صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۰۵۷

آزادی موصل

قوط موصل ضربه بزرگی به عراق بود؛ زیرا موجب شد تجهیزات نظامی و وجوه نقدی فراوانی نصیب داعش شود و پس از آن شهرهای مهم دیگری به جرگه متصرفات داعش اضافه شود [...]
پایگاه بصیرت / محمد رضا رحیمی
یادداشت: مسئولان عراقی در سخنانی پی در پی، از آزادسازی زودهنگام موصل می‌گویند و گاه برای این هدف زمان هم تعیین می‌کنند. این مسئله از زمان آزادسازی نه‌چندان کامل شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق، از زبان این مسئولان، از جمله حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق شنیده شده است. وی سال ۲۰۱۶ را سال بازپس‌گیری موصل و پایان کار داعش عنوان کرده و خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور شش ماه آینده را موعد نهایی نجات موصل از دست داعش دانسته است.
اما در راستای روند بررسی تحولات میدانی کشور عراق، پیش از هر چیز باید به این پرسش پاسخ داد که به راستی پس از آزادی شهر الرمادی، کدام ناحیه برای امنیت عراق و مردم آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و آیا تنها نقطه راهبردی باقی‌مانده در دست داعش، شهر موصل است؟ پاسخ این است که اگرچه شهرهای گرمه و فلوجه هم هنوز در دست تروریست‌های داعش قرار دارند، اما آزادسازی موصل اهمیت خاصی دارد؛ چراکه موصل دومین شهر بزرگ عراق است و بیش از۴۰۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد. موصل مرکز استان نینواست که در درون خود گروه‌های مختلف جمعیتی، از قبیل اعراب سنی، اقشار مختلف شیعه و کردها را جای داده است. این منطقه در خرداد ۱۳۹۳ به‌طور مشکوکی به اشغال داعش درآمد که در همان زمان بسیاری، از جمله نوری المالکی، نخست‌وزیر وقت معتقد بودند موصل نه به دلیل برتری نظامی داعش، بلکه بر اساس توطئه از پیش طراحی‌شده سقوط کرده است. سقوط موصل ضربه بزرگی به عراق بود؛ زیرا موجب شد تجهیزات نظامی و وجوه نقدی فراوانی نصیب داعش شود و پس از آن شهرهای مهم دیگری به جرگه متصرفات داعش اضافه شود. از آنجایی که این شهر همانند شهر رقه سوریه به منزله مرکز تجمع تروریست‌های داعش مطرح است؛ بازپس‌گیری آن ضربه مهلکی بر پیکره داعش خواهد بود.
با توجه به موفقیت‌های ارتش سوریه و جبهه مقاومت در اطراف حلب، باید دید که تصمیم مسئولان نظامی عراق همان است که در محافل عمومی سیاسی بیان می‌شود یا راهکار دیگری در نظر دارند که به دلیل حفظ اسرار نظامی از بیان آن طفره می‌روند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات