صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۰۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 5 دی 94 شماره 4261

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) محور وحدت عالم اسلام، می‌تواند وجود مقدس پیغمبر(ص)- نقطه اعتقاد همه؛ نقطه تمرکز عواطف همه انسان‌ها- باشد. این بهترین مرکز وحدت است. (79/3/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
استقبال از انتخابات

ثبت‌نام نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي شب گذشته به پايان رسيد و طبق آمار اعلام‌شده، حدود 12 هزار نفر در اين دوره ثبت‌نام کرده‌اند و منتظرند دستگاه‌هاي ذي‌ربط مراحل بررسي صلاحيت‌شان را طی کرده و پس از تأييد، رقابت انتخاباتي را براي جذب آرا آغاز کنند.
از منظر توسعه سياسي می‌توان به اين رخداد سياسي نگاه مثبتی داشت؛ چرا که يکي از شاخصه‌هاي مهم توسعه سياسي در هر نظام سياسي، افزايش مشارکت سياسي است. مشارکت سياسي سطوحي دارد و تنها به ميزان حضور مردم در پاي صندوق‌هاي رأي بسنده نمي‌شود. مشاركت سياسي را حداقل در چهار سطح مي‌توان دسته‌بندي کرد:
سطح يك: حق رأي و شرکت در انتخابات و گزينش مسئولان سياسي و اجتماعي؛
سطح دو: حق فعاليت‌هاي سياسي و عضويت در احزاب و گروه‌هاي سياسي؛
سطح سه: حق نامزدي برای پست‌ها و كرسي‌هاي سياسي و فعاليت آزاد انتخاباتي؛
سطح چهار: دخالت و مشاركت در تصميم‌گيري‌هاي کلان و تغييرات ساختاري.
همان‌طور که می‌دانیم، افزايش تعداد نامزد‌ها و حضور قابل توجه اقشار مختلف مردم در ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي، خود شاخصي براي ارزيابي افزايش مشارکت سياسي در يک نظام سياسي به شمار مي‌آيد که بايد از آن استقبال کرد. اين حضور پرشور نشانه اعتماد مردم به نظام اسلامي است؛ چراکه در نظامي که بين مردم و نظام ديوار بي‌اعتمادي ارتفاع يافته باشد، اولين اثر آن در استقبال نکردن ملت از مشارکت سياسي بروز خواهد کرد.
اما نکته قابل ملاحظه آنکه حجم بالاي ثبت‌نام‌کنندگان نبايد موجب بسته‌شدن دست ناظران انتخابات باشد؛ چراکه آنها موظفند تنها صاحبان صلاحيت‌هاي قانوني را تأييد صلاحيت کنند؛ لذا طبيعي است که بخش قابل ملاحظه‌اي از اين افراد در بررسي‌هاي نظارتي صاحب صلاحیت تشخيص داده نشوند؛ اما آنچه محوريت دارد، پايبندي به قانون و تلاش براي برگزاري انتخاباتي با مشارکت بالا، رقابتي، امن و سالم است که نتيجه آن نيز ان‌شاءالله انتخاب شايستگان و کارآمدان خواهد بود.

ترجمه
انزوای منطقه‌ای و تلاش برای عادی‌سازی روابط
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «المانیتور» 26 دسامبر 2015 (۵ دی) در مقاله‌ای به ابعاد تلاش‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی برای نزدیکی روابط پرداخت و نوشت: «تلاش کنونی ترکیه و اسرائیل برای ترمیم روابط ابعاد مختلفی دارد و دو کشور به پایان انزوای منطقه‌ای خود نیازمندند. این تحول پس از بحران روابط ترکیه و روسیه به وجود آمده است. اوضاع کنونی نه‌تنها جایگاه ترکیه در سوریه و عراق را بیش از پیش تضعیف کرده، بلکه سبب شده است ترکیه به دنبال منابع انرژی جایگزین باشد تا وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد. گزارش‌ها حاکی است که ترکیه و اسرائیل درباره همکاری در زمینه انرژی گفت‌وگو می‌کنند که دلیل آن کشف منابع گازی عظیم در مدیترانه است و اسرائیل خواهان فروش آن به بازارهای بین‌المللی از طریق ترکیه است.»
در ادامه مقاله آمده است: «رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند، مقامات ارشد دو کشور 16 دسامبر به منظور عادی‌سازی روابط در زوریخ دیدار کرده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل مارس 2013 تحت فشار آمریکا از رجب‌طیب اردوغان به دلیل حادثه حمله به کشتی ماوی مرمره عذرخواهی کرد. گفت‌وگوها درباره غرامت قربانی‌های این کشتی همچنان به جایی نرسیده و اسرائیل از لغو محاصره غزه سخن نگفته است. در حال حاضر، آنکارا محتاطانه رفتار می‌کند؛ اما رویکرد آشتی‌جویانه‌تری در قبال اسرائیل اتخاذ کرده است.» سخنگوی حزب عدالت و توسعه گفته است: «دولت و مردم اسرائیل دوستان ترکیه هستند. انتقاد ما به رفتار افراطی دولت اسرائیل معطوف است که از نظر ما چنین رفتاری مشروعیت ندارد».
در پایان مقاله آمده است: «گویا دیپلمات‌ها سرگرم یافتن راه‌حل اولیه‌ای برای تحقق درخواست‌های ترکیه هستند که دربرگیرنده ایجاد دالان کمک‌رسانی برای منطقه تحت محاصره غزه است. آنچه برای اسرائیل مهم است، محدودسازی فعالیت‌های حماس در ترکیه و اخراج صالح العاروری، عضو ارشد حماس در استانبول است. وی به حملات علیه اسرائیلی‌ها متهم است. مقامات ترکیه می‌گویند، حماس بخشی از گفت‌وگوهای کنونی نیست. خالد مشعل نیز به این دلیل به آنکارا سفر کرده است که از تلاش‌های ترکیه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آگاه شود و اینکه چنین اقدامی از سوی ترکیه به معنای خیانت به حماس نیست.»

گزارش روز
خود مدیرپنداری!

هنگامی که وزیر کشور دولت یازدهم در روز آغازین ثبت‌نام برای انتخابات 7 اسفند در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و پیش‌بینی کرد که نزدیک به چهار هزار نفر در انتخابات ثبت‌نام خواهند کرد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که در مهلت قانونی ثبت‌نام بیش از دو برابر رقمی که رحمانی‌فضلی اعلام کرده بود، به ستادهای وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور مراجعه و برای انتخابات ثبت‌نام کنند. استقبال عجیبی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی منحصر نبود و در انتخابات خبرگان رهبری نیز با رکورد ثبت‌نام 800 نفری روبه‌رو بودیم. براساس آمارهای موجود در وزارت کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ثبت‌نام افراد برای حضور در کارزار انتخاباتی حدود سه برابر انتخابات دوره نهم بوده است. این استقبال تا حدی عجیب است؛ چراکه حتی تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده در این دوره نزدیک به دو برابر ثبت‌نام‌کنندگان برای مجلس ششم است که با ثبت‌نام پنج هزار و 83 نفر، بیشترین حجم ثبت‌نام در ادوار مختلف انتخابات مجلس را به خود اختصاص داده بود.
اما چرا با چنین پدیده‌ای روبه‌رو هستیم؟ فارغ از تاکتیک‌های انتخاباتی و رویکردهای سیاسی برخی از جریانات که بی‌شک در افزایش حجم ثبت‌نام‌ها در انتخابات مؤثر است، شاهد یک مورد عجیب هستیم و آن، اینکه افراد مختلف که عموماً صلاحیت نیز ندارند، علاقه ویژه‌ای به حضور در مسندها و  شرکت در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور پیدا کرده‌اند. چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته نیز شاهد حضور افراد بدون صلاحیت فراوانی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری بودیم. گویی گونه‌ای از خود مدیرپنداری در جامعه رواج یافته است؛ لذا ضروری است برای حل این مسئله، افزون بر وضع قوانینی که از حضور افراد فاقد صلاحیت جلوگیری کند، جامعه‌شناسان به موضوع ورود کرده و این پدیده را دقیق‌تر ریشه‌یابی و بررسی کنند.
 
اخبار
آغاز تحویل نخستین سامانه اس۳۰۰ به ایران

  یک مقام ارشد نظامی روسیه اعلام کرد: تحویل اولین سامانه اس۳۰۰ به ایران از ژانویه (دی ماه) آغاز می‌شود و فوریه (بهمن ماه) پایان می‌یابد. وی تأکید کرد، روسیه تمام تعهدات خود را در زمینه تجهیز ایران به سامانه پدافند هوایی اس300 انجام خواهد داد. به گفته این مقام ارشد روسیه، حدود 80 متخصص ایرانی در زمینه نحوه استفاده از این سامانه در آکادمی هوای فضای موژیسکی به مدت چهار ماه و براساس هزینه‌های پیش‌بینی شده در قرارداد روسیه آموزش خواهند دید. بنا بر اظهار وی، اولین سامانه اس300 برای انجام مراحل تست و آزمایش فوراً به منطقه «کاپوستین یار» منتقل شد. در حال حاضر، مراحل تست آن رو به اتمام است و منتظر تأییدیه نهایی و کسب مجوزهای لازم است. قرار است این سامانه به بندری در سواحل دریای خزر منتقل و از طریق دریایی به ایران تحویل داده شود. قرارداد تحویل سامانه 800 میلیون دلاری به دلیل قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تأخیر افتاد و پس از آن ایران به علت تحویل ندادن اس300، از شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین‌المللی حکمیت ژنو شکایت و تقاضای چهار میلیارد دلار غرامت کرد.

اخبار کوتاه
**  ژنرال «سرگئی رودسکُی» فرمانده اداره کل عملیات ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد، از مجموع کل پنج هزار و 240 سورتی پرواز که بر فراز سوریه داشتیم، 145 سورتی از طریق پرنده‌های بُرد بلند انجام شد. منظور ژنرال روسی از پرنده‌های بلند، همان بمب‌افکن‌های راهبردی ارتش کشورش، مانند توپولف160 یا توپولف 22 اِم است که از پایگاه‌های مستقر در خاک روسیه به پرواز درآمدند و با عبور از کریدوری عجیب و هشدارآمیز، اروپا را برای کوبیدن چند هدف در سوریه دور زدند. ژنرال روسی در جدیدترین آمار گفت: «فقط دو روز پیش 189 مقر تروریست‌ها **را مورد هدف قرار دادیم که 142 نقطه آن از پیش برای حمله انتخاب شده بود.
  محمد خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ایجاد خط اعتباری پنج میلیارد دلاری از سوی مؤسسه هرمس آلمان، گفت: شرکت شل انگلیس بدهی سه میلیارد دلاری خود را به زودی می‌دهد. همچنین مذاکراتی میان مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با مسئولان وزارت مالیه کشور روسیه انجام و مقرر شد، یک بانک مطرح روسیه دو میلیارد دلار خط اعتباری در اختیار ایران قرار دهد.
**  حاج‌اکبری، تولید‌کننده عمده مرغ کشور درباره واردات نهاده‌های دامی انحصاری، اظهار داشت: 27 هزار واحد مرغداری در سطح کشور وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام از این واحدها نمی‌توانند یک کامیون ذرت یا سویا وارد کنند. وی افزود: رانتی که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است، مانع از واردات نهاده‌های دامی از سوی تولید‌کنندگان می‌شود. واردکنندگان نهاده‌های دامی ایران یک یا دو نفر هستند و تولید‌کنندگان زحمتکش ما اسیر این سوداگری شده‌اند.
**  براساس آمارهای رسمی که هیئت سازمان ملل در عراق به طور ماهیانه اعلام می‌کند، طی انفجارهای تروریستی و اقدامات خشونت‌بار در طول سال 2015 در عراق، 11 هزار و 118 عراقی کشته و 18 هزار و 419 نفر دیگر زخمی شدند. بنا بر این گزارش، بیشتر این انفجارها و اقدامات خشونت‌بار در بغداد و استان‌های شمالی و غربی صورت گرفته است که داعش مسئولیت بخش عمده‌ای از آن را برعهده گرفته است.
**  در کتاب آرامش و چالش، مجموعه خاطرات هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۶۲ وی نوشته است: من مایلم نوشته‌هایی که به چاپ نرسیده، مخصوصاً فیش‌های کلید قرآن توسط افراد صالحی آماده چاپ و نشر گردد. اگر دوستانم این آرزوی من را برآورند، ممنونم و ان‌شاءالله در اجر آن شریک خواهند بود. لابد دوستانم در تربیت فرزندانم- که مسئولیت تربیت آنها را به خاطر کارهای عمومی نتوانسته‌ام به‌خوبی انجام دهم- توجه خواهند نمود.
**  صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی‌بر محدودیت صدور روادید برای سفر به ایران، سیاسی است؛ در سخنان عجیبی گفت: کسانی که آمریکاستیزی می‌کنند، رابطه ایران و آمریکا را به جایی رساندند که سبب این تصمیمات ضد ایرانی در آمریکا شد. وی همچنین مدعی شده است ما با آتش زدن پرچم‌ آمریکا برجام را نقض کردیم!
**  ثبت‌نام بدون نوبت محسن و فاطمه هاشمی، با وجود اینکه تعداد زیادی از داوطلبان دقایقی زیادی را در صف انتظار ثبت‌نام نمایندگی مجلس گذرانده و همچنان منتظر فرارسیدن نوبت‌شان بودند، سبب اعتراض داوطلبان ثبت‌نام و ایجاد تشنج در ستاد انتخابات وزارت کشور شد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات