تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۰۰

فضا سازي آمريكا براي اعمال فشار به ايران

دولت بوش فضا را براي اعمال فشارهاي بين‌المللي گسترده‌تر بر ضد ايران آماده مي‌كند

با اشاره به اتهامات اخير آمريكا به ايران مبني بر حمايت از تروريسم، پناه دادن به اعضاي القاعده و تلاش براي دستيابي به سلاحهاي هسته‌اي تصريح كرد: واشنگتن با طرح اين مسايل در حال فضا‌سازي براي اعمال فشارهاي گسترده‌تر بر ضد تهران است.

بدنبال قطع تماسهاي محرمانه بين واشنگتن و رژيم اسلامي تهران در ماه گذشته، پل برمر، حاكم آمريكايي در عراق، با دادن هشدار جديد به ايران، همسايه عراق، از تهران خواشت در امور عراق دخالت نكند برمر گفت، افرادي هستند كه به نمايندگي از عواملي از دولت ايران فعالانه سعي مي‌كنند در روند برقراري دموكراسي و بازسازي در عراق خرابكاري كنند.

او از دادن توضيح بيشتر خودداري كرد ولي گفت، با وجود قطع گفت و گوهاي سري در سوئيس بدنبال مقصر قلمداد شدن شبه نظاميان القاعده مستقر در ايران در ارتباط با حملات مرگبار ضد آمريكايي در عربستان سعودي در 12ماه مه، از سوي آمريكا تهران بطور كامل از موضع ائتلاف برهبري آمريكا آگاه است وي افزود ما نياز نداريم در اتاق تاريك در ژنو بنشينيم. ايرانيها مي‌دانند كه چه كار مي‌كنند و ما نيز مي‌دانيم آنها چه كار مي‌كنند. آن كار بايد متوقف شود، خبرگزاري فرانسه افزود، چندين جناح عراقي كه قبلا به حالت تبعيد در ايران مستقر بودند، اكنون نفوذ عمده‌اي بر جامعه اكثريت مسلمان شيعه عراق اعمال مي‌كنند. ائتلاف به رهبري آمريكا به آنها اجازه پيوستن به مذاكرات درباره آينده سياسي عراق را داده است، ولي نسبت به شبه نظاميان آنها شدت عمل نشان داده است.

كونداليزا رايس، به ايران درباره‌ي آنچه كه آنرا دخالت در شكل‌بندي ساختارهاي جديد قدرت در عراق و هرگونه برنامه‌ي غير قانوني توليد سلاح مي‌ناميد؛ هشدار داد: "كونداليزا رايس، مشاور امنيت ملي بوش هم چنين به تهران هشدار داد كه واشنگتن، به دقت دخالت‌هاي ايران را در تروريسم بين‌المللي (!) تحت نظر دارد. "وي ضمن ابراز حماي كامل واشنگتن از حوادث اخير در تهران گفت: "ما نمي‌توانيم از شرايطي كه در ايران مي‌گذرد و اين كه ايران سعي مي‌كند در جنوب عراق موجب اغتشاش شود، به راحتي چشم بپوشيم.

رايس در ادامه ادعاهايش افزود: "ما بايد به عنوان يك جامعه‌ي بين‌المللي، تصميم بگيريم كه به ايراني‌ها بگوييم، تلاش براي دست‌يابي به سلاح‌هاي كشتار جمعي و خصوصا سلاح‌هاي هسته‌يي غير قابل قبول است.

وي در ادامه با پيش‌گويي گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه قرار است در آينده منتشر شود؛ گفت: "به زودي گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مشخص خواهد كرد كه ايران دقيقا در حال انجام همان چيزي است كه آمريكا فكر كرده است؛ يعني به كارگيري تكنولوژي پيشرفته براي هدايت برنامه توليد سلاح‌هاي هسته‌يي تحت لواي برنامه‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز. "وي گفت، ما بايد براي حكومت ايران بسيار آشكار بيان كنيم كه نمي‌توانيم از شرايط فعلي كه فعالان القاعده به ايران رفت و آمد دارند. چشم پوشي كنيم."

مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور آمريكا افزود: بخش انتخابي حكومت ايران نتوانسته است به قول‌هاي خود براي برقراري دموكراسي عمل كند و به جاي آن اجازه داده است كه يك رژيم غير انتخابي، كوشش‌هاي دموكراسي را مخدوش كند. ما بايد موضعي اتخاذ كنيم كه تمايلات ايراني‌ها، آشكارا بيان شود. "سخنگوي وزارت خارجه آمريكا مجددا از ايران خواست به حمايت خود از حماس، حزب‌اله و جهاد اسلامي فلسطين پايان دهد.

ريچارد بوجر كه در نشست رسانه‌اي روزانه وزارت خارجه پيرامون تحولات جاري در مناطق اشغالي فلسطين سخن مي‌گفت اظهار داشت علاوه بر فلسطينيان و اسرائيلي‌ها، رهبران كشورهاي عربي كه با بوش در هفته گذشته درشرم الشيخ مصر ملاقات داشتند نيز در قابل مسائل امنيتي (در فلسطين اشغالي) وظايفي برعهده دارند. او گفت عربستان اكنون سرگرم فراهم كردن مقدمات براي به اجرا در آوردن تعهدات خود در اين زمينه است. بوجر در ادامه اظهار داشت كولين پاول وزير خارجه آمريكا از طريق ملاقات براي سوريه و بيانيه براي ايران روشن كرده است طرف‌هاي خارجي كه از حزب‌اله، حماس و جهاد اسلامي فلسطين پشتيباني مي‌كنند بايد به اين كار خاتمه دهند. او افزود موضع ما در اين زمينه كاملا روشن است و به بيان آن براي دولت‌هاي و به بيان آن براي دولت‌هاي درگير در موضوع ادامه خواهيم داد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به يك سئوال سئوال، از وجود همكاري مشترك احتمالي بين ايران، عربستان و آمريكا در امر تحقيقات مربوط به حمله انتحاري در رياض اظهار بي‌اطلاعي كرد. "آمريكا احتمالا در حال پهن كردن دام جديدي براي ايران كه از نظر آنها دومين كشور محور شرارت اعلام شده از سوي بوش است؛ مي‌باشد. "ريچارد تام كينز، تحليل‌گر خبرگزاري يونايتدپرس آورده است" آمريكا در راستاي اين كار، اتهامات گوناگوني را به ايران وارد آورده است كه از جمله‌ي آنها مي‌توان به پناه دادن به اعضاي القاعده اشاره كرد. آمريكا به دليل اين كه گمان مي‌كند برخي از اعضاي اصلي القاعده در ايران هستند.

مذاكراتش را با اين كشور قطع كرد. يك ديگر از مواردي كه آمريكا به ايران اتهام وارد آورده است، موضوع برنامه‌ِ انرژي هسته‌يي ايران است كه كاخ سفيد گمان مي‌كند اين برنامه، پوششي براي تلاش‌هاي ايران در جهت گسترش تسليحات هسته‌يي مي‌باشد." در ادامه‌ي اين مطلب آمده است: "وزارت امور خارجه آمريكا، در گزارش سالانه خود درباره‌ي تروريسم، ايران را فعال‌ترين كشور در زمينه‌ي حمايت از تروريسم در سال 2002 معرفي كرد.

آمريكا ايران را به حمايت مالي و نظامي از حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامي فلسطين متهم كرده است. اين گروه‌ها به طور فعال در مبارزه با اسرائيل هستند و كاملا مخالف روند صلح خاورميانه مي‌باشند." در بخش ديگري از اين تحليل آمده است: "پيترو بروكس، كارشناس سازمان "انديشمندان هريتيج" مستقر در واشنگتن، اظهار داشت:" ما به ايران فرصت داديم تا روش خود را تغيير دهد؛ اما آنها اين كار را انجام ندادند. اين امر مشكلي براي سياست خارجي ايران محسوب مي‌شود، به همين جهت بايد پيغام شديدي مانند آن چه كه به سوري‌ها ارسال كرديم، براي ايران بفرستيم."

نويسنده در ادامه‌ي اين مطلب مي‌افزايد: تهران در پاسخ به اتهامات آمريكا اعلام كرده است كه اعضاي القاعده را پناه نداده است؛ بلكه تعدادي از آنها را دستگير نيز كرده است. "بروكس در اين باره معتقد است" ايران و القاعده متحدان طبيعي نيستند؛ اما حقيقت اين است كه آنها آمريكا و اسرائيل را دشمنان شماره‌ي يك خود مي‌دانند. دولت آمريكا راه‌هاي مختلفي را براي مواجهه با ايران مورد توجه قرار داده است كه از جمله‌ي آنها مي‌توان به حمايت نظامي از گروه مجاهدين خلق (گروهك منافقين) اشاره كرد. اين گروه كه پايگاه آنها در عراق بود، عمليات مسلحانه‌يي را عليه ايران انجام داده‌اند؛ اما نكته‌ي پيچيده‌ در اين جا است كه اين گروه در ليست تروريستي وزارت خارجه‌ي آمريكا قرار دارد و گرايشات ماركسيستي دارد.

يك مورد پيچيده‌ي ديگر اين است كه هرگونه حمايت آمريكا از مجاهدين خلق (منافقين) يا ساير گروه‌هاي مخالف دولت ايران، باعث واكنش ايراني‌ها به دخالت خارجي‌ها در امور داخلي كشورشان مي‌شود." در بخش پاياني اين مطلب مي‌خوانيم "جورج بوش، رئيس‌جمهور آمريكا درباره‌ي مسايل هسته‌يي ايران آشكارا درصدد است تا موافقت پوتين را براي اعمال فشار بر ايران براي موافقت با انجام بازرسي‌هاي بيشتر از تاسيسات هسته‌يي‌اش جلب كند؛ اما پوتين تاكنون با لغو كمك‌هاي روسيه به برنامه‌هاي هسته‌يي ايران موافقت نكرده است. كارشناسان معتقدند كه ايالات متحده‌ي آمريكا منتظر انتشار گزارش كامل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران است و به همين جهت فضا را براي اعمال فشارهاي بين‌الملل گسترده‌تر عليه ايران آماده كرده است."

ش.د820375ف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات