صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۵۴

تصمیمات متناقض برای مدیریت آلودگی هوا

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصمیمات مدیریت آلودگی هوا را متناقض و مشکوک توصیف کرد.

«قانون» در این زمینه نوشت: داستان آلودگی هوای این هفته تهران، داستانی عجیب و متفاوت‌تر از همه داستان‌هایی بوده که لااقل در سال‌های اخیر خوانده‌ایم. چنانکه با عبور موج‌بارشی از کشور و افزایش پایداری هوای پایتخت، پیش‌بینی برای افزایش آلاینده‌های جوی برای روزهای پایان هفته شده بود اما کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، بی‌آنکه از قبل خبری داده باشد، تشکیل جلسه داده و تصمیماتی اتخاذ کرد. تصمیماتی که در هفته‌های گذشته با اوج گرفتن آلودگی هوای شهر تهران نیز مشابه آن گرفته شد اما این بار در حالی که شاخص آلودگی هوای پایتخت در دو روز گذشته وضعیت ناسالم را نشان می‌داد، به یکباره تصمیم عجیب تعطیلی دو روزه مدارس همراه با محدودیت‌های ترافیکی گرفته شد تا اما و اگرهای تصمیمات عجیب کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران بیش از پیش شود.

کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران که همان طور که از اسمش برمی‌آید، صرفاً برای مواقع اضطراری تشکیل جلسه می‌دهد، 3 هفته قبل و با تشدید آلودگی هوا و رسیدن آلودگی به مرز اضطرار - آنچنان که هر چشم مسلح و غیر مسلحی می‌توانست آلودگی هوا را در فاصله چند متری ببیند- تشکیل جلسه داد و تعطیلی سه روزه مدارس تهران را یک روز اعلام کرد. از سویی این کمیته زیربار تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها نرفت و حتی یک دقیقه هم از ساعت کار ادارات کم نکرد تا نفس کشیدن شهروندان با آبشش در روزهای آلودگی هوا، به جوک میان مردم تبدیل شود. آن زمان، رسانه‌ها اعتراض‌های بسیاری به عدم تعطیلی ادارات کردند و مسئولان کمیته مواقع اضطراری کاهش آلودگی هوا، تصمیم کارشناسی را علت عدم تعطیلی اعلام کردند. اما تصمیمات این کمیته در روزهای آلوده چند هفته قبل علامت سؤال‌های بسیاری را ایجاد کرد که چرا در یک روز آلوده با شاخص آلایندگی 153، بازی‌های لیگ برتر برای حفظ سلامت بازیکنان فوتبال تعطیل شد اما در همان روز کودکان به مدرسه رفتند و فردای آن روز و در شرایطی که شاخص آلودگی هوا تغییری نکرده بود، مسئولان کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا برگزاری بازی‌های لیگ را بلامانع اعلام کردند. حال اما پس از 3 هفته، در حالی که هنوز آلودگی هوای شهر حداقل به طور چشمی آزار دهنده نشده بود، بار دیگر این کمیته تشکیل جلسه داده و به یکباره رأی به تعطیلی 2 روزه مدارس ابتدایی پایتخت و مراکز پیش دبستانی آن می‌دهد!

این روزنامه با اشاره به برخی شایعات درباره علت تصمیمات اخیر با سفر آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... می‌نویسد: ضروری است مسئولان تصمیم‌گیری در موضوع آلودگی هوا رفتاری منطقی و توأم با کار کارشناسی در موضوع آلودگی هوا داشته و با پرهیز از تصمیمات شائبه برانگیز، توجه به سلامت مردم و نجات جان آنها از چنگال آلودگی هوا را مورد اهتمام قرار دهند.

برخی محافل رسانه‌ای طی روزهای اخیر تعطیلی‌ها را مرتبط به علاقه یک جریان سیاسی برای برگزاری جشن شروع اجرای برجام- که از سوی مردم استقبال نشد- مرتبط می‌دانند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات