تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۶۳

مصطفی معین: در دولت قبل دانشجویان زیادی اخراج شدند

(روزنامه آفتاب يزد - 1394/07/21 - شماره 4450 - صفحه 15)

دانشگاه‌ها در دولت‌های نهم و دهم از تمامی لحاظ دچار رکود شدند و هم اکنون هم در شوک به سر می‌برند

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری رمز پیروزی کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 را داشتن مدیریت واحد در این جبهه دانست.

به گزارش ایرنا، مصطفی معین در آیین گشایش مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیراظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی تشکیلات فرمایشی و از بالا به پایین نبوده بلکه خودجوش، داوطلبانه، غیرانتفاعی،غیروابسته به حکومت، مدافع حقوق مردم است و تشکل‌هایی که از بیرون دانشگاه دستور می‌گیرند از این دایره خارج هستند.

وی همچنین در باره وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 گفت: در آن سال مهمترین تشکل دانشجویی خودجوش یعنی دفتر تحکیم وحدت به این تحلیل غلط رسیده بود که آقای هاشمی از پیش به عنوان رئیس جمهوری تعیین شده و دیگر نیازی نیست که جنبش دانشجویی برای چنین انتخاباتی هزینه کند، اما من احساس خطر کرده و با این تحلیل به شدت مخالف بودم. دیدیم که اولین قربانیان این تحریم خود دفتر تحکیم وحدت بود که منحل شد.

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری نهادهای مدنی به ویژه توسط دانشجویان گفت: درگیری‌های اجرایی دولت‌ها، آنها را دچار روزمرگی می‌کند و فرصت پرداخت عمیق به مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی را از آنها می‌گیرد. توجه دولت‌ها ناگزیر به اقتصاد و سیاست است و مقوله فرهنگ و دانشگاه بی نصیب می‌ماند. اینجاست که دانشجویان باید به کمک آمده و با تشکیل نهادهای مدنی و انجام اقدامات زیرساختی، توسعه کشور را تسهیل کنند چرا که علم زیربنای تمامی پیشرفت هاست. برای همین می‌بینیم در کشورهای اسکاندیناوی هر شهروند به طور متوسط عضو 3 تشکل مدنی است که در خدمت رشد جامعه هستند اما خودتان می‌دانید که در ایران وضع چگونه است.

معین افزود: قهر از سیاست و فعالیت سیاسی درست نیست چرا که سیاست وسیله‌ای برای تامین آسایش و رفاه شهروندان است و بدون استفاده از آن امکان توسعه جامعه وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درباره مسئله ستاره دار شدن دانشجویان در زمان صدارت وی بر وزارت علوم گفت: این هم یکی دیگر از دروغ‌هایی بود که در جریان آن مناظره کذایی از زبان رئیس وقت دولت خارج شد. من آن موقع در مشهد بودم و کاندیدای مورد نظر ما هم به خاطر دوری 20 ساله از کار اجرایی اطلاعات دقیقی درباره این موضوع نداشت برای همین با دکتر جعفر توفیقی و جمعی دیگر از همکاران جوابیه‌ای را در رد این اتهام نوشته و برای سردار عزت الله ضرغامی فرستادیم که البته هیچ وقت از صدا و سیما پخش نشده ولی در روزنامه‌ها منتشر شد. ولی دروغی را که از رسانه‌ای با این گستره پوشش نشر می‌یابد، چگونه می‌توان با چند روزنامه از سطح جامعه جمع کرد؟ از آن سال به بعد من تقریبا در هیچ برنامه دانشجویی‌ شرکت نکردم که از من درباره این اتهام سوال نشود.

معین ادامه داد: ستاره دار شدن دانشجویان از گذشته وجود داشت و خود من هم در دهه 40 دانشجوی ستاره دار بودم. در زمان اصلاحات دانشجویان ستاره دار داشتیم ولی آنها افرادی بودند که مدارک دانشگاهی شان نقص داشت و تعداد افرادی که واحد گزینش آنها را برای توضیحات خواسته بود بسیار کم بودند، همانطور که گفتم در دولت‌های قبلی هم وجود داشت. ولی تا آنجا که اطلاع دارم در دولتی که رئیسش این اتهام را به ما زد دانشجویان زیادی ستاره دار و اخراج شدند.

معین در پایان تصریح کرد: دانشگاه‌ها در دولت‌های نهم و دهم از تمامی لحاظ دچار رکود شدند و هم اکنون هم در شوک به سر می‌برند. ولی این نهاد باید ترمیم شود و این کار شما دانشجوهاست که باید قدر خودتان را دانسته و با مشارکت در اداره دانشگاه در تمامی سطوح، تقویت هیئت امنای دانشگاه ها، فعال کردن تشکل‌های دانشجویی متکثر، مبارزه با فساد علمی در موضوعاتی مانند پایان نامه نویسی و... دانشگاه‌ها را دوباره احیا کنید.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=16207

ش.د9404135

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات