صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۸۲

رزمایش در پسابرجام

قطعنامه ۱۹۲۹ نیز اصلي‌ترين قطعنامه‌اي است كه يك تحريم تسليحاتي كم‌وبيش كامل عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کرد. بر اساس این قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل، ايران نبايد هيچ‌گونه فعاليتی در زمینه موشك‌هاي بالستيك [...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: سردار سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته از برگزاری رزمایش موشکی سپاه پاسداران در نیمه اول اسفند ماه سال جاری خبر داد. این در حالی است که اولین ماه پس از اجرای برجام را پشت سر می‌گذاریم و خیلی‌ها به دلیل فضاسازی رسانه‌ای غرب تصور می‌کردند که بر اثر فشارهای دشمنان، جمهوری اسلامی ایران از ادامه روند ارتقای توان دفاعی خود کوتاه خواهد آمد؛ از این رو شايعاتي درباره توقف برنامه موشكي ايران ساخته و پرداخته شده بود؛ اما برگزاری این رزمایش در عمل نشان خواهد داد که ايران در توسعه سامانه‌های دفاعی و موشکی خود با هيچ قدرتي مذاكره نخواهد كرد.
مسئله تحريم‌هاي تسليحاتي علیه کشورمان نخستين‌بار در قطعنامه ۱۷۴۷ مطرح و بدون تغيير در قطعنامه ۱۸۰۳ تكرار شد. قطعنامه ۱۹۲۹ نیز اصلي‌ترين قطعنامه‌اي است كه يك تحريم تسليحاتي كم‌وبيش كامل عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کرد. بر اساس این قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل، ايران نبايد هيچ‌گونه فعاليتی در زمینه موشك‌هاي بالستيك كه قادر به حمل كلاهك هسته‌اي، از جمله شليك با استفاده از اين فناوري موشك بالستيك باشد، انجام دهد و همه كشورها هم بايد تمام تدابير لازم را براي جلوگيري از انتقال فناوري يا همكاري‌هاي فني مرتبط با چنين فعاليت‌هايي به ايران انجام دهند؛ اما پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، با اراده جمهوری اسلامی و پیگیری‌های دستگاه سیاست خارجی کشورمان، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده پی‌ام‌دی یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را بست؛ با وجود این، باز هم آمریکایی‌ها برخي تحريم‌هاي موشكي را علیه کشورمان تحمیل کردند که به امضای اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم رسید. همه اینها زمينه را فراهم كرد که نیروهای مسلح کشورمان با يك رزمايش گسترده نشان دهند، تلاش‌هاي غربي‌ها هيچ نتيجه‌اي دربر نخواهد داشت. البته از هم‌اكنون می‌توان پيش‌بيني كرد كه سيلي از واكنش‌ها نسبت به رزمايش موشكي سپاه ايجاد شود، اما اين‌گونه فضاسازی‌ها و فشارها تأثیری در اراده جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم پایه‌های دفاعی کشور نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات