صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 8 اسفند 1394 شماره 4305

اعتقاد راسخ دارم که با وجود همه‌ تلاش‌های بدخواهان، خداوند پیروزی نهایی را برای ملت ایران مقدر فرموده است و به فضل الهی دشمن نخواهد توانست به این انقلاب و نظام اسلامی ضربه‌ای وارد کند. (94/12/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 انتخاباتي فراتر از انتظار

پس از هفته‌هاي پرشور و شوق انتخاباتي، سرانجام روز هفتم اسفند فرارسيد! چشم‌هاي بسياري منتظر بود تا حاصل ماه‌ها تلاش و فعاليت بازيگران مختلف عرصه سياسي از احزاب و گروه‌هاي سياسي، رسانه‌ها، نامزدهاي انتخاباتي، مسئولان امر برگزاري انتخابات و... را با چگونگي حضور بازيگران اصلي انتخابات، یعنی ملت شریف ایران مشاهده و ارزيابي کنند.
چشم‌هاي بيگانه نيز سخت منتظر بودند تا بار ديگر نحوه حضور ملت ايران در عرصه مشارکت سياسي را نظاره‌گر باشند و وضعيت سياسي- اجتماعي ايران را در سي‌وهشتمين سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامي ارزیابی کنند.
اما آنچه در اين ميان بيش از برآوردها جلوه‌گري کرد، حضور پرشور ملت ايران در پاي صندوق‌هاي رأي از همان ساعات اوليه بود که از استقبال باشکوه ملت و برگزاري انتخاباتي دور از انتظار خبر مي‌داد. استقبال مردم از انتخابات چنان بود که همه ناظران و تماشاگران صحنه را به تعجب واداشت. همه اقشار جامعه از پير و جوان، زن و مرد با سلايق و گرايش‌هاي فکري - سياسي مختلف آمده بودند تا با انتخاب خود در تصميم‌گيري درباره آينده کشورشان سهيم باشند. حضور ملت در صفوف به هم پيوسته رأي‌گيري تا ساعات پاياني انتخابات که بارها تمديد شد و در برخي شعب حتي تا ساعت 24 نيمه‌شب هم ادامه داشت، بر شگفتي و حيرت ناظران افزود. نکته مکمل اين حماسه پرشور، برگزاري انتخابات در سايه امنيت و آرامش کامل بود، در حالي که در این دوره انتخابات شاهد رقابت تنگاتنگ سياسي نيز بوديم.
با ديدن اين همه بزرگي و عظمت شايد اولين چيزي که در اذهان تحليلگران و صاحب‌نظران جرقه زد، يادآوري کلامي بود که حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در اين انتخابات بر آن تأکيدي ويژه ورزيده بودند! معظمله با تعابيري ناب که هضم آن براي بسياري از مدعيان دشوار مي‌آمد، از همه ملت، حتي آنهايي که نظام و رهبري را قبول نداشتند، دعوت کرده بود براي دفاع از سرزمين‌شان به پاي صندوق‌‌هاي رأي بيايند که اين حضور پرشور، روايت تحقق آن خواست و دعوت الهي را به تصوير کشيده بود.

▼ گزارش روز
طنز تلخ

انتخابات 7 اسفند ماه 1394؛ روزی که در تاریخ ایران عزیز ماندگار شد و حضور پرشمار مردم در انتخابات این روز، بار دیگر وحدت ملی ایرانیان را به رخ جهانیان کشید و مظهری از مردم‌سالاری دینی و بلوغ سیاسی مردم ایران را به نمایش گذاشت؛ چنانچه تخمین‌های اولیه از حضور هفتاد درصدی ملت بزرگ ایران در پای صندوق‌های رأی خبر می‌دهد. اما فارغ از این مباحث، روز گذشته موضوعی در رسانه‌ها مطرح شد که می‌توان آن را طنز تلخی دانست و آن، درخواست سران فتنه برای صندوق سیّار و حضور یکی دیگر از سران فتنه در حسینیه جماران برای رأی دادن بود؛ اگرچه گفته می‌شود یکی از این دو، با وجود درخواست صندوق درنهایت رأی نداده است و به نظر می‌رسد با این شگرد می‌خواسته پیامی به پس‌مانده‌های فتنه داده باشد، مشارکت این افراد در انتخابات تمام ادعای پیشین آنها مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن و سالم نبودن سازوکار انتخابات در ایران را زیر سؤال می‌برد و همه دروغ‌های سران فتنه 88 را برملا می‌کند، اما از سویی طنز تلخی است که نشان می‌دهد، اینها چگونه با ادعای دروغین، لجاجت و دعوت به اغتشاش پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در برخی خیابان‌های تهران، کشور را دچار آشوب کردند و در حالی که جمهوری اسلامی در اوج اقتدار بود و طرف‌های غربی پیام‌های محرمانه را برای تهران می‌فرستادند، چگونه زمینه‌سازی کردند که دشمن دوباره امیدوار شود و تحریم‌های پی‌درپی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند. انتخابات روز گذشته را می‌توان افزون بر حماسه و پیروزی بزرگ ملت ایران، روز رسوایی و برملا شدن حقیقت فتنه 88 نیز نام نهاد؛ فتنه‌ای که نه‌تنها درد رأی مردم نداشت، بلکه ناشی از قدرت‌طلبی، خودشیفتگی و لجاجت فتنه‌گران بود. البته پرواضح است که مردم با بصیرت ایران بر این امر واقف بودند و حماسه‌ای چون 9 دی را خلق کردند، اما اهمیت رأی دیروز سران فتنه، اذعان آنها به سلامت انتخابات در ایران است.

▼ خبر ویژه
کدام روستا تمام مردانش اعدام شده‌اند؟

طی روزهای گذشته خبری از سوی رسانه‌ها منتشر شد که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان گفته است: «روستایی را در سیستان‌وبلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند.» وی با ابراز نگرانی از بی‌مسئولیتی جامعه در قبال بازماندگان خانواده‌های اعدام شده، افزوده است: «بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند؛ هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند، هم برای تأمین منابع مالی خانواده‌ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمی‌شود.» در همین راستا یک خبرنگار برای اطلاع از نام این روستا و پیگیری به منظور صحت و سقم این خبر، با مولاوردی تماس گرفت که وی در این‌باره گفت: من قصد مصاحبه در این خصوص را ندارم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر قصد مصاحبه ندارید، نام روستا را بیان کنید، گفت: اگر قرار بود نام روستا را اعلام کنم که می‌گفتم. مولاوردی در ادامه گفت: لازم نیست درباره این روستا گزارشی گرفته شود و قرار نبود این موضوع رسانه‌ای شود؛ ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و خودمان نیز آن را پیگیری می‌کنیم. پس از اینکه این خبرنگار از پاسخگویی مولاوردی در این رابطه ناامید شد، به سراغ برخی مسئولان محلی استان سیستان‌وبلوچستان رفت که این مسئولان نیز از وجود چنین روستایی اظهار بی‌اطلاعی کردند.
 
▼ اخبار
1- ابراز تمایل ترکیه برای بهبود روابط با ایران

به گزارش روزنامه «ملیت» چاپ استانبول، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در کمیسیون روابط خارجی مجلس این کشور، ضمن اشاره به تلاش ترکیه برای بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران، گفت: دیدگاه‌های ما درباره سوریه و عراق با ایران یکسان نیست. چاووش‌اوغلو در ادامه با ابراز خشنودی از لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه ایران، گفت: این موضوع به نفع برادران ایرانی ماست. ما به منظور توسعه روابط دوجانبه با ایران امسال نخستین جلسه را در سطح دستیاران معاون وزیر امور خارجه با ایرانی‌ها برگزار کردیم. وی افزود: وزیر امور خارجه ایران به ترکیه سفر خواهد کرد. رئیس‌جمهور ایران نیز برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که ۱۳ و ۱۴ آوریل برگزار می‌شود، به ترکیه سفر خواهد کرد. وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت:‌ ما و ایران شورای همکاری‌های راهبردی داریم و سومین نشست مشترک کابینه‌های ایران و ترکیه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در ترکیه برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم ترکیه در یک سال گذشته دیپلماسی ایران را از منظر مسائل غرب آسیا، مورد انتقاد قرار داده و در مواقعی مداخله‌جویانه خوانده‌اند؛ اما به‌تازگی انزوای ترکیه، تحولات سوریه و نقش مؤثر روسیه و ایران، به نوعی رهبران آنکارا را به سمت واقعیات منطقه سوق داده است.
2- آغاز رسمی آتش‌بس در سوریه
آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه، رسماً بر اساس توافق مسکو- واشنگتن آغاز شد. اجرای توافق میان آمریکا و روسیه برای توقف خصومت‌ها در سوریه، بر اساس توافقات مقرر رأس ساعت 24:00 به وقت دمشق برابر با 1:30 بامداد شنبه به وقت تهران آغاز شد. مطابق توافقات قبلی بین آمریکا و روسیه قرار بود، توقف خصومت‌ها میان طرف‌های درگیر در سوریه از ساعت 24:00 جمعه به وقت دمشق آغاز شود. این آتش‌بس گروه‌های داعش، جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی را شامل نخواهد شد. در صورتی که این توافق آتش‌بس با موفقیت اجرایی شود، این اولین بار در طول جنگ پنج ساله سوریه است که قدرت‌های جهانی با مذاکره موفق می‌شوند درگیری‌ها را در این کشور متوقف کنند. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و گروه‌های اصلی معارضان مسلح این کشور قبلاً با این توافق اعلام موافقت کرده‌اند. پیش از آغاز آتش‌بس، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه شماره 2268 به اتفاق آرا از تمامی طرف‌های درگیر در سوریه خواسته بود، به توافق مسکو - واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در سوریه پایبند بمانند. در صورت پابرجا ماندن آتش‌بس، مذاکرات بین‌المللی سوریه از 7 مارس (17 اسفند ماه) آغاز خواهد شد.

▼  انتخابات
بازتاب انتخاباتی امسال ایران در رسانه‌های مشهور جهان تغییر محسوسی با انتخابات گذشته داشت و این رسانه‌ها به حضور گسترده مردم راحت‌تر از گذشته اذعان کردند. رسانه‌های خبری، مانند رویترز، فرانس‌پرس، نیویورک‌تایمز، آسوشیتدپرس از جمله این رسانه‌ها هستند، اما در این میان و درست در همین انتخابات، تلویزیون دولتی عربستان «الاخباریه» گزارشی مضحک در این زمینه منتشر کرد. الاخباریه در اقدامی ناشیانه تلاش کرد فضای آزاد انتخاباتی و آرام امروز ایران را به شدت امنیتی نشان بدهد تا جایی که دولت و نظام ایران از شورش مردم در بیم و هراسند و مراکز رأی را محاصره کرده‌اند! الاخباریه می‌گوید: «تشدید امنیتی و محاصره نظامی مراکز و حلقه زدن پیرامون مناطق، دلیل روشنی از ترس رژیم [ایران] از اعتراضات مردمی و علت تحمیل حالتی از رعب و وحشت و ممانعت از بروز خشم مردمی است.»

▼ اخبار کوتاه
«فرج‌الله سلحشور» کارگردان متعهد و انقلابی کشورمان که مدتی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوست. سلحشور که متولد سال 1331 در شهر قزوین بود، کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی- مذهبی، چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) را در کارنامه خود دارد. او قصد داشت مجموعه موسی پیامبر را هم کارگردانی کند. سلحشور نامی آشنا در کشورهای اسلامی است و وجهه بین‌المللی او نیز به دلیل کارگردانی سریال جهانی یوسف پیامبر است که تاکنون چندین‌بار از تلویزیون‌های مختلف کشورهای اسلامی روی آنتن رفته است.
«شیخ‌محمد البحرانی» معارض سرشناس سعودی به یورش مجدد نیروهای آل‌سعودی به استان‌های شرقی این کشور، به ویژه شهر العوامیه اشاره کرد و گفت: همان‌طور که اطلاع دارید، رژیم آل‌سعود نتوانست کوچک‌ترین موفقیتی در کشورهای مختلف منطقه، مانند عراق، سوریه، یمن و لبنان به دست آورد؛ از این رو تلاش می‌کند بر شدت اقدامات امنیتی در داخل کشور بیفزاید. این کارشناس سعودی گفت: به شما بشارت می‌دهم که کشور عربستان و کل منطقه در آستانه یک تغییر بسیار بزرگ قرار دارد و طی چند ماه آینده شاهد این تغییرات خواهیم بود.
یک دادگاه تجدیدنظر فدرال در آمریکا می‌گوید: 10 نفر از افراد اصطلاحاً موسوم به «قربانیان تروریسم ایران» می‌توانند از محل بدهی‌‌های یک شرکت نظامی آمریکایی به ایران غرامت دریافت کنند. این دادگاه در حکم نهایی خود اعلام کرده است: پرداخت این غرامت، نقض توافقات میان ایران و آمریکا برای حل‌وفصل بحران اشغال سفارت نخواهد بود. دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم تصریح می‌کند، این پول که رقم آن با احتساب نرخ سود و دستمزد وکیلان 2/9 میلیون دلار است، جزء دارایی‌هایی به شمار می‌آید که بر اساس یک حکم اجرایی توقیف شده است.
 به‌تازگی شش زندانی زن زندان نیویورک با تنظیم شکایتی علیه سوءاستفاده جنسی کارمندان و نگهبانان این زندان اعتراض کردند. بر اساس گزارش «آرتی»، موارد متعددی از تجاوز جنسی به زندانیان زن در زندان‌های آمریکا گزارش شده است که تمامی آنها حاکی از تعرض نگهبانان زندان‌ها به زندانیان زن است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات