تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۴۹
عضو ارشد جناح اصولگرا مطرح كرد

پايان حضور مصباح در گفتگوهاي وحدت اصولگرايان

مقدمه: پس از حضور محمود احمدي‌نژاد در راس قوه مجريه، انتشار عبارات بي‌سابقه آيت‌الله مصباح يزدي در حمايت از اين رئيس‌جمور تازه كار، نشان مي‌داد كه اين آيت‌الله قم‌نشين همه حيثيت سياسي و مذهبي خود را پشت سر كسي قرار داده كه فضاي سياسي ايران چندان با اسم و رسم او آشنا نيست. با اين همه هشت سالي گذشت تا رئيس موسسه آموزشي امام خميني(ره) به همان چيزي پي ببرد كه اصولگرايان پشيمان از حمايت محمود احمدي‌نژاد. انتقادات بي‌سابقه آيت‌الله مصباح يزدي از احمدي‌نژاد نشان مي‌داد كه وي هم مانند بزرگان اصولگرا به دنبال راهي باشند تا جايگزيني براي محمود احمدي‌نژاد بيابند كه هم بتواند اصلاح‌طلبان را زمين بزند و هم سركشي‌هاي احمدي‌نژاد را نداشته باشد. از همين‌رو آيت‌الله مصباح يزدي، گروهي را انتخاب كرد كه در فضاي سياسي كشور روشي شبيه به محمود احمدي‌نژاد در پيش گرفته بودند. كساني كه هم اصلاح‌طلبان را خيانت‌كار مي‌دانستند و اصولگرايان با اصل و نسب را محافظه‌كاراني كه كندروي‌هايشان نمي‌تواند با سرعت تحولات آنان همراهي كند. «جبهه‌ پايداري» گمشده آيت‌الله مصباح در فضاي سياسي ايران بود. از آن طرف اين گروه نوظهور در جبهه اصولگرايي نيز محتاج چهره با سابقه‌اي بودند كه محوريت آن‌ها را برعهده بگيرد؛ چه كسي مناسب‌تر از آيت‌الله مصباح يزدي. كه هم در مخالفت با اصلاح‌طلبان با آنان همداستان بود و هم در ضديت با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همراه پي‌گيري به شمار مي‌رفت. از آن پس جبهه پايداري، همراهي با اصولگرايان را منوط به مذاكرات بزرگان اردوگاه اصولگرايي با آيت‌الله مصباح يزدي مي‌دانستند و حكم او را براي خود مطاع مي‌دانستند. موضوعي كه البته در دو انتخابات مجلس نهم و رياست جمهوري يازدهم آزموده شد و هر بار اين جبهه پايداري و مرشد معنوي‌شان بود كه سازوكار وحدت اصولگرايان را بر هم زدند و به توصيه‌هاي دو استوانه اصولگرايي مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني و مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي وقعي نگذاشته و خود به صورت مستقل وارد انتخابات شدند و آنان را دل آزرده راهي خانه آخرت كردند. اكنون نيز به نظر مي‌رسد كه داستان دو انتخابات قبلي در حال تكرار است و براي انتخابات مجلس دهم شرط جبهه پايداري براي حضور در مدل‌هاي وحدت اصولگرايان، حضور آيت‌الله مصباح يزدي بود كه اينك سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، مي‌گويد تلاش اين جريان براي مذاكره پيرامون وحدت با آيت‌الله مصباح به نتيجه نرسيد. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در گفت‌وگويي با خبر آنلاين، از آخرين اخبار درباره همگرايي و وحدت اصولگرايان سخت گفت. او از تشكيل جلسه‌اي در روز شنبه با حضور همه جريان‌هاي اصولگرا خبر داد كه تركيب اعضاي شوراي هماهنگي اصولگرايان در آن مشخص مي‌شود. به گفته وي جلسات سه جانبه آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح بدون نتيجه مشخصي پايان يافته و اين جلسات ادامه نخواهد يافت. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه عده‌اي تاكيد داشتند كه جامعه روحانيت محور قرار بگيرد، اما عده‌اي سناريوي ديگري مبني بر «محور قرار گرفتن سه آيت‌الله» را دنبال مي‌كردند؛ گفت: طبعا اين دو نگرش به نقطه مشترك نمي‌رسيدند. الان سناريوي دوم به نتيجه نرسيده و نقش‌آفريني اين سه نفر - آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح يزدي - منتفي شد. بخش‌هايي از اين گفت‌وگو را در ادامه بخوانيد:

(روزنامه همدلي - 1394/09/14 - شماره 200 - صفحه 2)

* در گفت‌وگويي كه چندي پيش با شما داشتم درباره روند وحدت اصولگرايان صحبت كرديم و شما خيلي اميدوار بوديد كه اين روند با محوريت جامعتين به نتيجه خواهد رسيد. الان كه چند ماه از آن گفت‌وگو گذشته اصولگرايان در چه نقطه‌اي ايستاده‌اند و روند همگرايي به كجا رسيده است؟

** ظاهرا حركت وحدت اصولگرايان در حال نزديك شدن به نتيجه است. جامعه روحانيت مبارز كه از قبل اعلام كرده بود ما وارد فعاليت‌هاي انتخاباتي مي‌شويم و تلاش ما اين است كه وحدت و همگرايي را بين اصولگرايان به وجود بياوريم، اين تلاش‌ها به نقطه نهايي نزديك مي‌شود. قرار است دبيركل جامعه روحانيت مبارز براي حضور در يك نشست از همه سران اصولگرايان و چهره‌هاي تاثيرگذار اين جريان دعوت كند تا در جلسه‌اي در روز شنبه (امروز) شركت كنند. در واقع اين جلسه براي تعيين تكليف همگرايي و وحدت اصولگرايان خواهد بود.

* اين جلسه قرار است مبنايي براي شوراي هماهنگي اصولگرايان باشد؟

** بله دقيقا.

* عنوان اين جلسه «شوراي هماهنگي» است و يا اينكه قرار است در اين جلسه اعضاي شوراي هماهنگي انتخاب شوند؟

** قرار است با تركيبي كه دعوت مي‌شوند، شوراي هماهنگي تشكيل شود.

* هفته گذشته اخباري درباره تركيب احتمالي شوراي هماهنگي اصولگرايان منتشر شد كه اسامي 8 نفر در آن ديده مي‌شد: آقايان حداد عادل، زاكاني، فدايي، بادامچيان، حبيبي، آقاتهراني، محصولي و باهنر. قرار است شوراي هماهنگي با حضور اين افراد باشد؟

** جلسات 8 نفره جلساتي بود كه به دعوت آقاي حداد عادل و در منزل ايشان تشكيل مي‌شد. اين جلسات بيشتر از آنكه بخواهد جلسه شوراي هماهنگي اصولگرايان باشد تلاشي براي اين بود كه بقيه مجموعه‌هاي اصولگرا هم به آن بپيوندند. اما جايگاه دكتر حدادعادل جايگاهي نبود كه دعوت‌كننده كل شخصيت‌ها و احزاب و جمعيت‌هاي اصولگرا باشد.

* براي اينكه به اين نقطه برسيد تا الان عمده‌ترين مانعي كه وجود داشت، چه بود؟

** عمده‌ترين مانع اين بود كه عده‌اي تاكيد داشتند كه جامعه روحانيت محور قرار بگيرد، اما عده‌اي سناريوي ديگري را دنبال مي‌كردند و طبعا به نقطه مشترك نمي‌رسيدند. الان آن سناريوي ديگر تقريبا با ناكامي روبرو شده است.

* منظورتان كدام سناريوست؟

** آن سناريو، محور قرار گرفتن سه آيت‌الله بود كه به نتيجه نرسيد و نقش‌آفريني اين سه نفر منتفي شد.

اما شرط جبهه پايداري براي حضور در مدل‌هاي وحدت اصولگرايان حضور آيت‌الله مصباح بود...

بله اما تلاش‌هاي خود آنها به نتيجه نرسيد.

* براساس تجربه‌اي كه جبهه پايداري از خود به جا گذاشته و وحدت‌شكني‌هايي كه در دوره‌هاي قبلي از خود نشان دادند فكر مي‌كنيد حالا كه شرط آنها هم محقق نشده است اين بار آن‌ها تا پايان قائل به وحدت خواهند بود؟

** ما در حال ايجاد تركيبي براي شوراي هماهنگي هستيم كه آن تركيب قويا راضي‌كننده آنها هم خواهد بود.

* علت اصلي كه باعث شد نشست‌هاي سه جانبه آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح به نتيجه نرسد، چه بود؟

** دليلش عدم استقبال هر دو نفر يعني آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مصباح بود. پيگيري‌ها بيشتر از طرف آيت‌الله موحدي كرماني انجام مي‌شد. آن هم با توجه به اصراري بود كه دوستان ما در جبهه پايداري داشتند. اين پيگيري‌ها منجر به تشكيل جلسه‌اي شد كه آن جلسه هيچ خروجي نداشت غير از اينكه سه نفر به اين نتيجه رسيدند كه تقاضاكنندگان از آنها بيايند و اصولگرايان را معرفي كنند.

* ممكن است بيشتر توضيح دهيد؟

** همان جمع 8 نفره به سه آيت‌الله نامه نوشتند و از آنها خواستند تا با توافق خودشان مجموعه اصولگرايان را به يك جمع‌بندي برسانند. سه‌ آيت‌الله هم بعد از گفت‌وگوهايي كه با هم داشتند نامه‌اي به اين هشت نفر نوشتند و خطاب به آنها گفتند كه شما بياييد و اصولگرايان را به ما معرفي كنيد و بگوييد شامل چه كساني مي‌شوند. شايد اگر اين نامه پاسخ داده مي‌شد آن وقت اقداماتي صورت مي‌گرفت. اما نتيجه‌اي كه آيت‌الله موحدي كرماني از آن جلسات گرفتند اين بود كه عزمي براي اينكه اين گروه سه نفره بخواهد رهبري كار را برعهده بگيرد وجود ندارد.

* آن هشت نفر ديگر پاسخي به نامه سه آيت‌الله ندادند؟

** خير. البته نامه هم به اين شكل به آنها منتقل نشد. شايد در آينده بشود توضيحات بيشتري درباره آن داد. گذشته از اين جلسات 8 نفره، خبري هم از نشست چهارجانبه آقايان ناطق، لاريجاني، ولايتي و آيت‌الله مقتدايي منتشر شد.

* شما در جريان اين نشست بوديد؟

** خبر. البته تلاش آنها هم از سر دلسوزي بود و اينكه بايد نزديك انتخابات كاري كرد. اين جلسات به هر حال مشورتي بوده است.

* در كنار اين‌ها ما شاهد ائتلاف سه‌گانه جبهه پايداري، ايثارگران و موتلفه بوديم. با شرايط جديد تكليف اين ائتلاف چه خواهد شد؟

** اين ائتلاف هم در شرايط جديد به هم ريخته و ديگر ادامه نخواهد يافت. به نظر ائتلاف‌كنندگان اين حركت گامي بود براي اينكه بخواهند گام‌هاي بعدي را در راستاي وحدت اصولگرايان بردارند. اما قدم‌هاي بعدي با محوريت‌ اين ائتلاف سه‌گانه نمي‌توانست به نتيجه برسد. چرا كه ديگران حاضر نبودند به دعوت آنها بيايند و محوريت آنها را بپذيرند. تاكيد اكثريت گروه‌هاي اصولگرا بر اين بود كه جامعه روحانيت محور قرار بگيرد.

* كمتر از بيست روز ديگر ثبت‌نام كانديداها آغاز مي‌شود. شما فكر مي‌كنيد اصولگرايان در نهايت در تهران چند ليست داشته باشند؟

** من فكر ميكنم با اين حركت آخر ما فقط يك ليست در تهران داشته باشيم.

ش.د9404468

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات