تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۵۶
حاميان دولت به جاي پاسخگويي مستدل به تخريب سياسي روي آورده‌اند

حمله گاز انبري به جليلي به بهانه برجام

پایگاه بصیرت / سعيد همتي

(روزنامه جوان - 1394/06/24 - شماره 4627 - صفحه 5)

نزديك به 10 روز است كه اخبار مربوط به سعيد جليلي دبير سابق شوراي عالي امنيت كشور در كانون توجهات شخصيت‌ها و روزنامه‌هاي طيف تجديدنظرطلب قرار گرفته به شكلي كه هر چند ساعت يك بار بايد منتظر موضع‌گيري يكي از وابستگان اين جريان عليه جليلي باشيم. اين حمله همه جانبه يا گازانبري به جليلي اگرچه بهانه‌اش برجام است اما پشت پرده‌اي هم دارد.

دليل ظاهري هجمه‌ها به جليلي هم سه بار حضور وي در كميسيون ويژه برجام و ارائه نظرات كارشناسي و فني به منتخبان ملت بوده؛ موضوعي كه عصبانيت و پرخاشگري دولتمردان و طيف مدعي اصلاحات را به همراه داشته و منجر به آن شده تا مانند زمان تبليغات منتهي به انتخابات سال 92 وي مورد شديدترين حملات و تخريب‌ها قرار بگيرد.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي كه طي دو سال مذاكرات هسته‌اي دولت يازدهم يك بار هم به ارائه نظر در اين باره نپرداخته بود تا شائبه برخورد جناحي و فردي بين جليلي- ظريف مطرح نشود اين روزها با مجموعه‌اي از دلايل و اسناد و مدارك به نقاط ضعف حقوقي، فني و سياسي برجام و قطعنامه 2231 پرداخت، روشي كه توانست نگاه تازه‌اي از توافق هسته‌اي را پيش روي جامعه قرار دهد.

حال در مقابل نقدهاي جدي مسئول سابق پرونده هسته‌اي برخي از حاميان دولت به جاي آنكه پاسخ منطقي و مستدل به آن حضور بدهند سعيد جليلي را «سياسي» دانسته و به تخريب شخصيت وي با عبارت‌هايي مانند «شائبه‌هايي دال بر عدم تسلط وي به زبان انگليسي» و «خيز جليلي براي انتخابات مجلس دهم و رياست جمهوري دوازدهم» ياد كرده‌اند. اين در شرايطي است كه بهارستان يكي از اركان بررسي قانوني برجام محسوب مي‌شود و تلاش خود را براي برگزاري جلسات تخصصي پيرامون برجام انجام داده و دعوت از كارشناسان مختلف هم با همين هدف صورت گرفته است؛ رويكردي كه به نظر مي‌رسد اهداف جرياني خاص كه تلاش مي‌كرد با مسكوت گذاشتن برخي مفاد چالش‌برانگيز برجام براي پيروزي در انتخابات پيش رو با برگ مذاكرات بازي كند، را با مانع روبه‌رو ساخته است.

10 روز تخريب مستمر جليلي

موج هراس و نگراني جماعت تجديدنظرطلب از حضور جليلي در كميسيون ويژه برجام را مي‌توان در شماره‌هاي اخير روزنامه‌هاي زنجيره‌اي به خوبي رؤيت كرد، به گونه‌اي كه بارها عكس جليلي به عنوان تصوير نخست صفحات اين روزنامه‌ها انتخاب شد و حداقل 50 بار در قالب گزارش و يادداشت و گفت‌وگو اين رسانه‌ها به تخطئه اظهارات وي پرداختند كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي‌شود.

روزنامه اعتماد در يكي از شماره‌هاي خود با درج تيتر «‌استفاده از اطلاعات جليلي براي پاسخگويي به عراقچي» نوشت: «‌اطلاعات فني جليلي براي مقابله بهتر با عراقچي؛ اين تاكتيكي است كه ديروز رسماً در كميسيون برجام رونمايي شد... دريافت پاسخ‌هايشان از سوي جليلي براي داشتن دستي پر در مقابل عراقچي.»

اين روزنامه در ادامه با تخريب رويكرد كنوني اين كميسيون مي‌نويسد: «‌اين يعني همان «مناظره هسته‌اي» بدون رويارويي مستقيم. مناظره‌اي كه در جلسه ديروز كميسيون برجام خود جليلي و تيم همراه او هم نشان دادند كاملاً براي آن آماده و مشتاق هستند... جليلي براي نشان دادن اشتياقش به چنين مصافي در دومين حضورش در بهارستان بعد از توافق هسته‌اي حمله‌اي تمام‌عيار را به برجام كليد زد و از چشمپوشي روي «صد حق مسلم» ايران در اين توافق سخن گفت.»

اين روزنامه صفحه 3 خود را به همين موضوع اختصاص داده و با انتخاب عبارت كنايي «مهمانان ناخوانده در كميسيون بررسي برجام» ادعا مي‌كند كه انتقادها به حضور نمايندگان غيرعضو در جلسات كميسيون ويژه ادامه دارد در حالي كه حضور برخي ديگر از نمايندگان ملت مطابق قانون و با هماهنگي قبلي صورت گرفته است. در اين گزارش با ادبياتي تخريبي مي‌خوانيم: «‌جلسه پشت جلسه. روايت اين روزهاي كميسيوني است كه براي بررسي برجام به صورت ويژه تشكيل شده است... مجلس تعطيل است اما جلسات كميسيون ويژه برقرار است».

آرمان روزنامه خانوادگي ‌هاشمي رفسنجاني هم از جمله ديگر روزنامه‌هاي زنجيره‌اي است كه در گزارش‌هاي خود به تخريب توأم كميسيون و جليلي پرداخته. اين روزنامه در گزارش خود تحت عنوان «‌كميسيون كارشناسي يا محل تخريب سياسي» تلاش مي‌كند تا اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان را رودرروي منتخبان ملت قرار دهد و دوقطبي كاذب در جامعه را تشديد كند، آن هم با به كارگيري اين ادبيات: «‌آسمان همان آسمان است، موضوع هم همان كه بود، انرژي هسته‌اي، توافق، برجام، منافع ملي، غني‌سازي، تحريم و سانتريفيوژ، بازهم ديپلمات‌ها يك سوي ميز هستند، آماده و مصمم، اين بار اما عرصه چانه‌زني، خاك بيگانه نيست، حريم خانه خودي است. اين بار در برابر رقيب خارجي صف‌آرايي نكرده‌اند بلكه آمده‌اند تا در برابر نمايندگان، در خانه ملت از دستاوردها بگويند و نقد كارشناسي بشنوند اما باز هم مرغ دلواپسان يك پا دارد...»

هفته‌نامه صدا ارگان رسمي حزب كارگزاران كه بودجه سرسام‌آوري در بخش توسعه رسانه‌هاي خود هزينه كرده است هم در شماره ۵۱ خود با گرافيكي توهين‌آميز از سعيد جليلي و تيتر «بازگشت جليلي»، مانند ديگر همفكران خود، بدون آنكه پاسخي مستدل و منطقي به انتقادات جدي جليلي بدهد تلاش كرده تا حضور وي در كميسيون برجام را سياسي و با هدف بازگشت به قدرت القا نمايد!

در يكي از مطالب چاپ شده در اين هفته‌نامه محمد قوچاني در سرمقاله‌اي با عنوان «استقبال از بازگشت سعيد جليلي» به اين جمع‌بندي رسيده است كه «مخالفت سعيد جليلي با توافق هسته‌اي به سود اصلاح‌طلبان و به ضرر اصولگرايان است.»

قوچاني در تحليل خود آورده است: «فرآيند انتخابات مجلس دهم از همين هفته گذشته آغاز شد و اولين ميتينگ آن هم در مجلس و تلويزيون كليد خورد. جليلي بازهم يك پاس گل طلايي به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان داد. توپ لو رفت و دروازه باز شد. چه اصولگرايان بخواهند و چه نخواهند سعيد جليلي گل سرسبد آنان است و معيار تشخص موافقان و مخالفان دولت در انتخابات مجلس دهم. جليلي يك نشانه است؛ نشانه مخالفت با دولت روحاني.»

اين هفته‌نامه همچنين در مطلب ديگري با عنوان «سعيد جليلي از پرده برون آمد» تلاش مي‌كند كه موضع‌گيري‌هاي وي را صرفاً سياسي- انتخاباتي جلوه دهد. روزنامه آرمان هم روز گذشته در گزارش يك خود به موضوع بررسي برجام در كميسيون ويژه برجام پرداخته و در گزارشي با عنوان «ادعاي جديد جليلي پاسخ ظريف» مي‌نويسد: «سعيد جليلي كه در دوران شش‌ سال مسئوليتش در پرونده هسته‌اي كمتر به توضيح درباره روند مذاكرات خود پرداخته بود در سومين جلسه حضورش در كميسيون ويژه برجام فقط در نوبت صبح پنج ساعت سخنراني كرد كه جان كلام او يك جمله بود: «برجام ايران را به هدف خود در لغو تحريم‌ها نمي‌رساند.» اين جديدترين ادعاي جليلي بود كه حتي با ادعاي قبلي‌اش كه زمينه توافق هسته‌اي در مذاكرات وي فراهم شده زمين تا آسمان فاصله داشت.»

روزنامه ابتكار هم روز گذشته خط تخريبي عليه جليلي را رها نكرده و در گزارشي مي‌نويسد: «سعيد جليلي كه در دوران مسئوليتش چندان علاقه‌اي به تعامل با مجلس‌نشينان نداشت، ديروز در سومين و احتمالاً آخرين حضورش در كميسيون برجام به قدري حرف براي گفتن داشت كه رئيس كميسيون چندين بار در مورد پايان وقتش به وي تذكر داد. سعيد جليلي كه بيش از 90 درصد استناداتش به محتواي برجام بر اساس متن فارسي اين توافق بود، در مواردي كه به متن انگليسي مراجعه مي‌كرد اظهاراتش به نسبت استنادهاي صالحي، ظريف و عراقچي روان نبود.»

روزنامه آفتاب يزد هم در بين رسانه‌ها به رويكرد زرد‌مآبانه مشهور است هم از اين قافله جا نمانده و در گزارشي با عنوان «سعيد جليلي در كميسيون بررسي برجام ضمن تخريب توافق هسته‌اي به دفاع از عملكرد خود پرداخت» عبارت «ادعاي ‌تحقير نظام!» را برجسته كرده و در ادامه نوشته: «از وارد ساختن هيچ هجمه‌اي دريغ ننمودند، با تيرهايشان برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) و تيم مذاكره‌كننده را نشانه رفتند و تا توانستند عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي را در جلساتي با عنوان «بررسي برجام» براي پيشبرد منافع جناحي‌شان تيرباران كردند، فريادها و داد و فغان‌ها سر دادند و تمام حربه‌هايشان را به كار بستند تا آنچه را كه ديپلمات‌هاي هسته‌اي كشورمان پس از 24 ماه به دست آوردند، تخريب نمايند، و آنقدر داد سخن دادند تا صداي عباس عراقچي را در‌آوردند و وي در پاسخ به آنها گفت: «اگر اهانت كنيد، جواب مي‌دهم»... اما چند روز بعد همين آقايان حاضر در كميسيون ويژه بررسي برجام در حالي كه لبخندي بر لبانشان نشسته است و مهر سكوت بر لبانشان زده‌اند، نظاره‌گر دفاعيات يكي از دوستانشان بودند كه زماني بر مسند قدرت نشسته بود و نتوانسته بود دستاوردي چون برجام كه نظر مثبت تمامي سران و بزرگان نظام را به خود جلب كرده است، به دست بياورد، اكنون براي توجيه عملكرد خود و تخريب برجام به هر دستاويزي متصل مي‌شود.»

اين روزنامه در ادامه بيان مي‌كند: «روز گذشته صدا و سيما جلسه اخير كميسيون برجام را با حضور سعيد جليلي، رئيس سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي‌مان پخش نمود كه در آن جليلي دو كار مهم را انجام داد: ابتدا تخريب برجام و سپس تقدير و تشكر از عملكرد خود!»

واقعيت تخريب‌ها چيست؟

رويكرد مورد اشاره جريان تجديدنظرطلب و تأكيد آنها بر اينكه اظهارات كارشناسي جليلي صرفاً سياسي است، در حالي خط ثابت رسانه‌هاي اين جريان است كه مسئول سابق پرونده هسته‌اي طي 24 ماه گذشته هيچ گاه حاضر به بيان انتقادات عليه تيم هسته‌اي فعلي نبوده و با وجود چنين شرايطي چگونه مي‌توان ادعا كرد كه جليلي قصد تخريب زحمات دولتمردان يازدهم را دارد. اما سؤال اساسي اين است كه چرا حاميان دولت به جاي رد انتقادات جدي جليلي رو به سوي مستندات و ادله نمي‌آوردند و تنها به تخريب و تخطئه عليه وي روي آورده‌اند، آيا اين به معناي شكننده بودن و ضعف‌هاي مبنايي برجام و قطعنامه 2231 نيست. آيا برخورد كنوني اين جماعت با دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي كه نماينده بخشي از افكار عمومي جامعه است ترس از اصولگرايي و چهره‌هاي منسوب به اين جريان نيست با توجه به آنكه يكي از موانع رسيدن تجديدنظرطلبان به قدرت وجود رقيبي به نام اصولگرايان است؟

آنچه در اين ميان هويداست اين است كه حاميان كنوني دولت در تلاشند تا ضمن تخريب چهره‌هاي انقلابي كشور، همه گزينه‌هاي احتمالي رقيب در آوردگاه‌هاي انتخاباتي پيش رو را از هم‌اكنون منكوب كرده و در مقابل بتوانند با برگ «توافق هسته‌اي همان فتح‌الفتوح است» و همچنين با پنهان كردن برخي مفاد برجام و قطعنامه از مردم آراي انتخاباتي را به سوي خود جلب كنند؛ آن‌هم در شرايطي كه اتخاذ چنين روش و رفتاري تنها به دو قطبي كردن جامعه و آگاهي نيافتن مردم از چالش‌هاي توافق احتمالي ختم خواهد شد.

http://javanonline.ir/fa/news/740010

ش.د9402615

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات