تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۲۰
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

اصلاح‌طلبان با ساز و كار جديد مي‌آيند

اشاره: گروه احزاب «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست، احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالان سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله شش ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني شش ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

(روزنامه اعتماد - 1394/07/09 - شماره 3356 - صفحه 11)

شوراي سياستگذاري انتخابات نهادي وحدت‌ساز

تشكيل شوراي سياست‌گذاري انتخابات اصلاح‌طلبان كه در هفته گذشته با موافقت رييس دولت اصلاحات مواجه شد مراحل مقدماتي خود را طي مي‌كند تا پس از انتخاب هيات رييسه و رييس، ماموريت‌هاي محوله را در امر انتخابات انجام دهد.

به گفته غريباني، رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مصوبه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مبني بر تشكيل شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به رييس دولت اصلاحات تحويل شد كه ايشان جواب اين نامه را در حضور جمعي از جوانان اصلاح‌طلب به علي‌محمد غريباني، رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان تحويل داد كه در پي آن ماموريت داده شد در اسرع وقت اين شورا تشكيل شود.

براساس آنچه رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به ايلنا گفته است، اين شورا به‌منظور يكپارچه ساختن و انسجام كل اصلاح‌طلبان با تركيب ۲۱ نفر دبيران شوراي هماهنگي، ۱۱ نفر از كميته راهبردي از شوراي مشورتي و چند نفر ديگر از ساير تشكل‌هاي غير عضو هستند كه آقاي خاتمي در مورد اين تركيب و كليت شورا، اين طرح را اقدامي به موقع خواند و اعتقاد داشتند كه تشكيل شوراي عالي اصلاح‌طلبان مي‌تواند در كشور سرنوشت‌ساز باشد. البته مرقومه‌اي را هم به اين شرح نوشته بودند: «با تشكيل اين شوراي عالي موافقم و مبارك است و بسيار مفيد و سازگار خواهد بود. اجراي آن هماهنگي و انسجام بيشتري بين اصلاح‌طلبان به وجود خواهد آورد و تدبير بهتري را در امور خواهد داشت.»

غريباني در مورد زمان تشكيل شوراي عالي اصلاح‌طلبان گفت: اين شورا در نخستين روز جلسه اصلاح‌طلبان يعني يكشنبه آينده ۱۱ مهر برگزار مي‌شود كه براي مقدمات آن به ۲۱ دبير شوراي هماهنگي، اعضاي محترم كميته راهبردي و ساير اعضا دعوتنامه ارسال شده است كه براين اساس استان‌ها همچنان طبق دستورالعمل‌ها عمل مي‌كنند و تا بخشنامه جديدي صادر نشود همچنان به روال عادي به وظايف عمل خواهند كرد.

به اين ترتيب هفته آينده از اين شوراي تازه تاسيس اخبار بيشتري به بيرون درز خواهد كرد.

همراهي اتحاد با ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان

حزب اتحاد ملت ايران اسلامي پس از هفته‌هاي پرفشار و پرخبري كه پشت سر گذاشت حالا آرام و عادي به فعاليت‌هاي خود مي‌پردازد. آنها كه در هفته جاري با درخواست رييس دولت اصلاحات به تركيب شوراي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان اضافه شده‌اند بدون هيچ موضع اختلاف‌افكنانه صرفا بر همراهي صددرصدي با سازوكار انتخاباتي اصلاح‌طلبان مي‌انديشند. اشرف بروجردي، معاون سياسي دبيركل اين حزب در رابطه با موضع حزب متبوع خود در قبال پيشنهاد خاتمي به شوراي هماهنگي گفت: ستاد ائتلافي اصلاح‌طلبان نوعي تاكتيك براي روشمند كردن انتخابات توسط همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب است. براي اينكه همه طيف‌هاي اصلاح‌طلب بتوانند در اجرا و تصميم‌گيري‌ها مشاركت مستقيم داشته باشند، اين روش انتخاب شده است. در گذشته فاز اجرا و فاز تصميم‌گيري با هم فاصله داشتند اما با روش جديد در يك جا تصميم‌گيري خواهد شد و همان تصميمات اجرايي مي‌شود. اين حركت مي‌تواند گامي به جلو باشد.

وي با بيان اينكه اين كار مورد اتفاق همه تشكل‌هاي عضو در شوراي هماهنگي بوده است اضافه كرد: شوراي راهبردي، شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي مجموعا به اين جمع‌بندي رسيده‌اند. همچنين اين روش مي‌تواند باعث صرفه‌جويي در زمان نيز باشد. به هر حال با تفكيك بخش اجرا از بخش تصميم‌گيري ممكن است مقداري از زمان را از دست بدهيم. در اين روش مي‌توانيم به سرعت كار بيفزاييم. احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلبي در اين روش حضور دارند.

ما نيز به عنوان حزب اتحاد ملت ايران اسلامي همكاري لازم را با شوراي سياستگذاري انتخابات خواهيم داشت تا بتوانيم حركت منسجمي را در انتخابات ٩٤ رقم بزنيم. در حال حاضر از نظر ميزان وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان در وضعيت مناسبي به سر مي‌برند و تجربه سال ٩٢ نيز پشتوانه اين انسجام است. ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه جز با وحدت راه به جايي نمي‌بريم و تلاش مي‌كنيم با يك صدا و يك رويه در انتخابات حضور يابيم.

نداي ايرانيان محل اختلاف نيست

حزب نداي ايرانيان كه دومين نشست فصلي خود را با موفقيت برگزار كرد در هفته گذشته خود منشأ خبر نبود اما در خصوص انتخابات آتي مجلس بار ديگر مورد توجه قرار گرفت. پس از آنكه موضوع پايان ماموريت كميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات طي نامه‌اي به استحضار رييس دولت اصلاحات رسيد او ضمن موافقت با تشكيل شوراي‌عالي سياستگذاري انتخابات از متوليان اين شورا خواست تا نسبت به عضويت حزب نداي ايرانيان نيز در اين شورا اقدام كنند.

با اين حال دبيركل اين حزب در پاسخ به تماس «اعتماد» در اين رابطه گفت كه همكاري با اين شورا مستلزم تاييد شوراي مركزي حزب است و به دليل اينكه هنوز جلسه شوراي مركزي تشكيل نشده و نظر اعضاي شوراي مركزي در اين باره به بحث گذاشته نشده است، نمي‌تواند نسبت به عضويت يا عدم عضويت در اين شورا اظهارنظري داشته باشد. مجيد فراهاني پيش‌تر درباره همكاري با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اطمينان داده بود حزب متبوع وي آغاز‌كننده هيچ اختلافي در ميان اصلاح‌طلبان نخواهد بود و به محوريت رييس دولت اصلاحات در انتخابات اعتقاد دارد.

او البته در گفت‌وگوي خود تاكيد كرده بود كه اولويت حزب نداي ايرانيان ورود مستقل به انتخابات است اما ممكن است در ليست كانديداهاي مورد حمايت حزب خود دو سوم كانديداها با ليست ائتلاف سراسري اصلاح‌طلبان همپوشاني داشته باشد.

حزب ندا كه در طول ماه‌هاي گذشته عضو ناظر شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بود با درخواست رييس دولت اصلاحات تغيير وضعيت داد و صاحب راي شد تا از اين پس در تصميمات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نقش بيشتري داشته باشد.

اصلاح‌طلبان بر اين باورند كه در شرايط فعلي كه ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي به دلايلي منصفانه نيست و آنها نمي‌توانند با تمام ظرفيت خود حضور يابند بايد نسبت به هر گونه اختلاف افكني مراقب باشند تا از رهگذر اختلاف سليقه‌هايي كه مي‌توان پس از انتخابات مجلس به آن پرداخت آسيبي به شاكله كلي اصلاحات وارد نشود.

حاجي رييس ستاد عارف سرليست تهران

اخبار انتخاباتي اصلاح‌طلبان در هفته‌اي كه گذشت اهميت بالايي داشت. از يك سو موضوع رياست مرتضي حاجي در ستاد انتخاباتي تهران تقريبا قطعي شده و از ديگر سو موضوع سرليستي محمد رضا عارف و محور قرارگرفتن او در فعاليت‌هاي انتخاباتي تهران مورد اجماع اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان براي كلانشهر تهران تدارك گسترده‌اي ديده‌اند. آنها معتقدند تهران پيشاني و ويترين انسجام جريان اصلاحات است و به همين دليل از هم‌اكنون در فكر بررسي مكانيزم ورود به بستن ليست تهران هستند تا پس از اعلام نتيجه بررسي‌هاي شوراي نگهبان بلافاصله ٣٠ كانديداي ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران معرفي شوند.

با توجه به تاكيد رييس دولت اصلاحات بر محوريت محمدرضا عارف در تهران، رايزني‌هاي فشرده براي چگونگي بستن ليست تهران با وي آغاز شده و او در جلسات دو و چندجانبه با برخي چهره‌هاي موثر اصلاحات از جمله عبدالواحد موسوي لاري، رييس شوراي راهبردي انتخابات و وزير كشور دولت اصلاحات به رايزني پرداخته است. خروجي اين جلسات تعيين كميته‌اي خواهد بود كه قرار است كار شناسايي، پالايش و تدوين نهايي ليست ٣٠نفره تهران را انجام دهد. بر اساس اخبار رسيده به «اعتماد» تاكنون حضور بيش از ١٥ نفر در اين كميته قطعي شده كه در ميان آنها افرادي از شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، نمايندگان احزاب غيرعضو در شوراي هماهنگي، شوراي راهبردي و برخي چهره‌هاي موثر جريان اصلاحات ديده مي‌شوند.

با نهايي شدن تركيب اين كميته ليست اعضا به رهبري اصلاحات ارايه شد و پس از انجام مشورت‌هاي لازم از سوي وي اين كميته به رياست محمد رضا عارف كار خود را آغاز مي‌كند. بر اساس گزارشي كه اين هفته «اعتماد» منتشر كرد مسووليت ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران با مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات خواهد بود. اين انتخاب پس از بررسي و مشورت عارف با رييس دولت اصلاحات و برخي ديگر از چهره‌هاي متنفذ جريان اصلاحات انجام شده و با آغاز رسمي فعاليت‌هاي انتخاباتي در سراسر كشور كار ستاد تهران نيز آغاز مي‌شود.

انتقادات اقتصادي حزب اسلامي كار به دولت قبل

حزب اسلامي كار با ارايه پيشنهاد تشكيل شوراي سياستگذاري انتخابات به شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات توانست اين پيشنهاد را مصوب كند و نقشي موثر در گام بلند اصلاح‌طلبان به سوي وحدت حداكثري بردارد.

حسين كمالي، دبيركل اين حزب در همايش بزرگ دانشجويان و جوانان اصلاح‌طلب و اعتدالگر مازندران با بيان اينكه اصلاحات، محصور به احزاب، طبقات، شخصيت‌ها و افراد خاصي نيست و شامل همه دلسوزان مي‌شود، گفت: چتر اصلاح‌طلبي آن اندازه بزرگ است كه بتواند همه گرايش‌هاي فكري درون جامعه را در خود جاي دهد. وي اظهار كرد: اصلاح‌طلبي در طول تاريخ همواره ادامه خواهد داشت و يك اصلاح‌طلب پرخاشگر نيست و نمي‌تواند حتي به دشمن خودش هم حرف زشت و تندي بزند. وي با رد ديپلماسي پنهان اظهار كرد: بايد شفاف با مردم سخن گفت و سال‌هاست كه سياست پنهاني در كشور‌هاي مترقي و توسعه يافته مرتد شناخته شده است.

وي با بيان اينكه اكنون به علت سياست غلط گذشته ۹ هزار توليد‌كننده ممنوع‌الخروج در كشور داريم، گفت: آسيب‌هايي كه دولت گذشته برصنعت و توليد كرده است بسياري از چراغ واحد‌هاي توليدي را به تعطيلي كشانيده است. دبيركل حزب اسلامي كار با اشاره به اينكه در كشور ۹ ميليون بي‌سواد و كم‌سواد داريم كه قادر به حتي يك امضا نيستند گفت: در اين شرايط با لحاظ كردن مدرك كارشناسي‌ارشد براي كانديداتوري در مجلس اشتباه بزرگي است، كه اقشاري مانند كارگر وكشاورز را از اداره جامعه دور مي‌كند. وي افزود: اين قانون نه تنها به كشور آسيب رساند بلكه خيلي از كاربلدان كه در توليد نقش داشتند به‌دليل مدرك‌گرايي مجلس از صحنه خدمت دور شدند.

وزير اسبق كار در دولت‌هاي سازندگي واصلاحات با اشاره به حجم بالاي طلاق و بيكاري در كشور گفت: مردم بايد نسبت به آسيب‌ديدگان اجتماعي همبستگي ملي داشته باشند، چرا كه افزايش آسيب‌هاي اجتماعي سبب كاهش نشاط اجتماعي در جامعه است. وي با تاكيد بر اينكه علاوه بر قانونمندي بايد برنامه محور بود افزود: با نزديك شدن به عرصه انتخابات بايد مردم از كانديدا‌ها و نامزدهاي انتخاباتي برنامه بخواهند و كشور ما بيشتر از هرزمان ديگر نيازمند برنامه است.

كارگزاران و ناطق نوري

اخبار پيرامون حزب كارگزاران از همان روز ابتداي هفته با ارگان رسانه‌اي اين حزب شروع شد. در يكي از مطالب اين نشريه بدهي اصلاح‌طلبان به ناطق نوري از سال ٧٦ مورد تاكيد قرار گرفت و به اصلاح‌طلبان توصيه شد تا در انتخابات مجلس به دنبال حضور او باشند.

اين هفته‌نامه همچنين خبر از ديدار سيدحسن خميني با ناطق نوري داد و مدعي شد در اين ديدار از ناطق براي حضور در انتخابات مجلس دعوت شده است.در اين گزارش آمده بود: «ديدارهاي پياپي و غير‌خبري با علي‌اكبر ناطق نوري از يك ماه قبل آغاز شده بود و رايزني با برخي اعضاي شوراي نگهبان نيز شدت گرفته بود كه اخيرا نيز سيد حسن خميني با علي‌اكبر ناطق نوري ديدار كرده و از او خواسته است در انتخابات مجلس شركت كند و نقش خود را براي اين انقلابي كه او يكي از سرمايه‌هايش است، ايفا كند. ناطق نوري برعكس دفعه‌هاي قبل كه به صراحت از موضوع انتخابات عبور مي‌كرد اين‌بار سخني نگفت و در برابر سخنان و اصرار سيد حسن خميني گفته بود نياز به آن دارد كه بيشتر فكر كند.»

نشريه صدا همچنين از ديدار چندي پيش غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران با ناطق نوري در لواسان خبر داده و گفته كه كرباسچي در اين ديدار از ناطق نوري خواسته است دوباره به خانه ملت بازگردد.

در اين گزارش همچنين به تغييرات هاشمي و حسن روحاني اشاره شده و نويسنده معتقد است ناطق نيز در مسير تغييرات قرار گرفته، صدا مي‌نويسد: اگر چه درباره اينكه ناطق نوري در ليست اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرد يا خير تاكنون كسي سخن نگفته است اما در اينكه ناطق نوري امروز با ناطق نوري سال ٧٦ تفاوت دارد كسي شك ندارد، چنانكه هاشمي و روحاني نيز افرادي كه سابق بر اين بودند، نيستند.

اگرچه اين خبر از سوي سيدحسن خميني مورد تاييد قرار نگرفت اما نشان‌دهنده تمايل كارگزاران براي حضور ناطق نوري در انتخابات مجلس بود. با اين حال خبرها از شيخ اهل نور نشان مي‌دهد او همچنان تمايلي براي ورود به انتخابات مجلس ندارد.

تلاش اصولگرايان براي تجميع طيف‌هاي اصولگرايي

در هفته‌اي كه گذشت محمدرضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين به شرح جزييات ائتلاف اصولگرايان با طيف‌هاي مختلف اصولگرايي پرداخت. وي در خصوص ائتلاف با طيف لاريجاني و حزب رهروان ولايت گفت: حزب رهروان ولايت وزنه سنگيني را در ائتلاف به خود اختصاص خواهد داد. او همچنين معتقد است كه در ائتلاف اصولگرايي جبهه پايداري نيز يكي از طيف‌هايي است كه بايد حضور داشته باشد. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه لازمه ائتلاف تنازل است، گفت: بايد مجموعه نيروهاي اصولگرا تلاش كنند به يك نقطه و مواضع مشترك برسند. كساني كه تند هستند بايد مقداري از تندروي خود بكاهند و طيف معتدل آقاي لاريجاني نيز خود را بالاتر بكشند تا ائتلاف اصولگرايي محقق شود.

باهنر در نشست خبري روز دوشنبه با بيان اينكه براي هر يك از طيف‌هاي اطراف احمدي‌نژاد حساب جداگانه‌اي قايل هستيم، گفت: بعضا اعضاي كابينه دولت نهم و دهم ممكن است كانديدا شوند. ما سراغ داريم كه برخي از وزرا اعلام حضور كرده‌اند و برخي استانداران دولت پيشين قصد كانديداتوري دارند. اين گفته دبيركل جامعه اسلامي مهندسين حاكي از آن است كه اصولگرايان برخي رايزني‌هايي را با طيف منسوب به احمدي‌نژاد انجام داده‌اند. وي همچنين از حمايت اصولگرايان از برخي چهره‌هاي احمدي‌نژادي خبر داده و گفت: به طيف احمدي‌نژاد مانند بقيه كانديداها در انتخابات مجلس دهم نگاه مي‌كنيم. ما از ميان كساني كه تاييد صلاحيت شوند افراد محبوب، مقبول و صالح را انتخاب مي‌كنيم. در مورد كساني كه در دولت نهم و دهم بودند با همين چشم درباره آنها قضاوت مي‌كنيم.

ممكن است در يك حوزه انتخابيه يكي از وزراي دولت احمدي‌نژاد كانديدا شود و ما از آنها حمايت كنيم. باهنر در پاسخ به اين سوال كه نگاه شما به طيف مداحان چگونه است، اظهار كرد: انتخابات پديده مهمي در كشور است. راي و حمايت مداحان، وعاظ، امور مساجد، بسيج و ارتشيان را قدر مي‌دانيم و از آنها دعوت مي‌كنيم در انتخابات تبليغ كنند اما اين طور نيست كه مداحان جزو گروه‌هايي باشند كه در جريان اصولگرايي تاثير دارند آنها جزو نيروهاي مديريت‌كننده اصولگرايي نيستند. وي همچنين درخصوص حساسيت‌هايي كه نسبت به بازگشت رييس‌جمهور از نيويورك و رسيدگي به مسائل جانباختگان فاجعه منا ايجاد شده بود حمايت و تشكر خود را از زحمات رييس‌جمهور و وزير امور خارجه كشورمان اعلام كرد.

شوراي هماهنگي اصولگرايان رويا يا واقعيت؟

شوراي هماهنگي اصولگرايان براي رسيدن به وحدت اصولگرايي در حال پيگيري كارهايي است كه اگر نه غيرممكن اما بسيار سخت است. اين شورا بناست تا با محوريت جامعتين براي انتخابات مجلس دهم فعاليت كند. سيدرضا تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز درباره آخرين وضعيت وحدت اصولگرايان و تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان اظهار كرد: همگرايي در مراحل خوبي قرار دارد. تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان دنبال مي‌شود. تقوي در پاسخ به اين پرسش كه آيا از آقاي علي لاريجاني يا نماينده وي براي حضور در شوراي هماهنگي اصولگرايان دعوت شده است، افزود: هنوز به آنجا نرسيده ولي از او دعوت خواهد شد.

تقوي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جبهه پايداري در شوراي هماهنگي اصولگرايان حضور دارد، ادامه داد: همه احزاب اصولگرا در اين شورا حضور دارند، ضمن اينكه جلسات جبهه پايداري، حزب موتلفه و جمعيت ايثارگران نيز از يك سال قبل برگزار شده و قرار است اين جلسات به جايي برسد كه براي آن هسته مركزي شكل بگيرد و هماهنگ‌كننده ما با شعبه‌ها و شاخه‌ها باشد.

همچنين طيف احمدي‌نژاد نيز يكي از طيف‌هايي است كه جريان اصولگرايي تلاش مي‌كند تا در اين اجماع سهيم باشند. سيد رضا تقوي با تاكيد بر اينكه رسيدن اصولگرايان به وحدت غيرممكن نيست، در پاسخ به اين پرسش كه آيا آقاي احمدي‌نژاد در شوراي هماهنگي و همگرايان اصولگرايان حضور خواهند داشت، گفت: ما با احزاب اصولگرايي در حال كار كردن هستيم. تقوي در خصوص ارتباط يكتا با اصولگرايان نيز افزود: يكتا رابطه خوبي با ما دارد و آنها در جلسات خود از مابقي اصولگرايان دعوت كرده‌اند و در همايش سراسري آنها آيت‌الله موحدي كرماني، بنده و دبيران احزاب ديگر سخنراني داشته‌اند.

كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام هم با بيان اينكه در زمينه تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان رايزني‌هايي با دبيركل جامعه روحانيت و حجت‌الاسلام تقوي صورت گرفته است، گفت: ما از ظرفيت شخصيت‌هاي موثر از جمله ظرفيت آيت‌الله مصباح استفاده خواهيم كرد. وي در خصوص اقدامات مصداقي در اين زمينه توضيح داد: قرار است دبيران كل احزاب و تشكل‌هاي اصولگرا از اعضاي اين شورا باشند و توسط روحانيت مبارز انتخاب شوند، وقتي اين مساله صورت گرفت به جز ۱۸ تشكل كه عضو جبهه هستند نمايندگان جبهه پايداري، ايثارگران و تحول‌خواهان و نيز شخصيت‌هاي بانفوذ اصولگرايي از جمله آقايان ولايتي، رضايي و قاليباف از مصاديق شوراي هماهنگي خواهند بود كه از بين آنها يك هيات امناي ١٥-١٠ نفره تشكيل مي‌شود و اقدامات عملي را سامان مي‌دهد.

بي‌اعتنايي پايداري به وزن لاريجاني

جبهه پايداري حضور خود را در ائتلاف اصولگرايي تثبيت كرده است. اين در حالي است كه هنوز حضور طيف معتدل جريان اصولگرايي در اين ائتلاف مشخص نيست. مرتضي آقاتهراني، دبيركل جبهه پايداري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو، با اشاره به وحدت اصولگرايان براي انتخابات آتي، اظهار داشت: نشست‌هاي اصولگرايان نشست‌هاي خوبي است و دوستان آن‌گونه كه وحدت دارند با يكديگر صحبت كرده‌اند و البته به نتايج بسيار خوبي نيز رسيده‌اند. وي ادامه داد: اصولگرايان فصل‌الخطاب تعيين كرده‌اند كه اگر جايي به اتفاق نظر رسيدند عمل و در جايي كه به اختلاف برخورد كنند سه نفر حاكم مشخص ‌شده، نظرخواهي كنند، فقهاي بزرگوار، آيات عظام آيت‌الله موحدي كرماني، آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مصباح هرچه گفتند به آن عمل مي‌كنيم.

دبيركل جبهه پايداري درخصوص حضور لاريجاني در ليست اصولگرايان تاكيد كرد: اين مساله به تصميم وي بستگي دارد؛ برخي با لاريجاني در اين رابطه صحبت كرده‌اند و ديگر تصميم اينكه با اصولگرايان به وحدت برسد به خودش بستگي دارد. دبيركل جبهه پايداري با تاكيد بر اينكه لاريجاني بايد جزو اصولگرايان تلقي شود، خاطرنشان كرد: مگر آنكه خودش نخواهد اين‌گونه باشد؛ آنچه ما مي‌دانيم آن است كه اصولگرايان بايد با يكديگر وجه مشتركي داشته باشند كه البته دارند؛ همه در زير سايه ولي‌فقيه و ولايت هستيم و بايد اين مساله را پاس بداريم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر اصولگرايان در تلاش براي گسترش دايره ائتلاف‌شان هستند، افزود: از آنجايي كه لاريجاني وجه مشتركي با اصولگرايان دارد، بايد در ائتلاف و وحدت اصولگرايان باشد و بعيد مي‌دانم كه وي را در ليست اصولگرايان نداشته باشيم، مگر آنكه بگويد وجه مشتركي با اصولگرايان ندارم؛ بايد منتظر بود و ديد كه آيا آنها با يكديگر به وجوه مشتركي مي‌رسند يا خير كه البته اين وجوه ميان اصولگرايان با لاريجاني وجود دارد. لاريجاني بايد جزو اصولگرايان تلقي شود مگر اينكه خودش نخواهد.

به نظر مي‌رسد كه جبهه پايداري حضور خود را در ائتلاف اصولگرايان تثبيت كرده است و حضور يا عدم حضور طيف لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان را به اين طيف واگذار كرده است. آقاتهراني با بيان اينكه همه مسائل و مشكلات منوط به حضور يا عدم حضور آقاي لاريجاني نيست، گفت: لاريجاني هم يكي مانند بقيه است، آنچه مهم است آنكه در حال حاضر نشست‌هاي سه‌گانه حزب موتلفه اسلامي، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و جبهه پايداري در حال انجام است و به يك حرف واحد رسيده‌اند.

تبعات حركت ناطق به سمت اصلاح‌طلبان

حزب موتلفه اسلامي در كنار جبهه پايداري و ايثارگران انقلاب اسلامي نشست‌هاي سه‌جانبه انتخاباتي تشكيل داد. پس از اعلام تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايي از سوي اصولگرايان اين سه ضلع در كنار ديگر احزاب اصولگرايي ازجمله جبهه پيروان خط امام و زير چتر جامعتين بنا دارد تا به ائتلاف با اضلاع اصولگرايي بپردازد. البته سوال اينجاست كه با حضور اين سه ضلع اصولگرايي آيا طيف معتدل اين جريان حاضر به شركت در اين ائتلاف خواهد بود يا در ائتلاف جريان اصولگرا براي انتخابات مجلس دهم به نوعي قدرت بيشتر به دست تندروهاي اين جريان خواهد بود؟ در هفته گذشته حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه در گفت‌وگو با فرارو درباره احتمال حضور ناطق نوري در انتخابات مجلس گفت: من تصور مي‌كنم ايشان تمايلي براي حضور در انتخابات مجلس ندارند ضمن اينكه اگر آقاي ناطق بخواهند در انتخابات شركت كنند شما مسلم بدانيد در جمع اصلاح‌طلبان حضور نخواهند يافت و به احتمال بسيار زياد در جمع اصولگرايان هم حضور نخواهد يافت.

ترقي درباره علت تمايل اصولگرايان به حضور ناطق در انتخابات مجلس گفت: اصولگرايان اولا آقاي ناطق را در جبهه اصولگرايي مي‌دانند و رفتن ايشان از جمع اصولگرايان و پيوستن به اردوگاه اصلاح‌طلبان را يك ريزش تلقي مي‌كنند. لذا در قبال سوال مربوط به حضور آقاي ناطق در انتخابات مجبورند پاسخ دهند و بگويند ما از حضور ايشان استقبال مي‌كنيم؛ اما هيچ اطمينان يا چراغ سبزي از سوي آقاي ناطق نوري مبني بر حضور در انتخابات نشان داده نشده است. حزب موتلفه اسلامي در هفته گذشته بيشتر مواضع خود را در خصوص فاجعه منا و البته انتقادات تندي نسبت به عملكرد رييس‌جمهور و وزير امور خارجه ابراز داشت.

به گزارش روابط عمومي حزب موتلفه اسلامي، وي كه در پايان نشست دبيران اين حزب سخن مي‌گفت با اشاره به اينكه حوادث امسال مكه يك حادثه صرف نيست، بلكه حكايت از يك توطئه عليه مناسك و مراسم حج ابراهيمي دارد، افزود: آل سعود صلاحيت مديريت مراسم بين‌المللي حج راندارد. سازمان كنفرانس اسلامي با هياتي از علماي بزرگ كشورهايي كه بيشترين تعداد حاجي را در مراسم حج دارند بايد تشكيل شود و مديريت برگزاري مراسم حج در تمامي ابعاد به عهده اين هيات گذاشته شود. اين حزب با صدور بيانيه‌اي بر ضرورت قصاص مسبب اصلي حوادث حج تاكيد كردند.

دردسرهاي جامعه روحانيت مبارز براي جمع كردن اصولگرايان

جامعه روحانيت مبارز در كنار جامعه مدرسين حوزه علميه قم از سوي اصولگرايان به عنوان محور وحدت ياد شده است. بناست تا اصولگرايان در سازوكار شوراي هماهنگي اصولگرايان تصميمات جامعتين را به عنوان فصل‌الخطاب بپذيرند. در هفته گذشته سيدرضا تقوي اخباري مبني بر تلاش اصولگرايان براي پيگيري سازوكار شوراي هماهنگي اصولگرايان بيان كرد؛ سازوكاري كه تلاش مي‌كند طيف‌هاي مختلف جريان اصولگرايي در انتخابات مجلس دهم را در كنار هم بنشاند. قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه برخي ‌دنبال تفرقه‌افكني ميان اصولگرايان هستند، گفت: اصولگرايان در رسيدن به وحدت حداكثري گام‌هاي مهمي برداشته‌اند.

سيدرضا تقوي در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينكه تمام گروه‌هاي اصولگرا نسبت به خطر اختلاف آگاهي دارند و مي‌دانند در صورت عدم وحدت ممكن است چه اتفاقات تلخي رخ دهد، تصريح كرد: تجربه انتخابات رياست‌جمهوري پيش روي اصولگرايان است و همه گروه‌هاي اصولگرا قبول دارند كه نبايد وضعيت انتخابات رياست‌جمهوري در انتخابات آينده تكرار شود لذا در ديدارهايي كه با گروه‌هاي اصولگرا داشتيم همه آنها متعهد شدند كه زير يك چتر واحد براي رسيدن به ليست مشترك تلاش كنند. تقوي گفت: البته ما براي آنكه دچار انشقاق نشويم راه‌هاي مختلفي را بررسي كرديم كه مهم‌ترين آن، ارجاع اختلاف به فقهاي بزرگوار بود كه همه اعضا و گروه‌هاي اصولگرا اين راهكار را قبول كردند و مقرر شد اگر اختلافي ميان گروه‌هاي اصولگرا درباره مصاديق بود، اين اختلاف به حضرات آيات يزدي، موحدي و مصباح ارايه شود تا تصميمي كه اين بزرگواران اتخاذ مي‌كنند به عنوان فصل‌الخطاب براي همه اصولگرايان ارايه شود.

همچنين به گزارش مهر، ديروز متن بيانيه كوتاه حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز مبني بر تشكر از نطق اخير رييس‌جمهور در سازمان ملل در اختيار خبرنگاران قرار گرفت. در اين بيانيه آمده است: نطق دكتر روحاني، رييس‌جمهور محترم در مجمع عمومي سازمان ملل، نطقي متين، شفاف و جامع و نشان موضع خردمندانه آقاي رييس‌جمهور در مسائل ايران، منطقه و جهان و موجب مباهات است. در ادامه اين بيانيه اضافه شده است: بازگشت ايشان و نيمه تمام رها كردن سفر براي حضور در استقبال از جانباختگان عزيز در حادثه منا نيز اقدامي درخور تقدير است.

رهروان ولايت عليه حاميان آيت‌الله مصباح

فراكسيون رهروان ولايت مجلس نهم طيف نزديك به علي لاريجاني است. آنها در انتخابات مجلس دهم چه نقشه راهي را برمي‌گزينند؟ در ابتداي امر اين طيف معتدل در جريان اصولگرايي تعريف مي‌شود اما به نظر مي‌رسد كه اختلافات و تفاوت‌هاي اساسي با طيف تندروي اين جريان دارد. جواد جهانگيرزاده، عضو فراكسيون رهروان با اشاره به ائتلاف اضلاع سه‌گانه اصولگرايي (آيات موحدي كرماني، مصباح‌يزدي، يزدي) گفت: دو ضلع آيت‌الله يزدي و موحدي كرماني يعني حزب جامعه روحانيت و جامعه مدرسين دوحزب تشكيلاتي هستند و بنده از اين ضلع سوم (مصباح‌يزدي) سر درنمي آورم كه از كجا آمده و چگونه وارد سازوكار وحدت اصولگرايان شده است. وي افزود: البته آقايان مي‌گويند مسير وحدت را ما مشخص مي‌كنيم و اگر كسي خارج از مسير بيايد به وحدت آسيب مي‌زند، يعني نوع رفتارها به وحدت منجر نمي‌شود و با اين تفاسير و حرف‌ها و تشكيلات رسيدن به وحدت بسيار سخت است.

البته اين جريان هنوز سياست چراغ خاموش و موتور روشن را دنبال مي‌كند. در هفته‌اي كه گذشت عوض حيدرپور، عضو فراكسيون رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي در مورد احتمال ورود ناطق نوري به انتخابات مجلس دهم به خبرنگار نامه‌نيوز گفت: آقاي ناطق نوري يك چهره اصولگراست كه به دنبال انجام اصلاحات اساسي در فرآيندهاي سياسي است و اگر بتوانيم يك چهره را نام ببريم كه به دنبال ايجاد فرآيندهاي اصلاح‌طلبي و اصلاح امور مسلمين است، آقاي ناطق نوري است و طبيعي است كه از وي براي كانديداتوري انتخابات مجلس دهم هم از طرف اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان دعوت شود تا چنين چهره‌اي به مجلس راه پيدا كند.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار كرد: اگر آقاي ناطق نوري بپذيرند كه وارد عرصه انتخابات شوند مي‌توانند جزو اركان مجلس آينده شوند و جزو چهره‌هايي است كه مي‌تواند نه‌تنها با دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا بلكه با همه گروه‌ها و جناح‌هاي مختلفي كه در جمهوري اسلامي ايران به خوبي كار كند و در واقع وي كثيرالابعاد است و مي‌تواند به‌خوبي در فضاي اجتماعي و ديپلماتيك كشور نقش‌آفريني صحيحي داشته باشد. حيدرپور بيان كرد: با شناختي كه از وي دارم و با توجه به نوع كناره‌گيري‌شان از مسائل بعيد مي‌دانم كانديدا شود ولي مي‌شود از وي درخواست كرد كه كانديدا شود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=26731

ش.د9402819

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات