تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۵۱
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام:

ايران آماده همکاري علمي ‌و دانشگاهي با دنيا است

(روزنامه مردم سالاري - 1394/08/20 - شماره 3901 - صفحه 15)

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر نقش مبادلات علمي‌ براي تلطيف فضاي سياسي بين کشورها، گفت: ايران با سابقه غني و طولاني علمي‌و دانشگاهي حاضر است با هر کشوري همکاري کند.

به گزارش روابط عمومي ‌مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله اکبر ‌هاشمي‌رفسنجاني در ديدار سفير و چند تن از استادان علوم ارتباطات دانشگاه اسلو نروژ، در پاسخ به پرسش يکي از اساتيد در مورد تاريخچه و چرايي تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي ‌و توفيقات آن با يادآوري شرايط نامناسب دانشگاهي ايران در سال‌هاي اول پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به اهداف تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي ‌در کشور اشاره کرد. وي اظهار داشت: دانشگاهي که کاملاً به مردم متکي است و هيچ کمکي از دولت نمي‌گيرد، امروز 3 ميليون دانشجو، 5 ميليون فارغ‌التحصيل، 75 هزار استاد و مربي و 11 هزار کارگاه و آزمايشگاه در سراسر کشور دارد و با تمام توان در مسير ارتقاي علمي‌ کشور تلاش مي‌کند.

هاشمي‌رفسنجاني با تشريح برنامه‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي‌در خارج از کشور، به تأسيس واحدها در کشورهاي انگلستان، امارات، ارمنستان، تاجيکستان، افغانستان، روسيه و ... اشاره کرد و افزود: مسوولان دانشگاهي دو کشور (ايران و نروژ) مي‌توانند با توافقات علمي، زمينه را براي گسترش همکاري‌ها در همه ابعاد فراهم نمايند. وي با بيان امتيازات طبيعي و علمي ‌نروژ، به سياست ذخيره سازي نفت توسط مسوولان اين کشور اشاره و تصريح کرد: اين کار اقدامي ‌بي‌سابقه است و مطمئناً با نگاه علمي، مي‌توانيد آينده‌اي روشن براي مردم خود رقم بزنيد.

خانم نورهايم سفير نروژ در جمهوري اسلامي‌ ايران نيز با اشاره به برنامه‌هاي کشور متبوعش در جهت گسترش روابط دو کشور بر ظرفيت‌هاي علمي‌ و دانشگاهي دو کشور به ويژه با دانشگاه آزاد اسلامي ‌تأکيد کرد. وي افزود: توافقات دانشگاهي دو کشور مي‌تواند زمينه‌اي براي برنامه تقويت همه روابط باشد. اليزابت آي ده، استاد دانشگاه اسلونروژ هم در اين ديدار با اشاره به بازديدهايش از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي‌در استان تهران به تشريح روابط علمي‌دانشگاه اسلو با دانشگاه‌هاي بسياري از کشورهاي دنيا پرداخت و گفت: بايد از تجربيات علمي‌همديگر در جهت تقويت اصول رسانه اي ايران و نروژ استفاده کرد. وي با تقدير از تأسيس و تقويت دانشگاه آزاد اسلامي‌در ايران که توجهي عميق و علمي‌به مسايل رسانه اي و ارتباطات دارد، گفت: دانشگاه اسلو نيز با 20 هزار دانشجو در مقاطع ليسانس، کارشناسي ارشد و دکترا مشغول تقويت پايه‌هاي علمي‌کشور است.

آي ده در پاسخ به سوالات دانشگاهي آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني، گفت: نسبت استاد به دانشجو در نروژ يک به پانزده است، از اکثر کشورهاي جهان، مخصوصاً ايران و پاکستان دانشجو داريم؛ تدريس‌ها به زبان انگليسي و بعضاً نروژي است و به ايران آمده ايم تا با دانشگاه آزاد اسلامي‌در خصوص تبادل استاد و دانشجو و تحقيق و پژوهش مذاکره و توافق کنيم.

سيدوحيد عقيلي رييس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه اي تهران مرکز که ميزبان اين گروه علمي‌نروژي بود نيز با ارائه گزارشي از برنامه‌ها و سفرهاي اين گروه و موضوعات مذاکره و توافق، گفت: توافق نامه اي پارسال تهيه شده بود که قرار است در همين سفر با حضور مسوولان وزارت امور خارجه و سفارتخانه نروژ، بندهاي آن اصلاح و نهايي شود.

وي روزنامه‌نگاري اقليم و روزنامه نگاري صلح و جنگ را از موضوعات مهم مورد بحث در اين سفر دانست و با اشاره به موضوعات سخنراني‌هاي دو استاد نروژي در دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: هيأت دانشگاهي نروژ قبل از سفر اظهار علاقه کرده بودند که با حضر ت عالي ديدار داشته باشند و برنامه امروز در راستاي خواسته آنان است. گفتني است که خانم اليزابت آي ده و پروفسور آرنه کروزويک از استادان دانشگاه اسلوي نروژ و متخصصين امور رسانه و ارتباطات براي سخنراني در جمع دانشجويان علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌اي دانشگاه آزاد اسلامي ‌واحد تهران مرکز و امضاي موافقتنامه به ايران آمدند و قرار است که از چند واحد دانشگاهي در شهرهاي مختلف بازديد کنند.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=233952

ش.د9404370

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات