تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۴۷

الزامات برگزاری انتخابات سالم و پرشور(1)

با توجه به بلوغ سیاسی و بصیرت مردم کشور ما، انتظار می رود که مردم در انتخاب نماینده مورد نظر خود به دور از احساسات از میان نامزدهای مختلف شرکت کننده، آن نامزدی را که با شاخص های اسلامی، انقلابی و ملی سازگار باشد انتخاب نمایند.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی

7 اسفندماه 1394 دو انتخابات مهم دهم مجلس شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری را پیش روداریم. با این وجود، برگزاری انتخابات سالم و حضور حداکثری مردم در صحنه، در زمانی که دشمن با تمام توان خود در صحنه حاضر شده تا در حرکت کشتی انقلاب خللی وارد کند، خواست مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد. برای رسیدن به این مقصود، مردم، مسئولان و مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و احزاب و جریانات سیاسی وظایفی دارند که در صورت عمل به آنها شاهد برگزاری انتخابات پرشور و حداکثری و انتخاب افراد شایسته و کارآمد خواهیم بود. به ترتیب به بررسی وظایف هر یک از این عناصر دخیل در انتخابات می پردازیم:

1- مردم

1-1. حضور حداکثری

شکی نیست که حضور مردم شرط لازم برای برگزاری یک انتخابات پرشور و تقویت ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد. بنابراین، اولین وظیفه مردم در انتخابات، حضور در صحنه و با توجه به موقعیت زمانی، حضور حداکثری در صحنه و انتخاب نماینده مورد نظر خود می باشد. درواقع، حضور حداکثری مردم در انتخابات علاوه بر وجوب شرعی، وجوب قانونی نیز پیدا می کند؛ زیرا اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن از سوی مردم و یا نماینده منتخب مردم ایجاب می کند که مردم در صحنه حضور یابند. از سوی دیگر، عقل حکم می کند که برای تعیین سرنوشت خود و جامعه و کشور خود در اداره آن سهیم باشیم. برای سهیم شدن در این امور نیز اولین قدم، حضور یافتن در صحنه و دخالت در انتخاب نماینده می باشد تا بتواند قوانین لازم برای اداره امور و حل مشکلات جامعه را تهیه و تدوین نماید. در صورتی که به این وظیفه خود عمل نکنیم، حق اعتراض به مشکلات موجود در جامعه را نخواهیم داشت. هر چند در برخی از کشورها برای حضور مردم در صحنه انتخابات اجبار قانونی بوده و عدم حضور باعث محرومیت از برخی امتیازات شهروندی می شود.

2-1. انتخاب اصلح

در مرتبه دوم با توجه به بلوغ سیاسی و بصیرت مردم کشور ما، انتظار می رود که مردم در انتخاب نماینده مورد نظر خود به دور از احساسات از میان نامزدهای مختلف شرکت کننده، آن نامزدی را که با شاخص های اسلامی، انقلابی و ملی سازگار باشد انتخاب نمایند. قطعاً تمام کسانی که در عرصه انتخابات(لیست نهایی اعلام شده از سوی شورای نگهبان) حضور بهم می رسانند تأیید صلاحیت شده و توانایی حضور در این عرصه را دارند، ولی همه این افراد از لحاظ توانایی ها و کارآمدی و تخصص و تعهد در یک اندازه نمی باشند. از میان این افراد آنهایی را که دارای تخصص لازم و تعهد بیشتر و کارآمدتر باشند، می توانند برای جامعه مفید باشند. در خصوص انتخاب شخص اصلح و کارآمد، توجه به مشکلات جامعه در زمان حاضر مخصوصاً در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و ... نیز کارساز خواهد بود. به عبارتی، بایستی از میان نامزدهای مختلف با توجه به برنامه های ارائه شده از سوی آنها، آن شخصی که در مورد مشکل یا مشکلات فعلی جامعه متخصص بوده و برنامه جامع و مانع برای این مشکل داشته باشد انتخاب نماییم. در خصوص برنامه ها هم نگاه به قابلیت اجرایی بودن آنها از نکات لازم می باشد. نگاه به جهان بینی، شخصیت و سابقه کاری افراد در امر انتخاب از اموری است که دقت در این امر از بسیاری از مشکلات و بحران های مختلف در آینده جلوگیری خواهد کرد؛ زیرا افرادی که با نگاه سودگرایانه پا در این عرصه بگذارند، دیگر نمی توانند نگاه خدمت گرایانه داشته و به حل مشکلات مردم و جامعه بیندیشند. به عبارتی نمایندگان منتخب ما بایستی شیفته خدمت باشند نه تشنگان قدرت و ثروت.

3-1. تمکین نتایج انتخابات

تمکین همه از نتایج انتخابات نکته مهم دیگری است که جای توجه دارد؛ زیرا از آنجا که در امر انتخاب از میان نامزدهای مختلف در هر حوزه با توجه به تعداد زیاد نامزدها، عده زیادی از دور رقابت کنار می روند، بعد از انتخابات بایستی همه این افراد و مردم به نامزد منتخب کمک کنند تا مشکلات جامعه حل شود نه اینکه خود انتخابات تبدیل به یک معضل برای نظام شود. اگر هم اعتراضی به موضوعی در بحث انتخابات وجود داشته باشد راه های قانونی برای این امر پیش بینی شده که خروج از این راه ، افتادن در جاده دشمن خواهد بود. بنابراین حضور حداکثری و رصد وضعیت داخلی و بین المللی و نیاز های کشور و انتخاب آگاهانه و با بصیرت و پذیرش نتایج اعلامی از سوی مراجع قانونی از وظایف ما در انتخابات آینده می باشد که توجه به این امور باعث شناخت مشکلات و برنامه ریزی برای حل مشکلات و سربلندی مردم و کشور ما در جهان خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات