شورای نگهبان در خصوص مسئله رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب رایزنی کند. وی یاد آور شد: اصلاح طلبان علی رغم سلایق گوناگون، توانسته اند در انتخابات پیش رو به وحدت دست پیدا کنند. وی ادامه داد: هماهنگی هرکدام از استان ها نیز بین اعضای شورای عالی تقسیم شده است تا این وحدت به وجود آمده، در استان ها نیز تقسیم شود. منتجب نیا همچنین در خصوص احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با اصول گرایان معتدلی چون علی لاریجانی، گفت: تاکنون چنین موضوعی در شورای عالی اصلاح طلبان مطرح نشده است، این مسئله در حد گمانه زنی های انتخاباتی است.

 اظهارات اوباما درباره مهار داعش جُک بود
به گزارش فارس به نقل از هیل، ریچارد بوور رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز اظهارات باراک اوباما درباره مهار داعش در عراق و سوریه را جک خواند و گفت که داعش در بیش از 30 کشور جهان حضور دارد. وی گفت: اکنون تقریبا ثابت شده است که داعش در 30 کشور جهان حضور دارد و میرود که به سرتاسر اروپا و همچنین آمریکای شمالی برسد. بوور افزود: بنابراین صحبت درباره مهار داعش یک جک است. ما باید صحبت از مهار داعش را متوقف کنیم و به سمت حذف تهدیدات تروریستی برویم. این سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای شمالی افزود: داعش ممکن است از نظر جغرافیایی در عراق و سوریه باشد اما آنها در تلاش برای طرح ریختن ارتکاب اقدامات تروریستی در سراسر جهان هستند. وی با بیان اینکه فعلا هیچ تهدید معتبری آمریکایی ها را در داخل و خارج از کشور تهدید نمی کند تاکید کرد که با این حال هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد. وی همچنین از هر نوع ائتلافی برای از بین بردن داعش استقبال کرد. باراک اوباما چند روز قبل از وقوع حملات تروریستی در پاریس که به کشته شدن 130 نفر منجر شد از مهار داعش در سوریه و عراق خبر داده بود!

  بانک تب فرانسه حساب‌های ایرانیان را توقیف کرد
بانک تب فرانسه از هفته گذشته اموال و دارایی‌های ایرانیان در شعبات مختلف خود در سراسر جهان را به دلایل نامعلومی توقیف کرده است. روز گذشته یکی از شهروندان ایرانی در مراجعه حضوری به باشگاه خبرنگاران از توقیف شدن حساب‌های ایرانیان در بانک یاد شده خبر داد و گفت: بدون هیچ دلیلی تمامی دارایی نقدی سپرده شده در بانک تب بلوکه شده و مسئولین این بانک هیچ توضیح واضحی در مورد علت این توقیف نمی‌دهند. وی افزود: هم اکنون حساب یکی از فرزندان من در یکی از شعبات بانک یاد شده در کشور ترکیه توقیف شده و مراجعات مکرر وی به همراه دیگر ایرانیان مقیم ترکیه به بانک تب فرانسه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. به گفته این شهروند مسئولین بانک تب فرانسه در شهر استانبول ترکیه تنها به گفتن این نکته اکتفا کردند که بر اساس سیاست جدید حساب کلیه افراد دارای تابعیت کشورهای ایران، سوریه، عراق و لیبی از این پس توقیف شده و می‌شود.

*تابناک/  محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی که در پایان نشست دبیران این حزب سخن می‌گفت، در خصوص وحدت اصولگرایی گفت: روند همگرایی اصولگرایان خوب پیش می‌رود ما امیدواریم که همه اصولگرایان زیر خیمه وحدت جمع شوند و از نفوذ نامحرمان و اجرای پروژه نفوذ جریانی شبکه‌ای جلوگیری کنند. ما همچنان به شعار «یک صدا یک فهرست» در انتخابات پایبندیم و حضور همه اصولگرایان را در دایره ائتلاف ضروری می‌دانیم.





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات