تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۶۷

سپاه نيرويي بي‌بديل در عرصه پاسداري از انقلاب اسلامي

پایگاه بصیرت / دكتر يدالله جواني/ کارشناس مسائل سیاسی

(روزنامه جوان ـ 1394/06/28 ـ شماره 4630 ـ صفحه 1)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را چگونه بايد شناخت؟ براي شناخت دقيق سپاه به كدام منابع و اسناد بالادستي بايد مراجعه كرد؟ آيا اساساً در شرايط كنوني سپاه‌شناسي و معرفي صحيح و دقيق سپاه به مردم و حتي خود پاسداران يك ضرورت و يك اولويت است؟ با يك مطالعه اوليه روي سياست‌ها و رفتار جبهه استكبار عليه جبهه انقلاب اسلامي چند پروژه مهم اسلام‌هراسي براي اسلام‌ستيزي، ايران‌هراسي براي ايران‌ستيزي، شيعه‌هراسي براي شيعه‌ستيزي و سپاه هراسي براي سپاه‌ستيزي به چشم مي‌خورد. غرب بعد از فروپاشي كمونيسم و بلوك شرق، انقلاب اسلامي، مقاومت اسلامي و بيداري اسلامي را به عنوان يك مجموعه به هم پيوسته و چالش اصلي خود ارزيابي كرده و انقلاب اسلامي را به عنوان حركت اصلي و مبنا مورد تهاجم قرار داد. پروژه‌هاي مذكور همگي در راستاي سياست مقابله با انقلاب اسلامي طرح‌ريزي و اجرا مي‌شود.

وقتي پروژه سپاه‌هراسي در كنار پروژه‌هاي اسلام‌هراسي و شيعه‌هراسي و ايران‌هراسي از سوي انديشكده‌ها و مراكز مطالعات راهبردي غرب دنبال مي‌شود بايد به اين سؤال پاسخ داد كه چرا از ميان سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهاي متعدد حاكميتي و حكومتي در جمهوري اسلامي،‌ سپاه با ديدي متفاوت نگريسته مي‌شود و اينچنين غرب براي تضعيف و تخريب آن سرمايه‌گذاري مي‌كند؟ تفاوت سپاه با ديگر نهادها و ديگر سازمان‌ها در چيست؟ همين چند سؤال نشان مي‌دهد كه شناخت سپاهي كه دشمن براي از صفحه خارج كردن آن رو به سرمايه‌گذاري و خرج كردن ميلياردي آورد، نه تنها يك ضرورت بلكه يك ضرورت اولويت‌دار است. براي شناخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به سه منبع معتبر و قانوني مي‌توان مراجعه كرد؛ 1- قانون اساسي، 2- اساسنامه سپاه، 3- امام و رهبري در موقعيت فرماندهي معظم كل قوا.

در اين نوشتار فقط به اجمال سپاه از منظر امامين انقلاب اسلامي آن هم در راستاي عنواني كه براي اين متن انتخاب شده بررسي مي‌شود.

الف- گزاره‌هايي در مورد سپاه در كلام رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره)

1/الف- من از سپاه راضي هستم و به هيچ وجه نظرم از شما بر نمي‌گردد. اگر سپاه نبود، كشور هم نبود. من سپاه را بسيار عزيز و گرامي مي‌دارم. (صحيفه نور،‌ ج 8 1358/5/29)

2/الف- پاسدارها بودند كه مملكت را در چنين زماني كه هيچ‌كس نمي‌توانست حفظ كند، حفظ كردند. (همان، ج 9، 1358/7/2)

3/الف- شما پاسداران فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد.

همين سه گزاره نشان مي‌دهد كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نگاه حضرت امام خميني (ره)، يك مجموعه بي‌بديل و داراي كاركردهاي منحصر به فرد است. حضرت امام دليل هجمه‌ها به سپاه پاسداران را يكي مفيد‌تر بودن براي ملت و ديگري مضرتر بودن براي اجانب دانسته و مي‌فرمايند: «شماها بايد توجه داشته باشيد كه هر گروهي كه بيشتر مورد حمله بود و اين اشخاص منحرف بيشتر بر او حمله مي‌كردند و مي‌كنند براي ملت مفيدتر است و براي اجانب مضرتر. اگر ديديد كه پاسدارها را بيشتر مي‌كوبند بدانيد كه آنها از پاسدارها زيادتر مي‌ترسند.»

ب- گزاره‌هايي در مورد سپاه در كلام حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي)

1/ب- سپاه در تاريخ شناخته شده ما يك پديده كم‌نظير شايد هم بي‌نظير است.

2/ب- سپاه پاسداران اين امتياز بزرگ را دارد كه مولود انقلاب است.

3/ب- سپاه نهاد بسيار ارزشمندي است. سپاه داراي شأن معنوي و انقلابي است، وليد و فرزند انقلاب است. تربيت شده دامان انقلاب است و به گردن انقلاب هم حق دارد، در عين حال رابطه متقابل است.

4/ب- آنچه همواره به عنوان نقطه روشن در مجموعه عملكرد سپاه از آغاز تشكيل تا امروز در مقابل چشم بينندگان هست، عبارت است از: همت و تصميم آگاهانه، تحليل درست و آنگاه حركت و اقدام و آمادگي كامل. اين شاخصه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

5/ب- سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي دفاع از انقلاب، تماميت انقلاب و هدف‌هاي انقلاب و براي مقابله با دشمنان انقلاب به وجود آمده است. انقلاب هر چه دشمن دارد و دشمني دارند به طور طبيعي مقابل سپاه پاسداران صف بسته‌اند و حضور دارند چون پاسدار انقلاب است. تأمل در گزاره‌هاي مذكور اين معنا را به دست مي‌دهد كه اولاً سپاه مولود انقلاب است و براي حفظ انقلاب و پيشبرد آن شكل گرفته، ثانياً تا به امروز نقش اصلي را در حفظ و پيشبرد انقلاب و كشور داشته و ثالثاً آينده انقلاب و كشور در گرو عمل سپاه است. اگر اين معاني درست دريافت شده وظيفه همه مسئولان و احزاب و گروه‌ها و صاحبان قلم و بيان و خصوصاً فرماندهان سپاه و تك تك پاسداران اين است كه جايگاه سپاه، هويت سپاه و عناصر اصلي تشكيل‌دهنده شاكله سپاه و پاسداري از انقلاب اسلامي را حفظ كنند. در هفته گذشته بيست و يكمين مجمع سراسري فرماندهان و مسئولان سپاه در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه 24 و 25 شهريور‌ماه برگزار شد.

شركت‌كنندگان در اين مجمع طبق سنوات قبل توفيق شرفيابي به محضر مبارك فرماندهي معظم كل قوا را داشته و در اين ديدار سخنان مهمي را در خصوص سپاه شنيدند كه فهم اين مطالب براي همه دلسوزان انقلاب و كشور و خصوصاً فرماندهان، مسئولان و آحاد پاسداران جهت تنظيم نوع نگاه به سپاه يك ضرورت است. در تبيين اهميت و ضرورت شناخت صحيح سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مقطع كنوني بايد به اين نكته توجه داشت كه جريان انقلاب اسلامي و اركان و عناصر مرتبط با آن در معرض تحريف جدي قرار گرفته است. رهبر فرزانه و دورانديش انقلاب اسلامي در 14 خرداد سال جاري در حرم مطهر امام خميني (ره) نسبت به موضوع و جريان تحريف شخصيت امام (ره) هشدار دادند. در طول سال‌هاي گذشته جريان‌ها و افرادي با اهداف مشخص تلاش كردند تا با قرائت‌هاي ناصواب و غيرصحيح از سپاه اين نهاد پاسدار انقلاب اسلامي را تحريف نموده و از جايگاه واقعي خود تنزل دهند. ملت ايران فراموش نكرده‌ است كه برخي از مدعيان اصلاحات در دوره دوم خرداد چگونه تلاش كردند تا سپاه را يك مجموعه صرفاً نظامي شبيه ارتش معرفي كرده و بر مبناي پردازش چنين تصوير و قرائتي از سپاه خواهان محصور شدن پاسداران در پادگان‌ها بودند. آنان مي‌گفتند كه سپاه بايد به پادگان‌ها برود و آمادگي‌هاي نظامي خود را تقويت نمايد تا اگر روزي كشور مورد تجاوز نظامي خارجي قرار گرفت، بتواند مانند دوران جنگ دفع تجاوز نمايد.

در واقع بر مبناي قرائت مدعيان اصلاح‌طلبي در ايران سپاه نيرويي است كه بايد با تهديدات نظامي خارجي و اقدامات مسلحانه داخلي مقابله نمايد. اكنون در فضاي سياسي كشور هجمه‌ها و نقدها به سپاه با همان اهداف ولي با ادبيات ديگر دنبال مي‌شود. در چنين شرايطي است كه رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار فرماندهان و مسئولان سپاه، حقيقت سپاه و رسالت آن را تبيين فرمودند. امام خامنه‌اي در اين ديدار پس از بيان مطالبي در خصوص ماه ذي‌الحجه و ضرورت بهره‌ بردن از فرصت عبادت و بندگي خداوند در اين ماه در وصف سپاه و چگونه ديدن سپاه و چگونه شناختن سپاه فرمودند: « اما در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، چهار كلمه است كه هركدام از اين چهار كلمه يك عمقي دارد، يك مغزي دارد، يك شرحي دارد، شما در داخل سپاه مشغول فعاليت و سرگرم فعاليتيد؛ شايد به‌قدر آيندگان، بينندگان و مطالعه‌كنندگانِ بعدي فرصت پيدا نكنيد روي اينها تكيه كنيد و تعمق كنيد، اما جاي تعمق دارد: «سپاه»، «پاسداري»، «انقلاب» و «اسلام»، اينها چهار كلمه است كه اسم شما و عنوان شما از اينها تشكيل شده.»

معظم له پس از اين توصيف كلان به شرح هر يك از كلمات پرداختند: «گزاره‌هاي كليدي و عناصر اصلي در شرح هر يك از كلمات چهارگانه از سوي مقام معظم رهبري عبارت است از:

1- سپاه

1/1-« اما سپاه. شما سپاهيد، خب، پاسداري از انقلاب، مخصوص سپاه پاسداران كه نيست، همه موظفند - هر انساني، هر موجود مؤمني موظف است- اما خصوصيت سپاه اين است كه يك سازمان است، يك مجموعه منظم است.»

1/2-« ما در مجموعه تنظيمات كشوري جايي را نداريم جز سپاه كه براي پاسداري از عزيزترين حادثه تاريخي اين كشور و حادثه جاري اين كشور يك وظيفه سازماني براي خودش تعريف كرده باشد.»

1/3-« يك بُعد ديگرِ سپاه بودن و سازمان‌يافته بودن، پير نشدن است، سازمان، پير نمي‌شود.»

1/4- «يك خصوصيت ديگر، تربيت عناصر جديد است؛ هم عناصر دروني، هم عناصر بيروني. وقتي تشكيلات هست، وقتي منظم است، انسان‌ها در درون تشكيلات تربيت مي‌شوند و عنصرهاي كارآمد و فهيم به‌وجود مي‌آيند.»

1/5- «سپاه‌ مظهر اقتدار ميداني است، خصوصيت سپاه بودن اين است. اقتدار در عرصه سياسي، در عرصه تبليغات يك حرف است، اقتدار روي زمين، يك حرف ديگر است. اقتدار ميداني موجب مي‌شود كه اقتدار سياسي هم به‌وجود بيايد.»

2- پاسدار

2/1- «شما پاسداريد. پاسداري از انقلاب در واقع نماد اراده انقلابي كشور است، اراده انقلابي، حضور انقلابي، هويت انقلابي. وقتي شما مي‌گوييد كه وظيفه اين سازمان، پاسداري از انقلاب است، معنايش اين است كه اراده انقلاب همچنان محكم است.»

2/2- «وقتي شما مي‌گوييد ما پاسدار انقلابيم، معنايش اين است كه انقلاب زنده است، انقلاب حاضر است، انقلاب موجود است. اگر انقلاب - آن‌چنان كه بعضي ادعا مي‌كنند يا بعضي آرزو مي‌كنند- مرده بود، پاسدار لازم نداشت، مرده كه پاسدار نمي‌خواهد.»

2/3- «يكي از ابعاد مفهومي پاسداري، اين است كه انقلاب مورد تهديد است، بله، اگر تهديد نباشد، پاسداري لازم نيست.»

2/4-« اگر پاسدار انقلابيم بايد اين تهديدات را بشناسيم... بنابر اين سپاه يك موجود سربه زير كنارنشسته سرگرم كارهاي اداري خود نيست؛ يك موجود آگاه، ناظر، بينا ، متوجه اطراف خود است. »

2/5- «يك بُعد ديگر از پاسداري انقلاب، شناخت دشمن است، دشمن را بشناسيم، البته شما دشمن را مي‌شناسيد، دشمن استكبار جهاني است كه مظهر كاملش هم، امريكاست و عواملش هم رژيم‌هاي مرتجع و آدم‌هاي خودفروخته و آدم‌هاي ضعيف‌النفس و مانند اينها هستند.»

3- انقلاب

3/1-« انقلاب يك حقيقت ماندگار و حقيقت دائمي است.»

3/2-« تبديل انقلاب به جمهوري اسلامي، اصلاً قابل تبديل نيست، جمهوري اسلامي بايد مظهر انقلاب باشد.»

3/3- «كاري كه انقلاب مي‌كند ترسيم آرمان‌هاست. »

3/4- «حالا آرمان را اگر بخواهيم در يك كلمه بگوييم و يك تعبير قرآني برايش بياوريم حيات طيبه است.»

3/5-« يكي از چيز‌هايي كه حيات طيبه را تعيين مي‌كند پيشراني در علم و تمدن است. »

3/6- «يكي از خصوصيات حيات طيبه و خصوصيات اين انقلاب كه در قرآن به آن تصريح شده ايمان بالله و كفر به طاغوت است. »

4- اسلام

انقلاب، انقلاب اسلامي است. عده‌اي اصرار دارند كه بگويند «انقلاب ۵۷»، اسم اسلام را نمي‌خواهند بياورند، از اسم اسلام مي‌ترسند، از اسم انقلاب اسلامي مي‌ترسند. اسلام، پايه و مايه و همه محتواي انقلاب ماست، البته اسلام ما اسلام ناب است. رهبر فرزانه و حكيم انقلاب اسلامي بر اساس چنين نگاه و اعتقادي نسبت به سپاه و رسالت آن در پاسداري از انقلاب اسلامي نسبت به نقش اصلي سپاه در پاسداري از انقلاب اسلامي مي‌فرمايند: «عقيده من بر اين است كه تنها نيرويي كه قادر است از انقلاب و نظام جمهوري اسلامي انقلابي دفاع كند، فقط سپاه است. اگر ما سپاه را نداشته باشيم يا ضعيفش را داشته باشيم قادر نخواهيم بود از انقلاب دفاع كنيم.»

با توجه به مطالب مذكور بايد به اين سؤال پاسخ داد كه چرا افرادي و جريان‌هايي دم از انقلاب، نظام، امام و رهبري مي‌زنند، لكن در عمل به دنبال تخريب و تضعيف سپاه هستند؟

http://javanonline.ir/fa/news/740957

ش.د9402792

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات