صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4289 چهارشنبه 14 بهمن 1394

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین رکن از ارکان این نظام است. هیچ‌کدام از ارکان نظام جمهوری اسلامی از لحاظ تعیین‌کننده بودن و آثار ماندگاری باقی گذاشتن، به اهمیت این اجتماع نیست.(69/4/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌هاword 
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    
ساده‌انگاری در برابر رفتار دوگانه!

رئیس‌جمهور کشورمان شب گذشته به مناسبت سی‌وهفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره موضوعات مختلف کشور از برجام تا انتخابات هفتم اسفند با مردم سخن گفت. آقای روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به سفر خود به فرانسه، گفت: «در نشست مطبوعاتی که با رئیس‌جمهور فرانسه داشتم، آقای اولاند درباره سرمایه‌گذاری‌ها در ایران گفت که یکی از اهداف آنان برای کار با ایران، ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است.»
در این میان توجه به دو نکته ضروری است: اول اینکه پیشینه تاریخی تخاصمات دولت‌های غربی علیه کشورمان از اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب تا دوران دفاع مقدس و برهه‌های مختلف، از جمله تحریم‌های ظالمانه بیانگر این واقعیت است که نه‌تنها غربی‌ها هیچ‌گاه در فکر کمک به جمهوری اسلامی نبوده‌اند؛ بلکه همواره پابه‌پای سردمداران آمریکا از هیچ دشمنی علیه ملت ایران دریغ نکرده‌اند. دولتمردان فرانسه در دوره‌های مختلف نشان داده‌اند که همواره در شرایط سخت و بحرانی از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم اقتصادی در جبهه مقابل ایران قرار داشته‌اند.
نکته دوم هم این است که نگاهی به اوضاع و احوال اقتصادی فرانسه نشان می‌دهد که روند صعودی نرخ بیکاری در این کشور در سه ماه گذشته به بالاترین حد خود طی ۱۸ سال اخیر رسیده است؛ بنا بر اعلام مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه، نرخ بیکاری در این زمان به رقم 11 درصد جمعیت فعال این کشور رسیده که در مقایسه با یک سال گذشته دو درصد افزایش داشته است. آخرین نمونه سیاست‌های خصمانه فرانسوی‌ها، خروج شرکت پژو از ایران به بهانه تحریم بود که اگرچه به خسارت 10میلیون یورویی این شرکت و اخراج هشت هزار کارگر آن انجامید، اما سبب نشد که ذره‌ای از تقابل دولتمردان این کشور با جمهوری اسلامی کاسته شود.
خلاصه کلام اینکه؛ بیان این سخن از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور، حاکی از ساده‌انگاری در برابر برخوردهای دوگانه دولتمردان غربی است که بیان آن از این جایگاه قابل توجیه و پذیرش نیست.


▼ گزارش روز   
    منطقی که متحدان را نیز برآشفت!

از سال 1384 و شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری نهم، ائتلاف نانوشته میان هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان  که پیش از آن بی‌رحمانه بر هاشمی می‌تازیدند و وی را سزاوار القابی چون «عالی‌جناب سرخپوش» می‌دانستند، شکل گرفت؛ ائتلافی که در انتخابات ریاست جمهوری دهم  به اوج خود رسید و زمینه حوادثی شد که کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد. در همه این سال‌ها، از تیرماه 1384 تا این روزها که در آستانه انتخابات مجلسین قرار داریم، اصلاح‌طلبان سخنی درباره هاشمی بر زبان نراندند، مگر در ستایش وی. و در تمام این مدت هاشمی هرگز از صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های جریان موسوم به اصلاحات دور نمانده است، اما با این همه در 12 بهمن ماه امسال و در مراسم گرامیداشت سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به کشور، سخنانی را بر زبان راند که هیچ جایی برای دفاع باقی نگذاشت تا اصلاح‌طلبان نیز همانند مردم به سخنان به دور از منطق و مصلحت هاشمی رفسنجانی معترض شوند. عباس عبدی، از تحلیلگران شاخص اصلاح‌طلبان با بی‌منطق خواندن سخنان هاشمی، به اصلاح‌طلبان هشدار می‌دهد که پیروی و حمایت چشم‌بسته از هاشمی رفسنجانی می‌تواند نتایج خسارت‌باری را برای آنها به همراه آورد وی همچنین تأکید می‌کند، استدلال ایشان نه تنها ضعیف و بی‌ربط است؛ بلکه نادرست است و جز به تنش سیاسی کمک نمی‌کند. محمدعلی ابطحی، مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز در انتقادی تند از هاشمی، اظهارات وی را سخنان فرد پوپولیستی می‌خواند که می‌خواهد از محبوبیت دیگران بهره ببرد و تصریح می‌کند، «انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلاً نمی‌فهمم». مصطفی کواکبیان، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم و دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز با انتقاد از سخنان هاشمی و تأکید بر این موضوع که طلبکار دانستن مردم صحیح نیست، گفته است: ما معتقد نیستیم که مباحث قانونی و نظارتی که باید در کشور انجام شود، به دلیل آنکه مردم بدهکار هستند، نادیده گرفته شود. سخنانی که مشابه آن احتمالاً از زبان دیگران نیز شنیده خواهد شد تا نشان دهد، منطق آقای هاشمی متحدان سیاسی او را نیز سخت حیرت‌زده و آشفته کرده است.

▼ خبر ویژه     
  تلاش‌های موذیانه برای شکست نهضت انصراف

بر اساس اخبار رسیده، طی چند روز اخیر تماس‌های مشکوکی با برخی داوطلبان اصولگرای انتخابات مجلس دهم در شهرهای بزرگ و به ویژه شهرستان‌ها، از سوی برخی چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گرفته شده است. در این تماس‌ها به داوطلبان اصولگرا تأکید شده است بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، آنها رأی بالایی دارند و در صورت شرکت در انتخابات، احتمال رأی‌آوری آنها بسیار زیاد خواهد بود. در برخی از این تماس‌ها، حتی به داوطلبان تبریک گفته شده و آنها را پیروز نهایی میدان معرفی کرده‌اند. این اقدام که برای جلوگیری از ارائه فهرست واحد از سوی اصولگرایان در تهران و شهرستان و شکسته شدن آرای این جریان سیاسی صورت گرفته، سعی دارد «نهضت انصراف» را که با هدف ارائه فهرست واحد در کل کشور از سوی اصولگرایان کلید خورده است، تحت تأثیر قرار دهد.
 
▼ اخبار
1- پیشروی‌های راهبردی نیروهای مقاومت در سوریه

نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در ادامه پیشروی‌های خود در آستانه ورود به دو شهرک «نبل» و «الزاهراء» واقع در غرب استان حلب هستند. این دو شهرک شیعه‌نشین از چهار سال پیش در محاصره تروریست‌ها قرار گرفته است و حالا با رسیدن نیروی ارتش به ورودی نبل و الزهراء انتظار می‌رود که این محاصره به زودی شکسته شود. هر چند برخی از منابع غیررسمی خبر آزادسازی این دو شهرک را منتشر کرده‌اند، اما تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تأیید نکرده است. از سوی دیگر، خبر می‌رسد که پس از پیشروی‌های ارتش سوریه در حومه حلب، خطوط ارتباطی تروریست‌ها در این مناطق با ترکیه به صورت کامل قطع شده است و تمامی جبهه‌های نبرد علیه تروریست‌ها در شمال سوریه برای پیشروی ارتش باز شده است. بر اساس این گزارش، خطوط ارتباطی تروریست‌ها در این مناطق با ترکیه به صورت کامل قطع شده است.

2- پروژه دقیقه ۹۰ اوباما درباره ایران

تریتا پارسی، یکی از دلالان جدید روابط ایران و آمریکا، که ریاست لابی موسوم به شورای ایرانیان- آمریکاییان (نایاک) را بر عهده دارد، روز 12 بهمن 1394 (اول فوریه 2016) به روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» گفته است، نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید: اوباما در آستانه انجام اقدامات قابل‌توجهی درباره ایران است. پارسی می‌گوید: «براساس یک نظریه گفته می‌شود، اوباما در فاصله زمانی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و واگذاری پست ریاست‌جمهوری به رئیس‌جمهور جدید این کشور، اقدامات قابل‌توجهی درباره ایران انجام خواهد داد». این کارشناسان عقیده دارند، اوباما هم‌اکنون در این‌باره که دولت آمریکا چه می‌تواند بکند تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران، بیشترین تأثیر را بر محیط داخلی آن بگذارد، با هیلاری کلینتون در حال مذاکره است.

▼ تا انتخابات
◄ حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: پیشنهاد رنگ انتخاباتی آبی برای اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تردید شده است و در بررسی دوباره درباره رنگ مورد نظر تصمیم‌گیری می‌شود. این فعال سیاسی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با انتخاب شعار انتخاباتی «رونق اقتصادی»، اصلاح‌طلبان قبول دارند که در رکود قرار داریم، تصریح کرد: دولت در بدترین شرایط اقتصادی است و در موقعیت سختی قرار دارد.
◄ محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه راهبرد اصلی انتخاباتی برای ما حضور مردم در صحنه است، گفت: پرداختن به مسائل جزئی و اختلاف‌نظرها مشکلی را حل نخواهد کرد و در سالی که به نام همدلی نام‌گذاری شده، همه باید براساس مشترکات تلاش کنند. حرف آخر را مردم در هفتم اسفند خواهند زد و از مردم می‌خواهیم که حضور جدی داشته باشند.
◄ حمیدرضا ترقی هجمه علیه شورای نگهبان را از ترفندهای اصلاح‌طلبان در انتخابات امسال عنوان کرد و افزود: رمز فتنه امسال حمله به شورای نگهبان است؛ درحالی‌که شورای نگهبان همواره در مقابل قتل، دزدی و... ایستاده است.
◄ حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات از تعداد سی‌دی غیراخلاقی انتخاباتی خبر داد و بیان کرد: ما می‌دانیم فقط برای تهمت زدن و افترا از سوی برخی افراد در یک مورد بالغ بر پنج میلیون سی‌دی‌ غیرواقعی و سرشار از تهمت و افترا تهیه شده است تا در دوران انتخابات توزیع شود و این یک هشدار است و با متخلفان برخورد شدید قانونی خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
◄ وبگاه آمریکایی «المانیتور» نوشت: ایران قابلیت توسعه موشک‌های بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر را دارد. المانیتور سپس ادامه داد: تا جایی که مرتبط به بحث فناوری می‌شود، موشک‌های ایران در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند. در مجموع، موشک‌های برد کوتاه ایران چون «هرمز»، «خلیج‌فارس» و «فاتح 110» دارای کیفیت بالا و فناوری پیشرفته‌ای هستند و قابلیت مانورپذیری بسیاری دارند و صحت اصابت و قابلیت‌های تخریبی آنها نیز بهبود یافته است.
◄ در پی کاهش قیمت نفت که نتیجه اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی عربستان سعودی بود، این رژیم به منظور جبران کسری بودجه خود، که بالغ بر ۸۷ میلیارد دلار است، برای اولین بار در تاریخ خود مجبور به استقراض از بازار بین‌المللی شده است. عربستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است، به دلیل کاهش شدید قیمت نفت خام از نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی به میزان ۷۰ درصد، با کسری بودجه شدید مواجه است.
◄ کنگره آمریکا ۱۲۰ میلیون دلار بودجه برای کمک به رژیم صهیونیستی تصویب کرد تا سیستم کشف تونل در نوار غزه را ارتقا دهد. سیستم کشف تونل می‌تواند هرگونه حفر در خاک یا عملی را که ده‌ها متر خاک را بشکافد، شناسایی کند. این در حالی است که گروه‌های مبارز حماس در حال توسعه تونل‌های زیرزمینی در نوار غزه به منظور آمادگی برای هرگونه مقابله با رژیم صهیونیستی هستند.
◄ حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز درباره نتیجه شکایت ترکیه از ایران به دیوان داوری بین‌المللی اظهار داشت: ترکیه در شکایت خود با ادعای کم‌فروشی گاز برای سال‌های 2004 تا 2015 ادعای خسارت کرده بود که در صورت محکومیت باید 20 میلیارد دلار پرداخت می‌کردیم، اما دادگاه به نفع ایران رأی داد.
◄ جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از محل رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران، 50 میلیارد دلار از 100 میلیارد پول بلوکه‌شده ایرانیان آزاد می‌شود و 50 میلیارد دیگر، صرف پرداخت بدهی‌های خارجی و تعهدات ایران به سازمان‌های بین‌المللی می‌شود.
◄مقام‌های افغان و آمریکایی اعلام کردند، ایستگاه رادیویی متعلق به گروه حکومت اسلامی که به نام «صدای خلافت» در شرق افغانستان فعال بود‌، در پی دو حمله هوایی آمریکا نابود شد و ۳۰ عضو گروه حکومت اسلامی در نتیجه این حملات هوایی کشته شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات