صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 19 اسفند 1394 شماره 4314

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز توانایی‌ها و پیشرفت‌های ملت ایران و نیروهای مسلح به مراتب افزایش یافته و با ایستادگی، اراده، عزم راسخ، خوش‌بینی به آینده و توکل به خدا می‌توان به آینده درخشان‌تر و در شأن ملت ایران دست یافت. (94/9/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ناپسندتر از فساد!

اعلام حکم اعدام بابک زنجانی، مفسد نفتی و اقتصادی از سوی دادگاه بدوی با واکنش‌ها و بازتاب‌های مختلفی در بین جریانات سیاسی و رسانه‌ها، اعم از واقعی و مجازی روبه‌رو شده است. به ویژه این موضوع همچنان جزء سوژه‌های هیجانی افراد، گروه‌ها و رسانه‌هایی است که با نگاه سیاسی و با هدف استفاده جناحی ابزاری از آن درصدد کوبیدن رقیب سیاسی خود هستند.
این امر بدیهی است که فساد از هر نوع آن و از سوی هر فرد و گروهی که سر بزند، ناپسند و محکوم است. راهبرد نظام اسلامی هم همواره این بوده که بدون توجه به اینکه فسادکننده کیست و به چه جریانی تعلق دارد، باید با سرانگشت آهنین قانون گوش متخلفان را پیچاند. حال اگر این فساد در امور مردمی و بیت‌المال باشد، وضعیت حساس‌تر بوده و باید تنبیهات سخت‌تر هم اعمال شود.
اما آنچه غیراخلاقی و غیرشرعی به نظر می‌رسد و از اصل فساد مشمئزکننده و ناپسندتر است، نگاه فرصت‌طلبانه از ورای آن برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی است و فراتر از آن، مبتنی بر تحلیلی فرافکنانه و گمانه‌ای اثبات نشده، انتساب فسادکننده به نیروهای ارزشی و نظام است. در حالی که خاستگاه و پر و بال گرفتنش کاملاً مشخص است که در چه زمانی بوده، از سوی چه کسانی و در چه دولت‌هایی تشویق شده است.
نکته مهم‌تر اینکه فرد مزبور با مساعی نیروهای ارزشی و درخواست جدی نظام برای مبارزه با مصادیق فساد از هر گروه و جناحی که باشد و به هر شخصیت و سازمانی که منسوب باشد، دستگیر و به صورت علنی محاکمه شد تا ملت بدانند نظام اسلامی در امانت‌داری از بیت‌المال و منافع مردم با هیچ کسی عقد اخوت نبسته است.
این در حالی است که در دولت‌های منسوب به رسانه‌ها و جریان‌ها و کسانی که بر سر این موضوع امروز هوچی‌گرانه حیثیت نظام را سر دست گرفته‌اند، مفسدانی بودند که با نگاه سیاسی و با حمایت دولت وقت، نه‌تنها با رسیدگی به جرم‌شان مخالفت می‌شد، بلکه زمانی هم که با اقدام قاطع نظام برای برخورد مواجه شدند، تلاش کردند بر سر محاکمه مفسدان بیت‌المال مانع‌سازی و حتی بحران‌سازی کنند.

▼ گزارش روز
شکست دیگر

انتشار فیلم کوتاه چهار دقیقه‌ای از آزمایش موشکی سپاه را می‌توان پرده دیگری از به تصویر کشیدن شکست پروژه متوقف کردن جمهوری اسلامی ایران دانست. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال 1394 از دو شهر موشکی خود در اعماق زمین رونمایی کرده است، در آخرین نمایش قدرت دفاعی خود در سال جاری، فیلمی کوتاه از پرتاب موشک از یک سیلوی موشکی در دل زمین را منتشر کرد؛ تصاویری که دلگرمی و غرور را برای ایرانیان و نگرانی را برای دشمنان ایران اسلامی به ارمغان آورد و فرمانده کل سپاه، آن را  تنها گوشه کوچکی از سیلوهای موشکی سپاه توصیف کرد؛ سیلوهایی که به گفته سردار جعفری، در حال گسترش به تمام شهرهای کشور است.
این نمایش بلافاصله واکنش‌هایی را به همراه داشت؛ ابتدا رسانه‌های غربی با پوشش رزمایش ایران تأکید کردند که ایران هرگز قصد عقب‌نشینی در برابر آمریکا را ندارد و بسیار ساده‌انگارانه خواهد بود که فرض کنیم توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 به معنای تسلیم شدن ایران است. اندیشکده مطالعات صلح و جنگ آمریکا نیز در نوشتاری با همین مضمون می‌نویسد، آزمایش‌های موشکی ایران پس از برجام نشان می‌دهد، اگرچه این کشور نشان داد که اهداف هسته‌ای ندارد، ولی زیر بار کاهش نقش خود در منطقه نخواهد رفت. نوشتارهایی که به زبان دیگر نیز در کنگره آمریکا تکرار شد. «مارک کرک»، «کلی آیوت» و «تام کاتن» از جمله نمایندگانی بودند که در واکنش به این آزمایش‌های موشکی کشورمان با تأکید بر اینکه «واضح است که ایران دیگر هراسی از آمریکا ندارند.» خواستار تشدید تحریم‌های موشکی ایران شدند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل و اقدامات سازمان ملل و اقدامات یکجانبه آمریکا علیه برنامه موشکی ایران سخن به میان آورد. با این همه دیگر نیاز نیست تکرار کنیم بهانه‌جویی‌های دشمن برای تحریم ایران با هدف کند کردن پیشرفت ایران و عقب نگه داشتن جمهوری اسلامی پایان ندارد.

▼ خبر ویژه
عوض شدن جاي دوست و دشمن

روزنامه‌نگار مشهور عرب گفت: جابه‌جایی روند نزاع عرب‌ها از مقابله با رژیم صهیونیستی به خصومت‌ورزی با ایران به هیچ‌وجه عقلانی و منطقی نیست. «فهمی هویدی» در مقاله‌ای با عنوان «آیا ایران، شیطان بزرگ کشورهای عربی می‌شود؟» در روزنامه «الشروق» چاپ مصر نوشت: «آنچه می‌خواهم بگویم این است که ایران به مهره‌ای سرنوشت‌ساز در منطقه تبدیل شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. البته از این به بعد مهم‌تر هم می‌شود. ما نمی‌توانیم این کشور را نادیده بگیریم و به شیطان جلوه دادن آن و نوشتن اراجیف شبانه‌روزی در رسانه‌ها بسنده کنیم. فهمی هویدی سخن خود را با چند هشدار به پایان رساند که عبارتند از: 1- نزاع کشورهای عربی با ایران باید در محدوده سیاست‌های این کشورها و به دور از عوامل مذهبی و قومی باشد؛ زیرا نزاع سنی‌ها با شیعیان و عرب‌ها با فارس‌ها پایان و برنده ندارد. 2- ما باید این نکته را درک کنیم که ایران یکی از کشورهای اسلامی است و مردم آن برای ما مهم هستند. 3- پرسشی که هم‌اکنون مطرح می‌شود، این است که نقش عقلا و رهبران دو طرف کجاست؟ آیا منطقی است روند نزاع با اسرائیل آرام گیرد، اما روند خصومت با ایران تشدید شود؟
 
▼ اخبار
1- جلسات لاریجانی و عارف با نمایندگان جدید

در حالی که چند روز از برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، بازار رایزنی‌های سیاسی در بین منتخبان مجلس دهم داغ شده است. در این میان، علی لاریجانی، رئیس مجالس هشتم و نهم که در انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه قم در جایگاه دوم قرار گرفته است، مدتی است جلسات رایزنی خود با نمایندگان جدید راه یافته به مجلس را آغاز کرده است؛ این جلسات معمولاً هر روز در فاصله صبح تا ظهر در دفتر کار لاریجانی برگزار می‌شود. همزمان محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران و سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز جلسات مشابهی را برای رایزنی با نمایندگان جدید راه یافته به بهارستان آغاز کرده است. بررسی‌ها از منابع آگاه نشان می‌دهد، در میان این رایزنی‌ها، برخی اجزای دولت تلاش می‌کنند نمایندگان جدید را به سمت علی لاریجانی سوق دهند تا احتمالاً فضای مجلس آینده در اختیار رئیس مجالس هشتم و نهم قرار گیرد.
2- مذاکره عربستان با انصارالله در مرز جنوبی
یک منبع یمنی از مذاکره بین هیئت انصارالله یمن و عربستان سعودی در یک منطقه مرزی بین دو کشور خبر داد. وی در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» تأکید کرد، طی یک هفته گذشته به خواسته سعودی‌ها گفت‌وگوهایی با وساطت طرف ثالثی بین هیئت انصارالله و هیئتی از ریاض، در مرز بین دو کشور انجام گرفته است. این منبع یمنی تأکید کرد: سعود‌ی‌ها فهمیده‌اند که انصارالله بازیگر اصلی در فضای سیاسی یمن است و نمی‌توان نقش این گروه را نادیده گرفت. وی در ادامه گفت: سعودی‌ها مدعی اطلاعاتی شده‌اند که اعلام می‌کند انصارالله خواهان تسلیم است، اما حقیقت کاملاً بر عکس این مسئله است. ممکن نیست که انصارالله از هم‌پیمانانش به ویژه از حزب «المؤتمر» دست بکشد و کماکان هدف انصارالله ایستادگی در برابر تجاوز دشمن و توقف آن است.
3- هشدار جان کری به مقامات ریاض
روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی و عرب نوشت: واشنگتن به ریاض فشار وارد کرده است که از اعمال بیشتر اقدامات تنبیهی اقتصادی علیه لبنان خودداری کند. این روزنامه در ادامه نوشت: اختلافات بر سر لبنان به یکی از اختلافات موجود بین ریاض و واشنگتن بر سر سیاست خارجی عربستان تبدیل شده است. عربستان ماه گذشته کمک سه میلیارد دلاری خود به ارتش لبنان را به حالت تعلیق درآورد و محدودیت‌هایی برای شهروندانش در سفر به بیروت اعمال کرد؛ همچنین لبنان را به اقدامات تنبیهی بیشتر تهدید کرد. یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: دیپلمات‌های ارشد آمریکایی از جمله جان کری، وزیر خارجه به صورت خصوصی به ریاض و دیگر کشورهای خلیج‌فارس هشدار داده‌اند که با اقدامات‌شان ریسک بی‌ثباتی اقتصادی در لبنان را بالا نبرند. این مقام آمریکایی افزود: ما فکر می‌کنیم که اقدامات ریسکی، لبنان را بیشتر به دامن ایران سوق می‌دهد.
4- تقاضای ترکیه برای میانجیگری ایران
روزنامه «الرای» به نقل از منابع آگاه در تهران نوشت: ترکیه خواستار میانجیگری ایران بین آنکارا و مسکو برای پایان دادن به مناقشه آشکار میان دو کشور است که بر اثر سرنگون کردن هواپیمای سوخو ٢٤ روسیه از سوی ترکیه پدید آمده است. ایران می‌تواند نقش مثبتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های روسیه و ترکیه ایفا کند و ترکیه نیز می‌تواند نقش سازنده‌ای را در ترمیم روابط عربستان سعودی و ایران برعهده بگیرد. همچنین، ترکیه پس از متشنج شدن روابطش با عراق در اثر نپذیرفتن درخواست بغداد برای عقب‌نشینی‌های نیروهای ترکیه از اطراف شهر موصول، برای ترمیم روابط خود با عراق نیازمند ایران است.

▼ اخبار کوتاه
سخنگوی کاخ سفید به اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای لغو دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و گفت: رفتار مقامات رژیم صهیونیستی مبادی آداب نبوده است. اوباما و نتانیاهو قرار بود در ماه مارس، همزمان با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای شرکت در نشست سالیانه آیپک با یکدیگر دیدار کنند.
«کمپین تحریم ترقه و فشفشه در چهارشنبه‌سوری» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. «کمپین تحریم ترقه و فشفشه در چهارشنبه‌سوری» هنگامی از طرف مردم و فعالان مدنی راه‌اندازی شده است که آمارهای مربوط به مصدومان این مراسم در سال‌های گذشته چندان خوشایند نیست.
«موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در جریان نشستی در مؤسسه مطالعات امنیتی اسرائیل در تل‌آویو اظهار داشته است: «در سوریه، در صورتی که انتخاب میان ایران و داعش باشد، من داعش را انتخاب می‌کنم. آنها قابلیت‌ها و توانایی‌هایی را که ایران دارد، ندارند.»
روزنامه «گاردین» در گزارشی به نقل از مؤسسه خیریه کودکان «world vision» نوشت: سوریه در آستانه ورود به ششمین سال بروز جنگ داخلی، ۴۸۵ میلیارد دلار خسارت دیده است که با احتمال ادامه درگیری‌ها تا پنج سال دیگر این رقم به یک تریلیون دلار خواهد رسید.
روزنامه سعودی «المرصد» در مصاحبه‌ای تلویزیونی به نقل از «علی المالکی» نوشت: کشورهای غربی با تزریق ماده‌ای به گوشت‌های صادراتی به عربستان، سبب می‌شوند ژن‌های تولید نوزاد پسر در زن و مرد نابود شود و همین امر موجب افزایش تولد نوزادان دختر شده است.
سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای ناجا درباره بیشترین بخش از فضای مجازی در زمینه فعالیت‌های انتخاباتی گفت: 79 درصد از کل فعالیت‌های انتخاباتی فضای مجازی در تلگرام انجام شد و مابقی شبکه‌ها، همچون فیس‌بوک، توئیتر و... نقش جدی‌ای نداشتند.
حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس تهران با اشاره به صدور بی‌سابقه ۲۰۰ کد معاملاتی جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی از رشد ۲۷ میلیارد تومانی ارزش معاملاتی این سرمایه‌گذاران پس از اجرای برجام خبر داده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات