صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 18 اسفند 1395 شماره 4313

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مشکل اقتصادی کشور اگر بخواهد حل بشود، باید روی تولید متمرکز شد... کلید حلّ مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست؛ در داخل کشور است. (94/2/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
ممنوع‌التصویر

فتنه بزرگ و پیچیده سال 88 اگرچه در اتاق فکرها و بنیادهای غربی و آمریکایی طراحی شده بود، اما برای اجرا و پیاده‌سازی به عوامل و عناصری داخلی نیاز داشت. بهانه این فتنه با شکست یک جریان سیاسی در انتخابات و تمکین نکردن نامزدهای همان جریان در برابر آرای ملت فراهم شد؛ این افراد حتی زمانی که دخالت عوامل دشمن در این صحنه روشن گردید، حاضر نشدند مسیر خود را از مخالفان نظام جدا کنند و شد آنچه نباید می‌شد.
در این میان دو نامزد ناکام (میرحسین موسوی و مهدی کروبی) و یکی از سردمداران جریان اصلاحات (سیدمحمد خاتمی) صحنه را مدیریت کردند و با سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها و اتخاذ مواضعی که رنگ‌وبوی حرف‌های دشمن را داشت، در آتش این فتنه دمیدند. این حوادث می‌توانست با تسلیم شدن در برابر تصمیم ملت-مانند آنچه در انتخابات اخیر از سوی جریان سیاسی‌ای که نتوانست اعتماد مردم را در برخی حوزه‌های انتخابیه، چون تهران جلب کند- اتفاق نیفتد؛ اما لج‌بازی‌های سیاسی سران فتنه تهران را هشت ماه درگیر ناآرامی کرد.
پس از گذشت قریب دو سال از این ماجرا همچنان دست‌وپا زدن‌های سران فتنه برای ایجاد التهاب ادامه داشت و تداوم این فضا زیان‌های فراوانی به کشور و ملت وارد کرده بود. در این شرایط با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اعمال محدودیت‌هایی برای برخی سران فتنه، از حصر تا ممنوعیت انتشار تصاویر و مصاحبه‌های آنها، آرامش به کشور بازگشت.
چند سالی از این حوادث تلخ می‌گذرد و امروز شاهد آن هستیم که به بهانه‌های مختلف اصل این محدودیت‌ها از سوی برخی مسئولان، از جمله رئیس‌جمهور زیرسؤال رفته و ادعا می‌شود که اصلاً چنین مصوبه‌ای وجود خارجی نداشته است و با وجود ردّ این ادعا از سوی مسئولان قضایی، از یکی از سران فتنه به بهانه سفر به زادگاه او تعریف و تمجیدهایی می‌شود که جای تأمل دارد! به نظر می‌رسد، عده‌ای درصددند با ادامه این رویه در آینده نیز موضوع حصر سران فتنه را به چالش بکشند. کسانی که پس از گذشت شش سال از ارتکاب آن گناه بزرگ، کمترین اظهار پشیمانی و ندامت از خطای خود نکرده و همچنان بر اشتباه خود اصرار می‌ورزند.

▼ گزارش روز
خلاف‌گویی دولت راستگویان

ظهر روز انتخابات بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از ستاد انتخابات مدعی می‌شود که دولت در برابر فشار برخی از نهادها برای قطع اینترنت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی مقاومت کرده است؛ این گفته‌های حاشیه‌ساز محمود واعظی بلافاصله و به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری منتشر می‌شود، اما فردای انتخابات، «ذوالفقاری» معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و «فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی این سخنان وزیر ارتباطات را تکذیب و تأکید می‌کنند: «هیچ فشاری برای قطع اینترنت وجود نداشته است.»
خلاف‌گویی که اگرچه درست در ساعات رأی‌گیری و احتمالاً برای تأثیرگذاری بر رأی مردم به زبان آمده بود، اما عموم مردم و رسانه‌ها این موضوع را رفتار شخصی وزیر ارتباطات قلمداد کرده و از کنار آن گذشتند؛ ولی خلاف‌گویی مجدد، این بار از سوی شخصی که دولت خود را دولت راستگویان نامیده، سبب شده است که نتوان به این موضع خوش‌بین بود. روحانی در نشست خبری خود وصل بودن اینترنت و موبایل در روز انتخابات را جزء آثار دولت خود تلقی کرده و قصد داشته این‌گونه القا کند که برخی نهادها و افراد به دنبال محدود کردن فضاهای ارتباطی مردم هستند. در حالی که در تمامی انتخابات‌های گذشته، از جمله انتخابات سال 92 که وی پیروز آن بود، اینترنت و تلفن‌ها کاملاً برقرار بود و فقط و فقط در شرایط استثنایی انتخابات 88 که خود رئیس‌جمهور نیز آن زمان عضو شورای عالی امنیت ملی بود و حتماً بر شرایط آن دوره اشراف کامل داشته و دارد، آن هم بعد از برگزاری انتخابات و پس از کلید خوردن اغتشاشات خیابانی محدودیت‌هایی اعمال شد. حال باید از دولت راستگویان پرسید که این همه خلاف‌گویی با چه نیت و هدفی در حال تکرار است؟

▼ خبر ویژه
تغيير سياسي در ايران از طريق انتخابات امکان‌پذير است

روزنامه «دیلی تلگراف» نوشت: ایران از معدود کشورهای خاورمیانه است که تغییر سیاسی در آن، از طریق صندوق‌های رأی ممکن است. این روزنامه در گزارشی به قلم «دیوید بلر» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: با پایان یافتن تجمع اصلاح‌طلبان در دانشگاه تهران ناگهان متوجه شدم یک چیزی کم است. این مراسم با اقامه نماز و سرود ملی آغاز شد. سپس سخنرانی‌هایی درباره مشکلات ایران و آنچه باید برای رفع آنها صورت گیرد، ایراد گردید؛ اما یک چیز کم بود و آن، اینکه این مراسم بدون محکوم کردن قدرت‌های خارجی و سر دادن شعارهایی که با عبارت «مرگ بر» شروع می‌شود، برگزار شد و پایان یافت. در واقع، در این مراسم هیچ اشاره‌ای به سه دشمن دیرینه ایران، یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس نشد. پس باید این ایده را نادیده بگیریم که هیچ تفاوت واقعی بین نگرش‌های سیاسی که در انتخابات ایران، مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، وجود ندارد. این در حالی است که در تجمع تندروها که یک روز بعد برگزار شد، شعارها و سخنرانی‌های زیادی در محکومیت انگلیس به گوش رسید و کمتر به موضوع ایران پرداخته شد، این نویسنده همچنین تأکید می‌کند: ایران از معدود کشورهای خاورمیانه است که تغییر سیاسی در آن (هر چند در چارچوب محدودیت‌های سختگیرانه) از طریق صندوق‌های رأی قابل دستیابی است.
 
▼ اخبار
1- نتانیاهو دعوت اوباما برای سفر به واشنگتن را رد کرد

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر به واشنگتن به دعوت دولت آمریکا، خودداری کرده است. به گزارش رویترز، بر اساس دعوتنامه ارسال‌شده از سوی دولت آمریکا، قرار بود نتانیاهو روز 18 مارس (28 اسفند) در واشنگتن با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند. «ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرده، گفته است: آماده بودیم که میزبان نشستی دوجانبه باشیم، اما در کمال تعجب ابتدا از طریق گزارش‌های رسانه‌ای متوجه شدیم که نخست‌وزیر به جای پذیرش دعوت ما، تصمیم گرفته است این سفر را لغو کند. در سال‌های گذشته، هر چند دولت اوباما به گفته خود، بالاترین سطح همکاری‌های امنیتی و نظامی را با اسرائیل داشته، اما در عین حال میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر مسائلی، چون شهرک‌سازی‌ها و پرونده هسته‌ای ایران، تنش‌های رسانه‌ای بروز کرده است. تنش بین نتانیاهو و اوباما از سال 2012 و پس از آن تشدید شد که نخست‌وزیر اسرائیل در جریان رقابت‌های انتخاباتی علناً به حمایت از «میت رامنی» رقیب جمهوریخواه اوباما پرداخت و بعد هم شایع شد که اوباما در رقابت‌های انتخاباتی رژیم صهیونیستی از حزب کارگر، یعنی رقیب حزب لیکود به رهبری نتانیاهو حمایت می‌کند.
2- تمسخر کلام معصومین(ع) از سوی نظریه‌پرداز ارشد اصلاحات
نظریه‌پرداز ارشد جریان اصلاحات، طی مقاله‌ای در سالنامه نوروزی روزنامه شرق که با تخصص وی در حوزه سیاست و امنیت ارتباطی ندارد، ضمن تمسخر روایات معصومین، خواستار حذف تقویم قمری از زندگی ایرانیان شده است! سعید حجاریان با بیان اینکه «مسلمانان باید در آستانه قرن جدید هجری، در میان بربریت و مدنیت، دست به انتخاب سترگی بزنند»، نوشته است: «طبعاً [در صدر اسلام] محیط بی‌آب‌وعلف بیابانی اقتضا می‌کرد با نجم و قمر راه بجویند و زمان را نظم دهند. آیا واقعاً تقویم قمری، قداستی برای ما دارد؟»! وی متشرعانی را که به عمل به اعمال و مناسبت‌های تقویم قمری معتقدند، «بدوی» خوانده و می‌نویسد: «کسانی که مدنیت اختیار کرده‌اند، اگر به صحراگردی، بدویت و بربریت بازگردند، مرتکب گناه کبیره شده‌اند.»
3- مخالفت فرانسه با لغو روادید برای اتباع ترکیه به اروپا
به گزارش رسانه‌های فرانسه، «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور این کشور در پایان نشست سران ترکیه و اروپا گفت: آزادسازی روادید برای شهروندان ترکیه که ممکن است در ماه ژوئن صورت گیرد، تنها پس از اجابت 72 شرط تعیین‌شده اروپا برای آنکارا امکان‌پذیر است. داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه طرح بلندپروازانه‌ای به اجلاس اضطراری سران اتحادیه اروپا درباره بحران مهاجرت به منظور بازگرداندن مهاجرانی که از ترکیه وارد اروپا می‌شوند، منوط به دریافت کمک مالی بیشتر، سفر بدون روادید شهروندان ترکیه به منطقه شینگن و سرعت بخشیدن به مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ارائه داده بود.
4- قتل 19 سرباز آمریکایی در مبارزه با داعش
به نوشته پایگاه «اسپوتنیک»، «دبورا لی جیمز» رئیس نیروی هوایی ارتش آمریکا که بالاتر از فرمانده نیروی هوایی، عالی‌ترین مقام این نیرو به شمار می‌آید، گفت: «ما 19 نفر از اعضای نیروی هوایی را از دست دادیم که هشت نفر آنها بر اثر اقدامات دشمن کشته شدند. عملیات هوایی علیه داعش، از نیروهای ما و هواپیماهای ما تلفات می‌گیرد.» ساعاتی پیش از اظهارات این مقام آمریکایی، کاخ سفید اعلام کرده بود قرار است ارزیابی دولت از آمار کشته‌های غیر نظامی و شبه‌نظامی در جریان عملیات‌های ارتش در شش سال گذشته را منتشر کرده و از این پس به صورت سالیانه این آمار را به‌روز کند.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در جمع کارکنان و سربازان تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) گفت: خواست اصحاب فتنه و توقع آنها این بود که اصولگرایان پس از اعلام نتایج انتخابات مقابل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمع کرده و اعتراض کنند تا بدین وسیله فتنه 88 را ماله‌کشی کنند! ولی من از جلسات محرمانه آنها خبر دارم که از نجابت اصولگرایان مات و مبهوت و انگشت به دهان مانده‌اند؛ چراکه آنها در فتنه 88 هر کاری که خواستند کردند؛ به گونه‌ای که خیابان‌های تهران به میدان جنگ تبدیل شده بود، اما از این طرف این عزیزان این‌چنین عفیفانه و نجیبانه رأی مردم را پذیرفتند.
پایگاه خبری «بلومبرگ» با اشاره به رفع تحریم فروش نفت ایران، نوشته است: میزان تولید نفت خام ایران در ماه فوریه به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید. بلومبرگ با بیان اینکه تهران تلاش می‌کند سهم ازدست‌رفته خود را در بازار جهانی نفت بازپس گیرد، نوشته است: ایران امیدوار است سطح تولید روزانه نفت خود را به 6/3 میلیون بشکه در روز، یعنی میزان تولید روزانه سال 2011 بازگرداند. اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه بخش نفت ایران سبب شد تا میزان تولید نفت خام در این کشور به حدود 8/2 میلیون بشکه در روز تنزل پیدا کند.
هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه، فرهیختگان هنری، ادبی و رسانه‌ای را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور خواند و با تأکید بر نقش تأثیرگذار آنها در جامعه، گفت: شاید همین الآن بعضی از اصول قانون اساسی با توجه به تجربه‌ها، به اصلاح نیاز داشته باشند، اما شرایط برای این کار کاملاً مهیا نیست.
عضو هیئت‌‌مدیره بنیاد امید ایرانیان گفت: حضور آقای روحانی در یزد به همراه آقای عارف به عنوان یک شخصیت علمی، دانشگاهی و سیاسی که در جایگاه اداره شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بخش دیگری از ظرفیت‌های خود را نشان داد، عمق هم‌سویی، همکاری و همگرایی بین اصلاح‌طلبان و آقای رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد.
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از آقای روحانی انتظار نبود فقط از رأی مردم تهران تشکر کند، باید رأی مردم مشهد و تبریز هم محترم باشد. وی افزود: عده‌ای، مردمی را که به آنها رأی می‌دهند توسعه‌یافته و کسانی را که به آنها رأی نمی‌دهند، عقب‌مانده می‌دانند!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات