صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۹۸

گزارش کامل بصیرت از روز اجرای برجام/اروپا و آمریکا اعلام کردند تحریم ها را برداشتند/گزارشی از تحریم هایی که باید برداشته شود

آمانو اظهار امیدواری کرد اجرای برجام بتواند مسیر این آژانس برای نظارت و بازدیدهای بیشتر از تاسیسات هسته ای و برنامه های ایران در مسیر غنی سازی صلح آمیز را هموار کند.وی گفت:ایران توافق کرده به طور مقدماتی پروتکل الحاقی را رعایت کند، ایران به تعهداتش عمل کرده است. راه برای رفع تحریمها باز است.
در آغازین دقایق یکشنبه27 دیماه 94 محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک و پس از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید انجام تعهدات ایران براساس برجام و اینکه ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برجام را برداشته، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رسما اعلام کردند.
به گزارش بصیرت،پس از آن بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است. بعد از آن هم اعلام شد که باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا، فرمان اجرایی رفع تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا، بامداد یکشنبه در دستورالعملی اعلام کرد نمایندگان برون‌مرزی شرکت‌‌های آمریکایی می‌توانند مطابق تعهدات آمریکا ذیل برجام از این پس در ایران فعالیت کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نهایی خود درباره ایران را که در اصل تائیدیه ای برای اجرای برجام محسوب می شود منتشر کرد.
بیانیه آمانو:ایران تعهدات خود را انجام
به گزارش سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو بیانیه ای درباره توافق هسته ای ایران و اجرای برجام منتشر کرد. در این بیانیه آمانو می گوید: امروز از این تریبون گزارشی درباره تعهدات ایران برای اجرای برجام را منتشر می کنم.
آمانو در بیانیه منتشر شده توسط آژانس گفت: ایران تمام تعهدات لازم برای اجرای برجام با توجه به کنوانسیون های شورای امنیت اجرا کرده است و جای شک و تردیدی نمی ماند.
در این بیانیه آمده است: گزارش تایید تعهدات ایران بعد از بازرسی کارشناسان آژانس از اقدامات و تاسیسات هسته ای ایران منتشر شده است.
آمانو خاطر نشان کرد: در حال حاضر روابط ایران و آژانس وارد مرحله جدیدی شده است که به نظر می رسد روز مهمی برای جامعه بین الملل محسوب شود. من از تمامی کسانی که در این مسیر تلاش کردند تشکر می کنم.
وی اظهار امیدواری کرد اجرای برجام بتواند مسیر این آژانس برای نظارت و بازدیدهای بیشتر از تاسیسات هسته ای و برنامه های ایران در مسیر غنی سازی صلح آمیز را هموار کند.
مدیر کل آژانس تصریح کرد: ایران توافق کرده به طور مقدماتی پروتکل الحاقی را رعایت کند.
وی افزود: ایران به تعهداتش عمل کرده است. راه برای رفع تحریمها باز است.
آمانو در پایان به این موضوع اشاره کرد که راه طولانی از سال ۲۰۰۳ برای اجرای برجام طی شده است و کارهای بسیاری نیز برای تحقق این توافق صورت گرفته است.
بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا:

بر اساس این گزارش بیانیه مشترک ایران و  اتحادیه اروپا نیز برای اعلام روز اجرای برجام، به شرح ذیل است.
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.
از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای ۱+۵، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.
تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)،   ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) خاتمه می یابند.
اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.
همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از ۱+۵ و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.
 
ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال ۱۳۸۲ هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.
همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.
این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.
گزارش وزارت خزانه داری آمریکا  
وزارت خزانه داری آمریکا گزارش نحوه تجارت و مناسبات اقتصادی دیگر کشورها با ایران را منتشر کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار گزارشی نحوه تجارت و داد و ستد اقتصادی کشورهای دیگر با ایران، پس از برداشته شدن تحریم ها را اعلام کرد.در این گزارش دویست صفحه ای ، دولت آمریکا مناسبات تجاری و اقتصادی کشورهای دیگر با ایران در دوران پس از لغو تحریم های هسته ای را تشریح کرده است. در دستورالعمل این وزارتخانه اعلام شده است که نمایندگان برون‌مرزی شرکت‌های آمریکایی نیز از این پس می‌توانند در ایران فعالیت کنند.
چه تحریم هایی برداشته می شود؟
براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در 23 تیر ماه سال جاری مورد توافق وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت، تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین 6 قطعنامه تحریم شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام علیه ایران بعد از اعلام آغاز اجرای برجام یا روز اجرا Implementation Day  لغو و برداشته می‌شوند.
 براساس برجام این تحریم‌ها به این شرح هستند.
 روز اجرا؛ تعلیق تحریم‌های مالی و بانکی و خروج اسامی از تحریم
 اتحادیه اروپا
 در مرحله اجرا، پس از آنکه آژانس انجام تعهدات ایران را تائید کرد، اتحادیه اروپا اولا «مفاد آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 را لغو و مفاد متناظر در تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی را تعلیق خواهد کرد، به نحو مصرح در بخش‌های 1.1.1 تا 1.1.3؛ 1.1.5 تا 1.1.8؛ 1.2.1 تا 1.2.5؛ 1.3.1 تا 1.3.2 پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد 16 و 17 تصمیم شماره 413/2010 مرتبط می‌شود) و به نحو مصرح در بخش‌های 1.3.3، 1.4.1 و 1.4.2 و 1.10.1.2 پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد 39، 43، (الف)43 آیین نامه اجرایی شماره 2012/267 مربوط  می‌شود). دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی در صورت لزوم اقدام به خاتمه یا اصلاح قوانین ملی اجرا کننده تصمیم و آیین نامه اجرایی فوق الذکر خواهند نمود.»
 بر این اساس، بندهایی از آئین‌نامه اجرایی سال 2012 لغو و مفاد مربوطه آن‌ها در تصمیم سال 2010 اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران، تعلیق می‌شوند. این اقدام منجر به رفع تحریم‌های زیر می‌شود:
 - نظام ممنوعیت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی به یا از ایران: ممنوعیت و محدودیت‌های انتقال پول به/از بانک‌های فعال در ایران به خصوص بانک مرکزی و شعب خارجی آن‌ها که در سال 2010 وضع و در سال 2012 تشدید شد.
 - تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های بانکی: ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممنوعیت همکاری با بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران به خصوص بانک مرکزی و همچنین ممنوعیت افتتاح دفاتر نمایندگی موسسات مالی اروپایی در ایران.
 - تحریم‌های مربوط به بیمه: ارائه خدمات بیمه‌ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سرزمینی ایران.
 - تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران: ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به افراد و موسساتی که قصد تجارت با ایران را دارند.
 - تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی
 - تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین‌شده توسط دولت ایران: همکاری یا ارائه کمک، خرید و فروش یا وساطت در انتشار اوراق قرضه توسط دولت، بانک مرکزی، بانک‌های مستقر در ایران یا بانک‌ها، اشخاص یا نهادهای تحت کنترل ایران.
 - تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران
 - تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی ایران
 - تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش های نفت، گاز و پتروشیمی
 - تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
 - تحریم‌های مرتبط با کشتیرانی و کشتی سازی
 - تحریم‌های مربوط به بخش حمل و نقل
 - تحریم‌های مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه
 - تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق
 اتحادیه اروپا همچنین «اقدام به اصلاح مفاد آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 اتحادیه اروپایی و مفاد متناظر در تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی که در بخش‌های 1.6.1 تا 1.7.2 پیوست شماره دو تصریح شده است را در رابطه با فعالیت‌های منطبق با این برجام خواهد کرد.»
 بر این اساس تحریم‌های زیر «در رابطه با فعالیت‌های منطبق با برجام» رفع می‌شوند:
 - تحریم‌های مربوط به نرم‌افزار
 - تحریم‌های مربوط به فلزات
 - تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق
 اتحادیه اروپا علاوه بر این «اقدام به حذف نام افراد و موجودیت‌های مشخص شده در الحاقیه شماره 1 پیوست شماره دو این برجام از ضمیمه‌های شماره 8 و 9 آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 اتحادیه اروپایی خواهد کرد. اقدام به تعلیق مفاد تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی، به شرح مصرح در بخش 1.9.1 پیوست شماره دو در ارتباط با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه شماره 1 پیوست شماره دو خواهد نمود.»
 سوئیفت
 بر اساس این بند است که وضعیت تحریم «سوئیفت» در توافق مشخص می‌شود. نگاهی به بندهای تحریم‌های تعلیق‌شده اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که مفاد مربوط به بند 1.1.4 در روز اجرا، نه لغو و نه تعلیق، می‌شوند. این بند همان بند مربوط به «تحریم‌های مربوط به خدمات پیام‌رسانی مالی»، از جمله سوئیفت است.
 در واقع اروپا تحریم‌های مربوط به سوئیفت را حفظ کرده، اما افراد و نهادهایی را که ذیل این تحریم قرار گرفته بودند، از جمله بانک مرکزی، از شمول آن خارج کرده است. در واقع هرچند این بانک‌ها دیگر تحت تحریم سوئیفت نخواهند بود، اما قانون مربوط به آن تا هشت سال دیگر پابرجا می‌ماند تا اتحادیه اروپا امکان بازگشت فوری تحریم‌ها را برای خود حفظ کند و ضمنا محدودیت مربوطه همچنان بر افرادی که نام آن‌ها تا «روز انتقال» به اتهام مشارکت در برنامه موشکی و فعالیت‌های اشاعه‌ای در لیست تحریم باقی مانده (الحاقیه دوم از پیوست دوم برجام)، اعمال شود.
 بر اساس این بند، همچنین توقیف دارایی و ممنوعیت صدور روادید برای در الحاقیه اول پیوست دوم برجام آمده، برداشته می‌شود. این اسامی که تقریبا 300 مجموعه و فرد را شامل می‌شود، در صفحات 63 تا 70 دومین نسخه از ترجمه وزارت خارجه آمده است. (اینجا)
 این افراد و مجموعه‌ها بر اساس الحاقیه اول، ذیل این دسته‌بندی‌ها هستند:
 - بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی فهرست شده شامل بانک مرکزی ایران؛
 - اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای مرتبط با بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛
 - اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای مرتبط با کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل؛
 - سایر اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای غیرمرتبط با فعالیت‌های حساس اشاعه هسته‌ای، تسلیحات و موشک‌های بالستیک؛
 آمریکا:
 علاوه بر اتحادیه اروپا، آمریکا نیز در روز اجرا باید تعهداتی را انجام دهد. بر این اساس، واشنگتن پس از تائید اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس، «اقدام به متوقف نمودن اعمال تحریم‌های اشاره شده در بخش‌های 4.1 تا 4.5 و 4.7 پیوست شماره دو، به استثنای بخش (الف) 211 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» می‌کند.
 بر اساس این بند، اجرای تحریم‌های زیر، «متوقف می‌شود». توضیح آنکه، اسامی الحاقیه 3 پیوست دوم برجام که مربوط به حدود 450 فرد و مجموعه و همچنین بیش از 300 هواپیما و کشتی هستند، در صفحات 77 تا 93 ترجمه دوم وزارت خارجه، آمده است. اسامی الحاقیه 4 پیوست دوم هم که شامل 42 شخص حقیقی و حقوقی است، در صفحات 94 و 95 ترجمه دوم وزارت خارجه از برجام آمده است. (اینجا)
 - تحریم‌های اعمالی بر افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام، شامل: بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی ایرانی فهرست شده در این الحاقیه؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، شرکت ملی نفت کش ایران، و سایر افراد و اشخاص حقوقی که توسط خزانه‌داری در این الحاقیه به عنوان دولت ایران شناسایی شده‌اند؛ و برخی افراد و اشخاص حقوقی مندرج در فهرست اتباع تحریم شده یا فهرست افرادی که اموال آنها مشمول توقیف است؛
 - تحریم ریال ایران؛  
 - تحریم خرید و فروش اسکناس آمریکا به دولت ایران؛
 - محدودیت‌های تجارت دوجانبه بر درآمدهای ایران که در خارج از کشور است، شامل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال درآمدها؛
 - تحریم خرید، پذیره نویسی، یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی؛
 - تحریم خدمات‌پیام رسانی مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام؛
 - تحریم ارائه خدمات بیمه‌ای، یا بیمه اتکایی که در رابطه با فعالیت‌های سازگار با برجام و با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام صورت می‌گیرد؛
 - تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند؛
 - تحریم سرمایه‌گذاری، شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالاها، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛
 - تحریم خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل، یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران؛
 - تحریم صادرات، فروش یا عرضه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی به ایران؛
 - تحریم معامله با بخش انرژی ایران شامل معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو)، شرکت ملی نفتکش ایران؛
 - تحریم معامله با بخش‌های کشتی‌سازی و کشتی‌سازی ایران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط کشتیرانی جنوب، و شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، و عاملان بندر عباس؛
 - تحریم تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها توسط ایران؛
 - خدمات تبعی مربوط به موارد فوق.
 بر اساس استثنایی که در این بند در نظر گرفته شده، بخش اول از بند 211 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه، همچنان این اختیار را به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد که اگر شخصی «به صورت آگاهانه اقدام به فروش، اجازه یا در اختیار قراردادن» کشتی یا بیمه‌نامه یا هرگونه خدمات حمل و نقلی به ایران کند که از آن برای «حمل اقلامی که ممکن است به فعالیت‌های دولت ایران در ارتباط با تسلیحات کشتار جمعی یا اقدامات تروریستی، کمک کند» استفاده شود، می‌تواند آن فرد را در لیست تحریم‌ قرار دهد.
 بر اساس بند بعدی توافق، آمریکا همچنین «اقدام به متوقف کردن اعمال تحریم‌های اشاره شده در بخش 4.6 پیوست شماره دو، در رابطه با فعالیت‌های منطبق با این برجام شامل معامله با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه 3» پیوست دوم برجام می‌نماید. طبق این بند، اجرای تحریم‌های زیر بر اساس برجام متوقف می‌شود:
 - تحریم تجارت با ایران در مورد گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ، و نرم افزارهای تنظیم فرآیندهای صنعتی، در رابطه با فعالیت‌های سازگار با این برجام و افراد و اشخاص حقوقی مذکور در الحاقیه شماره 3؛
 - خدمات تبعی مرتبط با دسته فوق
 آمریکا علاوه بر این متعهد شده است در روز اجرای توافق، «اقدام به حذف نام افراد و موجودیت‌های مشخص شده در الحاقیه شماره سه پیوست شماره دو از فهرست اتباع تعیین شده و لیست اشخاصی که دارایی آنها مشمول انسداد است» نماید. بدین معنی که نام تمامی افراد و موجودیت‌های الحاقیه شماره 3 پیوست دوم برجام از لیست بلوکه دارایی خارج می‌شود. با این حال، اتباع و شرکت‌های آمریکایی همچنان از تجارت و همکاری با افراد و شخصیت‌های حقوقی که نام آن‌ها در لیست ستاره‌دار است، منع می‌شوند.
 واشنگتن همچنین با لغو 4 دستور اجرایی متفاوت و همچنین بخش‌های 5 تا 7 و 15 دستور اجرایی 13628 افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه‌های 3 و 4 ضمیمه دوم و همچنین «لیست افراد و نهادهای دور زننده تحریم‌ها و/یا لیست غیر SDN مربوط به قانون تحریم‌های ایران» را از لیست بلوکه دارایی و عدم صدور روادید خارج می‌کند.
 علاوه بر این، واشنگتن مجوز موارد زیر را صادر می‌کند:
 - اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطای امتیاز در  موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری انحصارا با کاربری غیر نظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هوایپمای مسافربری تجاری به ایران، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداری، و خدمات تعمیر و بازبینی‌های ایمنی برای کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند؛
 - از طریق صدور مجوز، به اشخاص حقوقی غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی می‌باشند، اجازه خواهد داد منطبق با این برجام با ایران معامله کنند؛
 - اعطای مجوز واردات فرش و مواد غذایی از جمله پسته و خاویار با منشاء ایرانی به ایالات متحده.
 سازمان ملل:
 لغو زیرساخت اصلی تحریم‌های بین‌المللی توسط شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود. در اولین گام در این مسیر، اعضای این شورا یک هفته پس از جمع‌بندی مذاکرات در وین، قطعنامه‌ای را صادر کردند که ضمن تائید برنامه جامع اقدام مشترک و تعهدات طرفین، از روز اجرا به بعد، تمامی قطعنامه‌های پیشین این شورا در مورد ایران را به صورت مشروط، لغو می‌کند.

وزیر انرژی آمریکا اجرایی شدن برجام را بسیار با اهمیت خواند.
 ارنست مونیز در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت انرژی آمریکا منتشر شد، نوشت روز اجرای برجام مرحله بسیار مهمی در تلاش برای اطمینان از صلح آمیز بودن کامل برنامه هسته ای ایران از طریق بستن همه مسیرهای احتمالی دستیابی این کشور به بمب اتمی به شمار می رود. در نتیجه سالها مذاکره و ماهها مقدمات اجرای برجام، زمان دستیابی ایران به بمب اتمی از دو تا سه ماه- قبل از حصول این توافقنامه- حالا به دست کم یکسال افزایش یافت.
از زمان تصویب برجام در ماه اکتبر گذشته، ایران 25 هزار پوند از اورانیوم غنی سازی شده خود را به خارج فرستاده است و دو سوم سانتریفوژها و زیرساخت های مرتبط خود را برچیده و به انبار تحت نظارت منتقل کرده است. قلب راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک خارج شده و محل آن با بتن پر شده است و منبع بالقوه پلوتونیوم تسلیحاتی ایران از بین رفته است.و برای اولین بار، آژانس از فناوری های پیشرفته پادمان در فعالیت های نظارت و راستی آزمایی خود در ایران استفاده می کند. ساعاتی پیش، آژانس گزارش داد که ایران همه مراحل هسته ای مندرج در برجام را تکمیل کرده است.
با ادامه اجرای برجام در سالهای آینده، تخصص گسترده وزارت انرژی در زمینه چرخه سوخت هسته ای، امنیت و پادمان های هسته ای، و مواد هسته ای نقشی کلیدی در کمک به حصول اطمینان از پایبندی ایران به تعهدات هسته ای مهم خود ایفا خواهد کرد. تا به امروز، کارشناسان وزارت انرژی آمریکا، هفت آزمایشگاه ملی و دو مرکز هسته ای وزارت انرژی آمریکا فعالانه در دستیابی به برجام و حالا اجرای آن همکاری داشته اند. این کارشناسان همچنان به ایفای نقش ادامه خواهند داد زیرا این وزارتخانه علاوه بر مسئولیت هدایت تلاش های آمریکا برای همکاری با شرکای ما در پنج بعلاوه یک و اتحادیه اروپایی و ایران در زمینه بازطراحی و بازسازی راکتور اراک، مسئولیت ادامه تلاش های ما را هم برای حمایت از فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس در سراسر جهان به عهده خواهد داشت.
تجزیه و تحلیل ها و بررسی های علمی نشان می دهد که برجام ضمن تقویت امنیت جهانی، تدابیر لازم را برای راستی آزمایی و حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران فراهم می کند.

 بيانيه نماينده ي آمريکا در سازمان ملل درباره ي اجراي برجام
نماینده ی آمریکا در سازمان ملل با انتشار بیانیه ای به اجرای برجام واکنش نشان داد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما در این بیانیه آمده است: « امروز ، آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی کرد که ایران گام های کلیدی مشخصی را که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است به طور کامل برداشته و بدین ترتیب برنامه هسته ای این کشور به طور قابل ملاحظه ای محدود شده و همه مسیرهای دستیابی ایران به بمب هسته ای مسدود شده است. بدنبال فشاری که آمریکا و جامعه بین المللی بر ایران وارد کردند این کشور اقدام های واقعی و شفافی انجام داد که زمان فرار هسته ای این کشور را تا چهار برابر افزایش داد ، این نتیجه همین دو سال پیش وقتی که گفتگو ها بر سر برجام آغاز شد غیر واقعی به نظر می رسید. اما کار ما هنوز تمام نشده است. این اقدام جمعی موجب شد ایران به گام های برجام پایبند باشد و این اجازه را به ما داد تا راستی آزمایی کنیم برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و حالا همه دنیا وظیفه دارند اجرای کامل برجام را تضمین کنند و مراقب باشند ایران به تعهداتش پایبند می ماند.
با فرا رسیدن روز اجرای برجام ، همه مفاد هفت قطعنامه کنونی شورای امنیت ضد ایران لغو می شوند و مفاد قطعنامه الزام آور 2231 شورای امنیت سازمان ملل به اجرا گذاشته می شوند. همه کشورهای عضو موظند از این اقدام ها پیروی کنند. این اقدام ها عباراتند از: محدودیت هایی در انتقال فناوری مشخص شده ی هسته ای به ایران ، محدویت های در زمینه سلاح های متعارف و موشک های بالستیکی ، فهرست سازمان ملل که دارایی هایی را مسدود و مسافرت هایی را ممنوع کرده است و مفاد مربوط به بازرسی و تجسس از محموله ها. این مفاد برای چندین سال آینده برقرار خواهند ماند. آمریکا با همکاری شرکای بین المللی خود اجرای کامل قطعنامه 2231 را تضمین خواهد کرد. به شناسایی و جلوگیری از انتقال محموله هایی مرتبط با برنامه موشک های بالستیک ممنوعه به ایران ادامه خواهیم داد. و ایران را به خاطر نقض احتمالی قطعنامه های شورای امنیت بازخواست خواهیم کرد. آمریکا از تلاش جمعی جامعه بین المللی در جهت تحقق این روز تشکر می کند.»

 فرمان اجرايي اوباما در لغو تحريم هاي هسته اي ايران
بدنبال تایید پایبندی کامل ایران به تعهداتش در قبال برجام، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را اعلام کرد.
به گزارش بصیرت اوباما در این فرمان اجرایی نوشت
با اختیاراتی که بر اساس قانون اساسی به من به عنوان رئیس جمهور آمریکا داده شده است، از جمله قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی، قانون وضعیت های اضطراری مصوب 1996، قانون تحریم های جامع ایران، پاسخگویی، و کاهش سرمایه گذاری 2010، قانون کاهش تهدیدات ایران و حقوق بشر سوریه 2012، قانون آزادی ایران و مقابله با گسترش هسته ای 2012، بخش 212 از قانون مهاجرت و تابعیت 1952 و بخش 301 از عنوان سوم قانون ایالات متحده، من باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حکم داده ام که اجرای اقدامات مرتبط با برنامه هسته ای از جانب ایران که در بخش های 15.1 و 15.11 از پیوست پنجم برجام بین گروه پنج بعلاوه یک و ایران مشخص شده است و به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده است، تغییری اساسی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران به شمار می رود. به منظور اجرای تعهدات ایالات متحده در ارتباط با تحریم های موصوف در بند 4 پیوست 2 و بخش 17.4 پیوست 5 برجام، من فرامین اجرایی 13574 مورخه 23 ماه مه 2011، 13590 مورخه 20 نوامبر 2011، 13622 مورخه 30 ژوئیه 2012، و 13645 مورخه سوم ژوئن 2013 را منقضی و فرمان اجرایی 13628 مورخه 9 اکتبر 2012 را با لغو بخش 5 تا 7 و بخش 15 آن اصلاح می کنم. همچنین، در بخش 3 این فرمان، با استناد به وضع اضطراری ملی مندرج در فرمان اجرایی 12957 مورخه 15 مارس 1995، من به منظور دادن اختیارات اجرایی به جنبه هایی از تحریم های قانونی خاص که خارج از تعهدات آمریکا در قبال برجام برای لغو تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران است، اقداماتی را اتخاذ می کنم.
بنابه دستور اوباما
فرمان های اجرایی سابق وی به شماره های 13574 ، 13590 ، 13622 ، 13645 لغو می شود.
همچنین بخش هایی از فرمان اجرایی 13628 مورخه 9 اکتبر 2012 اصلاح می شود.
اوباما در ادامه این فرمان اجرایی، به وزیر خزانه داری اجازه داده است تا با رایزنی با وزیر امور خارجه آمریکا
تحریم هایی را علیه اشخاص مشمول بخش 1244 قانون آزادی ایران و مقابله با گسترش هسته ای ایران مصوب 2012 میلادی یکی از تحریم های ذیل را اعمال کند.
الف) ممنوعیت موسسات مالی آمریکا از ارائه وام یا اعتبار به این اشخاص
ب) ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال ارزی این اشخاص با آمریکا
ج) ممنوعیت نقل و انتقال هرگونه اعتبار یا پول بین موسسات مالی یا از طریق آنها یا به هریک از موسسات مالی آمریکا با این اشخاص
د)‌ انسداد همه دارایی ها و منافع این اشخاص در آمریکا
ه) ممنوعیت همکاری سرمایه گذاری در یا خرید مبالغ قابل توجهی از اوراق سهام یا اوراق قرضه این اشخاص
ی) ممنوعیت یا محدودیت واردات کالا، فناوری و خدمات، مستقیم و غیرمستقیم از این اشخاص به آمریکا
و) اعمال تحریم های خاص علیه مدیر یا مدیران اجرایی که با اشخاص تحت تحریم همکاری کنند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات