صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۶۸۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 13 بهمن 1394 شماره 4288

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اثبات صلاحیت، امضای صلاحیت یا ردّ صلاحیت، یک وظیفه است. اگر این را از مجموعه فعالیت‌های نظام برداریم، چیزی برای نظام باقی نمی‌ماند. (86/4/20)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
حمله به قانون!

سخنان دیروز آقای هاشمی‌رفسنجانی در فرودگاه مهرآباد، بار دیگر هجمه سنگینی علیه یکی از نهادهای قانونی کشور بود. وی طی سخنانش در واکنش به برخی رد و عدم احراز صلاحیت‌ها گفت: «عده‌ای صلاحیت شخصیتی که اشبه جدش امام خمینی(ره) است را قبول نمی‌کنند، باید از آنها پرسید پس شماها خودتان صلاحیت خودتان را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما صلاحیت داده است، چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است؟ چه کسی به شما اختیارات، اسلحه، تریبون نمازجمعه و صداوسیما داده است؟ به بیت امام بد کردید و زمانی که باید در این دوران به بیت امام تبریک می‌گفتید، تبریک بدی گفتید...»
این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که شورای نگهبان قانون اساسی به دلیل انجام وظیفه نظارتی خود در جریان برگزاری دو انتخابات مهم پیش رو تحت شدیدترین فشارها از سوی برخی جریان‌های سیاسی قرار گرفته است. نظارتی که بر اساس اصل 99 قانون اساسي استصوابي است و شامل تمام مراحل اجرايي انتخابات، از جمله تأييد و ردّ صلاحيت نامزدها مي‏شود. در مرحله بررسی صلاحیت‌ها هم تفاوتی بین هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در انتخابات، به جز رعایت آنچه در قانون ذکر شده است، وجود ندارد.
امام خمینی(ره) که این روزها سالروز انقلاب بزرگش را جشن گرفته‌ایم، درباره شورای نگهبان گفته‌اند: «من هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.» ایشان در جای دیگر تأکید کرده‌اند: «هرکس بگوید رأی شورای نگهبان کذاست، مفسد است.» با این اوصاف به نظر می‌رسد، در شرایط امروز آنچه بیش از هر چیز اهمیت پیدا می‌کند، لزوم هوشیاری برای پاسداری از اصول، آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است که نمونه بارز آن قانون اساسی جمهوری اسلامی است که ثمره خون‌های پاک شهیدان است و انتظار می‌رود همگان، به‌ویژه کسانی که خود را به بنیانگذار نظام اسلامی نزدیک‌تر از دیگران می‌دانستند، در عمل به وصایای آن پیر سفرکرده پیشرو باشند تا تبعیت از قانون و نهادهای قانونی در جامعه، به ویژه در بین سیاسیون نهادینه شود و هیچ‌گاه شاهد تکرار حوادثی از جنس فتنه 88 نباشیم.

▼ گزارش روز
معادله بی‌پاسخ سوئیفت

پس از آنکه در بامداد 27 دی ماه محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی از اجرایی شدن سند برجام و لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های ایران در پی تأیید اقدامات ایران از سوی آژانس بین‌المللی هسته‌ای خبر دادند، مسئله اتصال مجدد ایران به شبکه پولی جهانی، مانند ال‌سی و سوئیفت به یک معادله چندمجهولی تبدیل شد؛ چراکه تنها ساعاتی پس از اجرای برجام، روابط عمومی بانک مرکزی خبری را منتشر کرد و مدعی شد، تحریم سوئیفت لغو شده و کلیه بانک‌های کشور از این لحظه به بعد قادر خواهند بود که از طریق این ابزار پولی و بانکی به نقل و انتقال پول بپردازند؛ اما زمان کوتاهی از انتشار خبر نگذشت که اسدالله عسگراولادی، عضو باسابقه اتاق بازرگانی این خبر را رد کرد و گفت: خبر اتصال به سوئیفت دروغ است. این مصاحبه با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و مسئولان این بانک با رد تلویحی خبر پیشین خود، از بانک‌ها خواستند که شکیبایی کنند؛ چراکه اتصال سوئیفت فرایندی زمان‌بر است! رئیس کل بانک مرکزی نیز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد، تحریم سوئیفت تا ۱۰روز دیگر برداشته می‌شود، 10 روزی که حالا به پایان رسیده و همچنان اتصال دوباره ایران به سوئیفت بلاتکلیف مانده است. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها نیز از عدم اتصال مستقیم به سوئیفت خبر دادند و اعلام کردند، بانک‌های ایران تنها از طریق کارگزاری‌های خارجی به سوئیفت متصل می‌شوند! این نکته مهم است، اما اتصال مستقیم به سوئیفت از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه اگر تحریم سوئیفت لغو نشود، عملاً هیچ نقل و انتقال پولی بین ایران و سایر کشورها انجام نخواهد شد و ما مجبور می‌شویم به جای دستیابی به منابع مالی بلوکه‌شده‌مان، از کشورهای دیگر کالای مصرفی وارد کنیم!

▼ خبر ویژه 
مهار سپاه ایران سخت است!

اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در گزارشی با محوریت «حضور غیرقانونی برخی تفنگداران دریایی آمریکا به آب‌های ایران در خلیج‌فارس»، نوشت: سپاه پاسداران ایران در این جریان رفتار سرکشی از خود نشان نداد. دریادار «علی فدوی» در این مورد کاملاً تحت امر رهبری در تهران قرار داشت. این اندیشکده در ادامه توصیه می‌کند، واشنگتن نباید به افرادی، چون «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و ظریف که میانه‌رو هستند و نمی‌توانند به سیاست‌های امنیتی و مهار سپاه پاسداران کمکی کنند، تکیه کند؛ زیرا آنها از سوی مقام بالاتری هدایت می‌شوند. بر اساس این گزارش، فرمانده کل قوای ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آشکارا نشان داده‌اند، به ردّ سیاست خارجی آمریکا و حضور نظامی واشنگتن در منطقه حتی با وجود برجام ادامه می‌دهند. در ادامه گزارش آمده است دریادار فدوی با خودستایی از عملکرد نیروهایش گفت: آنها ناو هواپیمابر «ترومن» را در جریان این رویداد با موشک‌های کروز خود تحت نظر داشتند. «محسن رضایی» فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران نیز در واکنش به این حادثه اظهار داشت: دستگیری تفنگداران آمریکا پیامی به کشورهای منطقه بود مبنی بر اینکه با آتش بازی نکنید. پس باید گفت، با توجه به افزایش احتمال مواجهه با سعودی‌ها، انتظار می‌رود که سپاه پاسداران در تنگه هرمز و خلیج‌فارس در موضع هجومی و عملیاتی باشد.
 
▼ اخبار
1- ايران در جمع هشت قدرت برتر جهان

به گزارش پایگاه اینترنتی «هادسون»، به گفته «والتر راسل‌مید» و «هری زیو کوهن» در مقاله‌ای که به صورت مشترک منتشر کردند، «در کل، سال 2015 سالی بود که قدرت‌های جهانی قدرت خود را در کنترل تحولات در درون مرزها و فراتر از مرزهای خود، رو به افول دریافتند، این در حالی است که ایران در سایه دیپلماسی موفق و در پی ورود روس‌ها به تحولات سوریه استثنا بود. در سال 2015 اقدامات اشتباه سیاسی و افول قدرت در مقایسه با دستاوردهای واقعی و موفقیت‌ها، تأثیری به مراتب بیشتر بر رتبه‌بندی قدرت گذاشته است. آلمان بیشترین افول قدرت را شاهد بود و ناکامی‌اش در تلاش برای مدیریت بحران در اتحادیه اروپا ریشه داشت تا این اتحادیه سال بد دیگری را پشت سر نگذارد. عمده‌ترین تحول در سال 2015 این بود که ایران خود را در رده قدرت‌های بزرگ رساند و به رتبه هشتم رسید.
2- توافق گازی ترکیه و رژیم صهیونیستی
به گزارش «بیزنس استاندارد»، شرکت‌های ترکیه‌ای و رژیم صهیونیستی قرارداد گازی به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار امضا کردند. شرکت‌های شریک حاضر در طرح میدان گازی لویاتان، در زمینه فروش گاز به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مدت  ۱۸ سال‌ به گروه «ادلتک» متعلق به رژیم صهیونیستی و شرکت «زورلو» انرژی ترکیه توافق امضا کردند. این قرارداد در مجموع برای فروش شش میلیارد مترمکعب گاز طبیعی منعقد شده است. بنا بر این گزارش، شرکت‌های خصوصی ادلتک و زورلو قصد دارند، دو نیروگاه جدید در سرزمین‌های اشغالی بسازند. میدان گاز طبیعی لویاتان در سال ۲۰۱۰ کشف شده و ذخایر گاز طبیعی آن بالغ بر ۶۲۲ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

▼ تا انتخابات
دبیرکل حزب مردم گفت: فهرست جبهه ائتلاف اعتدالگرایان در انتخابات مجلس دهم متفاوت از فهرست حامیان دولت است. امرالله شیخیانی افزود: جبهه ائتلاف اعتدالگرایان با حضور 50 حزب و تشکل سیاسی کشوری و استانی تشکیل شده و جلسات هفتگی آن نیز روزهای پنجشنبه با محوریت انتخابات در تهران برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: در این فهرست اسامی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل گنجانده می‌شود.
بر اساس قرعه‌کشی در رسانه ملی مقرر شد، نامزدها به منظور ضبط برنامه‌های تبلیغاتی خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در محل استودیوی ویژه حضور یابند و برای هر یک از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری استان تهران، برنامه 20 دقیقه‌ای ضبط و  دو بار از شبکه تلویزیونی تهران و دو بار از شبکه رادیویی تهران پخش شود.
دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نمی‌کنند، گفت: حامیان دولت جدا از اصلاح‌طلبان نیستند. حسین کمالی افزود: استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی است و احتمال اینکه اصولگرایان معتدل و حامیان دولت با اصلاح‌طلبان ائتلاف داشته باشند، وجود دارد.
قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ضمن انتقاد از دولت روحانی گفت: معاون اول رئیس‌جمهور اسامی 240 نفر از اصلاح‌طلبان را به بیت رهبری برده است و مستقلین را از میان انداخته است. مگر ما حامی آقای روحانی در سال 92 نبودیم؟!
احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره فهرست اصولگرایان تأکید کرد: من قبول کرده‌ام چنانچه در فهرست نهایی نباشم، کنار بروم و آسمان به زمین نمی‌آید و این مسئله‌ای نیست.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «زمان» ترکیه نوشت: به علت کاهش حضور توریست‌ها 1300 هتل در مناطق ساحلی این کشور در فهرست فروش قرار گرفتند. بر اساس گزارش‌ها، در سال 2014 بیش از 5/4 میلیون توریست روس به ترکیه سفر کردند و این کشور یکی از اصلی‌ترین مقصد‌های سفر توریستی در روسیه به شمار می‌آمد. از سویی حملات اخیر داعش در استانبول و آنکارا نیز توریست‌ها را از ترکیه رویگردان کرده است، به گونه‌‌ای که در آخرین حمله تروریست‌ها به میدان سلطان‌احمد استانبول، 10 توریست آلمانی کشته شدند.
علی‌اکبر ولایتی که به منظور دیدار با مقامات عالی روسیه وارد مسکو شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر سیاست‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب در نگاه به شرق دنبال خواهد شد. وی افزود: تهران و مسکو دیدگاه مشترکی درباره سوریه دارند و در این سفر در زمینه مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شده است.
جان مک‌کین در سخنانی با اشاره به اهدای نشان افتخار «فتح» از سوی «آیت‌الله خامنه‌ای» فرمانده کل قوای ایران به نیروهای سپاه پاسداران ایران به دلیل دستگیری تفنگداران دریایی متجاوز به آب‌های ایران، گفت: «به آمریکایی‌ها اهانت شد و آنها تحقیر شدند.» وی در ادامه افزود: آیت‌الله ایران (رهبر معظم انقلاب) آشکارا دیدگاه خود را درباره نحوه رفتار با آمریکایی‌ها نشان داد.
فرودگاه بین‌المللی دبی برای دومین سال پیاپی از نظر تعداد مسافران خارجی، پر رفت‌وآمدترین فرودگاه جهان شناخته شد. گفتنی است، در سال گذشته میلادی ۷۸ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده کردند و نزدیک به ۱۰۰ خطوط هوایی در فرودگاه دبی، مسافران را به بیش از ۲۴۰ مقصد مختلف در جهان منتقل می‌کنند.
جورج سوروس، سرمایه‌دار مشهور آمریکایی شش میلیون دلار به کمپین هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص داد تا به یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی در عرصه سیاست آمریکا تبدیل شود. این سرمایه‌دار آمریکایی مجاری‌الاصل تاکنون هشت میلیون دلار به رقابت‌های انتخاباتی کلینتون کمک کرده است.
در اقدامی عجیب درس ورزش یک در دانشگاه زنجان در ترم جاری به صورت مختلط ارائه شده است. اقدام مسئولان دانشگاه زنجان مبنی بر ارائه درس ورزش ‌یک در سامانه گلستان این دانشگاه تعجب دانشجویان را برانگیخته است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات