صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۰۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 بهمن 1394 شماره 4290

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز به‌واسطه شیوه‌های جدید و پیچیده‌ دشمن، همچون موضوع فضای سایبری و تأثیرات فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و ضدامنیتی آن، این مبارزه سخت‌تر و حساس‌تر شده است. (94/11/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آغاز رقابت

ساعت 24 شب گذشته مهلت 20 روزه شوراي نگهبان براي رسيدگي به صلاحيت داوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيد و اسامي تأييد صلاحيت‌شدگان به منظور اعلام عمومي به وزارت کشور تحويل داده شد. البته همچنان فرصت سه‌روزه‌اي باقي است تا آن عده از داوطلبانی که صلاحيت داوطلبي آنها در مرحله قبلي مورد تأييد قرار گرفته و بر اساس نظر شوراي نگهبان صلاحيت آنها رد شده است، براي آخرين‌بار شکايت خود را تنظيم کنند.
اولين نکته قابل ملاحظه در ذيل اين خبر، پذيرش نتيجه نهايي بررسي صلاحيت‌هاست که بايد از سوی جريان‌هاي سياسي فعال در عرصه انتخابات و نامزدهاي ردّ صلاحيت‌شده و هواداران آنان صورت پذيرد. طبيعي است که اين پذيرش از سوی افراد راه‌نیافته به کارزار انتخابات، با اکراه همراه خواهد بود؛ اما بايد توجه داشته باشيم که پذيرش و تسليم شدن در برابر قانون اولين گام در مسير توسعه سياسي و اصل نخست اخلاق انتخاباتي است که همه بايد آن را پذيرفته و تمکين در برابر قانون را تمرين کنیم.
نکته دوم آنکه از امروز شاهد آغاز رقابت‌ها و اعلام فهرست‌هاي انتخاباتي مختلفي خواهيم بود. طبق اخبار منتشرشده، هر چند برخي جريان‌هاي سياسي به روند بررسي صلاحيت‌ها اعتراض داشته و فضاي حضور پرقدرت خود در انتخابات را دشوار ترسيم کرده‌اند، اما همه جريان‌هاي سياسي فعال کشور فهرست تقريباً کاملي براي رقابت سياسي آماده کرده‌اند که طي اين روزها اعلام خواهد شد؛ از این رو به جرئت مي‌توان گفت، يکي از رقابتي‌ترين انتخابات ادوار مجلس شوراي اسلامي در حال شکل‌گيري است که مي‌تواند حاصل آن شکل‌گيري انتخاباتي با مشارکت گسترده و کم‌نظير مردمي باشد.
تحقق اين امر مقدس که مطلوب نظام اسلامي است، آن‌گاه کامل خواهد شد که رقابت انتخاباتي و رأي‌گيري در آرامش، امنيت و سلامت کامل صورت پذيرد و روند انتخاب و تصميم‌گيري مردمي نيز مبتني بر مؤلفه‌هاي عقلاني و شاخصه‌هاي شايسته‌سالاري و کارآمدي محقق شود و بر همه آنهايي که دغدغه ايران را دارند، فرض است که در شکل‌گيري چنين انتخاباتي سهيم باشند.

▼ گزارش روز
تغییرناپذیر

زیاده‌خواهی‌های آمریکا در دوران پسابرجام هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ در تازه‌ترین اقدام سه عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا از مقامات کشورمان خواسته‌اند مقدمات سفر آنها به ایران را فراهم کنند تا ضمن سفر به ایران بتوانند با مشاهده روند دموکراسی در ایران بر آزادی و سلامت انتخابات کشورمان صحه بگذارند، با مسئولان عالی‌رتبه ایران، از جمله وزیر امور خارجه و مسئولان هسته‌ای کشور و همچنین زندانیان آمریکایی در ایران دیدار کنند، از مراکز هسته‌ای پارچین، اراک و فردو بازدید کنند و از مسئولان ارشد نظامی ایران نیز درباره آزمایش موشک عماد و همچنین دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس سؤال کنند. «مایک پومپئو» نماینده کانزاس، «لی زلدین» نماینده نیویورک و «فرانک لوبیوندو» نماینده نیوجرسی همچنین به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نامه‌هایی را ارسال کرده‌اند که به تسریع انجام این سفر کمک کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در جایگاه بالاترین مقام کشور بارها و بارها طی ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که مذاکره با آمریکا تنها به مسئله هسته‌ای محدود است و ما با شیطان بزرگ هیچ حرف و موضع و سیاست یکسانی نداریم و سیاست‌های ما درست در مقابل یکدیگر قرار دارد.
این اتفاق در دل خود دو موضوع بسیار مهم را جای داده است؛ اول آنکه، نشان می‌دهد زیاده‌خواهی و تلاش برای تسلط و سیطره بر دیگران در ذات آمریکاست و کوچک‌ترین روی خوش به این شیطان بزرگ زمینه‌ساز زیاده‌خواهی روزافزون آن خواهد شد تا آنجا که مدعی نظارت بر مسائل ما نیز می‌شود! و دوم اینکه، این هشدار را به مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌دهد که لبخند و هم‌نشینی با آمریکایی‌ها آنها را تغییر ندهد؛ چراکه خوش‌بینی به کاخ سفید اشتباهی راهبردی است.

▼ خبر ویژه
رفع تحریم‌ها، صنایع داخلی را با مشکل مواجه می‌کند

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به بررسی وضعیت صنایع بومی ایران و رقابت آنها با شرکت‌های خارجی در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها پرداخت و نوشت: ادامه کار تولیدکنندگان محلی در ایران دیگر کار‌ آسانی نخواهد بود. ایرانی‌ها تشنه برند‌های خارجی هستند، اما نظرسنجی انجام‌شده از شهروندان ایرانی درباره برندهای مصرفی روزانه‌شان نشان می‌دهد، 95 درصد از بازار مواد غذایی و 80 درصد از بازار دارویی در ایران تحت کنترل شرکت‌های ایرانی قرار دارد. قدرت برندهای داخلی تا حدودی از این موضوع نشئت می‌گیرد که ایران با تشدید تحریم‌های بین‌المللی مجبور شد روی پای خود بایستد. ابراهیم محسنی، محقق دانشگاه مریلند اعلام کرد: یکی از بزرگ‌ترین مزایای برندهای مواد غذایی در ایران پایین بودن قیمت‌های آنها در مقایسه با برندهای خارجی است. در ایران، تقریباً برای هر برند خارجی یک جایگزین ایرانی وجود دارد. وی یادآور شد: ورود شرکت‌های خارجی سبب چالش‌هایی جدی برای همه شرکت‌های حاضر خواهد شد. حتی اگر برندهای جدید به طی کردن روند اداری مجبور شوند، باز هم می‌توانند سبب ورشکستگی شماری از شرکت‌های ایرانی و به این ترتیب افزایش نرخ تقریباً بالای بیکاری شوند.
 
▼ اخبار
1- فروپاشی قریب‌الوقوع داعش

«علی مقصود» سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه با اشاره به فروپاشی قریب‌الوقوع کامل داعش در جبهه حلب تأکید کرد، شکست محاصره الفوعه و کفریا در «ادلب» با همان تاکتیک نبل و الزهراء در راه است. وی اظهار داشت: مسیر نبل و الزهراء و شهرک‌هایی که در این محور قرار دارند، تنها شریان رسیدن کمک‌های لجستیک به گروه‌های تروریستی در مناطق حلب بود و با سیطره بر نبل و الزهراء جبهه شمالی مسدود و راه‌های حیاتی کمک‌رسانی به تروریست‌ها قطع شده است. علی مقصود افزود: تنها جاده اصلی کمک‌رسانی از اتارب به تروریست‌ها در حلب، نبل و الزهراء و همچنین به ادلب و لاذقیه مسدود شده است؛ بنابراین گروه‌های تروریستی در مناطق حلب فلج شده و راه ارتباطی آنها با همه جبهه‌ها و طرف‌ها قطع شده است. وی در ادامه گفت: شکست محاصره الفوعه و کفریا بدون عملیات جنگی صورت خواهد گرفت و به دنبال آن با رسیدن نیروها از محور لاذقیه به سراقب همه محورها به منطقه سهل‌الغاب و شرق جسرالشغور واقع در نقطه تلاقی سه استان ادلب، حماه و لاذقیه ختم می‌شود و فروپاشی گروه‌های تروریستی را در همه این مواضع رقم خواهد زد؛ چون حارم، جبل‌الزاویه و بسیاری از شهرهای ادلب منتظر لحظه رسیدن نیروهای ارتش سوریه هستند تا گروه‌های تروریستی را که رنج و درد تلخ و سنگینی را به آنها چشانده‌اند، تار و مار کنند.
2- حدود هفت میلیون تهرانی کار نمی‌کنند
بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در سال گذشته سه میلیون و ۹۸۵ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشته و سه میلیون و ۶۵۴ هزار نفر نیز شاغل بوده‌اند. از سویی، شش میلیون و ۹۷۸ هزار تهرانی غیرفعال و خانه‌نشین بوده‌اند؛ در حالی که تصور می‌شود هزینه‌های بالای زندگی در شهرهای بزرگ مانند تهران می‌طلبد تا جمعیت بالاتری در بازار کار به فعالیت مشغول باشند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که در مقابل شش میلیون و ۹۷۸ هزار خانه‌نشین و غیرفعال، تنها ۳۳۱ هزار نفر در جست‌وجوی شغل بوده و بیکار هستند، همچنین در سال گذشته فقط حدود ۷۹ هزار نفر برای یافتن کار به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌ها مراجعه داشته‌اند. میزان بیکاری پایتخت در تابستان سال ۹۳ حدود 1/5 درصد بوده، اما این میزان در تابستان ۹۴ تقریباً به دو برابر افزایش یافته و به 2/9 درصد رسیده است. این میزان نشان می‌دهد، در یک سال گذشته تحولات عظیمی در بازار کار تهران شکل گرفته است.

▼ تا انتخابات
نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره تعداد تأیید و ردّ صلاحیت‌شدگان نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: طبق برآوردها 20 تا 25 درصد داوطلبان انتخابات مجلس در مرحله رسیدگی به اعتراضات تأیید صلاحیت شدند.
جواد هروی درباره برنامه انتخاباتی فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به این پرسش که آیا رهروان فهرست مجزایی از سایر گروه‌ها منتشر خواهد کرد، گفت: احتمال اینکه بخواهد فهرستی ارائه کند، ضعیف است؛ اما اینکه یک حرکت حساب‌شده در بین مناطق مختلف داشته باشد و برای اعضای خود چتر حمایتی ایجاد کند، بسیار زیاد است.
محمد زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در سومین کنگره حزب مردم‌سالاری در تهران اظهار داشت: حزب مردمی اصلاحات برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شعار انتخاباتی ندارد.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: فهرست نهایی ائتلاف اصولگرایان در 22 استان نهایی و مشخص شده و مابقی نیز در هفته جاری نهایی می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
«استفان دیون» وزیر خارجه کانادا گفت: این کشور بخشی از تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه ایران را رفع کرده است تا شرکت‌های این کشور در موقعیت بهتری برای حضور در بازار ایران قرار گیرند. بنا بر اعلام اتاوا، این کشور ممنوعیت کلی ارائه خدمات مالی و همچنین صادرات به واردات از ایران را رفع کرده است تا شرکت‌های این کشور برای رقابت با رقبای بین‌المللی خود، در موقعیت بهتری قرار گیرند. این در حالی است که کانادا همزمان شش فرد و یک مجموعه را هم در ارتباط با برنامه موشکی در فهرست تحریم قرار داده است.
در پایان نیمه اول امسال بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به مجموعه بانک مرکزی و بانک‌ها به حدود 140 هزار میلیارد تومان رسید که از این رقم نزدیک به 29 هزار میلیارد تومان متعلق به بانک مرکزی است. آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان داد، بدهی دولت به بانک مرکزی به بیش از 26 هزار میلیارد تومان در پایان شهریورماه امسال رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 71 درصد افزایش داشته است.
«پاول کراشنینیکوف» رئیس کمیسیون امور قوانین مدنی و کیفری روسیه نسبت به عواقب و پیامدهای اقدام نظامی عربستان در سوریه هشدار داد و اعلام کرد: لشکرکشی عربستان سعودی به سوریه متناقض معیارهای قوانین بین‌المللی بوده و به نوعی اعلان جنگ تلقی می‌شود. وی گفت: اگر عربستان سعودی می‌خواهد به طور قانونی در سوریه عملیات نظامی اجرا کند، باید اجازه دمشق را کسب کند.
رئیس آژانس جاسوسی داخلی آلمان تأکید کرد، گروه تروریستی داعش، نیروهای خود را در پوشش مهاجر به کشورهای اروپایی اعزام کرده است. هانس جورج ماسن تصریح کرد: آژانس جاسوسی آلمان بیش از 100 گزارش دریافت کرده است که نشان می‌دهد، تروریست‌های داعش در بین مهاجرانی بوده‌اند که هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کنند و این واقعیتی است كه نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند.
وندی شرمن، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا گفت: این تحریم‌ نبود که برنامه‌ هسته‌ای ایران را متوقف کرد، بلکه انتخاب رئیس‌جمهور، حسن روحانی بود که در نهایت ایران را پای میز مذاکره آورد. وی دیپلماسی با پشتوانه احتمال استفاده از گزینه نظامی را ابزار بسیار قدرتمندی توصیف کرد و گفت: برجام بهترین جایگزین برای اقدام نظامی بود که روی میز قرار داشت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات