تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۶۰
دومین گردهمایی استانی زنان اصلاح‌طلب برگزار شد؛

تحقق آرمان‌ها، توجه به جنسیت و رعایت انسجام در دستور کار اصلاح‌طلبان

(روزنامه ابتكار ـ 1394/08/09 ـ شماره 3280 ـ صفحه 10)

گروه بازتاب – این که گروه‌های سیاسی واقعا به فکر جای خالی زنان در عرصه سیاست افتاده‌اند و یا در آستانه انتخابات به عنوان یک ژست و شعار سیاسی از آن سخن می‌گویند، معلوم نیست. چیزی که به نظر می‌آید، توجه ویژه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا و تاکید بر حضور زنان در این عرصه است. در این میان، اصلاح‌طلبان از گذشته نیز نشان داده‌اند تاکید بیشتری بر این امر داشته‌اند و تلاش کرده‌اند که این موضوع را به منصه ظهور نیز برسانند. دومین گردهمایی استانی زنان اصلاح‌طلب در همین راستا برگزار شده است تا شاید در میان اصلاح‌طلبان هم شاهد حضور گسترده‌تر زنان در جمع کاندیداها باشیم و هم مشارکت زنان در عرصه انتخابات و دیگر عرصه‌های سیاسی، اداری و اجتماعی را ببینیم.

دومین همایش استانی زنان اصلاح‌طلب با پیام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد. وی در این پیام یکی از معجزات اجتماعی پیامبر اکرم(ص) را تعبیر «ام ابیها» برای حضرت فاطمه(س) دانست، که توانست زن را به اوج عزت و افتخار در خانواده و به تبع آن در جامعه برساند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه پیام خود آورده است: «از همان نخستین روزهای شروع مبارزه، متوجه خلاء بزرگ حضور زنان در عرصه‌های علم و دانش بودیم که خانواده‌های متدین به خاطر فضای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی آن روزها، اقبالی به تحصیل دختران خویش نداشتند. برای جبران این وضعیت، مدارس خاصی را با کمک متدینین بازار راه‌اندازی کردیم که فارغ‌التحصیلان آن مدارس از نخستین زنان مدیر، در سال‌های اول انقلاب بودند». رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام افزوده است: «اگرچه توطئه‌های گوناگون اوایل انقلاب اسلامی، فرصت پرداختن به امور زیربنایی، از جمله ارتقای تحصیلی فرزندان ایران را از انقلاب گرفت و پس از آن گرفتار یک جنگ تحمیلی 8 ساله شدیم، اما در تمام این سال‌ها، زنان به سهم خود، پا به پای مردان از انقلاب و تمامیت ارضی ایران دفاع کرده‌اند که خاطرات بعضی از زنان آزاده، یکی از افتخارآمیزترین اسناد برای اقناع افکار عمومی در جهت باور قابلیت‌های زن ایرانی است، هرچند در تمام این سالها دگم‌اندیشان، تندروها و افراطیون با بهانه‌های بنی‌اسرائیلی سعی در حصر زنان تحصیلکرده و اجتماعی در چاردیواری منزل داشتند، اما تحصیل زنان در مقاطع تحصیلی و حتی حضور آنان به عنوان مدیر، دبیر و استاد دانشگاه، راهی را پیش روی جامعه گشود که دیگر با هیچ سنگی بسته نخواهد شد».

وی در این پیام با تاکید بر این که «زن ایرانی که روزگاری متاعی برای سوءاستفاده‌های جنسیتی و حتی گاهی سیاسی بود، امروز به چنان جایگاهی رسیده که با آزاداندیشی دینی و نواندیشی اسلامی، به فکر فتح قله‌های مدیریتی کشور است» تحقق این مهم را مستلزم رعایت شرایط و شروط خاصی برشمرد: «اولاً زنان ایرانی باید به این حقیقت مسلّم در انقلاب اسلامی به عنوان دستاورد مردم‌سالاری دینی اعتماد کنند تا به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، با مشارکت فعال و موثر در انتخابات، مطالبات خویش را در صندوق‌های رای فریاد کنند و کسانی که قابلیت، توانایی و ظرفیت انجام وظایف انتخابی و انتصابی را دارند، از اعلام آمادگی و نامزدی نترسند و وارد میدان عرضه اندیشه‌های خویش برای انتخاب مردم شوند. البته زن تحصیلکرده حتی اگر عرصه‌ای برای نشان دادن توانایی‌های مدیریتی خویش نیابد و با تعابیر «همسر» و «مادر» در خانواده بماند، زیربنایی‌ترین خدمت را با تربیت فرزندانی باسواد به جامعه می‌نماید که کمترین دستاورد آن حضور خیل دختران و پسران باسواد و درخشش آنها در آزمون‌های ملی و المپیادهای بین‌المللی است که الان شاهد آن هستیم». آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری «دومین گردهمایی استانی زنان تلاشگر در عرصه اصلاح و توسعه» آن هم در آستانه برگزاری دو انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی منجر به «تقویت عاقلانه جامعه زنان برای احقاق حقوق بر حقشان باشد که البته باید بدون تعصب‌های مثبت و منفی بر استعدادها و ظرفیت‌های زنان ایرانی تاکید شود».

امروز انتخاب جریان اصلاحات بین بد و بدتر است

سخنران اصلی دومین همایش استانی زنان اصلاح‌طلب حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود. وی در سخنان خود نقشه راه و راهبردهای جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را با توجه به موقعیت اصلاح‌طلبان در نظام سیاسی کشور و توفیقات به دست آمده آنان تبیین کرد. وی با تشریح جایگاه سیاسی و اجتماعی جریان اصلاحات در دولت‌های هفتم و هشتم و تبیین مشکلات و موانع درونی و بیرونی این جریان، گفت: خردورز و عاقل واقعی کسی است که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند و امروز انتخاب جریان اصلاحات بین بد و بدتر است نه انتخاب بین بد و خوب. این عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز با بیان این که جریان اصلاحات با موانع و مشکلات داخلی و بیرونی بسیاری مواجه است به تشریح جایگاه این جریان در دولت اصلاحات پرداخت و افزود: در مقطع زمانی که اصلاح‌طلبان قوای مقننه و مجریه را در اختیار داشتند شرایط نسبتا مناسب‌تری از حیث افزایش نقش مردم و تشکل‌های مردم نهاد در بدنه حاکمیت وجود داشت. از جمله اقدامات بزرگ این دوره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکیل و گسترش تشکل‌های مردم‌نهاد و و مشارکت و واگذاری امور اداری به زنان در رده‌های بخشدار، فرماندار، مدیرکل و معاون اجرایی بود. معدلا در آن مقطع تاریخ، فعالیت‌های مدنی شرایط نسبتا بهتری نسبت به قبل و بعد از دوران اصلاحات را تجربه کرد. در آن دوران هیچ فردی احساس نمی‌کرد نهاد حاکمیت نمی‌خواهد تشکل‌های مردم‌نهاد یا بانوان در امور سیاسی دخالت موثر نداشته باشند.

دلیل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه شرایط سیاسی کشور برای تحرک و توسعه‌یافتگی در دولت‌های پس از انقلاب متفاوت است، به تشریح خسارات جبران‌ناپذیر دولت‌های نهم و دهم پرداخت و افزود: در مقطع ایران 1384 مشاهده می‌کنیم که زیرساخت‌های به وجود آمده در حوزه‌های بین‌المللی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با میدان گرفتن افراد مخالف خردورزی و متکی بر سلایق و امیال فردی نابود شد به نحوی که به اعتقاد برخی کارشناسان حداقل 20 سال کار نیاز است تا ایران به شرایط قبل از دولت‌های نهم و دهم برگردد. وی افزود: از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی این دولت چقدر صرف سرمایه‌گذاری و توسعه امور زیربنایی کشور شد؟ از آن مهمتر در حوزه اخلاق و معنویت چه میزان بد اخلاقی و خسران بر ایران اسلامی تحمیل شد؟ به اعتقاد رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، جریان اصلاحات در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری به فردی ناشناخته باخت چرا که نامزدهایشان علیه یکدیگر نامه‌نگاری و موضع‌گیری کردند و نتوانستند وحدتشان را حفظ کنند.

حرکت اصلاح‌طلبان در جهت عقلانیت و اتحاد تقویت شده‌تر

موسوی لاری با تاکید بر اینکه جزم اندیشی در جریان اصلاحات همواره مشکل ساز بوده است، گفت: اگر بلندپروازانه در پی دست یافتن به خواسته‌هایمان به صورت 100 درصدی هستیم، باید بدانیم که از خواسته‌های 30 و 40 درصد هم جا خواهیم ماند. جریان اصلاحات که طی سال‌های 84 تا 86 با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود توانست با خردورزی و خودیابی تا حدودی خودش را بازسازی کند. امروز کاهش موانع درونی در عین وجود موانع و فشارهای بیرونی را از جریان اصلاح‌طلب انتظار داریم به همین دلیل اصلی‌ترین رویکردمان را فائق آمدن بر مشکلات و موانع درونی تعیین کرده‌ایم. عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: با نگاه به عملکرد جریان اصلاحات در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خود می‌بالیم که با وجود این که زمین و زمان علیه اصلاح‌طلبان بود اما توانستیم انتخابات 1392 را به نفع خود تغییر دهیم. جریان اصلاحات با نوعی خردورزی و رفتار عاقلانه توانست نتیجه انتخابات 92 را به نفع خود تغییر دهد. نباید فراموش کرد که اگر اقدامی قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم انجام نمی‌دادیم امروز شرایط سیاسی به نفعمان نبود.

وزیر کشور دولت اصلاحات متذکر شد: بزرگان اصلاحات به جای اینکه بگویند نمی‌شود کار کرد، گفتند می‌شود کار کرد. وقتی تصمیم از اعماق خواست و تمایلات عمومی خودنمایی می‌کند، زمینه برای احیا به وجود می‌آید و جریان اصلاحات با لبیک به خواست عمومی مردم بین شرایط بد و بدتر، بد را انتخاب کرد و با عقلانیت توانست فضا را به نفع خود تغییر دهد. در آخرین هفته منتهی به انتخابات 92 شعار ائتلاف و اتحاد به شعار عمومی مبدل شد و نتیجه برای بسیاری از کارگزاران داخلی و تحلیلگران خارجی شوکه کننده شد. وی با بیان اینکه رفتارهای نعمتی – حیدری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جایگاهی در جریان اصلاحات ندارد، گفت: جریان اصلاحات با استفاده از تجربه سال‌های قبل از 84 و 92 قطعا در جهت عقلانیت و اتحاد تقویت شده‌تری حرکت خواهد کرد. قطعا در انتخابات اسفندماه باید تشتت را کنار بگذاریم.

راهبردهای پیاده‌سازی «انسجام» در جریان اصلاحات

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تشریح چگونگی پیاده‌سازی «انسجام» در جریان اصلاحات، گفت: چهار راهبرد مختلف را به طور همزمان به اجرا در می آوریم. اول استفاده از جایگاه سیاسی و اجتماعی احزاب اصلاح‌طلب، دوم به کار گرفتن ظرفیت نمایندگان ادوار اصلاح‌طلب، سوم برخورداری از ظرفیت چهره‌های خدوم اجرایی و مدیریتی اصلاح‌طلب و چهارم به خدمت گرفتن چهره‌های دارای کاریزمای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در همه اصناف اجتماعی. ترکیبی از این چهار گروه زیر یک چتر مرجعیت سیاسی درونی جریان اصلاحات را بر عهده خواهند داشت. موسوی لاری با اشاره به تعداد اعضای شورای عالی راهبردی اصلاح‌طلبان، گفت: شورای عالی مرکب از 30 – 40 نفر از احزاب اصلاح‌طلب است که وظیفه دارد شرایط جریان اصلاحات را واکاوی و راهبردهای این جریان را تعیین و بر اجرای آن نظارت موثر داشته باشد. البته رسیدن به وفاق کامل در انتخابات مجلس به دلیل تنوع کاندیداها، شرایط قومیتی و حزبی و ... سخت‌تر از انتخابات ریاست جمهوری است اما باید آهنگ 92 در انسجام حداکثری جریان اصلاحات حفظ شود.

تعیین کاندیداهای اصلاح‌طلبان در برخی حوزه‌های انتخاباتی

عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز افزود: در کنار این شورای عالی در 24 استان شوراهای استانی و شوراهای حوزه انتخابی شکل داده شده و در برخی حوزه‌های انتخابیه کاندیداها مشخص شده اند. البته شورای عالی اصلاح‌طلبان هنوز به موضوع تفکیک جنسیتی در حوزه‌های انتخابیه ورود پیدا نکرده ولی راهبرد اساسی این شورا پیروزی قطعی و حضور چشمگیر بانوان و جوانان اصلاح‌طلب در انتخابات اسفندماه است. اول تحقق آرمان‌ها و بعد جنسیت را ملاک انتخاب کاندیداها تعیین خواهیم کرد. وزیر کشور دولت اصلاحات با تبیین نقش شوراهای استانی و شورای عالی، گفت: مسیر گزینش کاندیداهای اصلاح‌طلب به این شکل است که نیروهای فعال حوزه انتخابیه تحت عنوان مجمع اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه در کنار چهره‌های کاریزما مسئول کار می‌شوند. در مرحله بعد شورای استانی داور و انتخاب‌کننده کاندیداها می‌شوند و در مرحله بعد شورای عالی به عنوان داور رفع اختلافات می‌شوند. بنای اساسی ما در شورای عالی، «حوزه‌انتخابیه‌محوری» است به این معنا که ستاد شهرستانی خود افراد مستعد و رای‌آور را شناسایی و برای آنان برنامه‌ریزی می‌کند اما اگر پس از عبور از فیلتر هیات‌های اجرایی و نظارت دچار اختلاف برای کنار رفتن به نفع یکدیگر شدند و شوراهای استانی نتوانند کاری از پیش ببرند، شورای عالی ریش سفیدی کرده و با گفت‌وگو با کاندیداها راه کاندیدای موثر و رای‌آور را به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات هموار می‌کند. وی در عین حال وجود نقص در نحوه کار شوراهای استانی و حوزه انتخابیه را طبیعی خواند و افزود: این نقایص با تذکر دوستان باید رفع شود. با سلسله موانع تل انبار شده از گذشته روبرو هستیم اما تلاش داریم یک سری از این موانع را کنار بزنیم. در جریان اصلاحات همه باید بپذیرند که بانوان و جوانان نقش موثرتر و پررنگ‌تری داشته باشند. ساز و کار تحقق این هدف نیز همین جلساتی است که شما امروز برگزار کرده‌اید. اگر این جهت‌گیری در جریان اصلاحات دنبال شود به بخشی از راهبردهای‌مان می رسیم.

تابوی مشارکت سیاسی زنان شکسته شده است

فخرالسادات محتشمی‌پور از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز طی سخنانی در این همایش گفت: خدا را شاکریم که تابوی مشارکت سیاسی زنان شکسته شده است. وی اظهار کرد: وزارت کشور و معاونت امور زنان باید از هر حرکتی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا برای افزایش مشارکت زنان حمایت کند. محتشمی‌پور افزود: خوشبختانه تابوی مشارکت سیاسی زنان شکسته شده است و شاهدیم که تابوی وزارت زنان در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و انتصاب سفیر زن در دولت یازدهم شکسته شد که می‌توان گفت این اتفاق، اتفاق خوبی است وخدا را برای آن شکرگزاریم.

http://ebtekarnews.com/?newsid=24096

ش.د9404422

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات