صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 15 اسفند 1394 شماره 4310

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به فضل الهی، حواس ملت ایران جمع است و جمع بوده است و این حرکت عظیم مردمی تاکنون توانسته است تدبیر این دشمن حیله‌گر و غدّار و نابکار(آمریکا) را خنثی بکند؛ بعد از این هم به فضل الهی این دشمن را خوار خواهد کرد. (94/11/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
برادري همدل و همزبان
آيتالله عباس واعظ طبسي، نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي و  توليت آستان قدس رضوي پس از مدت‌ها بيماري، روز جمعه در بيمارستان امام رضاي مشهد درگذشت. وي که از سال 1357 با حکم حضرت امام خميني(ره) اين مسئوليت را برعهده گرفته بود، از چهره‌هاي مبارزي بود که از دهه 1330 وارد عرصه مبارزه با رژيم ستمشاهي در مشهد شده بود. نام واعظ همواره در کنار ديگر بزرگاني، چون آيت‌الله‌العظمی خامنه‌اي و شهيد بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمي‌نژاد در صدر روحانيون انقلابي مشهد شنيده مي‌شد.
وي بارها در طول مبارزه دستگير و ممنوع‌المنبر شد و پس از قيام پانزدهم خرداد 1342 دستگير و روانه زندان قزل‌قلعه تهران شد. وي جزء حلقه روحانيوني بود که خط اصلي مبارزه با رژيم پهلوي را مبتني بر رهبري حضرت امام خميني(ره) هدايت مي‌کرد و اين ايستادگي بر خط امام را تا آخرين روز درگذشتش با حمايت از خط ولايت و رهبري تداوم بخشيد و اين در حالي بود که در طول عمر خود از گزند بدگويان و دشمنان انقلاب اسلامي در امان نماند و تهمت‌ها و توهين‌هاي فراواني براي تخريب چهره آن مرحوم از سوی رسانه‌هاي مخرب انتشار مي‌يافت.
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب اسلامي در پي درگذشت این روحانی مبارز و خدوم نکات قابل ملاحظه‌اي دارد؛ معظم‌له ايشان را «برادري همدل و همزبان» براي خود و «مريدي صَديق براي امام راحل و خدمتگزاري پايدار و سختکوش براي انقلاب» خواندند که «پس از انقلاب، اعتماد امام بزرگوار به ايشان منشأ کسب افتخار توليت و خدمت به آستان مبارک رضوي عليه آلاف التحيه و السلام شد و خدمات بي‌سابقه به اين آستان مقدس با همت و عزم راسخ ايشان شکل گرفت.»
انتخاب جانشين ايشان نيز با توجه به اهميت آن جايگاه از مسائل مهمي است که مباحث و شايعات مختلفي را در محافل سياسي به راه انداخته است که بايد به آن کم‌توجه بود و منتظر ماند تا رهبر معظم انقلاب اسلامي پس از مشورت و بررسي لازم، فردي را که از بيشترين صلاحيت براي مديريت توليت مقدس رضوي برخوردارند، برگزينند.

▼ گزارش روز
تنهایی شاهزادگان سعودی

حزب‌الله در فهرست تروریست‌ها قرار گرفت! عجیب‌تر از کنار هم نشستن نام حزب‌الله لبنان و گروه‌های تروریست، آن است که رژیم آل‌سعود که بزرگ‌ترین پشتیبان تروریسم در منطقه است و در تمام سرهای بریده‌شده، خون‌های بر زمین ریخته‌شده از یمن تا عراق و از سوریه تا لیبی و... سهیم است، این گروه مجاهد را که در برابر رژیم قصاب صهیونیستی و تروریست‌های وهابی قد علم کرده است، تروریست خوانده است.
شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس در نشست اخیر خود در تونس، با تدبیر عربستان سعودی، حزب‌الله را تروریست نامیده است؛ اقدام عجیبی که حتی اعتراض کشورهای نزدیک به ریاض را نیز به دنبال داشت؛ الجزایر رسماً از این اقدام بیزاری جست. سازمان مردم‌نهاد «شورای امور خارجه اردن»، تروریست خواندن جنبش حزب‌الله لبنان را مضحک و مایه تمسخر دانست و تأکید کرد: عربستان که مرکز تروریسم و حامی مالی آن به شمار می‌آید، حزب‌الله را تروریست معرفی کند. علامه شیخ‌عفیف نابلسی، عالم برجسته لبنانی در این‌باره با نکوهش ریاض، تأکید کرد: اقدامات تخریبی عربستان هیچ خللی در اراده نیروهای مقاومت وارد نمی‌کند. وزارت خارجه تونس نیز که کشورش میزبان این نشست بوده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، موضع شورای همکاری نظر دولت تونس نیست و الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس اقدام شورای همکاری خلیج‌فارس را در تروریست خواندن حزب‌الله لبنان محکوم کرد. مجلس اعلای اسلامیِ عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای تصمیم شورای همکاری خلیج‌فارس را اقدامی «خصمانه» خواند و آن را به شدت محکوم کرد. همچنین فراکسیون مقاومت در مجلس لبنان با محکومیت شدید این بیانیه، تأکید کرد، اصرار عربستان بر تروریستی دانستن حزب‌الله لبنان، مطابق خواست صهیونیست‌هاست و... .
مواضعی که اگر بخواهیم تمام آنها را بنویسیم، جایی برای دیگر مطالب این نشریه باقی نمی‌ماند. این موج بی‌نظیر از محکومیت‌ها نشان می‌دهد شاهزادگان رژیم سعودی به سرعت در حال تنها شدن در منطقه هستند.

▼ خبر ویژه
در دانشگاه به ما درس براندازی می‌دادند

«ثریا سپه‌پور اولریچ» کارشناس ارشد دیپلماسی عمومی و روابط بین‌الملل از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا در گفت‌وگویی اظهار داشت: «بسیاری از استادان ما مستقیماً از وزارت خارجه آمریکا می‌آمدند. یک هفته خود من را از دانشگاه اخراج کردند، چون می‌خواستند درس این را بدهند که چگونه باید حکومت ایران را عوض کرد. وی افزود: اینها با ایران قرارداد (برجام) بسته‌اند، اما در عین حال دارند نقشه جنگ علیه این کشور می‌کشند. حتی گفته‌اند برجام باعث می‌شود ما بتوانیم راحت‌تر داخل ایران رخنه کنیم، آدم‌ها را عوض کنیم و اگر لازم شد، راحت‌تر با ایران بجنگیم.» سپه‌پور در ادامه گفت: «اگر آمریکا بخواهد ایران را قبول کند، یعنی یک کشوری که 40 سال پیش جزء کشورهای جهان سوم محسوب می‌شد، توانسته بدون آنکه با آمریکا بجنگد، این کشور را شکست بدهد. آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه نمی‌توانند این را قبول کنند؛ همیشه تلاش خواهند کرد یا نظام کنونی را ساقط کنند یا کسی را که رابطه‌اش با واشنگتن خیلی خوب است، روی کار بیاورند.»
 
▼ اخبار
1- حمایت سران روسیه و چهار کشور اروپایی از تداوم آتش‌بس در سوریه
رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیران ایتالیا، انگلیس و صدراعظم آلمان با آنها درباره مسئله سوریه گفت‌وگو کرد و سران پنج کشور حمایت خود را از ادامه آتش‌بس در سوریه که از یک هفته پیش برقرار شده، اعلام کردند. اینها در این تماس‌های تلفنی همچنین از نقشه راه برای حل‌وفصل بحران سوریه که از سوی گروه بین‌المللی حامیان سوریه مورد توافق قرار گرفته و شورای امنیت با صدور قطعنامه 2254 آن را تأیید کرده است، اعلام حمایت کردند. طرف روسی یادآور شد، تصمیم حکومت سوریه برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور در ماه آوریل سال 2016 مطابق با قانون اساسی این کشور اتخاذ شده و هیچ مانعی برای اقدامات به منظور برقراری روند حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران این کشور ایجاد نمی‌کند. در این گفت‌وگوی تلفنی بر آمادگی در زمینه گسترش همکاری‌ها و اقدامات مشترک به منظور حل مسائل انسانی سوریه و نیز ضرورت رعایت آتش‌بس از سوی طرف‌های مناقشه و مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی فعال در این کشور تأکید شد.
2- ایرانی‌ها نگران تندروهای آمریکا هستند
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» روز جمعه در گزارشی با عنوان «ایرانی‌ها از تندروهای آمریکا می‌ترسند»، به افزایش نگرانی‌ها در ایران از خلف وعده آمریکا در توافق هسته‌ای پرداخت. به نوشته فارن پالیسی، با آنکه ایرانی‌ها عموماً نگاهی احتیاط‌آمیز به برجام دارند، مخالفت صریح با این توافق، دیدگاهی است که در اقلیت قرار می‌گیرد. این نشریه سپس به ناکامی برخی از نمایندگان منتقد توافق هسته‌ای در ورود به مجلس شورای اسلامی در انتخابات، اشاره کرده و می‌نویسد: نظرسنجی‌های عمومی، دقیقاً همین وضعیت را منعکس می‌کند. نظرسنجی دانشگاه مریلند می‌گوید: 72 درصد ایرانی‌ها با برجام موافق هستند. از طرف دیگر، یک نظرسنجی گالوپ که ماه فوریه منتشر شد، حاکی از آن است که تنها 30 درصد آمریکایی‌ها، دید مطلوبی نسبت به برجام دارند و 57 درصد با آن مخالفند. با وجود اینها، به نوشته فارن پالیسی، تحلیلگران ایرانی، ضمن رعایت جوانب احتیاط می‌گویند که دو طرف برجام را اجرا خواهند کرد.
3- ۱۴ میلیون نفر در یمن در معرض قحطی قرار دارند
سازمان خواربار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد «فائو» در گزارشی اعلام کرد: ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در یمن از کمبود غذا رنج می‌برند و در معرض قحطی قرار دارند. در این گزارش آمده است: طبق نتایجی که در ژوئن ۲۰۱۵ به دست آمده است، ۱۰ استان یمن در مرحله اضطراری قرار دارند و دچار فقر شدید غذایی هستند. در ادامه گزارش گفته شده است: میانگین تولید غلات در سال ۲۰۱۵ یمن بالغ بر ۲۷۵ هزار و ۷۷۳ تن بوده است و طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته، یمن در سال ۲۰۱۶ به حدود سه میلیون و ۲۴ هزار و ۸۲۷ تن گندم نیاز دارد. سازمان فائو همچنین اعلام کرد: در پی تجاوز ائتلاف حمله به یمن به سرکردگی عربستان طی یک سال گذشته تاکنون، ۸۰ درصد ساکنان یمن نیازمند کمک انسانی هستند.
4- روحانی انقلابی، دشمن‌شناس و ولایتمدار
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، در پی ارتحال آیت‌الله شیخ‌عباس واعظ طبسی(ره)، پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است: «تردیدی نیست پاسداران انقلاب اسلامی، نصایح و مواعظ ارزشمند آن عالم ربانی و روحانی انقلابی،‌ دشمن‌شناس و ولایت‌مدار طی سالیان گذشته را هرگز فراموش نکرده و یاد و خاطرات سازنده همنشینی و هم‌کلامی با وی را زنده نگه خواهند داشت.»

▼ اخبار کوتاه
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری دیروز خود با اظهارات «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فرانس‌24» با اظهارات مقامات غربی که بر عزل «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به منزله پیش‌شرط پایان جنگ در این کشور اصرار می‌کنند، مخالفت کرده بود. جان کربی گفت: ما موضع‌مان درباره اسد را به‌صراحت گفته‌ایم و من یک بار دیگر آن را تکرار می‌کنم، ما همچنان معتقدیم که اسد نمی‌تواند بخشی از آینده سوریه باشد.
مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به صرفه‌جویی ۴۵۰ میلیون دلاری در مصرف گازوئیل بخش حمل‌ونقل، گفت: در مجموع، کل مصرف گازوئیل کشور ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده، به گونه‌ای که وزارت نفت می‌تواند روزانه ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل صادر کند. قاسم خورشیدی ادامه داد: اگر هر لیتر گازوئیل را 30 سنت یا 1000 تومان فرض کنیم، صرفه‌جویی انجام‌شده در این مدت حدود 450 میلیون دلار یا 1500 میلیارد تومان بوده است.
فولکر ترایر، رئیس بخش اقتصاد خارجی اتاق بازرگانی و صنعتی آلمان به خبرگزاری آلمان گفت: از سرگیری تجارت با ایران به ایجاد ۸۰ هزار فرصت شغلی در این کشور منجر می‌شود و صادرات به ایران پنج برابر افزایش می‌یابد. دولت برلین به شرکت‌هایی که خواستار مبادله با ایران هستند، وعده حمایت داده است. کالاهای ساخت آلمان شهرت خوبی میان مشتریان ایرانی دارند و دست‌اندرکاران صنعت آلمان نیز به خوبی بر این امر واقف هستند.
آیت‌الله مرتضی مقتدایی، قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در کشور بیش از ۸۰ درصد به فهرست جامعه مدرسین رأی دادند که در دوره پیش این رقم ۹۰ درصد بود، این کاهش ۱۰ درصدی به دلیل تخریب‌هایی بود که دیگران صورت دادند. از همه کسانی که تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگرفتند و به همان فهرست جامعه مدرسین برای مجلس خبرگان رأی دادند، تشکر می‌کنم.
بن کارسون، تنها نامزد رنگین‌پوست انتخابات آمریکا و یکی از نامزدهای جمهوریخواهان از رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد. وی در رقابت‌های مقدماتی نتوانست حتی در یک ایالت از 50 ایالت آمریکا اکثریت آرا را به دست آورد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات