تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۶۲

گام استراتژيك ايران براي عبور از گذشته

پایگاه بصیرت / سارا معصومي

(روزنامه اعتماد - 1394/06/31 - شماره 3349 - صفحه 7)

نمونه‌برداري از پارچين توسط ايراني‌ها و بدون حضور بازرسان آژانس انجام شد

يوكيا آمانو، پارچين و نمونه‌برداري؛ سه كليد واژه خبري كه در ٢٤ ساعت گذشته هم در راس خبرهاي بين‌المللي از ايران بوده‌اند و هم مي‌توانند گوياي ورود پرونده هسته‌اي ايران به فاز جديد باشند. حضور آمانو در پايتخت كشوري كه پرونده هسته‌اي آن در ١٣ سال گذشته سر و صداهاي بسياري در سطح بين‌المللي به راه انداخته است قريب به ٢٤ ساعت بود؛ ٢٤ ساعت خبرساز و البته خبرسوز. حضور آمانو در تهران به عصر روز يكشنبه كه رسيد خبر بازديد از پارچين كه از سوي سازمان انرژي اتمي تشريفاتي خوانده شد روي خروجي خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفت. اما گويا آمانو بايد مي‌آمد و مي‌رفت تا خبر سوخته نمونه‌برداري از پارچين در اواخر هفته گذشته هم از سوي منابع ايراني و هم از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برملا شود.

محرمانه ماندن گفت و شنودهاي رد و بدل شده در سفر مقام ارشد آژانس خط قرمزي است كه هم در سفر آمانو به امريكا براي توضيح در خصوص حاشيه‌هاي برجام رعايت شد و هم در اقامت چند ساعته وي در ايران. آقاي مديركل پس از ترك تهران مي‌گويد كه با اين سفر و اتفاق‌هاي چند روز پيش از آن پيشرفت زيادي در پرونده هسته‌اي ايران به دست آمده است. علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي پس از آنكه آمانو به وين بازمي‌گردد در جمع خبرنگاران تاكيد مي‌كند كه آقاي مديركل با رضايت كامل ايران را ترك كرده است و حميد بعيدي‌نژاد، عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران با ١+٥ بازديد تشريفاتي آمانو از پارچين را گام مهمي در حل مسائل اختلافي في‌مابين ايران و آژانس مي‌خواند.

برد ايران در پرونده نمونه‌برداري

بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي چهره خبري دو روز گذشته اين سازمان بوده است. خبر بازديد تشريفاتي آمانو از پارچين از زبان وي شنيده شد و البته باز هم كمالوندي بود كه صبح روز گذشته در حالي كه رسانه‌هاي خبري در حال تلاش براي يافتن سرنخي از فعاليت‌هاي مديركل در تهران بودند اعلام كرد كه نمونه‌گيري از پارچين سرانجام انجام شده است. اين نمونه‌گيري برخلاف ادعاي رسانه‌هاي غربي در جريان حضور آمانو و معاونان وي در تهران انجام نشده بود بلكه آمانو چند روز پس از انتقال اين نمونه‌ها به وين به تهران آمد. اينكه سفر آمانو از ابتدا با علم به حضور وي در پارچين برنامه‌ريزي شد يا درهاي پارچين پس از چهار سال در اقدامي اعلام نشده و ناگهاني به روي مديركل باز شد را هيچ كس نمي‌داند اما به نظر مي‌رسد نمونه‌برداري از پارچين و سپس نخستين حضور آمانو در اين تاسيسات نظامي مانند دو تكه گم شده پازل ادعاهاي غرب در خصوص ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران پشت سر هم پيدا شده‌اند.

بهروز كمالوندي كه اين روزها خبرهاي خود را تنها از طريق خبرگزاري دولت به گوش رسانه‌هاي داخلي مي‌رساند در اين خصوص به ايرنا گفت: در ادامه همكاري‌هاي سازمان انرژي اتمي كشورمان و آژانس در چارچوب نقشه راه، كارشناسان آژانس طي هفته گذشته با سفر به ايران جلسات متعدد فني و حقوقي براي بررسي سوالات و موضوعات باقي مانده برگزار كردند.

روال اين جلسات سازنده و مبتني بر همكاري طرفين بود و قرار شد طي هفته‌هاي آتي همكاري‌ها ادامه يابد و طبق نقشه راه حداكثر تا ١٥ اكتبر /٢٣ مهرماه به پايان برسد. در همين چارچوب هفته گذشته چند نمونه‌برداري محيطي از نقاط مشخص در مجموعه پارچين صرفا توسط متخصصين ايراني و بدون حضور بازرسان آژانس و با رعايت آيين‌نامه‌ها و استانداردهاي مربوطه انجام شد و در اختيار كارشناسان آژانس قرار داده شد. روز گذشته با اعلام اين خبر مشخص شد كه پرونده هسته‌اي ايران هفته پررمز و رازي را در وين و تهران توامان پشت سر گذاشته است.

حضور علي‌اكبر صالحي در وين براي شركت در پنجاه و نهمين نشست سالانه آژانس در حقيقت بهترين فرصت براي رايزني‌هاي صالحي با آمانو و ديگر چهره‌هاي آژانس در پرونده هسته‌اي ايران بود. همزمان با رايزني‌هاي هسته‌اي صالحي در وين، تهران روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته ميزبان نشست دو روزه كارشناسي ايران و آژانس بود. هدايت اين نشست‌ها را از طرف ايران رضا نجفي نماينده دايم ايران در آژانس و از طرف آژانس واريورانتا معاون مديركل آژانس در امور پادمان‌ها برعهده داشتند.

به نظر مي‌رسد كه نمونه‌برداري از پارچين توسط متخصصان ايراني در همان دو روز انجام شده و نمونه هم براي بررسي‌هاي بيشتر به وين منتقل شده است. بر اساس آنچه در پايان آن نشست دو روزه به تفاهم ايران و آژانس رسيد، نتيجه اين بررسي‌ها در نشست هفته نخست مهرماه اعلام خواهد شد. شاه كليد سخنان كمالوندي در خصوص نمونه‌برداري از پارچين نه ذات اين اقدام فني بود كه از ابتداي ورود ايران و ١+٥ به پروسه نقشه راه در تير ماه سال جاري هويدا بود كه ايران بايد در نهايت براي عبور از گردنه اتهام‌هاي بي‌اساس و پيچيده آژانس به نوعي دسترسي به پارچين پس از چهار سال از غرب اصرار و از تهران انكار را بدهد.

ذكاوت ايران در به كرسي نشاندن حرف خود در توسل تهران به ظرافت‌هاي فني و حقوقي قوانين پادمان بود كه توانست مديريت نمونه‌برداري از پارچين را بدون حضور فيزيكي بازرسان آژانس در پارچين بر عهده بگيرد. به گفته يك منبع آگاه، ايران به هيچ بازرسي از آژانس اجازه ورود به سايت پارچين براي نمونه‌برداري يا نظارت بر نمونه‌برداري را نداده است. فرآيند نمونه‌برداري منحصرا توسط ايران انجام شده است. ايران پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه اين مساله جزو خطوط قرمز است و هيچ بازرسي حق ورود به يك سايت نظامي براي بازرسي را ندارد. به گفته اين منبع آگاه، بازديد آمانو و معاون وي يك بازديد عمومي و تشريفاتي بود و اين دو مقام آژانس هيچ تجهيزاتي اعم از گوشي تلفن نيز به همراه خود نداشته‌اند. اين بازديد تنها چند دقيقه طول كشيده و تنها هدف از اين بازديد تشريفاتي هم اثبات ادعاي دروغ در خصوص فعاليت‌هاي ايران در پارچين بوده است.

تاييد اصالت نمونه‌هاي برداشته شده توسط تهران

روايت يوكيا آمانو از سفر يك روزه به تهران و بازديد ناگهاني از پارچين چيست؟ مديركل آژانس صبح روز دوشنبه پس از بازگشت از تهران به شوراي حكام آژانس رفته و اعضا را در جريان جزييات سفر خود قرار داد. پس از اين گفت و شنود با همكاران، آمانو در ميان خبرنگاران حاضر شد و براي نخستين‌بار پس از ترك وين به مقصد تهران به اهالي رسانه گفت كه در ٢٤ ساعت گذشته بر پرونده هسته‌اي ايران چه گذشت.

متن سخنان وي به نقل از سايت رسمي آژانس به شرح زير است: هم‌اكنون شوراي حكام را در جريان سفر آخر هفته‌ام به ايران قرار دادم. من در جريان اين سفر با رييس‌جمهور روحاني و ديگر مقامات ارشد ايراني، همچنين اعضاي پارلمان اين كشور ديدار كردم. من به شوراي حكام گفتم كه پيشرفت چشمگيري در زمينه اجراي نقشه راه، حاصل شده است. علاوه بر اين در مورد ديدارم از بخشي خاص در سايت پارچين، كه بارها گفته‌ام براي شفاف‌سازي موضوعات مرتبط با ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران، از اهميت بالايي برخوردار است، گزارش دادم. معاون مديركل و من روز يكشنبه به اين سايت رفتيم. اين نخستين بار بود كه آژانس از اين نقطه بازديد مي‌كرد. ما وارد ساختماني شديم كه آژانس پيش از اين تنها مي‌توانست با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي، شاهد آن باشد.

داخل ساختمان، ما نشانه‌هايي از فعاليت‌هاي جديد نوسازي مشاهده كرديم. هيچ تجهيزاتي داخل ساختمان وجود نداشت. كارشناسان ما اين اطلاعات را تحليل كرده و همان‌طور كه در نقشه راه آمده، در هفته‌هاي آينده با ايران در اين رابطه گفت‌وگو خواهيم كرد. همان‌طور كه در گزارش‌هايم به شوراي حكام اعلام كرده‌ام، فعاليت‌هاي زيادي كه از اوايل سال ٢٠١٢ در اين نقطه انجام گرفته، توان آژانس براي راستي‌آزمايي موثر در آنجا را تضعيف كرده است. پيش از بازديد ما، فعاليت‌هاي مشخص پادماني آژانس در نقطه مشخصي در سايت پارچين صورت گرفت. اين فعاليت شامل نمونه‌برداري‌هاي محيطي بود. نمونه‌برداري، فرآينده پيچيده‌اي است.

بر اساس تجربه‌اي كه طي سال‌ها به دست آمد، آژانس در شرايط خاصي، به نمايندگان كشورهاي عضو اجازه داده است كه فعاليت‌هايي را براي كمك به اقدامات راستي‌آزمايي آژانس، انجام دهند. اين امر به نحوي انجام مي‌شود كه اطمينان حاصل شود به روند راستي‌آزمايي آژانس لطمه نمي‌خورد. ايران با برداشتن اين نمونه‌ها در فرآيند نمونه‌برداري ايفاي نقش كرده است. آژانس مي‌تواند صحت فرآيند نمونه‌برداري و اصالت نمونه‌ها را كه از محل‌هاي مورد نظر آژانس در نقطه‌اي مشخص در پارچين برداشته شده‌اند، تاييد كند. اصالت نمونه‌هاي آژانس با استفاده از يك روند استاندارد راستي‌آزمايي حاصل شد. اين روند تحت مسووليت و نظارت ما انجام گرفت.

نمونه‌ها به وين منتقل شده و توسط كارشناسان آژانس مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت. اجراي نقشه راه، به مرحله مهمي رسيده است. فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي در پارچين به نحو همخوان با اقدامات استاندارد پادماني ما صورت گرفت. تمامي اطلاعات به دست آمده، اكنون در حال ارزيابي توسط آژانس است. با اين حال، كارهاي زيادي در هفته‌هاي پيش رو، باقي مانده است. اجراي كامل نقشه راه، براي شفاف‌سازي تمامي موضوعات گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌اي ايران همان‌طور كه ضميمه گزارش نوامبر ٢٠١١ من اعلام شده، ضروري است.

از فرصت حضور آمانو براي حل معماي پارچين استفاده كرديم

بازديد تشريفاتي آمانو از پارچين به چه معناست؟ حضور در پارچين درخواست آمانو بود يا پيشنهاد ايران؟ آيا اين نخستين و آخرين بازديد از پارچين در چارچوب نقشه راه بود يا اين قصه سردراز دارد؟ بهروز كمالوندي شامگاه يكشنبه در حالي كه آمانو تهران را به مقصد وين ترك كرده بود با حضور تلفني در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري به پرسش‌هايي از اين دست پاسخ داد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه دفتر بحث‌هاي گذشته درباره برنامه هسته‌اي ايران بايد يك‌بار براي هميشه بسته شود گفت: آژانس متعهد است تا پيش از پايان سال ميلادي جاري، مسائل گذشته را نهايي و حل كند. كمالوندي درباره بازديد آمانو از سايت پارچين گفت: آمانو از صبح ديدارهاي مفصلي با دكتر صالحي، ظريف، رييس‌جمهور و اعضاي كميسيون برجام داشت و مسائل زيادي درباره نقشه راه مطرح شد.

از جمله موضوعاتي كه مدام مطرح مي‌شود اتهاماتي است كه در رابطه با سايت پارچين زده مي‌شود؛ بنابراين از فرصت استفاده شد و با دعوت از آمانو، آن بخش‌هايي از اين سايت و مناطقي كه نزديك به سد است و جاده‌اي كه در نتيجه سيلاب‌هاي گذشته نشست كرده است و ماشين‌آلاتي كه آنجا بود و تبليغات منفي شده بود كه ايران در آنجا در حال انجام تغييرات است مورد بازديد قرار گرفت. بنابراين بازديد تشريفاتي براي شخص آمانو تدارك ديده شد و وي از نزديك ديد و البته قضاوت خود را بعدا اعلام مي‌كند. اين اقدام براي خنثي كردن تبليغات مطرح شده در اين زمينه در چند سال گذشته موثر و خوب بود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دوباره نياز به بازديد از پارچين وجود دارد، گفت: اصلا بناي ما بر بازرسي از سايت‌هاي نظامي نبوده و نخواهد بود و اين مورد هم استفاده از فرصت و اينكه يك مهمان عالي‌رتبه ايران از نزديك آن را ببيند، بود. به آژانس اعلام كرديم كه اجازه بازرسي از سايت‌هاي نظامي خود را نمي‌دهيم و اين را بارها مطرح كرديم اما اتهاماتي كه از سال‌هاي گذشته مطرح كردند بايد رفع شود. حدود ١٢ تا ١٣ سال است كه سوالاتي مطرح است و ما در سال‌هاي مختلف همكاري كرديم و در سال ٩٢ هم بين آمانو و صالحي سند همكاري امضا و ١٦ موضوع، مطرح و پاسخ داده شد. اعلام كرديم كه بايد پاياني براي اين سوالات وجود داشته باشد و نمي‌توانيم اين روند را سال‌هاي زيادي ادامه دهيم.

پايان دادن به اين نوع بررسي‌ها، سوالات و ابهامات در رابطه با مسائل گذشته نقشه اصلي راه است و هنگامي كه برجام اجرا شود وارد فاز جديد مي‌شويم. كمالوندي با تاكيد بر اينكه دفتر بحث گذشته بايد يك‌بار براي هميشه بسته شود، گفت: اين موضوع در كميسيون برجام و همچنين نزد مقامات كشور از جمله رييس‌جمهور، وزير امور خارجه و رييس سازمان انرژي اتمي مطرح شد و اميدواريم پرونده اين موضوع ١٣ساله را يك‌بار براي هميشه ببنديم.

بازديد از پارچين و كار دقيق و حرفه‌اي نهادهاي سياسي و امنيتي كشور

مذاكرات ميان ايران و آژانس براي پايان دادن به پرونده مورد ادعاي غرب در خصوص ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران در گذشته كه اين روزها به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در حال و گذشته تغيير نام داده، ميان سازمان انرژي اتمي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جريان بوده است. به نتيجه رسيدن پرونده پي‌ام‌دي كه حل و فصل آن را سازمان انرژي اتمي بر عهده دارد به نوعي به اجراي برنامه جامع اقدام مشترك كه مسووليت مذاكرات آن را وزارت امور خارجه بر عهده داشت، گره خورده است.

حميد بعيدي‌نژاد، مديركل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت خارجه و عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي پس از بازديد آمانو از پارچين در صفحه اينستاگرام خود در اين خصوص نوشت: روز گذشته روز مهمي در روند حل و فصل موضوع هسته‌اي كشورمان بود، روزي كه به لطف الهي، افسانه‌پردازي بدخواهان كشورمان در خصوص تاسيسات نظامي پارچين برملا شد. اجراي توافق نسبت به انجام و ترتيبات بازديد تشريفاتي مديركل آژانس از تاسيسات پارچين كه همواره از جمله درخواست‌هاي آژانس و يكي از حساس‌ترين موارد نقشه راه توافق شده بين ايران و آژانس انرژي اتمي با مشاركت مستقيم و غيرمستقيم كشورهاي ١+٥ بوده است، ديروز با نهايت آرامش به اجرا گذاشته شد.

بيش از يك دهه است كه ماشين تبليغاتي غرب با به كارگيري تمامي قدرت رسانه‌اي و سياسي خود افكار عمومي و نهادهاي سياسي و قانونگذاري در كشورهاي غربي و ديگر كشورها را بمباران تبليغاتي كرده است كه پارچين سايتي است كه ايران در آن مبادرت به توليد سلاح اتمي كرده است. امروز با سرپنجه تدبير نظام اين پروژه افسانه‌سازي با شكستي سنگين مواجه شد. تنظيم بازديد تشريفاتي و عمومي مديركل آژانس از سايت پارچين يك‌بار ديگر نشان داد كه نهادهاي سياسي و امنيتي كشورمان با كار دقيق و حرفه‌اي خود ضمن حفظ اصول اساسي خود مي‌توانند ساختگي بودن ادعاهاي بي‌پايه عليه كشورمان را به آژانس اثبات نمايند و قدم‌هاي كليدي حساس و لازم را براي بسته شدن نهايي پرونده ادعاهاي مطرح شده عليه ايران اتخاذ كرده و اين ادعاها را بي‌اعتبار سازند.

نقشه راهي كه ميان ايران و آژانس براي حل و فصل پرونده مطالعات ادعايي تفاهم شده است، خود نشان از تحول روابط ايران و آژانس از يك طرف و تغيير نحوه برخورد با موضوع هسته‌اي ايران از سوي كشورهاي ١+٥ است. هدف اين نقشه راه مختومه كردن پرونده ادعاهاي هسته‌اي عليه ايران در برابر انجام برخي اقدامات مشخص از سوي ايران است.

خوشبختانه با كار هماهنگ شده‌اي كه در سطح كشور انجام گرفته‌، كشورمان توانسته است در اين دو ماه گذشته در چارچوب اقدامات نقشه راه، براي بسياري از ابهامات و سوالات آژانس توضيحات مكفي ارايه كند. بايد اذعان كرد كه تلاش‌هايي كه تاكنون براي رد بسياري از ادعاهاي كاملا غلط عليه ايران صورت گرفته ، مسير خوبي را طي كرده است. اميد است با ادامه اين تلاش‌هاي هماهنگ ملي، شاهد اين باشيم كه پرونده اين ادعاها چنانچه در نقشه راه توافق شده بين دو طرف تعيين شده است در حدود دو ماه آينده براي هميشه خاتمه يابد.

گام بلند ايران و آژانس براي عبور از گذشته

ايران و آژانس گام بلندي را در حل پرونده ابعاد فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور در گذشته برداشتند. اين عبارت تعبير مشابه تمام رسانه‌هاي غربي از اقدام‌هايي بود كه از سه شنبه گذشته تا به امروز براي حل معماي پارچين ميان ايران و آژانس گذشت. بلومبرگ در اين خصوص مي‌نويسد: پس از چهار سال قفل‌هاي پارچين شكسته شد و نمايندگاني از آژانس توانستند وارد پارچين شوند. ايران و آژانس با اين اقدام يك گام به حل و فصل مساله فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در گذشته نزديك‌تر شدند.

آژانس با تعريف نقشه راه براي گام‌هايي كه اين نهاد و ايران بايد بردارند به دنبال يافتن اين پاسخ است كه آيا فعاليت‌هاي ايران در گذشته ابعاد نظامي داشته است يا خير؟ آژانس تا روز ١٥ اكتبر فرصت دارد كه تحقيقات خود در خصوص گذشته برنامه هسته‌اي ايران را به پايان برساند. پس از آن هم تا روز ١٥ دسامبر براي تحويل اين تحقيقات به شوراي حكام آژانس فرصت خواهد داشت. زماني كه شوراي حكام نتيجه اين بررسي خود را اعلام كند و ايران گام‌هايي را كه در قالب برنامه جامع اقدام مشترك وعده برداشتن آنها را داده، بردارد، تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران لغو خواهد شد.

آژانس پس از ،نكه در گزارش نوامبر ٢٠١١ اين نهاد به برخي فعاليت‌هاي مشكوك در اطراف پارچين اشاره شد مترصد فرصتي براي بازديد از اين محل بود كه سرانجام روز يكشنبه توسط يوكيا آمانو انجام شد. بازرسان آژانس پيش از اين هم از پارچين دو بار بازديد كرده اما مدركي دال بر تخلف ايران پيدا نكرده بودند. خبرگزاري رويترز اما اين بازديد آمانو از پارچين را سمبليك خواند. اين خبرگزاري در اين خصوص نوشت: آژانس از ١٠ سال پيش تا به امروز حق ورود به پارچين را نداشت و علاوه بر اين برخي از منتقدان اعتقاد دارند كه آژانس به توافقي در قالب نقشه راه با ايران دست يافته كه دست اين نهاد را براي تحقيق در خصوص پارچين مي‌بندد. پيش از اين هم در خصوص نحوه نمونه‌برداري از پارچين جنجال‌هاي بسياري به راه افتاده بود.

برخي از منتقدان تيم مذاكره‌كننده امريكا در كنگره اين كشور اعتقاد داشتند كه در سايه برجام و همچنين توافق ضمني ايران و آژانس، تهران با دست باز مي‌تواند نمونه‌گيري از پارچين را شخصا انجام دهد. آژانس كه در دو ماه گذشته در برابر فشارهاي تندروهاي امريكايي براي افشاي جزييات توافق نقشه راه با ايران مقاومت كرده است تاكيد مي‌كند كه مي‌تواند صحت و صلاحيت نمونه‌هاي گرفته شده را با توجه به تاكتيك‌هاي فني در اختيار تاييد كند. اين خبرگزاري در ادامه مي‌نويسد: هيچ كس نمي‌داند كه دليل اصلي بازديد اعلام نشده آمانو از پارچين چه بود؟ ايراني‌ها از آن با عنوان تشريفاتي ياد كرده و كلمه بازرسي را براي اين بازديد به كار نمي‌برند.

نجفي: اميدواريم گزارش‌هاي آتي آژانس دو‌پهلو نباشد

رضا نجفي در واكنش به گزارش آژانس در خصوص اجراي نقشه راه گفت: همان‌طور كه در گزارش ذكر شده است، ايران توضيحات مكتوب خود را به موقع ارايه كرد و پس از دريافت سوالات آژانس در خصوص ابهامات مربوط به آن توضيحات، تيم‌هاي كارشناسي ايران و آژانس جلسات فني در تهران برگزار كردند و به بحث و بررسي آن سوالات پرداختند. وي با بيان اينكه قرار است هفته آينده اين جلسات ادامه يابد، اظهار داشت: علاوه بر آن، ساير فعاليت‌ها نيز اجرا شده يا در حال اجراست و پيش‌بيني ما اين است كه حتي زودتر از ١٥ اكتبر تمام مراحل طبق نقشه راه پايان يابد.

سفير و نماينده ايران در آژانس با اشاره به بازديد آمانو از پارچين تصريح كرد: بازديد آقاي آمانو از پارچين كه بنده هم وي را همراهي مي‌كردم، فقط يك بازديد عمومي و تشريفاتي بود. اين روش بر اساس توافقي بود كه طبق نقشه راه كرديم. نجفي ادامه داد: در اين بازديد آقاي آمانو و معاونش با چشمان خود ديدند كه تبليغات اخير در خصوص بازسازي وسيع در پارچين فقط تعمير يك جاده تخريب شده به وسيله سيلاب بوده است. آسفالت نو جاده فقط براي تعمير جاده بوده است و نه آسفالتكاري براي پوشاندن چيزي.

آنها همچنين ديدند كه اضافه شدن يك بخش كوچك به يك ساختمان فقط يك رختكن بود. به همين دليل در گزارشش تاييد كرده اين ديگر مورد نگراني آژانس نيست. وي افزود: آنها همچنين ديدند ساختماني كه ادعا مي‌شد در آن فعاليت مشكوك انجام مي‌شود يك ساختمان معمولي است كه هيچ فعاليت ممنوعه‌اي هم در آن انجام نمي‌شود و هيچ تجهيزاتي هم ندارد. اين با ادعاهايي كه قبلا مي‌شد كاملا در تضاد است. اينكه آمانو در گزارشش گفته است آنجا علايمي از renovation اخير يا به‌عبارتي بازسازي اخير ديده، بر اساس اظهارات خود ايران است كه هم قبل از ورود به پارچين و هم حين بازديد، به آنها گفته شد كه يك اتاق استراحت كارگران و يك سرويس بهداشتي در اين ساختمان به تازگي ساخته شده است.

سفير و نماينده ايران در آژانس با اشاره به فضاي پارچين هنگام بازرسي خاطرنشان كرد: همچنين بوي مواد شيميايي متعارف كه در داخل سالن پيچيده شده بود، نشان از اين داشت كه اين مواد شيميايي مدت‌هاست در اين سالن وجود داشته‌اند و نه يك اتاقك انفجاري كه برخي موسسات امريكايي مدت چهار سال است تبليغ مي‌كنند. همچنين آن موسسات امريكايي طبق عكس‌هاي ماهواره‌اي قبلا ادعا كرده بودند كه نشانه‌هايي از شست‌وشو براي پاكسازي در خارج اين ساختمان مشاهده مي‌شود در حالي كه در اين بازديد در محل ورود به ساختمان مشاهده كردند كه آب‌ريزي‌ها به علت يك تركيدگي لوله مقابل ساختمان بوده است.

نجفي با بيان اينكه برخي تحليلگران پيش‌بيني كرده بودند كه تحت تاثير تبليغات برخي كشورهاي غربي ممكن است گزارش‌ها دو پهلو باشند، ابراز داشت: اميدواريم گزارش‌هاي آتي آژانس اين‌گونه نباشد. مهم اين است كه آژانس متعهد به ارايه ارزيابي نهايي براي بسته شدن اين موضوع است و مديركل در جلسه با نمايندگان محترم مجلس مجددا بر اين موضوع تاكيد كرد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=25997

ش.د9402824

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات