صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۰۳۶

جایزه‌برای‌یافتن‌واژه‌ی«نظارت»درقانون‌اساسی‌

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری ضامن بقای مشروعیت، مقبولیت و تداوم نظام اسلامی بر پایه ولایت فقیه و پشتوانه جمهوری اسلامی است.
پایگاه بصیرت:آیت الله عباس کعبی عصر پنجشنبه در نشست 'بررسی فقهی، حقوقی و سیاسی پروژه نفوذ در مجلس خبرگان رهبری' در مدرسه علمیه معصومیه قم افزود: مجلس خبرگان رهبری بر مسائل داخلی و بین المللی اشراف کامل دارد و پشتوانه استقلال، آزادی، امنیت، معنویت، حقانیت، نظام سیاسی، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی است. 

وی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری برای اینکه کار خود را انجام دهد طبق اصل 108 قانون اساسی، آیین نامه و کمیسیون های متعدد و خاص دارد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ریشه های فقهی مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری ریشه در حجیت قول اهل خبره دارد و بر این پایه از آغاز عصر غیبت کبری تاکنون مومنین برای تعیین مراجع تقلید به اهل خبره مراجعه می کنند. 

به نوشته ایرنا، وی گفت: گاهی ما با تعدد مراجع تقلید مواجه می شدیم ولی چون وظیفه مراجع صدور فتوا و پاسخ به مسائل شرعی مومنین است به عرصه اجرا و میدانی کار ندارد لطمه ای وارد نمی شود ولی ما تعدد ولی و حاکم نمی توانیم داشته باشیم. 

*ولایت فقیه تعدد بردار نیست 

کعبی یادآروشد: ولایت فقیه و رهبری نظام اسلامی تعدد بردار نیست، چون نظام یک امرواقعی و عینی است و در نهایت باید یک نفر در راس این نظام و فرمانده کل قوا باشد واحکام را تنفیذ و مسئولان نظام را نصب و عزل کند. 

وی ادامه داد: تعدد ولایت و حاکم باعث اخلال در کارها می شود، فرآیندی که برای تعیین مرجع تقلید انجام می شود، همین فرآیند در قالب یک بحث حقوقی، فقهی و بر اساس قول اهل خبره منجر به تشکیل یک نهاد حقوقی به نام مجلس خبرگان شده که ریشه در عمل سیره متشرعه وقول اهل خبره دارد. 

*وظیفه ذاتی مجلس خبرگان 

وی با اشاره به وظیفه ذاتی مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه ذاتی خبرگان هم در شرع و قانون تنها تشخیص، تعیین و اعلام رهبری به جامعه اسلامی حدوثا و بقائا می باشد، یعنی کارها را همان اهل خبره که مرجع تقلید را تعیین می کنند، انجام می دهند. 

کعبی ادامه داد: حدوثا یعنی هنگامی که نیاز به انتخاب رهبری باشد باید تشخیص خود را به تصمیم تبدیل و اعلام کنند و در ادامه باید ببینند که آیا رهبری هنوز واجد شرایط رهبری است و آیا خدای نکرده صفات خود را از دست نداده است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خبرگان یکی از سنگرهای کلیدی نظام برای حفظ اسلامیت و جمهوریت، تقویت نظام و رهبری، نقطه پیوند رهبری و نظام است و دشمنان می خواهند این حلقه پیوند را تضعیف نموده و یک جاپایی برای خود پیدا کند. 

*پروژه نفوذ در خبرگان 

کعبی ادامه داد: پروژه نفوذ در خبرگان رهبری نشانه درماندگی و یاس دشمنان است چون از همه جا مایوس شده واز درب خارج شده اند می خواهند از پنجره وارد شوند ولی این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد و پروژه نفوذ در خبرگان رهبری صد درصد شکست خورده است. 

وی گفت: استحکام درونی نظام اسلامی، قانون اساسی مترقی، حضور روحانیت هوشمند و ضد استکبار، بصیرت مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه، پروژه نفوذ در خبرگان را ناکام می کند. 

وی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری بعد از ارتحال امام راحل، در انتخاب رهبر معظم انقلاب ابتدا با احتیاط گام برداشت و نمی دانستند چه کار باید بکند، ابتدا که نام ایشان اعلام کردند، خود رهبری هم تمایل نداشتند، وقتی رهبری شروع به کار کردند یک راهپیمایی از قم تا بیت رهبری تنظیم شده تحت عنوان بیعت با ولی فقیه. 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با انتخاب رهبری سجده شکر به جا آوردیم و ایشان فرمودند ابتدا به این کار(رهبری) فکر نمی کردیم ولی حالا که این مسئولیت بر دوش بنده گذاشته شده است با قدرت عمل می کنم و راه همان راه امام خواهد بود. 

*رهبر انقلاب راه امام را ادامه دادند 

کعبی اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب نام، یاد، راه، هدف و مکتب امام را با قاطعیت، نورانیت، معنویت، حکمت و شجاعت زنده کرد و پرچم اسلام در عصر غیبت بر بام ایران اسلامی، سربلند برافراشته شده است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب یک نعمت بی بدیل برای انقلاب اسلامی هستند، ایشان دشمن را مایوس، بینی اسرائیل و آمریکا را به خاک مالیده و آنها را به خاک مذلت نشانده است. 

*مساله نظارت بر رهبری 

کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث نظارت بر رهبری گفت: واژه نظارت در قانون اساسی نیامده است و اگر کسی بتواند چنین واژه ای را پیدا کند ما به او جایزه می دهیم، در آیین نامه داخلی خبرگان هم واژه نظارت نیست، کارکرد اصلی خبرگان تشخیص، تعیین و اعلام رهبری است. 

وی ادامه داد: اگر منظور از نظارت بر رهبری این باشد که خبرگان مانند مجلس در مورد قوه مجریه ، می تواند از رهبری سوال کند، تذکر دهد و استیضاح کند و یا رای اعتماد بدهد، اینگونه نیست، مجلس خبرگان کارشناسی است نه پارلمانی، و این کارکرد در این مجلس وجود ندارد. 

*خبرگان رهبری ارشد ولایت فقیه نیست 

کعبی یادآورشد: مجلس شورای اسلامی ارشد از قوه مجریه است و اما مجلس خبرگان رهبری نسبت به ولایت ارشدیت ندارد و بر ولی ولایت ندارد که نظارت کند، همانگونه که اهل خبره که مرجع تقلید را تعیین می کنند بر مرجعیت ولایت ندارند. 

وی ادامه داد: ولایت بر ولی وجود ندارد، اما برای تداوم صفات رهبری ما باید احراز کنیم که این صفات رهبری همچنان ادامه دارد و برای احراز این صفات، واژه نظارت را اگر به کار ببریم مراقبت بر بقای صفات رهبری، این اصطلاح درست است. برای این کار مجلس خبرگان، کمیسیون تحقیق و بررسی دارد. 

کعبی گفت: کمیسیون تحقیق و بررسی اعضای آن به رهبری معرفی می شوند و رهبر انقلاب هم به رئیس مجلس خبرگان نامه می نویسند این کمیسیون هر چه می خواهند به آنها بدهید و با خود رهبر انقلاب هم جلسه می گیرند و رهبری بارها گفته که حاضریم در خود دفتر رهبری مستقر شوند. 

وی ادامه داد: این کمیسیون در بحث علم، عدالت، تقوا و توانمندی رهبری جلسه می گیرند و به خبرگان و مقام معظم رهبری هم اطلاع می دهند ولی این تحقیق و بررسی است نه نظارت. 

کعبی گفت:اگر اعضا به جایی برسند که خدای ناکرده صفاتی از دست رفته و یا رهبری توانمندی خود را از دست داده باشد، به خبرگان ارجاع می دهند و هر گاه لازم شود رهبری را در خبرگان می خواهند و شاید رای به عزل ایشان بدهند. 

وی ادامه داد: اگر کسانی که بحث نظارت را مطرح می کنند منظورشان همین کمیسیون تحقیق است درست است، ولی اگر اعمال ولایت بر ولی را می گویند، این صد درصد غلط است. بحث نظارت بر رهبری با این مفهوم به خاطر چند قطبی کردن و از بین آرامش جامعه و تضعیف مجلس خبرگان رهبری و ولایت فقیه است. 

کعبی گفت: همه کارشناسان مجلس خبرگان در این زمینه یک نظر دارند و شورای رهبری و نظارت بر رهبری و زیرمجموعه آن، یک بحث انحرافی ، بدون ریشه حقوقی است. 

وی ادامه داد: کار خبرگان تشخیص، تعیین و اعلام رهبری است و برای این وظیفه مهم خود، باید همیشه آماده باشد، یعنی مجلس خبرگان داشته باشیم و نظام بدون این مجلس پیش نمی رود، در زمان امام راحل می خواستند انتخابات مجلس خبرگان رهبری را برگزار کنند و برخی می گفتند، مبادا این اقدام باعث تضعیف امام باشد ولی خود امام فرمودند، مجلس خبرگان تقویت رهبری است. 

وی ادامه داد: امام راحل فرمودند، با مجلس خبرگان رهبری، خیالم برای نظام راحت شد و دیگر نظام قائل به شخص نیست و اگر مشکلی اتفاق بیفتد مجلس خبرگان کار خود را انجام می دهد، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند مجلس خبرگان باید مانند ارتش آماده به کار باشد. 

کعبی گفت: خبرگان یک مجلس کارشناسی برتر سیاسی، دینی و اجتماعی برای تشخیص و تعیین و اعلام رهبری است و این مجلس نظریه کارشناسی می دهد. کسانی که تلاش می کنند مجلس خبرگان را دوقطبی و انتخابات خبرگان را جناحی و وارد درگیری های جزئی و اجرایی کنند از ماهیت و اصالت خبرگان فاصله گرفتند. 

وی ادامه داد: شان و منزلت خبرگان به این است که جایگاه کارشناسی و برتر آن باید حفظ و تقویت شود تا در مسائل کلان و مسائل راهبردی و تعیین تکلیف ولی فقیه برای روز مبادا ،تصمیم معتبر و موثر داشته باشد و نباید به استهزاء کشیده شود. 

*شاخصه های اعضای خبرگان رهبری 

کعبی خاطرنشان کرد: برخی می خواهند مجلس خبرگان رهبری تابع سلیقه و حزب خاصی شکل بگیرد که این مجلس از دیگران و بیرون از محیط پیرامون خود، خط بگیرد این مجلس دیگر مجلس خبره نیست، خبره باید خودش شجاع و اهل خبره باشد و بتواند رهبری آینده را تشخیص دهد، ظرافت ها، خط و خطوط را خوب بشناسد و دارای اصالت دیدگاه باشد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری باید مجلسی مقتدر، کارشناس و بانفوذ معنوی و مسلط بر اوضاع باشد تا باعث اقتدار نظام و ملت شود، ما به چنین مجلس خبرگانی نیاز داریم، اعضای خبرگان باید مجتهد باشند نباید نسبت به اجتهاد، حداقلی فکر کنیم. 

کعبی گفت: اجتهاد صرف آشنایی با چند مساله استنباطی و یا چند سال درس خارج خواندن نیست و کسانی باید بیایند(وارد این مجلس شوند) که علاوه بر قدرت تجزی در اجتهاد، قدرت تشخیص رهبری را داشته باشند، آینده نگر و دارای شخصیت قوی، باتقوا و بینش سیاسی و خبره بالایی باشد. 

وی گفت: فردی ممکن است انسان بافهم و خوبی باشد ولی یک بیانیه و یا موضع گیری سیاسی نداشته باشد، افراد پخته، مجتهد خبره هستند ولی افراد غیرپخته وغیرمجرب، خبره مطلوب نیستند و باید اینها از طرف فقهای شورای نگهبان معلوم شود. 

کعبی اظهار داشت: در مجلس خبرگان رهبری جوانگرایی در حدی که یک خام و ناپختگی باشد و در حدی که کسانی بتوانند یک جوان عضو خبرگان رهبری را احاطه و برای وی تصمیم گیری کنند و شخصیت موهوم و کاذبی برای وی درست شود و عده ای هم اطراف او جمع شده و تشویق کنند این خطرناک است و نباید اتفاق بیفتد. 

وی گفت: اجتهاد مهارت و فن است و اخلاق، بینش، مدیریت و آشنایی با مسائل سیاسی برای مجتهد ملکه است، ممکن است شرکت در انتخابات خبرگان رهبری برای حضور در جایگاه دیگری باشد و نظام نیاز دارد اینها را صیانت کند. 

*تفاوت مجلس خبرگان رهبری با اهل حل و عقد 

کعبی با اشاره به تفاوت خبرگان رهبری با اهل حل و عقد اهل سنت گفت: تفاوت اهل حل عقد و خبرگان این است که در اهل و حل و عقد شرط این است که قدرت اجرایی داشته باشند ولی در خبرگان مجلس اجرایی نیست ، اهل حل و عقد، قدرت فعلیه دارند. مجلس خبرگان پارلمان و شکل پارلمان نیست و کارکرد پارلمانی هم ندارد. 

وی گفت:تفاوت دوم اینکه در اهل حل و عقد، اجتهاد و خبره بودن شرط نیست ولی در خبرگان رهبری اجتهاد و خبره شرط است و در خبرگان انتخاب ملت شرط است و در اهل حل و عقد انتخابی در کار نیست. در خبرگان 80 نفر هستند ولی اهل حل و عقد از یک نفر تا چند نفر شروع می شود. 
وی ادامه داد: مبنای اهل حل و عقد سکولاریسم است ولی مبنای خبرگان رهبری حاکمیت الهی است، اهل سنت به ولایت فقیه معتقدند ولی امام را بالاصاله می دانند ولی ما ولایت فقیه را امام بالنیابه می دانیم. 

کعبی با اشاره به اینکه عده ای دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند، گفت: در شورای آمریکا گفتند تا رهبری فعلی است نمی توانیم کاری کنیم ولی برای بعد از ایشان باید فکر کنیم. در حال حاضر طرح آنها تشریفاتی کردن ولایت فقیه، عبور از ولایت و در نهایت آوردن کسانی در این منصب از سویی اعضای خبرگان، که خواسته های آنها را اجرا کند، می باشد ولی نمی توانند این کار را بکنند. 

وی گفت: رهبر انقلاب هشداری دادند که انقلاب اسلامی یک صورت و یک سیرت دارد، صورت همین جمهوری اسلامی است ولی سیرت آن عدالت خواهی، استکبار ستیزی، پیشرفت و عدالت است، اگر نام جمهوری اسلامی بماند ولی محتوای آنها مورد خواست و دلخواه آنها باشد حتی اگر یک معمم در راس این نظام باشد آنها مخالف نظام جمهوری اسلامی نخواهند بود. 
منبع: انتخاب
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات