صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۷۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 3 اسفند 1394 شماره 4302

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد. (94/11/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ليست‌هاي تقلبي

با اوج‌گرفتن رقابت‌هاي انتخاباتي، فرصت‌طلبان نيز دست به کار شده‌اند و می‌کوشند تا در روند انتخابات در حد بضاعت خود تأثيرگذار باشند. اين افراد از شگردهاي مختلفي براي به هم ريختن آرامش فضاي انتخابات و تشويش اذهان عمومي بهره خواهند جست؛ از شايعه‌پراکني و توليد اخبار دروغ تا انتشار ليست‌هاي تقلبي!
يکي از حربه‌هاي فريب افکار عمومي، «انتشار ليست‌هاي جعلی» است که در آستانه انتخابات دست‌به‌دست شده و تخريب رأي رقيب سياسي را هدف قرار داده است. اين ليست‌ها که با اسامي مختلف در حال نشر است، با تغيير و جابه‌جايي و دست‌کاري اسامي ليست‌هاي مشهور تنظيم مي‌شوند تا مردم را در روز رأي‌گيري دچار خطا کنند.
در اين ميان نبايد از نقش تأثيرگذار فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي فعال در آن و به طور ويژه از برنامه «تلگرام» غفلت کرد که امروزه به عنوان ابزاري فراگير در اختيار بیشتر مردم، به ویژه جوانان قرار گرفته است. تلگرام خود به مثابه يک رسانه، امروز نقش برجسته‌اي در فضاي تبليغات انتخاباتي کشور يافته است و تقريباً هيچ نامزد انتخاباتي نيست که در تلگرام کانالي نداشته و به تبليغ نپرداخته باشد. اين ابزار که بر روي گوشي‌هاي همراه به آساني قابل دسترسي است، بستر مناسبي براي دستبهدست کردن اطلاعات دروغ و ناقص له يا عليه نامزدهاي انتخاباتي است که متأسفانه نظارت و قوانين مشخصي براي برخورد با متخلفان در آن وجود ندارد.
اثر انتشار ليست‌هاي جعلي از آنجايي اهميت دوچندان مي‌يابد که در اين دوره با گفتماني شدن رقابت‌هاي انتخاباتي و اولويت يافتن مسئله اعتماد به ليست‌ها و آنچه مسئله «رأي ليستي» خوانده مي‌شود، فضایي متفاوت از گذشته را در روند انتخابات شاهد هستيم.
به واقع، منطق رأي ليستي با هدف تجميع آرا و پيروزي در انتخابات طرح‌ريزي شده و ليست‌هاي تقلبي آفتي است که مي‌تواند از اثرگذاري اين سازوکار بکاهد و آن را کم‌اثر کند. مقابله با اين سناريو هوشياري و دقت رأي‌دهندگان را مي‌طلبد تا پیش از رأي دادن نسبت به تقلبي نبودن ليست در اختيارشان اطمينان حاصل کنند.

▼ گزارش روز   
جمع و تقسیم انتخاباتی

«این سی نفر» تیتری بود که در کنار عکسی دسته‌جمعی بر روی صفحه اول قریب به اتفاق روزنامه‌های اصلاح‌طلب، در آغاز آخرین هفته پیش از انتخابات نقش بست؛ تیتر و عکسی که اولین نشانه جدی از نامشخص بودن لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود، زیرا با وجود اینکه این تیتر به لیستی سی نفره اشاره می‌کرد، حاضران در عکس به مراتب کمتر از این تعداد بودند تا مشخص شود با وجود تبلیغات فراوان، اختلاف مهم‌ترین خبر اردوگاه اصلاح‌طلبان است؛ موضوعی که در روزهای بعد بیشتر خود را نشان داد و روشن شد که اصلاح‌طلبان برای نهایی کردن لیست خود در سردرگمی به سر می‌برند، چنانکه این گروه، با وجود از دست رفتن نیمی از فرصت تبلیغات، هنوز لیست خود را نهایی نکرده است و آنچه را که از پیش اعلام کرده بودند، هر روز تغییر می‌دهند. البته این همه مصیبت اصلاح‌طلبان نیست؛ این جریان که همه تلاشش را کرد تا با لیست صدای ملت و فراکسیون رهروان در مجلس و همچنین حزب اعتدال و توسعه به وحدت برسد، تا به امروز در این امر موفق نشده است؛ به گونه‌ای که لیست جداگانه‌ای از صدای ملت در تهران منتشر شده است که اصرار ویژه‌ای به فاصله‌گذاری با برخی از اصلاح‌طلبان دارد، بنابراین احتمال می‌رود رأی سازمانی اصلاح‌طلبان حداقل بین سه لیست تقسیم شود؛ اما در مقابل اصولگرایان از وضعیت کاملاً متفاوتی برخوردار هستند، اصولگرایان که از مدت‌ها پیش به دنبال پیگیری راهبرد ائتلاف حداکثری در این جبهه بودند، از اواسط بهمن ماه به لیست نهایی خود دست یافته و تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و با برگزاری نشست‌های انتخاباتی، دیدگاه‌های خود برای اداره قوه مقننه را بیان کرده‌اند؛ اصولگرایان همچنین موفق شدند برای انسجام بیشتر و جلوگیری از تفرق آرا، نهضت انصراف نامزدهای اصولگرا را که خارج از لیست ائتلاف قرار گرفتند، کلید بزنند؛ از این رو در روزهای اخیر اخباری درباره انصراف این افراد منتشر شده است که به نظر می‌رسد تا روز انتخابات نیز شاهد امتداد این رویکرد باشیم. اگرچه برخی حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها در گوشه و کنار این جریان به گوش می‌رسد، اما در مجموع شرایط ائتلاف اصولگرایان بهتر از وضعیت اصلاح‌طلبان است. البته باید منتظر ماند و دید تا روز موعود، یعنی هفتم اسفند ماه چه وضعیتی رخ خواهد داد.

▼ خبر ویژه 
رسانه‌های ضدانقلاب درصدد ایجاد درگیری قومی

در آستانه انتخابات مجلس رسانه‌های ضدایرانی یک دعوای استعمار ساخته به نام ترک- فارس راه‌اندازی کرده‌اند تا توجه مردم آذری‌زبان را به انتخابات حساس هفتم اسفند کم کنند. رادیو آزادی آمریکا در بخش آذری خود در چارچوب سیاست ضدایرانی تحریک قومیت‌ها، شبکه تلویزیونی استانی آذربایجان شرقی، یعنی شبکه سهند را به استفاده از لهجه عجیب برای زبان آذری متهم کرد و به بازنشر یک برنامه قدیمی در روز شکوفه‌ها در سال 1392پرداخت. همچنین، پایگاه اینترنتی شبکه ضدایرانی و تجزیه‌طلب «گوناذ تی‌وی» با انتشار مطلبی با عنوان «اتحاد حول محور زبان مادری، کلید رهایی از استعمار فارس در ایران» نوشت: «مؤثرترین شیوه مسالمت‌آمیز برای رهایی از استعمار فارس، ایجاد وحدت ملی بین ترک‌های آذربایجان جنوبی حول محور زبان و هویت ترکی است. این مسئله می‌تواند با توجه به شرایط جهانی و منطقه‌ای استراتژی کلی تمام گروه‌های زیرمجموعه حرکت ملی آذربایجان جنوبی را دربر گیرد.»
 
▼ اخبار
1- انتقاد صریح یک بازیگر از وزیر ارشاد

نشست کتابخوان ویژه هنرمندان پیشکسوت در هتل انقلاب تهران با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون برگزار شد. وزیر ارشاد در بدو صحبت‌های داریوش ارجمند سالن نشست را ترک کرد و موجب شد ارجمند سخنان صریحی را مطرح کند. داریوش ارجمند با گلایه و عصبانیت از جنتی به دلیل ترک سالن، گفت: آقای وزیر ارشاد چشم دیدن ما را ندارد، رفت، مهم هم نیست. بسم‌الله می‌گویم و آغاز کلام می‌کنم تا متهم به کفر نشوم. وی ادامه داد: دغدغه‌ام فرهنگ سرزمینم است. سال‌ها در تئاتر کار کردم، اما همیشه نگران فرهنگ سرزمینم بودم و اینکه تکلیف گنجینه فرهنگی ما چیست.
2- اردوغان آمریکا را هم تهدید کرد
مطبوعات ترکیه فاش کردند، رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است پایگاه هوایی اینجرلیک را بر روی هواپیماهای آمریکایی خواهد بست. اردوغان به اوباما درباره هر نوع حمایت جدید آمریکا از حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه هشدار داد و تهدید کرد، پایگاه اینجرلیک را خواهد بست. ترکیه مدت‌هاست با آمریکا بر سر شناسایی گروه مبارزان کرد سوریه به منزله گروه تروریستی و جلوگیری از حضور آنان در مذاکرات صلح سوریه اختلاف دارد. این اختلاف آنکارا - واشنگتن جدل‌های لفظی دو طرف را در هفته‌های اخیر به دنبال داشته است. در همین حال، پس از انفجار هفته گذشته در آنکارا، ترکیه حملات توپخانه‌ای به مناطق کردنشین سوریه در حومه حلب را تشدید کرده است.
3- تعطیلی ۷۰۰ معدن سنگ در کشور طی سه سال
ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ از تعطیلی ۷۰۰ معدن سنگ در کشور طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: تعطیلی معادن سنگ، میزان تولید این صنعت را ۳۵ درصد کاهش داده است. به دلیل تشدید رکود، بسیاری از کارخانه‌های سنگ‌بری کشور تعطیل شده‌اند. در حال حاضر حدود 40 درصد معادن سنگ غیرفعال هستند که اگر فکری به حال آنها نشود، این تعطیلی به میزان 20 درصد افزایش خواهد یافت. شفیعی تصریح کرد: از هزار و 700 معدن فعال در صنعت سنگ، طی سال‌های 92، 93 و 94 حدود 700 معدن تعطیل شدند و اکنون هزار معدن فعال در این بخش داریم.

▼ تا انتخابات

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای از همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها خواست در عین حفظ تحرک و جنب‌وجوش در فضای تبلیغات و رقابت‌های قانونمند و گرم انتخاباتی، پیوند ناگسستنی خود با ذریه خاتم‌المرسلین(ص) را حفظ کنند و از برکات و فیوضات این محبت توحیدی بهره‌مند شوند.
نظرسنجی که از 114/28 نفر انجام گرفته است، نشان می‌دهد که بیش از 63 درصد افراد از بین چهار گزینه مربوط به سیاست داخلی، سیاست خارجی، موضوعات اقتصادی و مسائل فرهنگی- اجتماعی دغدغه‌ها و شعارهای اقتصادی را انتخاب کرده‌اند.
روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رسانه‌ها درخواست کرده است نشست خبری ائتلاف «صدای ملت» را پوشش دهند. این در حالی است که روابط عمومی رسمی مجلس حق فعالیت جناحی ندارد.
 بر اساس آمار ثبت احوال و مرکز آمار، حدود 55 میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که سه میلیون نفر رأی اولی هستند.

▼ اخبار کوتاه
ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: که اگر واشنگتن تضمین کند که دادگاه عادلانه برگزار شود، من به خاک آمریکا برمی‌گردم. وی افزود: من به دولت آمریکا گفته‌ام که اگر تضمین کند دادگاه عادلانه و منصفانه برای محاکمه من تشکیل شود و بتوانم به صورت علنی از خودم دفاع کنم، به کشورم بازخواهم گشت. اسنودن که پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا بود، اسناد کاملاً محرمانه این سرویس اطلاعاتی، به ویژه در زمینه سیستم نظارتی و جاسوسی جهانی آمریکا را فاش کرد و به روسیه پناهنده شد.
برخی از مدیران بانک‌های دولتی ماهیانه ۳۷ تا ۳۸ میلیون تومان دریافت رسمی دارند که این امر به تبعیضی آشکار در پاداش و حقوق کارمندان دولت مبدل شده است. بالا بودن هزینه‌های جاری دولت ناشی از حقوق غیرمتعارف و بالای برخی از مدیران و پاداش‌های پایان خدمت‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی آنهاست که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، سقف حقوق در بخش دولتی باید هفت برابر کف حقوق افراد باشد و نه بیشتر!
فرهاد پرورش، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان اینکه هنوز قرار‌داد خرید ایرباس 380 قطعی و نهایی نیست، تأکید کرد: ما شرایطی را در این قرار‌داد پیش‌بینی کرده‌ایم که ورود هواپیماهای جدید منوط به شرایط ایران و فراهم آوردن مقدمات لازم باشد. در صورتی که تا سال میلادی مورد نظر این شرایط فراهم نشود، ورود 380 متوقف شده و به جای آن هواپیماهایی جایگزین، مانند ایرباس 350 وارد می‌شود.
«اولگ میخیف» معاون دومای روسیه از دادستان این کشور خواست اخراج شرکت آمریکایی «کوکاکولا» از روسیه را بررسی کند. این درخواست پس از آن مطرح شد که کوکاکولا در تبلیغات سال نوی خود در روسیه، نقشه‌ای را از این کشور منتشر کرد که شبه‌جزیره «کریمه» جزء آن نبود؛ این اقدام با خشم روس‌ها مواجه شد.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در دیدار وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از آمادگی ایران برای همکاری مشترک در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: اتصال شبکه‌های برق کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه به نفع هر چهار کشور خواهد بود.
مسئول طرح ملی نوروزگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جشن‌های ملی و باستانی ایرانی با هدف آشنایی بیشتر مردم با پیشینه‌های تاریخی، بومی و سنتی کشور شناسایی و احیا می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات