سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۰۵
گفتگويي تفضیلی با دکتر يدالله جواني

بازخوانی فتنه از فتنه‌های بعدی جلوگيری می کند

يکي از راه‌هاي شناخت فتنه‌هاي در حال شکل‌گيري و جلوگيري از وقوع اين فتنه‌ها بازخواني فتنه‌هاي گذشته است. کساني که امروز تلاش مي‌کنند مسائل گذشته به فراموشي سپرده شود و در ضرورت برگزاري مراسم تجليل 9 دي ترديد مي‌کنند و مرتب مي‌گويند که چه ضرورتي دارد که حوادث سال 88 بازخواني شود، اين افراد همان کساني هستند که در تدارک فتنه‌هاي جديد هستند.
پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر يدالله جواني

نهم دي ماه به روز بصيرت و روز ميثاق با ولايت نامگذاري و معروف شده است. در آستانه فرا رسيدناين روز خبرنگار پايگاه بصيرت گفتگويي را با دکتر يدالله جواني مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران ترتيب داده که شما را به خواندن آن دعوت مي‌کنيم.

چطور شد که حماسه 9 دي شکل گرفت و ملت اين گونه باشکوه به صحنه آمدند؟

در خصوص چرايي شکل‌گيري حماسه عظيم 9 دي و حضور خودجوش، فراگير و گسترده مردم در صحنه بايد گفت که در سال 88، انقلاب اسلامي که يک انقلاب صددرصد مردمي بود با يک توطئه بزرگ مواجه شد. در فتنه 88 هدف اصلي فتنه‌گران قرار دادن مردم ايران در برابر نظام جمهوري اسلامي ايران بود. در همين راستا فتنه‌گران دروغ‌هاي زيادي را مطرح کردند و قدرت رسانه‌اي هم به پشتوانه اين دروغ‌ها به صحنه آمد و اتهامات پي‌درپي و فراواني به نظام جمهوري اسلامي وارد کردند.

هدف فتنه 88 در حقيقت گمراه ساختن مردم با شعارهاي به ظاهر حق و به باطن باطل بود، مردم ايران پيوند عميقي با نظام جمهوري اسلامي، آرمان‌هاي حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و ولايت دارند در واقع انقلاب اسلامي بر مبناي يک حرکت از سر وظيفه و تکليف ديني شکل گرفت و عمدتا در طي سه دهه تا سال 88 حضور مردم در صحنه بر اساس باورهاي ديني و اعتقادي بود.

بر اساس همين باورها و اعتقادات بود که مردم در دوره 8 ساله جنگ تحميلي مقابل تجاوز بيگانه ايستادند و جنگ تحميلي را به دفاع مقدس تبديل کردند و در برابر توطئه‌هاي گوناگون ايستادگي کردند.

در سال 88 وقتي که چنين توطئه بزرگي شکل گرفت و فتنه بزرگي به پا شد، در ابتدا برخي از مردم متوجه اين معنا بودند و تصورشان اين بود که اين حرکت دوام نخواهد يافت و کساني که به صحنه آمدند و ادعاهايي را مطرح مي‌کنند از خر شيطان پياده خواهند شد و به شيطنت‌هاي خودشان پايان خواهند داد، اما اين تصور اتفاق نيفتاد و حرکت فتنه‌گران ادامه پيدا کرد.

کساني که تصور مي‌کردند ممکن است آنچه که افرادي مانند آقاي موسوي و آقاي کروبي مطرح مي‌کنند درست باشد و تخلفاتي در انتخابات صورت گرفته باشد و به نوعي به معترضين حق مي‌دادند که به دنبال حقوق خود باشند، در گذر زمان همين افراد هم متوجه شدند که اساسا اين حرکت مسئله انتخابات را بهانه کرده است و اساس نظام اسلامي را نشانه رفته است.

شعارهايي که در آن دوره 8 ماهه سر داده شد و اتفاقاتي که در تهران و بعضي از کلان شهرها رخ داد کم کم مردم را به اين نتيجه رساند که انقلاب اسلامي با يک فتنه عميق و جدي مواجه شده و خطر بزرگي انقلاب را تهديد مي‌کند و اين مردم بصير، آگاه و هوشمند بودند که با بصيرت افزايي‌هايي که رهبر معظم انقلاب داشتند متوجه يک معنا شدند و آن هم اين بود که تکليف ديني آنها اقتضاء حضور در صحنه را دارد.

جريان نفوذ به دنبال اين است که روايتي را از فتنه 88 ارائه کند که جرم کساني که فتنه به پا کردند کاهش پيدا کند، ماهيت فتنه که يک ماهيت براندازي و مقابله با نظام داشت به اشتباهات قابل گذشت تنزل پيدا کند و اگر ما مي‌خواهيم وحدت و يکپارچگي داشته باشيم بهتر است که صدا و سيما و مجموعه‌هاي مختلف از اين قضيه عبور کنند. چه لزومي دارد که هر سال مراسم گراميداشت 9 دي و بازخواني فتنه برگزار کنيم و مرتب از فتنه سخن به ميان بياوريم؟! اشتباهاتي بود که رخ داد و تمام شد!

مردم با چنين اعتقاد، باور و نگاهي که بر اساس تکليف ديني بايد به صحنه بيايند و از انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي، ارزش‌ها و دستاوردها و ولايت فقيه دفاع کنند اين حماسه بزرگ را خلق مي‌کنند.

بعد از عاشوراي 88 صبر مردم تمام شد و مردم به شکل فراگير به اين نتيجه رسيده بودند که ديگر نبايد فرصت‌ها را از دست داد به همين جهت با فاصله بسيار کمي بعد از حادثه روز عاشوراي سال 88 مردم به صحنه آمدند و حماسه عظيم 9 دي را خلق کردند حماسه‌اي که تنها راه علاج فتنه و فرو نشاندن آتش فتنه بود، حضور مردم در حماسه 9 دي از لحاظ گستردگي و فراگيري به گونه‌اي بود که هيچ کسي نمي‌توانست در ماهيت مردمي اين حضور ترديد کند، شعارهاي مردم در روز 9 دي و شفافيت خواسته‌هاي مردم در شعارها نشان مي‌داد که فريب فتنه‌گران را نخوردند مردم در حماسه 9 دي نشان دادند که فتنه‌گران در بين ملت ايران جايي ندارند و نشان دادند که باز هم تير استکبار به سنگ خورده است و بر خلاف تصوري که داشت مبني بر اين که سال 88 سال پايان عمر جمهوري اسلامي است اما مردم ايران در صحنه و در کنار نظام و انقلاب خود هستند و در اين روز تجديد ميثاقي را با ولايت فقيه داشتند و بر همين اساس هم روز 9 دي به روز بصيرت و روز ميثاق با ولايت نامگذاري و معروف شد چرا که دشمنان و فتنه‌گران بر اساس يک طرح و نقشه پيچيده به دنبال فريب مردم بودند ولي مردم فريب نخوردند همين خود نشان داد که مردم ايران داراي بصيرت هستند.

دشمنان با فريب ملت ايران به دنبال اين بودند که ملت ايران را در برابر ولايت فقيه و ولي فقيه قرار بدهند اما مردم شريف ايران در روز 9 دي با ولايت تجديد ميثاق کردند و حمايت خودشان را از ولي فقيه اعلام کردند.

جريان نفوذ چه نگاهي به بزرگداشت 9 دي دارد؟

جريان نفوذ با طرح بعضي از مسائل به دنبال اين است که اصل و فلسفه تجليل از حماسه 9 دي و بازخواني فتنه 88 را زير سوال ببرد و بگويد که در سال 88 اتفاقاتي افتاد، افرادي اشتباهاتي کردند، مجموعه‌هاي مختلف اشتباهاتي کردند که آن اشتباهات و پيامدهاي آن تلخ بود! ما بايد از آن دوران بگذريم و در راستاي وحدت، همدلي و يکپارچگي حرکت کنيم. در واقع جريان نفوذ مي‌خواهد آن دوران به فراموشي سپرده شود تا بتواند خود روايت ديگري از آن دوران داشته باشد، روايتي که بر اساس آن روايت فتنه‌گران را تبرئه مي‌کنند، نظام را متهم مي‌کنند و در حقيقت جاي ظالم و مظلوم را عوض مي‌کنند.

جريان نفوذ به دنبال اين است که روايتي را از فتنه 88 ارائه کند که جرم کساني که فتنه به پا کردند کاهش پيدا کند، ماهيت فتنه که يک ماهيت براندازي و مقابله با نظام داشت به اشتباهات قابل گذشت تنزل پيدا کند و اگر ما مي‌خواهيم وحدت و يکپارچگي داشته باشيم بهتر است که صدا و سيما و مجموعه‌هاي مختلف از اين قضيه عبور کنند. چه لزومي دارد که هر سال مراسم گراميداشت 9 دي و بازخواني فتنه برگزار کنيم و مرتب از فتنه سخن به ميان بياوريم؟! اشتباهاتي بود که رخ داد و تمام شد!

همانطور که اشاره کردم اگر ما بخواهيم از به وجود آمدن فتنه‌هاي بزرگتر در آينده جلوگيري کنيم يکي از راه‌هاي مهم اين است که فتنه‌هاي گذشته را بازخواني کنيم. از طرفي 9 دي يوم الله است و يوم الله را بايد پاس داشت چرا که آن حرکت عظيم بدون نصرت الهي و لطف خداوند و بدون اين که دست قدرت خدايي در صحنه باشد به وجود نمي‌آمد. لذا روز 9 دي روز تجلي قدرت الهي در کشور ماست و ملت ايران با هدايت الهي اين گونه به صحنه آمدند و اين حماسه بزرگ را آفريدند. فلذا ضروري است که يوم الله را پاس داشت و با پاسداشت يوم الله فتنه 88 را بازخواني کرد.

بازخواني فتنه از فتنه‌هاي بعدي جلوگيري مي‌کند. هدف جريان نفوذ اين است که 9 دي به فراموشي سپرده شود فتنه بازخواني نشود تا اين جريان بتواند يک روايت دروغين از حوادث سال 88 را در کشور دنبال کند.

به عقيده بنده يکي از مطالبي که بايد در 9 دي و اين ايام مورد توجه قرار بگيرد طرح اين مسئله است که اگر در سال 88 تقلبي در انتخابات نبود و نشد و انتخابات سالم برگزار شد که همين طور هم هست، چرا آقاي موسوي و آقاي کروبي ادعاي تقلب کردند و عده‌اي از افراد اطراف ايشان و حاميان ايشان سکوت کردند و با ادعاي ايشان برخورد نکردند؟! حتي برخي از گروه‌ها و مجموعه‌ها با بيانيه‌هاي خود موسوي را ترغيب، تشويق و حمايت کردند تا موسوي بتواند در مملکت آشوب به پا کند!

اين سوال را بايد پاسخ داد که اگر تقلبي نبود چرا اين ادعا صورت گرفت و اهداف اين طرح ادعا چه بود و بر اساس چه سناريو نقشه‌اي مطرح شد؟! چرا وقتي که انتخابات سالم بود و 25 ميليون به يک نامزد و 13 ميليون به نامزد ديگر راي داده بودند آقاي موسوي درخواست ابطال انتخابات را داشت و با حقوق مردم که حق الناس بود مقابله کرد؟ اينها سوالهايي است که بايد به آن پاسخ داد!

اينجاست که به اين جمع‌بندي مي‌رسيم که آيا غير از اين بود که اين ادعاي تقلب و اتهام بزرگ به نظام که جرم بزرگي بود که انجام شد بر اساس يک نقشه قبلي بوده و اگر اين گونه است که هست، آن نقشه قبلي از کدام منشا الهام گرفته است؟ اينجاست که ما بايد براي بازخواني حوادث 88 انقلاب‌هاي رنگي و يا کودتاهاي مخملي را مورد توجه قرار دهيم و نقش بيگانگان را در طراحي و اجراي چنين نقشه و الگويي براي انتخابات ايران در سال 88 بررسي و مطالعه کنيم. طراحي اصلي فتنه‌اي که در کشور ما در بستر جنگ نرم به پا شد به دست بيگانگان، آمريکايي‌ها، صهيونيست‌ها و برخي دولت‌هاي اروپايي انجام شد سفارتخانه‌هاي کشورهاي غربي در صحنه فعال شدند و ارتباطاتي بين برخي کشورهاي غربي و کساني که از مسير انقلاب و ملت ايران جدا شده بودند برقرار شد.

اين امور مواردي است که بايد در بازخواني حوادث سال 88 مورد توجه قرار بگيرد بايد توجه داشته باشيم که ملت ايران در سال 88 با چه توطئه بزرگي از سوي نظام سلطه مواجه شده بود قرارگاه اصلي مقابله با نظام در سال 88 در خارج از کشور بود و خيلي‌ها در داخل کشور فريب خوردند و چه بسا کساني که بازيگران اصلي در صحنه بودند فريب دشمن بيروني را خوردند و بر اساس هوا و هوس‌ها گمان مي‌کردند با اين رفتارها مي‌توانند به اهداف خودشان برسند که البته اين فريبي که آنها خوردند چيزي از جرم آنها کم نمي‌کند چرا که ضربه‌هاي زيادي را به انقلاب اسلامي و ملت ايران زدند و بايد روزي مجازات شوند.

بايد به اين نکته توجه داشت که مرکزيت قرارگاه اصلي مقابله با نظام در سال 88 در خارج از کشور بود و جريان‌هايي در داخل کشور مجري نقشه‌هايي بودند که بيگانگان در آن مقطع با مقدماتي که از سالها قبل تدارک ديده بودند. اين جريان‌ها فعال شدند و در پياده سازي آن نقشه غرب و دشمنان انقلاب را ياري کردند.

در راستاي تحليل بعضي از دلسوزان نظام با رصد تحولات و موضع‌گيري‌هاي شخصيت‌ها و جريان‌هاي به وجود آمده خبر از وقوع فتنه آينده و جديدي را دارند اين فتنه جديد از چه ابعاد و شاخصه‌هايي برخوردار است؟

ماهيت اصلي فتنه طرح مسائلي است که ظاهري حق گونه دارد اما باطني جز باطل ندارد و هدف اصلي فتنه فريب مردم است. اگر ما به سال 88 برگرديم مي‌بينيم که همين طور است، آن کسي که فتنه را به پا کرد ادعاي قانون‌گرايي، ولايتمداري و طرفداري از حقوق مردم را داشت و مي‌گفت من به دنبال احقاق حقوق مردم هستم، اما در حقيقت با اين شعارها در مقابل قانون، ولايت و راي مردم ايستاد. در سال 88 کساني که مدعي دفاع از حقوق مردم بودند با راي مردم مقابله کردند و چون نظام در دفاع از حقوق مردم به عنوان حق‌الناس ايستادگي کرد آن را مورد هجوم و تهديد قرار دادند.

اگر امروز هم صحنه را بررسي کنيم مي‌بينيم که بعضي از افراد حرف‌هايي مي‌زنند که بوي فتنه از آن به مشام مي‌رسد، سابقه و پيشينه اين افراد ضرورت آگاهي و حساسيت نسبت به اين مسئله را مي‌رساند.

يکي از راه‌هاي شناخت فتنه‌هاي در حال شکل‌گيري و جلوگيري از وقوع اين فتنه‌ها بازخواني فتنه‌هاي گذشته است. کساني که امروز تلاش مي‌کنند مسائل گذشته به فراموشي سپرده شود و در ضرورت برگزاري مراسم تجليل 9 دي ترديد مي‌کنند و مرتب مي‌گويند که چه ضرورتي دارد که حوادث سال 88 بازخواني شود، اين افراد همان کساني هستند که در تدارک فتنه‌هاي جديد هستند.

به نظر مي‌رسد اين ثبت‌نام‌ها و مسئله تخريب شوراي نگهبان يک حرکت عادي نيست! در واقع کساني که اين حرکت را ساماندهي مي‌کنند قصد دارند تبليغ کنند اين شوراي نگهبان است که جلوي يک انتخابات آزاد را مي‌گيرد، چون بسياري از کساني که ثبت نام کرده‌اند واجد شرايط نيستند و شوراي نگهبان تعداد بسيار زيادي از اين افراد را تاييد صلاحيت نخواهد کرد. جريان فتنه با سوء استفاده از اين موقعيت قصد دارند اين طور وانمود کنند که اين مردم نيستند که تصميم مي‌گيرند بلکه شوراي نگهبان تصميم گيرنده است.

جريان فتنه‌گر به دنبال رسيدن به اهداف خود است و تحقق اهداف خود را از طريق فتنه ممکن مي‌داند. جريان فتنه دنياگرا و قدرت‌طلب شده است آنها به دنبال اين هستند که مسيري را متفاوت از مسير انقلاب اسلامي در راستاي اهداف خود شکل دهد و ملت ايران را با فريب به مسيري غير از مسير انقلاب اسلامي بکشاند.

در اين شرايط ضرورت دارد با شناخت عوامل فتنه و کساني که پشت صحنه فتنه‌هاي گذشته بودند پيش‌بيني کرد که ممکن است فتنه جديد چگونه و از چه طريقي طراحي شود، در فتنه کساني که به دنبال فريب مردم هستند به سمت دوقطبي سازي‌هاي کاذب مي‌روند و با طرح يک سري شعارهاي مغرضانه اين هدف را دنبال مي‌کنند در حقيقت سعي مي‌کنند خود را مدافع حقوق مردم، طرفدار قانون، طرفدار حل مسائل مردم و طرفدار راي مردم معرفي کنند، اما در واقع اين شعارهايي براي فريب است چرا که وقتي خود را اين گونه معرفي مي‌کنند طرف مقابل خود را کاملا سياه معرفي مي‌کنند. طرف مقابل را مخالف حقوق مردم، مخالف قانون، مخالف آزادي‌ها و مخالف راي مردم معرفي مي‌کنند و از اين طريق يک نوع فريب را در جامعه به وجود بياورند.

يکي از راه‌هاي شناخت حرکت‌هاي فتنه‌گونه اين است که وقتي بعضي از مسائل توسط بعضي از افراد مطرح مي‌شود بيگانگان، رسانه‌ها و شبکه‌هاي خارجي چگونه با آن موضوعات برخورد مي‌کنند.

جريان نفوذ براي انتخابات آتي چه سناريويي را طرحريزي کرده و دنبال مي‌کند؟

ما امروز در آستانه دو انتخابات بزرگ مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي هستيم، در شرايط فعلي مسائل مهمي در خصوص اين دو انتخابات بايد مورد توجه قرار بگيرد براي مثال ما شاهد يک حرکت تخريبي عليه نهاد شوراي نگهبان هستيم، نهاد شوراي نگهبان يک نهاد صيانتي و کنترلي براي سلامت انتخابات و سلامت نظام است، احراز صلاحيت افرادي که مي‌خواهند وارد عرصه رقابت شوند توسط شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد، اما مشاهده مي‌کنيم افرادي از مدت‌ها قبل اين نهاد نظارتي و کنترلي در نظام جمهوري اسلامي را مورد تهاجم قرار دادند و در اين زمينه ادعاهاي مورد توجهي را هم مطرح کردند، به عنوان مثال اين مطلب را مطرح مي‌کنند که خود مردم مي توانند صلاحيت کانديداها را احراز کنند نه شوراي نگهبان! چرا چند نفر به جاي يک ملت تصميم‌گيري مي‌کنند! معتقدند بايد به شعور و فهم و درک ملت احترام گذاشت مگر مردم چه مشکلي دارند که نمي‌توانند تشخيص بدهند که چه کسي خوب است و چه کسي صلاحيت ندارد؟! در واقع فتنه‌گران از اين طريق مي‌خواهند با قانون مقابله کنند، اما از اين استدلال استفاده مي‌کنند که خود را طرفدار مردم و حقوق مردم معرفي کنند و از طرفي کساني که تاکيد دارند شوراي نگهبان بايد در احراز صلاحيت‌ها جدي باشد و به وظيفه خود عمل کند را مخالف حقوق مردم جلوه مي‌دهند، در حالي که اين حرکات يک نوع شيطنت است.

در همه جاي دنيا در انتخابات نهادها و مجموعه‌هايي هستند که صلاحيت افراد را مورد بررسي قرار مي‌دهند و کساني مجاز هستند وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي شوند که واجد شرايط و صلاحيت باشند، اما امروز شاهد اين هستيم که چنين حرکاتي در حال شکل‌گيري است. هجمه‌هايي با قصد تخريب شوراي نگهبان با تظاهر به اين که ما دنبال دفاع از حقوق مردم هستيم. در همين راستا بر اساس خط‌دهي‌هاي برخي از جريان‌ها در داخل کشور و فضاسازي‌هايي که از سوي رسانه‌هاي بيگانه صورت گرفته شاهد اين هستيم که آمار ثبت‌نامي‌ها براي هر دو مجلس رشد قابل توجهي داشته است. تقريبا حدود دو برابر انتخابات قبلي مجلس شوراي اسلامي افراد ثبت‌نام کردند و تعداد ثبت‌نامي‌ها در مجلس خبرگان رهبري بيش از 60 درصد افزايش داشته است. به نظر مي‌رسد اين ثبت‌نام‌ها و مسئله تخريب شوراي نگهبان يک حرکت عادي نيست! در واقع کساني که اين حرکت را ساماندهي مي‌کنند قصد دارند تبليغ کنند اين شوراي نگهبان است که جلوي يک انتخابات آزاد را مي‌گيرد، چون بسياري از کساني که ثبت نام کرده‌اند واجد شرايط نيستند و شوراي نگهبان تعداد بسيار زيادي از اين افراد را تاييد صلاحيت نخواهد کرد. جريان فتنه با سوء استفاده از اين موقعيت قصد دارند اين طور وانمود کنند که اين مردم نيستند که تصميم مي‌گيرند بلکه شوراي نگهبان تصميم گيرنده است.

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رجبعلی بازیاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
0
2
سلام محضر دکتر سنایی عزیز! برادر عزیز 9دی داره میاد هنوز مزالب 9دی 94 را برنداشتین از سایت بصیرت خواهش میکنم کمی انقلابی باشیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات