تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۹۷

توطئه‌هاي جديد آمريكا عليه ايران

(روزنامه همشهري - 1394/06/19 - شماره 6629 - صفحه 7)

در حدود 60 روزي كه از مذاكرات وين مي‌گذرد، با انواع و اقسام اظهارنظرهاي آمريكايي‌ها مواجهيم كه همگي در بحث لزوم مقابله با ايران مشتركند. در اين ميان، مقامات دولت اوباما و ديگر موافقان توافق با ايران، اگر چه از مذاكرات خود با ايران دفاع مي‌كنند اما متاثر از ساختارهاي موجود در نظام‌ تصميم‌گيري آمريكا، ديپلماسي را ابزاري براي مهار ايران و تقابل معرفي مي‌كنند مخالفان هم هر چند از مقابله با برجام از طريق تصويب قطعنامه نااميد شده‌اند، اما اكنون از لزوم سنگ‌اندازي در مسير اجرا سخن مي‌گويند.

ادعا‌ي توخالي

همه اظهارنظرهاي موافقان توافق در آمريكا در اين نكته اشتراك دارد كه اين توافق خوب است چون ايران را از دستيابي به سلاح‌ هسته‌اي باز مي‌دارد، اين يعني اينكه آمريكايي‌ها دائما در تلاشند از هر فرصتي، از جمله فرصت توافق هسته‌اي براي معرفي كردن ايران به عنوان بازيگري نامطلوب در عرصه بين‌المللي سوءاستفاده كرده و حتي از فرآيند ديپلماسي در جهت تشديد فضاي ايران هراسي بهره ببرند.

اظهارات آنها نشان از آن دارد كه حتي عرصه ديپلماسي و مذاكره براي آمريكايي‌ها، عرصه به شكست كشاندن طرف مقابل است و آمريكايي‌ها هيچ‌گاه به هيچ مذاكره‌اي با نگاه برد – برد نگاه نمي‌كنند. بلكه به قول صاحب‌نظران روابط بين‌الملل، نگاه آنها همواره مبتني بر بازي با حاصل جمع صفر است، آنها مذاكره را صرفا شكلي ديگر از جنگ مي‌دانند.

باراك اوباما چند نوبت پس از گفت‌وگوهاي هسته‌اي خاطر نشان كرده كه توافق هسته‌اي بر پايه اعتماد شكل نگرفته است. اين سخن به اين معناست كه فضاي حاكم در روابط ايران و آمريكا فضاي بي‌اعتمادي هر طرف به دنبال افزايش قدرت خود در ازاي كاهش توان طرف مقابل است.

اوباما در يادداشتي كه تقريبا 20 روز پيش نوشت، رويكردش نسبت به ايران را به خوبي تشريح كرد. او مدعي شد: «اين توافق همه مشكلات ما با ايران را حل نمي‌كند، نظام ايران خطرناك است و از سازمان‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند، حقوق بشر را نقض مي‌كند و امنيت شركاي ما در منطقه از جمله اسرائيل را تهديد مي‌كند. ما همچنان با فعاليت‌هاي ايران مقابله خواهيم كرد. اما اين توافق يكي از مهم‌ترين اهداف ما يعني جلوگيري از دستيابي ايران به بمب هسته‌اي را برآورده مي‌سازد.» اوباما در سخناني كه با هدف حمايت از توافق مطرح كرده حتي به صراحت مدعي شده كه توافق هسته‌اي سرآغازي براي وقوع تغييرات بيشتر در ايران است.

كنگره صهيونسيت

نمايندگان كنگره يد طولايي در اهانت به ايران و مردم آن دارند. شايد يكي از آخرين آنها، توهيني باشد كه ليندسي گراهام، سناتور كاروليناي جنوبي به ايرانيان كرد؛ زماني كه گفت چون پدرش صاحب يك كازينو بوده و او در آنجا با دروغگويان زيادي حشر و نشر داشته؛ لذا خوب مي‌داند كه ايراني‌ها در مذاكرات هسته‌اي دروغ مي‌گويند! تقريبا كمتر كسي است كه نفوذ بي حد و حصر لابي‌هاي صهيونيستي بر كنگره آمريكا را انكار كند. كنگره آمريكا همان مكاني است كه نخستين قطعنامه مشترك سنا و مجلس نمايندگان را در سال 1922يعين 26 سال پيش از تاسيس رژيم صهيونيستي در حمايت از تاسيس وطن يهوديان در فلسطين اعلام كرد. اصولا كميته امور عمومي اسرائيل و آمريكا موسوم به ايپك يك لابي رسمي در كنگره آمريكا دارد.

كنگره به دنبال تمديد تحريم

ميچل بارد در كتاب «لابي‌هاي عربي و اسرائيل» تصريح مي‌كند با توجه به نفوذ لابي‌هاي صهيونيستي در ايالت‌هاي آمريكا، نامزدهاي ورود به كنگره اگر موضع ضد اسرائيلي اتخاذ كند هيچ شانسي براي پيروزي در انتخابات ندارد. جان مير شايمر و استيفن والت در كتاب «لابي اسرائيل و سياست خارجي آمريكا» به نقل از هاوارد فريدمن، رئيس ايپك مي‌نويسند: «ايپك با همه نامزدهاي ورود به كنگره آمريكا ديدار و سعي مي‌كند مشكلات اسرائيل و شرايط خاورميانه را به نامزدها بفهماند. ما حتي از آنها مي‌خواهيم مجموعه‌اي از ديدگاه‌هايش رادرباره روابط آمريكا و اسرائيل روي كاغذ بنويسد تا ما بدانيم كجاي كار هستيم.»

با اين اوصاف، طبيعي است كه كنگره يكي از اصلي‌ترين نهادهاي حاكميتي اين كشور براي مقابله با ايران باشد. پس از آنكاه نعداد سناتورهاي حامي توافق هسته‌اي از 40 نفر عبور كرد و حالا آنها مي‌توانند از راي‌گيري درباره قطعنامه مخالفت با توافق در سنا جلوگيري كنند، مخالفان توافق بر بحث جلوگيري از اجراي برجام تمركز كرده‌اند بحث تمديد تحريم‌هاي موسوم به «قانون تحريم‌هاي ايران» كه از سال 1996 توسط كنگره عليه ايران برقرار شده، ابتدا با هدف به شكست كشاندن مذاكرات مطرح شد و حالا هم قانگذاران آمريكايي سعي مي‌كنند با سخن گفتن از تمديد 10 ساله آن، اجراي برجام را به شكست بكشانند. همچنين اشاره آنها به مخالفت با تامين بودجه آژانس براي اجراي برجام، راهكار ديگري است كه با هدف سنگ‌اندازي در راه برجام تدارك ديده‌اند.

اظهارات جديد مونيز و كلينتون

بعضي از آنها هم مدعي شده‌اند كه چون اوباما مفاد محرمانه توافق ايران و آژانس را به كنگره ارائه نداده، بايد از او به ديوان عالي شكايت كرد در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري نيز، جمهوريخواهان شديد‌ترين مواضع ضد ايراني و ضد توافق را اتخاذ مي‌كنند.

ديروز هيلاري كلينتون، از نامزدهاي دمكرات انتخابات هم در سخناني در موسسه بروكينگز ادعا كرد كه براي مقابله با ايران بايد حمايت بيشتري از رژيم صهيونيستي با عمل آورد، حضور نظامي آمريكا را در خليج‌فارس افزايش داد و برنامه‌‌اي براي بازگرداندن زندانيان آمريكايي در ايران تدارك ديد. و گفت كه بابت پاسخ ضعيف ايالات متحده به «جنبش سبز» در ايران پشيمان است و هم اكنون هم آمريكا بايد به دنبال اين باشد كه دقيقا چه كاري مي‌تواند انجام دهد تا يك تغيير در ايران انجام دهد.

از نست مونيز، وزير انرژي آمريكا نيز كه به چهره‌اي كاملا سياسي تبديل شده در مصاحبه‌اي با سي‌‌ان‌ان ضمن تكرار ادعاي واشگتن مبني بر حمايت از تروريسم، ابراز اميدواري كرده كه مواضع منطقه‌اي ايران تغيير يابد. جالب آنكه او مدعي شده ايراني‌ها ادبيات بدي در قبال آمريكا و اسرائيل دارند!

ش.د9403028ف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات