تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۶۵
حضور مشترك شرق و غرب در بحران‌هاي خاورميانه

روسيه چين در سوريه و ناتو در افغانستان

(روزنامه همدلي - 1394/07/13 - شماره 152 - صفحه 11)

وزير امور خارجه مصر ضمن استقبال از حملات روسيه به داعش در سوريه اعلام كرد كه اين حملات، تروريسم در اين كشور را محاصره مي‌كند.

به گزارش مهر، سامح شكري وزير امور خارجه مصر در گفت‌وگو با العربيه درباره حملات هوايي روسيه به سوريه اظهار داشت: اطلاعات موجود نزد مصر كه از طريق رايزني‌هاي مستقيم با طرف روسي به دست آمده است نشان مي‌دهد كه روسيه به مقاومت در برابر تروريسم و محاصره آن در سوريه اهتمام مي‌ورزد.

وي با بيان اين مطلب افزود: هدف روسيه از حضور در سوريه، ايجاد ضربه سنگين به داعش در عراق و سوريه است. ما شاهد هستيم كه اين حضور در محاصره تروريسم در سوريه و نابودي آن اثر‌گذار است. اظهارات وزير امور خارجه مصر نخستين واكنش رسمي قاهره به اقدامات اخير روسيه در سوريه به شمار مي‌رود. روسيه به درخواست «بشار اسد» رئيس‌جمهوري سوريه حمله عليه مواضع داعش در اين كشور را آغاز كرده است. اين در حالي است كه از آغاز سپتامبر 2014 تا كنون ائتلاف مقابله با داعش به رهبري آمريكا بدون تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد يا مقامات سوري، مواضع تكفيري‌ها در سوريه را هدف قرار مي‌دهد. اين حملات تا كنون بي‌فايده بود و كمكي به نابودي گروه‌هاي تروريستي و تكفيري در سوريه نكرده است.

آمادگي كشورهاي عضو ناتو براي تداوم حضور نظامي در افغانستان

آلمان نيز قرار است در جلسه آتي وزراي دفاع كشورهاي عضو ناتو پيشنهادي را مبني بر لزوم ادامه حضور نظامي در افغانستان براي حداقل يك سال ديگر، مطرح كند.

به گزارش روزنامه «ولت ام زونتاگ» از تصميم دولت برلين براي تمديد حضور نظامي در افغانستان براي دستكم يك سال ديگر خبر داد.

با وجود خروج اغلب نيروهاي رزمي ناتو از افغانستان، همچنان شماري از آنها از جمله 850 نظامي آلماني در خاك اين كشور مستقر هستند كه ادعا مي‌شود ماموريتشان آموزش نيروهاي افغان است. طبق جدول زماني همه نيروهاي ناتو بايد تا اواخر سال ميلادي آينده (2016) از افغانستان خارج شوند اما «ولت ام زونتاگ» به نقل از يك منبع آگاه نوشت: قرار است در جلسه وزراي دفاع كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه طي هفته آينده برگزار خواهد شد، دولت برلين پيشنهاد ادامه حضور نيروهاي آلماني در افغانستان را براي يك سال ديگر مطرح كند.

بهانه آلمان اين است كه با توجه به تشديد حملات طالبان، خروج ناتو از افغانستان به معناي به خطر انداختن دستاوردهاي چند سال اخير است به گفته اين منبع آگاه، طرح موضوع افغانستان قطعا يكي از محورهاي جلسه وزراي دفاع كشورهاي عضو ناتو خواهد بود اما تصميم‌گيري در اين رابطه به عهد دولت‌ها خواهد بود. اما از قرار، «فن در لاين» وزير دفاع آلمان مصمم است تا در اين جلسه پيشنهاد آمادگي هر 28 كشور عضو ناتو را براي تداوم حضور در افغانستان مطرح كند.

انديشمند كويتي: مصر، امارات و اردن از حملات روسيه به داعش در سوريه حمايت مي‌كنند

پايگاه خبري امارات 71 روز يكشنبه به نقل از دكتر عبدالله‌النفيسي استاد برجسته علوم سياسي دانشگاه كويت و نماينده سابق در پارلمان اين كشور از حمايت كشورهاي مصر، امارات و اردن از حمله نظامي روسيه به تروريست‌ها و حمايت از بشار اسد در سوريه خبر داد.

اين پايگاه خبري نوشت: النفيسي در صفحه شبكه اجتماعي توييترش نگفته كه آيا اين گفته‌هايش مستند بر اطلاعاتي دقيق است يا يك تحليل و براساس مصلحت سياسي اين كشورها در اين بقاي نظام بشار اسد بيان شده است.

پايگاه خبري امارات 71 افزود: گفته مي‌شود كه نوشته‌هاي النفيسي تاكيدي است بر اخبار منتشر شده در برخي پايگاه‌هاي اينترنتي كه از توافق سري مصر، امارات و اردن با روسيه در انجام عمليات نظامي در داخل خاك سوريه خبر داده بودند.

اين در حالي است كه عربستان بر خلاف مصر ديگر كشور قدرتمند عضو اتحاديه عرب، مخالف دخالت روسيه در مساله سوريه است و به آن اعتراض كرده است.

به نوشته اين پايگاه خبري، امارات، عربستان، قطر، تركيه، آمريكا، انگلستان، آلمان و فرانسه كشورهايي هستند كه از روسيه خواسته‌اند عمليات نظامي عليه مخالفان سوري را متوقف كند.

مركل: دولت اسد بايد در راهكار سياسي باشد

در عين حال صدراعظم آلمان تاكيد كرد كه تلاش‌هاي نظامي در سوريه ضروري است حتي اگر به خاتمه جنگ در اين كشور منجر نشود.

به گزارش رويترز، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با Deutschandfunk گفت: در خصوص سوريه اولين بار است كه مي‌گويم به تلاش‌هاي نظامي نياز خواهد بود اما تلاش نظامي راه حل نهايي نيست؛ ما به روند سياسي هم نياز داريم اما اين روند در حال حاضر چندان خوب پيش نمي‌رود. وي همچنين گفت كه لازم است دولت بشار اسد در مذاكرات حضور داشته باشد.

صدراعظم آلمان تاكيد كرد: براي دستيابي به راه حل سياسي به نمايندگاني از دولت كنوني دمشق، مخالفان و ديگران نياز است تا به موفقيت واقعي دست پيدا كنيم و بالاتر از همه به متحدان اين گروه‌ها، آمريكا، عربستان و ايران مي‌توانند نقش مهمي در اينراستا ايفا كنند آلمان، فرانسه و انگليس نيز مي‌توانند نقش موثري داشته باشند.

ش.د9402582

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات