صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 16 اسفند 1394 شماره 4311

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به قول سعدی که می‌گوید دشمن چون از همه کار فرو ماند، سلسله دوستی بجنباند؛ وقتی سلسله‌ دوستی جنباند، آن‌وقت کاری کند که هیچ دشمنی نتواند کرد. (94/11/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
مجلس حاشیه

ترکیب مجلس دهم که در آینده‌ای نزدیک کامل می‌شود، به گونه‌ای است که هیچ‌کدام از جریان‌های سیاسی مطرح کشور دارای اکثریت قاطع در آن نیستند. بر اساس این به نظر می‌رسد، این مجلس یکی از متفاوت‌ترین مجالس جمهوری اسلامی باشد که اگر بر محور عقلانیت و کارآمدی جلو برود، می‌تواند آینده درخشانی را برای کشور رقم بزند. در شرایطی که مجلس دهم در هفتم خرداد تشکیل می‌شود و تا آن زمان فرصتی در حدود 82 روز باقی مانده است، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند از تبدیل این مجلس به مجلس ریل‌گذار و پیش‌برنده انقلاب اسلامی جلوگیری کند.
عمده‌ترین آسیب‌های احتمالی عبارت است از:
1- درگیر شدن با ساختارهای قانونی: برخی از جریان‌های سیاسی که سابقه مطلوبی از همراهی با ساختارهای قانونی نظام ندارند، درصددند تا این مجلس را مانند مجلس ششم وارد فضاهای حاشیه‌ای غیرمرتبط کنند و درگیر شدن با ساختارهای قانونی نظام را در دستور کار قرار دهند.
2- به چالش کشیدن ارزش‌ها: ارزش‌های فرهنگی هر جامعه‌ای ضمن اینکه سبب قوام و پویایی آن جامعه است، به منزله سدی مستحکم در مقابله با تهدیدات عمل می‌کند. در 37 سال گذشته بخشی از مقابله دشمن با انقلاب از نوع تخریب فرهنگی بوده است که حضرت آقا با تعابیری، چون شبیخون فرهنگی، استعمار فرانو و... از آن یاد کرده‌اند. در روزهای اخیر از زبان یکی از راه‌یافته‌های مجلس دهم سخنانی علیه حجاب شنیده شد که جامعه انقلابی را نگران کرده است.
3- ایستادگی در مقابل شعارهای انقلاب: از مهم‌ترین راهبردهای انقلاب اسلامی، ایستادگی در مقابل مستکبران، حمایت از کشورها و ملت‌های مظلوم و حفظ استقلال کشور است. در روزهای گذشته روندهایی برای به چالش کشیدن این راهبردها در مجلس دهم شنیده شده است.
امید است نمایندگان مجلس که دغدغه‌‌مند و انقلابی هستند، در نظر داشته باشند که به فرموده حضرت امام(ره) مجلس عصاره فضایل ملت است؛ از این رو باید از شأن نمایندگی خود حراست کنند.

▼ گزارش روز
یک بام و دو هوا!

نزدیک به یک سال از آغاز حملات ارتش سعودی به یمن در سایه سکوت سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری می‌گذرد. در این مدت، عربستان جرایم جنگی بی‌سابقه‌ای علیه کشور برخوردار از حاکمیت ملی مرتکب شده و همه قوانین و معیارهای شناخته‌شده بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. به گزارش وزارت حقوق بشر یمن، تاکنون بیش از هشت هزار و 300 نفر، از جمله هزاران زن و کودک در اثر تجاوزات وحشیانه به یمن جان باخته‌اند. جرایم عربستان که بر اساس موازین حقوقی بین‌المللی، نقض حقوق بشر به شمار می‌آید، فهرست بلندی را شامل می‌شود که از جمله آن می‌توان به نقض اصل تجاوز نکردن به کشورهای دیگر، اصل عدم حمله نظامی به غیرنظامیان، اماکن و افراد مورد حمایت موازین بین‌المللی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه ضد مردم یمن اشاره کرد.
در وهله اول عربستان، بی هیچ دلیل قانع‌کننده و مشروعی و بدون مجوز شورای امنیت به خاک یمن تجاوز کرده و موجب کشته شدن هزاران یمنی بی‌گناه شده، که این امر با اصول حاکم بر منشور سازمان ملل در تعارض است. در کنار این، عربستان سعودی با حمله هوایی خود به مناطق مسکونی و غیرنظامی یمن، دست به کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فراوانی زده است؛ در حالی که طبق قوانین بین‌المللی غیرنظامیان، مناطق مسکونی، زنان و کودکان در هر شرایطی مصون از تعرض هستند. تمام این جرایم و جنایات در حالی رخ می‌دهد که آمریکا و سایر دول غربی نه‌تنها مانع عربستان نمی‌شوند، بلکه تأمین‌کننده تجهیزات و تسلیحاتی هستند که سعودی‌ها و ائتلاف همراه او در جنگ نابرابر علیه ملت یمن استفاده می‌کنند.
طنز تلخ روزگار ما این است که شورای همکاری خلیج‌فارس که با چشم‌پوشی از این جنایات دست‌شان به خون هزاران یمنی آلوده است، حزب‌الله لبنان را که در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها از خاک و ملت خود دفاع می‌کند، تروریست قلمداد می‌کنند.

▼ خبر ویژه
آمریکا منتظر سحر و جادو در ایران است

پایگاه اینترنتی «مؤسسه واشنگتن» در گزارشی تحلیلی به قلم «پاتریک کلاسون» به بررسی سه دوره مختلف انتخاباتی که اصلاح‌طلبان در ایران پیروز شده‌اند، پرداخته و می‌پرسد آیا این بار می‌توانند سحر و جادو کنند و تغییرات دلخواه خود را در کشور به وجود آورند؟ در این گزارش آمده است: طی 30 سال گذشته، سه بار در ایران مجلسی انتخاب شده که بر وفق مراد رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب وقت کشور بوده است و گویا به او قدرت تغییرات دلخواهش را داده است. در ادامه گزارش مؤسسه واشنگتن این پرسش مطرح شده است که معنای مجلس جدید چیست؟ برای درک اینکه آیا مجلس بعدی می‌تواند سیاست ایران را تغییر دهد، بهتر است به اعضای جدید آن نگاهی بیندازیم. ‌تاکنون مواضع سیاسی کسانی که انتخاب شده‌اند، چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما ایران در نمایان کردن نشانه‌های اصلاحات برای شهروندان امیدوارش، سابقه دارد و ناظران غربی هم مشتاقانه از این نشانه‌ها استقبال می‌کنند. حال باید دید قانونگذاران جدیدی که وارد مجلس شده‌اند، می‌توانند به رئیس‌جمهور در متعادل کردن سیاست‌های رژیم کمک کنند یا خیر؟!
 
▼ اخبار
1- کل جهان عرب یک ژنرال سلیمانی ندارد

پنجمین قسمت برنامه تلویزیونی ۱۸۰ درجه با موضوع «آینده رابطه ایران و عربستان» جمعه شب از شبکه افق به روی آنتن رفت. در این قسمت صادق خرازی گفته است، چندی پیش دیداری با یوسف‌بن‌علوی، وزیر خارجه عمان داشتم، او تعریف کرد: «در یکی از جلساتی که با وزیران خارجه منطقه و وزیر خارجه مصر، اردن و آمریکا داشتیم، همه از آمریکا انتقاد کردند که شما با دشمن ما که به طور راهبردی ما را مهار کرده و امروز همه ما تحت نفوذ جهان ایرانی هستیم، مماشات کرده و مذاکره می‌کنید...» وقتی کری مشغول به توضیح دادن در این‌باره بود، وزیر خارجه امارات با گستاخی از صحبت‌های وی انتقاد کرد، جان کری هم پوشه‌ای را که در دست داشت، روی میز کوبید و گفت: کل جهان عرب یک «ژنرال سلیمانی» برای مبارزه با تروریست‌ها ندارد. 11 سپتامبر از داخل عربستان، پاکستان و کشورهای عربی شما طراحی شد. در حالی که یک ایرانی پشت هیچ حرکت تروریستی وجود نداشته است.
2- آغاز برنامه‌ریزی آزادسازی موصل
«برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا به عراق، از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از دست داعش خبر داد و گفت: این عملیات با قطع جاده ارتباطی میان «رقه» سوریه و موصل کلید خورده است. وی با پیچیده اعلام کردن این عملیات، افزود: نقشه مناسبی برای این عملیات طراحی شده است. مک‌گورک در ادامه گفت: تیپ‌های 8 تا 12 ارتش عراق و 2 تیپ از نیروهای پیشمرگه نیز آماده عملیات آزادسازی موصل هستند که در آن، بالغ بر 10 هزار مسلح داعشی به‌سر می‌برند و عراقی‌ها همچنان در حال تدوین طرح برای آغاز این حمله‌اند. عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر ضرورت آماده شدن عراقی‌ها برای آزادسازی موصل تأکید کرد. وی خواهان آماده شدن کامل عراقی‌ها برای نبرد موصل شد و تأکید کرد: باید پس از این نبرد، کمر (گروه تکفیری- صهیونیستی) داعش شکسته شود.
3- تحریم یک شرکت بزرگ ارتباطی چین به دلیل معامله با مخابرات ایران
شرکت «زد.تی.ای» که به فروش غیرقانونی محصولات آمریکایی به مخابرات ایران متهم شده است، احتمالاً از روز سه‌شنبه در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا قرار می‌گیرد. محدودیت‌هایی که واشنگتن قصد دارد علیه شرکت زد.تی.ای اعمال کند، خرید اجناس آمریکایی از سوی این شرکت را دشوار می‌کند؛ زیرا از این پس تحویل هر قطعه ساخت آمریکا به این شرکت، باید با مجوز دولت آمریکا انجام شود. خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد، این شرکت در سال 2012 با امضای قراردادی چند میلیون دلاری برای تحویل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آمریکایی به شرکت مخابرات ایران، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نقض کرده است.
4- رویترز: استفاده ایران از سوئیفت بسیار محدود است
رویترز با اشاره به خروج نام بانک‌های ایرانی از فهرست بانک‌های تحریمی سامانه تبادلات بین بانکی موسوم به «سوئیفت»، نوشت: «به عنوان بخشی از کاهش تحریم‌ها، ماه گذشته بیشتر بانک‌های ایران بار دیگر به شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت متصل شدند که این امر به آنها اجازه می‌دهد تراکنش‌های برون‌مرزی با بانک‌های خارجی را از سر بگیرند؛ اما بانک‌های اروپایی از برقراری رابطه مالی با ایران به دلیل ترس از جریمه شدن از سوی آمریکا خودداری می‌کنند. گفتنی است، بر اساس توافق هسته‌ای، تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران همچنان پابرجا مانده و همین امر مؤسسات مالی خارجی را از رابطه با تهران هراسان کرده است.

▼ اخبار کوتاه
محمد اکبرنیا، مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با اشاره به چشم‌انداز جدید کشور در دوران پسابرجام، پیش‌بینی کرد: در سال‌ آینده 10 هزار نیروی کار ایرانی به خارج اعزام شوند. وی گفت: در طول سال‌های گذشته صرف‌نظر از صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب شرکت‌های پیمانکاری، به‌طور میانگین سالیانه بین دو تا چهار هزار نیروی کار ایرانی اعزام شده است که این میزان به دلیل تحریم‌های حاکم بر اقتصاد و بازار کار کشور هر سال متغیر بوده است.
اخبار و گمانه‌زنی‌های منتشرشده حکایت از این دارد که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور؛ آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد؛ آیت‌الله ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع)؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب؛ آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از جمله گزینه‌های احتمالی برای تولیت آستان قدس هستند. شورایی شدن اداره آستان قدس رضوی از دیگر مفروضات آینده این آستان عنوان شده است.
دریادار علی فدوی در یادواره 300 شهید منطقه خاکفرج در قم گفت: به جز جمهوری اسلامی ایران هیچ‌کس در جهان جرئت توقیف کردن شناورهای آمریکا را ندارد. این جرئت به دلیل نیروی خداباوری است که انقلاب اسلامی به ارمغان آورده است. فدوی در ادامه گفت: نیروی دریایی سپاه تمام ترددهای دریایی در خلیج‌فارس را رصد و بررسی می‌کند.
شبکه خبری «الجزیره» گزارش داد، «عبدالله المعلمی» نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل در واکنش به تلاش سازمان ملل برای صدور قطعنامه حقوق بشری درباره یمن اعلام کرد: صدور چنین قطعنامه‌ای غیرضروری است. کشورهای عضو شورای امنیت وضعیت حقوق بشری در یمن را «بسیار خطرناک» توصیف کرده بودند.
محمدرضا شه‌بخش، مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان با اشاره به اینکه تحریم‌ها سبب شد با خودروسازان چینی همکاری کنیم، گفت: ما در سال 2013 توانستیم 60 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم و در سال 2014 نیز تولید خود را به 90 هزار دستگاه رساندیم.
مردم تونس در حمایت از حزب‌الله لبنان و محکومیت تروریست خواندن آن از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس و وزرای کشورهای اتحادیه عرب، در شهر تونس، پایتخت این کشور راه‌پیمایی عظیمی برپا کردند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات