صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۵۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 6 بهمن 1394 شماره 4283

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همه بدانند که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است. به اینکه حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل‌انگاری نکند، همت گمارید. این یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ماست. (94/11/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز 
دیدارهای پسابرجامی با اروپا

روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و اتحادیه اروپا در این چند سال همواره تحت تأثیر تحولات سیاسی و اجتماعی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشت؛ این روابط سرد فیمابین به دلیل موضوع هسته‌ای و هلوکاست تشدید شد و ایران همواره بر حق مشروع خود در غنی‌سازی اورانیوم تأکید داشت و مذاکره‌کنندگان اروپایی خواهان توقف برنامه اتمی ایران بودند. ازاین‌رو، مذاکرات به نتیجه‌ای دست نمی‌یافت. تا اینکه در سال ۲۰۰۶ میلادی، اتحادیه اروپا مذاکرات با ایران را بی‌نتیجه دانست و پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شد. در نهایت، در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران به منظور توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، اعضای اتحادیه اروپا در سال 2012 قانون تحریم تدریجی صنعت نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند. در پی اقدام اتحادیه اروپا، مجلس شورای اسلامی نیز در اقدامی پیش‌دستانه در بهمن ۱۳۹۰، طرح دوفوریتی را تصویب، ایران از فروش نفت به اعضای این اتحادیه خودداری می‌کند. همین عوامل سبب کاهش بسیار سطح روابط اقتصادی شد، اما توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام زمینه‌های مجدد همکاری‌ها، به ویژه در حوزه اقتصادی را فراهم کرد. سفر رئیس‌جمهور روحانی به دو کشور ایتالیا و فرانسه به همراه هیئت بزرگ اقتصادی در همین راستا تحلیل می‌شود. گسترش هر چه بیشتر همکاری در فضای پسابرجام و پذیرش سرمایه، فناوری و همکاری صادراتی دو طرف می‌تواند ظرفیت‌های مشترک فراوانی برای ارتقای سطح همکاری‌ها ایجاد کند؛ ظرفیت هایی که در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ناعادلانه و نادرست به خوبی از آنها استفاده نشد. اکنون زمان جبران است و دو طرف باید همکاری‌های خود را با تعامل و در راستای منافع متقابل افزایش دهند. آنان به خوبی می‌دانند ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های انرژی، سرمایه انسانی، موقعیت ممتاز جغرافیایی، جمعیت 80 میلیونی و نقطه اتصال آسیای مرکزی، قفقاز و اقیانوس هند یک موقعیت راهبردی است و ما هم باید با اولویت‌های طراحی و مطالعه‌شده با دقت و درایت نگذاریم که صرفاً به بازار مصرف اروپایی‌ها تبدیل شویم.

▼ گزارش روز
فوتبال در آفساید

سوت‌های جنجالی، نتایج عجیب و غریب، نقل‌وانتقال میلیاردی و موارد پر سروصدای دیگر در فوتبال ایران، مباحثی که سال‌هاست در حاشیه فوتبال ایران به چشم می‌خورد، مسائلی که افکار عمومی همیشه به دیده تردید به آنها نگاه می‌کردند و برخی از مسئولان و اهالی فوتبال آن را اشتباهات جداناپذیر فوتبال می‌خواندند. البته، در این سال‌ها میان اهالی فوتبال و مدیران فوتبالی، کم نبوده‌اند کسانی که از دست‌های پشت پرده و جابه‌جایی مبالغی هنگفت برای تغییر نتایج در فوتبال ایران خبر داده‌اند. روایت‌هایی که سرانجام کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی را مجاب کرد که در سال 92 با ورود به موضوع به بررسی آن پرداخته و گزارشی از فساد و تخلفات فوتبال ایران تهیه کند؛ گزارشی که پس از روزهای طولانی سرانجام در روزهای اخیر به صحن علنی مجلس آمد و قرائت شد. این گزارش، فساد در فوتبال ایران را انکارناپذیر می‌داند و از وجود تبانی، ارتشاء، دوپینگ، شرط‌بندی، جعل سند، تصدیق‌نامه‌های خلاف واقع، فرار مالیاتی، مصرف الکل و روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر، رواج خرافه‌گرایی، تحصیل مال از طریق نامشروع، نقض آشکار قوانین و مقررات و قراردادهای غیرواقعی در فوتبال ایران خبر می‌دهد.
گزارشی که اگرچه با تأخیر فراوان در ماه‌های پایانی مجلس نهم به سرانجام رسید، اما این تأخیر، واقعیت‌های فوتبال ایران را تغییر نمی‌دهد. گزارشی که نشان می‌دهد فضای فوتبال نیازمند سر و سامان یافتن است، آن هم نه به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت، بلکه با نگاهی بلندمدت و ایجاد سازوکار و قوانینی که بتواند فساد در جامعه فوتبالی ایران را که همواره با هدف ترویج ورزش و سلامت جسمی و روحی مورد توجه بوده است، به حداقل برساند و این ورزش را به هدف اصلی خود نزدیک کند.

▼ خبر ویژه 
مشارکت با یک بیمار روانی برای تخریب فرهنگ ایرانی!

شبکه بی‌بی‌سی فارسی در ادامه پروژه تخریب فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، آثاری از نقاشی‌ها و سازه‌های فردی با پیشینه‌ای مشخص را به عنوان هنر ایرانی با هدف ترویج ابتذال به جای هنر معرفی کرد. این فرد که «شاپور پویان» نام دارد و بی‌بی‌سی فارسی به وی لقب هنرمند داده است، در سخنان خود فرهنگ اصیل ایرانی را دارای خشونت ذاتی معرفی کرده و دلیل آنچه به منزله تخریب فرهنگ اسلامی‌ـ ایرانی در آثار وی دیده می‌شود را مقابله با این فرهنگ خشونت بیان کرده است. این شبکه گزارش مفصلی را به معرفی آثار ترکیبی وی اختصاص داده و آثار سراسر آمیخته به فرهنگ غیراخلاقی غرب این فرد را نگاهی امروزی به هنر ایران دانسته و آنها را دارای ارتباطی تنگاتنگ با تاریخ، هنر و فرهنگ ایران معرفی کرده است.
شاپور پویان متولد اصفهان است که پس از اتمام دوره کارشناسی خود در رشته نقاشی، به بهانه تکمیل تحصیلات دانشگاهی در سال 88 از کشور خارج و در آمریکا ساکن شده است. وی پس از خروج از ایران در گفت‌وگویی، به اختلالات روانی اعتراف کرده بود. این بیماری سبب می‌شود فرد دچار عوارضی، چون ناآرامی و بی‌قراری، رفتارهای پرخاشگرانه، احساس بیزاری از دیگران و... شود و از این رو، عوارض این بیماری به وضوح در آثار وی مشاهده می‌شود.
 
▼ اخبار
1- عضو جامعه مدرسین: تصمیم داریم به روحانی تذکر بدهیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تصمیم این نهاد برجسته حوزوی برای تذکر رسمی به رئیس‌جمهور خبر داد و تأکید کرد، آقای روحانی باید اظهاراتش را به نحوی جبران کند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن فقیهی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه احراز صلاحیت‌ها از آن مردم است، گفت: آنچه مسلم است، این است که اجرای انتخابات به دست دولت و نظارت آن برعهده شورای نگهبان است و نظارت به این معناست که شورای نگهبان اگر احساس کرد که تخلفی شده است، می‌تواند اعمال‌نظر کند؛ ولی اگر اختیاری نداشته باشد، این نظارت بی‌فایده است. وی در ادامه با بیان اینکه نظارت همراه اختیار را به نظارت استصوابی تعبیر می‌کنند، گفت: معنای ناظر این است که اگر اشتباهی را متوجه می‌شود، جلوی آن را بگیرد و باید قدرت این اختیار را هم داشته باشد تا بتواند عمل کند.
2- آغاز فرایند مذاکرات ژنو 3
«دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه ضمن تأکید بر برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو در تاریخ ۲۹ ژانویه (9 بهمن) اعلام کرد، ارسال دعوتنامه برای کشورهای شرکت‌کننده در این نشست از ششم بهمن آغاز می‎شود. وی گفت: موضوع مذاکرات ژنو 3 درباره آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در سوریه و مبارزه با داعش و امدادرسانی است. مذاکرات ژنو 3 به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت و مرحله اول این مذاکرات دو تا سه هفته به طول می‌انجامد. نماینده سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: هیچ کارگروهی در حین مذاکرات ژنو تشکیل نخواهیم داد و هیچ پیش‌شرطی را نیز نخواهیم پذیرفت. وی تأکید کرد، شورای امنیت سازمان ملل به من ابلاغ کرد که دو گروهک داعش و جبهه النصره در سوریه از گروه‌های تروریستی هستند. دی میستورا گفت: در این مذاکرات قانون اساسی سوریه و راه‌های برگزاری انتخابات آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

▼ تا انتخابات
لاله افتخاری، رئیس کمیته احزاب و تشکل‌های بانوان در ائتلاف اصولگرایان گفت: این ائتلاف به لیست 60 نفره از بین 180 نامزد انتخاباتی معرفی‌شده به ائتلاف اصولگرایان انتخاب شدند تا در نهایت طی فرآیندی و با نظر نهایی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان، لیست نهایی 30 نفره تهران اعلام شود. برای رسیدن به لیست نهایی در تهران از 23 تشکل عضو ائتلاف درخواست شد تا هر کدام لیست جداگانه 30 نفره‌ای ارائه کنند.
حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که در انتخابات مجلس دهم از حوزه تهران نام‌نویسی کرده است، درباره انصراف به نفع ائتلاف اصولگرایان گفت: قاعدتاً وقتی یک جمع با هم فعالیت می‌کنند، باید به تصمیمات گروهی تمکین کنند؛ ازاین‌رو بنده اعلام می‌کنم اگر در فهرست اصولگرایان قرار نگیرم، انصراف می‌دهم و در هیچ فهرست دیگری هم قرار نخواهم گرفت؛ زیرا باید به تصمیمات و نظر جمع متعهد و به آن پایبند بود.
یکی از اعضای دفتر آیت‌الله حائری‌شیرازی با اشاره به علت انصراف وی از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: همان‌طور که در نامه ایشان ذکر شده، به دلیل آنکه در لیست جامعتین نیستند و به طور مستقل نیز نمی‌خواهند نامزد شوند، انصراف دادند. وی یادآور شد: آیت‌الله حائری‌شیرازی نمی‌خواهند این شبهه به وجود آید که با جامعتین مخالفت می‌شود و ایشان از طرف‌های دیگر حمایت می‌کنند.
غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ارائه لیست مشترک از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل با توجه به ردّ صلاحیت‌ها گفت: ممکن است دوستان با توجه به شرایط به چنین نتیجه‌ای برسند و لیست مشترکی را ارائه کنند.

▼ اخبار کوتاه
10 تفنگدار آمریکایی که پس از ورود به آب‌های جنوبی ایران به دست نیروهای سپاه دستگیر و سپس آزاد شدند، برای ادامه بازجویی‌ها به «سن‌دیه‌گو» منتقل شدند. این تفنگداران که پس از تماس‌های مکرر وزیر امور خارجه کشورشان با محمدجواد ظریف و عذرخواهی آزاد شدند؛ به سرعت برای بازجویی به قطر منتقل شدند و حالا برای ادامه بازجویی به محل اقامت‌شان در آمریکا فرستاده شده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا، 14 سند همکاری امضا کردند. این 14سندی که به امضای مقامات ارشد ایران و ایتالیا رسید، در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی است. دو کشور همچنین، بیانیه سیاسی مشترکی را برای ترسیم نقشه راه کلی گسترش همکاری‌ها و تعاملات دو کشور منتشر کردند.
وزاری خارجه امارات، بحرین و عربستان سعودی، روز دوشنبه در «ابوظبی» نشستی را برای بررسی تحولات اخیر در روابط تهران و ریاض برگزار کردند. خبرگزاری رسمی امارات (وام) نوشت: مشارکت‌کنندگان در این نشست که «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور داشت، راه‌های جلوگیری از آنچه «دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای عربی» نامیده شده است را بررسی کردند.
سازمان انرژی آمریکا وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور طی دو گزارش مجزا، تأثیرات لغو تحریم‌ها بر صادرات نفت و اقتصاد ایران را بررسی کرده است. این سازمان تأکید می‌کند، تأثیر لغو تحریم‌ها بر بهبود شرایط اقتصادی ایران در کوتاه‌مدت بسیار محدودتر از آن چیزی خواهد بود که تصور می‌شود.
«نیکلای لویچف» معاون دومای روسیه لغو نظام روادید بین این کشور و ایران را خواستار شد. معاون دومای روسیه این امر را برای تقویت روابط دوجانبه، به ویژه در عرصه انسانی لازم و بسیار مهم دانست. چنین اقدامی گامی منطقی برای توسعه همکاری‌های دو کشور خواهد بود.
زنان مسلمان توفانی توئیتری را علیه دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در اعتراض به اظهارات وی که گویا هفته گذشته به طور خصوصی درباره سلطه‌پذیری سنتی زنان مسلمان بیان شده بود، به راه انداخته‌اند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات