صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۰۱

انقلاب را چگونه معنا کنیم؟

«هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. هنوز نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ چه کسی انقلابی است؟ و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟» [...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در مراسم جایزه کتاب سال، در بخشی از سخنان خود گفت: «هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. هنوز نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ چه کسی انقلابی است؟ و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟» رئیس‌جمهور در ادامه افزود: «‌همه ما به خیابان‌ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اما هنوز هم نیاز است راجع به این سه واژه تبیین کنیم. ...» در این زمینه توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
۱- طرح این‌گونه مباحث در اوضاعی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی قرار داریم و این انقلاب افزون بر تثبیت در داخل کشور، الهام‌بخش ملت‌های دیگر بوده و همچنین در هندسه قدرت نظام جهانی تغییراتی ایجاد کرده است، مناسب نبوده و می‌تواند سبب سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان انقلاب شود و این تلقی و خیال خام را به ذهن آنها متبادر کند که گویا عده‌ای از نخبگان در درون حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان بازنگری و تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی هستند.
۲- برای درک و فهم معنای هر انقلابی باید به دیدگاه‌های رهبر آن انقلاب یا ایدئولوگ‌های آن رجوع کرد و از آنجا که در فرایند تکوین و پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و تثبیت آن، ‌حضرت امام خمینی(ره) افزون بر داشتن نقش فرمانده عملیات انقلاب و معمار نظام اسلامی، ایدئولوگ اصلی انقلاب نیز بوده‌اند، بنابراین برای درک و فهم معنای انقلاب اسلامی، تعریف انقلابی بودن، راه‌های تداوم انقلاب اسلامی و... لاجرم باید امام(ره) و آثار و گفتار ایشان مرجع اصلی باشد.
۳- از آنجا که نظام‌های انقلابی نیز مانند سایر نظام‌ها همواره با چالش‌های نظری و عملی متعددی روبه‌رو می‌شوند، که حل و فصل این چالش‌ها در درجه نخست به گره‌گشایی از آنها در سطح ایده و ارائه راه‌حل‌های نظری منوط است، ارائه هرگونه راه‌حلی برای مسائل مذکور نباید با اصول اساسی انقلاب مغایرت داشته باشد؛ زیرا انقلاب را «صیرورتی دائمی» دانسته‌اند و اصول آن نباید در گذر حوادث روزگار کم‌رنگ شود یا مورد غفلت قرار گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات