صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 فروردین 1395 شماره 4323

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کشورهای اسلامی امروز از سویی با خطر گروه‌های تروریستی که به نام اسلام و در واقع علیه اسلام و مسلمانان فعالیت می‌کنند، مواجهند و از سوی دیگر برخی قدرت‌های غربی تمایل ندارند که کشورهای مسلمان، متحد و در کنار یکدیگر باشند. (95/1/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
نعل وارونه!

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای نشست «گروه هفت» به هیروشیمای ژاپن سفر کرده بود، به همراه سران دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این نشست در موزه یادبود صلح این شهر به قربانیان حمله اتمی کشورش در سال ۱۹۴۵ ادای احترام کرد!
71 سال پیش اولین حمله اتمی جهان علیه مردم شهر هیروشیما انجام شد؛ حمله‌ای که صاحب‌نظران آن را آغاز عصر هسته‌ای جهان و لکه ننگی در تاریخ بشر می‌دانند. در حالی که این حمله حدود 70 هزار کشته بر جای گذاشته و شهر بندری هیروشیما را به تلی از خاکستر تبدیل کرده بود، آمریکایی‌ها دومین بمب اتمی خود را بر روی شهر ناکازاکی رها کردند و 40 هزار نفر از سکنه این شهر را به کام مرگ کشاندند. البته کار به اینجا ختم نشد؛ چراکه شمار کشته‌شدگان افزایش یافت و تا سال بعد دست‌کم به 200 هزار نفر رسید. طی دهه‌های بعدی نیز تعداد زیادی از ژاپنی‌ها به سرطان و سایر بیماری‌های مرگبار ناشی از استفاده از این سلاح ممنوعه مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.
این بمباران که اولین و آخرین استفاده رسمی و آشکار از بمب اتمی در طول تاریخ بشر بوده، لکه ننگی بر دامن آمریکایی‌ها نشاند که هیچ‌گاه از تاریخ محو نخواهد شد. در حالی که بر اساس معاهدات بین‌المللی،  استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی هر کشوری در جهان ممنوع است و این اقدام را نمی‌توان چیزی جز مصداق بارز تروریسم دولتی نام نهاد.   
جالب اینجاست که سردمداران آمریکا که چنین جنایات هولناکی را مرتکب شده‌اند و دست‌شان به خون میلیون‌ها انسان بیگناه از جنگ ویتنام گرفته تا تجاوز به عراق و افغانستان و حتی در درگیری‌های سوریه، یمن و... آغشته است، داعیه‌دار صلح جهانی هستند و در کنار حمایت‌های پنهان و آشکاری که از تروریسم دارند، به بهانه مقابله با تروریسم به کشورهای مختلف لشکرکشی می‌کنند و جنایات فراوانی را مرتکب می‌شوند. به یقین تا زمانی که چنین قدرت‌هایی مدعی برقراری صلح باشند و مجامع جهانی را تحت نفوذ خود داشته باشند، جهان روی آرامش را نخواهد دید.

▼ گزارش روز 
اقدام مبارک

بهانه‌ای برای «بی‌بی‌سی فارسی»، «دویچه وله آلمان»، «رادیو فردا» و... به منظور سیاه‌نمایی علیه ایران، ایجاد دستاویزی برای احمد شهید، گزارشگر ضد ایرانی حقوق بشر سازمان ملل به منظور تنظیم متنی علیه جمهوری اسلامی ایران، تنها به واسطه اظهارات تعجب‌آور یک مسئول دولتی!
اسفند ماه سال گذشته بود که شهیندخت مولاوردی در سخنانی عجیب مدعی شد، در استان سیستان‌وبلوچستان روستایی وجود دارد که تمام مردان آن اعدام شده‌اند! ادعایی پر سروصدا که اگرچه به سرعت و به شدت از سوی مسئولان این استان عزیز و پهناور و همچنین مقامات دیگر دولت یازدهم تکذیب شد، اما دشمنان مردم ایران بلافاصله پس از نشر این ادعا‌ها سیاه‌نمایی خود را آغاز کردند و شد آنچه نباید. تا اینکه قوه قضائیه در این‌باره دست به اقدام خوبی زد. حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست رسانه‌ای خود از احضار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان به دادسرا خبر داد که براساس آن خانم مولاوردی به دلیل سخنان جنجالی باید با حضور در دادگاه نسبت به سخنان خود پاسخگو باشد و یا وجود چنین روستایی را ثابت کند یا هزینه خلاف‌گویی خود را متحمل شود؛ اتفاق بسیار مبارکی که از یک سو واقعیت را روشن می‌کند و از سوی دیگر مانع از آن خواهد شد که یک فرد مسئول بدون اطلاع دقیق سخنی را بر زبان آورد؛ به عبارتی خواهد دانست که باید نسبت به سخنان خود پاسخگو باشد و هر سخن بی‌سندی که به منافع ملی کشور لطمه زده و آبروی نظام را نشانه بگیرد، با جدیت پیگیری می‌شود. باید این اقدام را به فال نیک گرفت و از مسئولان دستگاه قضا تشکر کرد که بدون در نظر گرفتن ملاحظات بی‌مورد به مسئله ورود پیدا کرده و تنها به منافع ملی توجه کردند.

▼ اخبار ویژه
پای عربستان به کمپ دیوید باز شد

پس از آنکه مصر و عربستان توافقنامه‌ای را درباره تعیین مرزهای دریایی مشترک امضا کردند و مصر بر اساس آن مالکیت جزایر «تیران» و «صنافیر» را به عربستان واگذار کرد، برخی منابع خبری اعلام کردند که قصد عربستان از امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی مشترک با مصر، بازکردن پای خود به توافقنامه ننگین کمپ دیوید بوده است؛ چراکه بر اساس این توافق، مصر به تعهداتی در قبال اوضاع جزایر تیران و صنافیر پایبند شده بود. این منابع همچنین تأکید کردند، امضای این توافق با موافقت رژیم صهیونیستی صورت پذیرفته و عربستان اعلام کرده است که به تعهدات قاهره در قبال تل‌آویو درباره اوضاع جزایر مذکور پایبند خواهد بود.
پشت پرده سفر کری به بحرین
پس از سفر وزیر خارجه آمریکا به منامه، برخی منابع خبری اهداف پشت پرده این سفر را افشا کردند و نوشتند: جان کری در این سفر سه هدف عمده حمایت از آل‌خلیفه در سرکوب مردم بحرین و آزادیخواهان این کشور، امضای توافق‌های نظامی امنیتی میان شورای همکاری خلیج‌فارس و ناتو و فراهم کردن مقدمات گشایش نخستین سفارت رژیم صهیونیستی در منامه و سپس در دوحه را دنبال کرد. گفتنی است، این اتفاق در حالی روی می‌دهد که شیوخ عرب حوزه خلیج‌فارس به افشای روابط پنهانی چندین ساله خود با رژیم صهیونیستی مبادرت کرده‌اند.
 
▼ اخبار
1- کلینتون: اسد، ایران و روسیه، داعش را ایجاد کردند

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد، بشار اسد، روسیه و ایران سبب به وجود آمدن گروه داعش شدند. وی در واکنش به اتهام مدیر برنامه‌های «برنی سندرز» که گفته بود سیاست خارجی کلینتون سبب خلق گروه تروریستی داعش شد، گفت: این اظهارات چرند است. داعش زاییده خلأ قدرت در سوریه بود که عامل آن بشار اسد و حامیان وی، مانند ایران و روسیه هستند. وی در بخش دیگر سخنانش افزود: در سال 2012 که من درباره آتش‌بس بین حماس و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] مذاکره می‌کردم، فهمیدم این حماس است که علیه اسرائیل حمله می‌کند؛ لذا فکر می‌کنم که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد و من از این حق حمایت می‌کنم. اظهارات کلینتون در شرایطی است که وی چندی پیش به طراحی آمریکا و هم‌پیمانانش برای خلق گروه داعش اذعان کرده بود.
2- تمدید تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران
شورای وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه (11 آوریل/ 23 فروردین) تحریم‌های وضع‌شده علیه 82 نفر و یک مؤسسه به بهانه نقض حقوق بشر را تا 13 آوریل سال 2017 تمدید کرد. این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم یادشده در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد. بروکسل از سال 2011 با متهم کردن برخی اشخاص و سازمان‌های ایرانی به نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی علیه آنها وضع کرده است. این اتحادیه در مهر ماه سال جاری پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام»، تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد. بروکسل با وجود این، اعلام کرده است تحریم‌های وضع‌شده در حوزه‌های غیر از برنامه هسته‌ای، نظیر «حقوق بشر» یا «تروریسم» را رفع نخواهد کرد و اجرای آنها را همانند گذشته ادامه خواهد داد.
3- پیشنهاد بوئینگ برای فروش سه مدل هواپیما به ایران‌
مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به جزئیات سفر هیئتی از بوئینگ به ایران، گفت: بعد از مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به بوئینگ برای مذاکره با ایران، مدیران شرکت بوئینگ تمایل خود را برای سفر به ایران و مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعلام کردند. وی ادامه داد: مذاکرات فشرده طی دو روز بین نمایندگان شرکت بوئینگ با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شرکت‌های هواپیمایی برای پشتیبانی هواپیماهای موجود فعال در ناوگان هوایی ایران، اعم از قطعات، نشریات و سایر خدمات و موارد مرتبط با ایمنی پروازها و فروش سه مدل هواپیما به ایران صورت گرفت. تیم اعزامی بوئینگ به ایران متشکل از مدیر فروش منطقه‌ای این شرکت، مدیر منطقه‌ای بوئینگ، مسئولان سرویس خدمات و پشتیبانی و فاینانس بودند.
4- فرانسوی‌ها پروژه کاهش هدررفت آب تهران را کلید زدند
حمیدرضا جانباز، مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه به زودی ۲۳ قرارداد با بخش خصوصی در حوزه آبفا با حجم ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای نمک‌زدایی و اجرای تصفیه‌خانه به امضا می‌رسد، گفت: در حوزه آبفا شرکت‌های داخلی توانایی‌های بالایی دارند و این توانایی را در زمان تحریم‌ها به خوبی نشان دادند. وی درباره اینکه آیا شرکت سوئز فرانسه کار خود را برای کاهش هدررفت آب در تهران آغاز کرده است، گفت: شرکت سوئز فرانسه اقدامات خود را برای کاهش هدررفت آب تهران آغاز کرده، اما هنوز قراردادی امضا نشده است. این شرکت اعلام کرده است، باید ورودی و خروجی آب به منطقه‌ای که قرار است این اقدام انجام شود، مشخص و به این شرکت ارائه شود.

▼ اخبار کوتاه
در حالی که پروژه ملی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و ده‌ها پروژه بزرگ و ملی دیگر در مجموعه وزارت نفت به دلیل اختصاص ندادن بودجه راکد و متوقف مانده‌اند، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران از مذاکره با شش کشور «مالزی»، «اندونزی»، «آفریقای جنوبی»، «سیرالئون»، «برزیل» و حتی «هندوستان» برای مشارکت در ساخت و خرید سهام پالایشگاه نفت خام خبر داده و گفته است: ایران با مالزی در ساخت یک پالایشگاه نفت با ظرفیت روزانه 250 هزار بشکه با میزان سهام 30 درصدی مشارکت دارد!
محمدرضا جعفری، رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها امکان فعالیت و همکاری‌های تجاری جدیدی در ایران برای اعضای اتاق بازرگانی شوابن آلمان ایجاد شده است. به همین منظور با سفر هیئت بازاریابی، موضوعاتی مانند ایجاد تأسیسات مدرن تولید انرژی از زباله و پسماندهای شهری، ساخت تأسیسات مدرن تبدیل انرژی خورشیدی، چگونگی ایجاد پروژه ساخت قطار سبک شهری (ترام‌بان)، بررسی ساخت کارخانه تولید فیلترهای مدرن صنعتی برای استفاده مؤثر در صنایع آلاینده استان و کشور دنبال می‌شود.
حجت‌الاسلام سیدعلى خمینى با تأکید بر این نکته که «اطاعت ما از ولی فقیه، اطاعت از مکتب و راه پیامبر است»، گفت: در جمهوری اسلامی بیانات حکیمانه ولی‌فقیه فصل‌الخطاب دعواها لحاظ می‌شود، به این جهت که دعواها یک جایی تمام شود و به پایان برسد؛ والاّ اگر ما همین‌طور دعواها را به ویژه در سطوح حاکمیتی ادامه دهیم، ضربه مهمی را به نظام زده‌ایم.
«پست‌بانک» ایران اعلام کرد: روابط کارگزاری این بانک‌ با استفاده از شبکه سوئیفت با «هالک‌بانک» ترکیه برقرار شده است و در این راستا پرداخت و انتقال وجوه برای خدمات حواله و گشایش «ال‌سی» نزد آن بانک به ارزهای یورو و لیر قابل انجام بوده و در حال حاضر انتقال وجوه مذکور از هالک‌بانک نزد سایر بانک‌های ترکیه‌ای به ارز لیر امکان‌پذیر است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، ارتش این رژیم تاکنون ده‌ها بار با نقض مرزهای بین‌المللی سوریه، به اهداف متعلق به حزب‌الله لبنان در این کشور حمله کرده است. نتانیاهو گفت: هرگاه لازم باشد، اقدام می‌کنیم، کما اینکه ده‌ها حمله برای جلوگیری از دسترسی حزب‌الله به تسلیحات عوض‌کننده قواعد بازی، انجام شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات