تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۵۱

الزامات برگزاری انتخابات سالم و پرشور(3)

احزاب و جریانات سیاسی که خارج از فلسفه وجودی، ذاتی و قانونی خود اصول تأسیسی و قانونی خود را رعایت نکنند و بخصوص در زمان انتخابات به جای تقویت نظام سیاسی بر علیه آن فعالیت نمایند و یا اینکه به جای حمایت و پشتوانه های مردمی، حمایت‌های خارجی را مبنای کار خود قرار دهند، وحدت و یکپارچگی ملی را شکسته و امنیت عمومی را به خطر خواهند انداخت.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی
3- احزاب و جریانات سیاسی

احزاب و جریانات سیاسی از لحاظ ساختاری رابط بین مردم و نظام سیاسی بوده و خواست ها و مشکلات مردم را بعد از پالایش به نظام سیاسی منتقل می کند. نظام سیاسی نیز به وسیله طرح ها و قوانین به این خواست‌ها جواب داده و برنامه هایی برای حل مشکلات مردم ارائه می دهد . اگر این برنامه ها و قوانین و راه حل های ارائه شده مشکلات را حل کرده و مورد قبول مردم واقع شد، موجب تقویت نظام و بالا رفتن جایگاه احزاب و جریانات سیاسی فعال در این موضوع در میان مردم خواهد شد. در غیر این صورت علاوه بر بی اعتمادی مردم به نظام سیاسی، جایگاه آن احزاب و جریانات سیاسی هم در بین مردم افول خواهد کرد .

در کشور ما میزان خواست‌ها و انتظارات و توقعات مردم از احزاب و جریانات سیاسی در زمان انتخابات به اوج خود می‌رسد و آن‌ها هم برای موفقیت در کسب قدرت و راه یافتن به مجلس شورای اسلامی سعی می کنند که همه آن‌ها را به نظام سیاسی منتقل کنند و در حقیقت در بعضی مواقع بار مسئولیتی را به دوش می‌کشند که خارج از توان و مسئولیت های قانونی آن‌هاست . بنابر این تشکیل احزاب و جریانات سیاسی به صورت حرفه ای و آشنایی مردم به وظایف و تعهدات قانونی آن‌ها و توقعات اصولی از آنها ضروری به نظر می‌رسد .

پای بندی به قانون ، رعایت اصول ارزشی واخلاقی ، فعالیت در چهارچوب قانون اسلامی، تلاش برای تقویت پایه های نظام سیاسی و انقلاب اسلامی مخصوصاً در زمان انتخابات موجب آموزش این امور به مردم، حفظ آرامش و امنیت عمومی و جلوگیری از سوء استفاده دشمن خواهد شد. احزاب و جریانات سیاسی که خارج از فلسفه وجودی، ذاتی و قانونی خود اصول تأسیسی و قانونی خود را رعایت نکنند و بخصوص در زمان انتخابات به جای تقویت نظام سیاسی بر علیه آن فعالیت نمایند و یا اینکه به جای حمایت و پشتوانه های مردمی، حمایت‌های خارجی را مبنای کار خود قرار دهند، وحدت و یکپارچگی ملی را شکسته و امنیت عمومی را به خطر خواهند انداخت.

تلاش در جهت جلب حمایت و پشتیبانی مردمی و تقویت پایه‌های نظام و انقلاب اسلامی و اعلام تنفر از دشمنان انقلاب اسلامی از وظایف احزاب و جریانات سیاسی در زمان انتخابات است. جلب حمایت های مردمی برای رسیدن به قدرت، بایستی در جهت خدمت به مردم، نظام ، اسلام و انقلاب باشد. تلاش در جهت تأمین منافع و امنیت ملی مخصوصاً در زمان انتخابات موجبات تثبیت جایگاه خود احزاب در میان مردم خواهد شد . احزاب و جریانات سیاسی در انتخابات بایستی مبلّغ مکتب اسلام و انقلاب باشد. آن‌هایی که در انتخابات از پشتیبانی‌های مردم در جهت رسیدن به قدرت استفاده کرده و بعد از انتخابات قدرت را در جهت منافع شخصی و گروه خود بکار می‌گیرند ، از اعتماد و حمایت مردم سوء استفاده کرده و در حق مردم خیانت می‌کنند .

احزاب و جریانات سیاسی بایستی به قول ها و وعده هایی که در زمان انتخابات به مردم می دهند و پیمانهایی که با مردم می بندند و بر این اساس اعتماد و حمایت و پشتیبانی مردمی را بدست می آورند ، در طول دوران خدمت در نظر داشته و در جهت عمل به آنها تلاش نمایند ، تداوم حضور در قدرت ، تداوم حمایت و اعتماد مردم ، وعمل به وظایف شرعی و اخلاقی خود ، عمل به تعهدات را واجب می دارد . در غیر این صورت حمایت مردمی را از دست داده و موجب بی اعتمادی مردم به نظام سیاسی خواهد شد .

احزاب و جریانات سیاسی فعال در کشور اعم از سنتی ها، راستگرایان و اصولگرایان از یک طرف و چپی ها و اصلاح طلبان از سوی دیگر و آنهایی هم که با نام اعتدال به تازگی وارد صحنه شده و یا در آستانه انتخابات ایجاد خواهند شد بایستی چه در اندیشه و تفکر و چه در عمل مرز خود را با غرب و غربگرایان و دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب و همچنین با جریانات و رویدادها و شخصیت هایی که موجبات اخلال در وحدت و یکپارچگی ملی و تضعیف اصول و پایه های انقلاب اسلامی و یا سکولاریزه کرده و لیبرالیزه کردن کشور فعالیت کرده و جریانات و احزابی که برخلاف اصول و مواد قانون تشکیل و فعالیت احزاب و جریانات سیاسی حرکت می‌کنند، مشخص نمایند. بنابراین احزاب و جریانات سیاسی بایستی بر مبنای اسلام و انقلاب و بر اساس اصول قانون اساسی شکل گرفته و در چهارچوب قانون فعالیت نمایند تا به وظایف و هدف ذاتی خود در جهت حل مشکلات جامعه و سهیم شدن و یا کسب قدرت عمل کرده باشند.

جریانات سیاسی که از به هم پیوستن تعدادی احزاب سیاسی به خاطر اشتراک ایدئولوژیک یا اشتراک در هدف شکل گرفته و در جریان انتخابات فعالیت می کنند، اگر در داخل خود به وحدت نرسیده باشند و نتوانند به لیست مشترکی برسند، علاوه بر سست شدن اتحاد داخلی خود و احتمال انشعابات سیاسی در داخل آن جریان،باعث سردرگمی طرفداران و حامیان خود خواهد شد و احتمال دارد مردم را هم از انتخابات و حضور در صحنه دوری کرده و یا به جریان مقابل روی آورند.

بعد از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج از سوی مراجع رسمی و قانونی ، احزاب و جریانات سیاسی بایستی آن را قبول کرده و در صورت داشتن اعتراض آن را از طریق مراجع رسمی و قانونی پیگیری نموده اعتماد به نظام سیاسی و تقویت پایه‌های آن را به مردم آموزش بدهند و بدانند که پیگیری اعتراضات به راهی غیر از راه‌های قانونی، علاوه بر خروج آن‌ها از مسیر قانونی رقابت انتخاباتی، در آینده موجبات شکاف و گسست اجتماعی و شکست وحدت و یکپارچگی اجتماعی، بی‌اعتمادی مردم به نظام و به خطر افتادن امنیت ملی خواهد شد .

بنابر این احزاب و جریانات سیاسی اگر در چهارچوب قانون شکل گرفته و در جهت وظایف ذاتی خود یعنی کسب قدرت و حل مشکلات جامعه و مردم با حمایت و پشتیبانی مردمی فعالیت نموده و به پایبندی به قانون و اجرای آن و پیگیری امور از مجاری قانونی وفادار باشند، شاهد انتخاباتی سالم و پرشور خواهیم بود.

احمد قهرمانی

کارشناس ارشد علوم سیاسی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات