تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۴۴

رخنه‌هاي نفوذ

پایگاه بصیرت / دکتر سيدسعيد زاهد
(روزنامه رسالت - 1394/09/02 - شماره 8534 - صفحه 1)

در مقاله گذشته در مورد رخنه نفوذ دانشگاه سخن گفته شد. گفتيم قبل از انقلاب اسلامي دانشگاه ها منفذي گسترده براي ورود فرهنگ تخصصي اقتصاد ليبرال سرمايه داري وابسته بود. از همين طريق هم احساسِ ما نمي توانيم و عقب افتادگي علمي در جامعه نشر داده مي شد و نسل هوشمند آينده کشور بي دفاع در اختيار استکبار جهاني قرار مي گرفت. دانشگاه قبل از انقلاب راه پيشرفت را شبيه غربي ها شدن مي دانست و استعداد هاي خوب ما را شناسايي کرده به درون فرهنگ غرب جذب مي کرد. مهاجرت نخبگان کشورمان به غرب مرا به ياد داستان ضحاک ماردوش مي اندازد.

گفتيم پس از انقلاب اسلامي بحمدالله راه استقلال دانشگاه ها باز شد، دوره هاي دکترا تأسيس شد و توليد علم در مراکز علمي ما راه خود را يافت. به گفته مقام معظم رهبري اين حرکت پر شتاب نبايد متوقف شود و بايد هرچه مي تواند با شتاب بيشتر پيش رود . البته هنوز موج مهاجرت نخبگان به طور کلي متوقف نشده و هنوز حل مسائل ملي در دستور اوليه دانشگاه هاي ما قرار نگرفته است. هر چندثبت 1850 شرکت دانش بنيان به گفته معاونت علمي و پژوهشي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري کشورمان، و ديگر آمار مربوط به پيشرفت هاي علمي در زمينه هاي نانو، هسته اي، سلول هاي بنيادي و غيره، نشان مي دهد که ملت ما و متخصصين استقلال باور ما به دستاورد هاي شگرفي رسيده اند. اما مي دانيم که هنوز اين راه نفوذ به طور کلي بسته نشده است. چرا؟ و چه بايد کرد؟

گفته شد که توليدات علمي بايد به دنبال حل مسئله و رفع نياز باشند. اگر الگوي اقتصادي ما اقتصاد ليبرال سرمايه داري وابسته باشد نياز ها در همان راستا رقم مي خورد و دانشگاه هاي ما در توليدات علمي خود در همان سو به رفع نياز مي پردازند. بنابراين توليدي شدن دانشگاه هاي ما در برابر تقليدي بودن، گام نخستي است که به حول و قوه الهي برداشته شده است. گام دوم رفتن به سوي حل مسائل مربوط به الگوي اقتصاد مقاومتي است. بايد الگوي اقتصادي ما به الگوي اقتصاد مقاومتي تغيير يابد و مسائلي که تحت مديريت اين الگو توليد مي شود توسط دانشگاه ها حل شود. در غير اين صورت باز همان آشِ قبل از انقلاب خواهد بود و همان کاسه، اما در سطحي بالاتر.

صرف وقت کشور هاي استکباري براي مذاکره با ايران در چند سال گذشته براي همين است که پيشرفت هاي علمي ما تحت کنترل و مديريت خودشان و در راستاي حل مسائل الگوي اقتصادي وابسته صورت گيرد. تجمع وزراي خارجه با نفوذترين کشور هاي جهان تحت عنوان 1+5 به مدت زياد و مذاکره بر سر يکي از پيشرفت هاي علمي مهم کشورمان که در الگوي اقتصادي سرمايه داري از وزن بسيار بالايي برخوردار است به همين منظور مي باشد. توليدات صنعت هسته اي از توليد ديگر منابع جهان بسيار مهمتر است. يکي از شاخص هاي پيشرفتگي در جهان مدرن، نوع و مقدار انرژي مصرفي است. کشوري که بتواند از انرژي هسته اي استفاده کند در زمره پيشرفته ترين کشور هاي جهان قرار مي گيرد. صنعت هسته اي علاوه بر توليد انرژي در ديگر بخش ها نيز از اهميت بسيار زيادي بر خوردار است.

بنابراين براي عقب نگه داشتن ايران و متوقف کردن آن در توليد انبوه اين انرژي وقت بسياري صرف کردند و به توافق هايي دست يافتند. حتي کنترل توليد آزمايشگاهي آن را هم براي آينده و تحت مديريت خود در آوردن آن را، در توافق نامه هسته اي گنجانده اند.هر چند اگر به تعهدات خود در اين مذاکرات پايبند باشند ما دست آوردهايي داشته ايم اما مهمترين دست آورد اين است که به اهميت توليدات علمي خود پي ببريم و در ديگر بخش ها بدون هيچ ملاحظه اي پيش رويم و حتي جبران اين بخش را هم در ديگر بخش ها بنماييم.

از نوع مداخله آنان در اين بخش نيز بايد درس بگيريم. در همه کشورهاي پيشرفته جهان توليدات علمي محرمانه است. زيرا يک فرمول علمي مي تواند ميلياردها دلار را کم و زياد کند و ثروت هاي زيادي را براي صاحبان آن به ارمغان آورد. ما متأسفانه به اين نکته توجهي نداريم و خود را مفتخر ميدانيم که آخرين توليدات علمي خود را حتي در ازاي دادن وجه دو دستي تقديم ديگران کنيم. طبق توافق نامه هسته اي، کار علمي در راکتور اراک همراه با دانشمندان غربي بيشتر مي تواند به نفع آنان باشدتا به نفع ما. به اين ترتيب آنان مي توانند توليدات ذهن دانشمندان هسته اي ما را براي خود مديريت کنند. چاپ مقالات علمي در نشريات خارجي با عنوان مثلاً (ISI) نيز از همين نوع است. افتخار ظاهري آن چشم ما را بر روي حقايق بسياري بسته است.

اشتباه نشود. مراوده علمي با ديگر کشور ها، از جمله کشور هاي پيشرفته را نفي نمي نمايم. اما يادآور مي شوم که اولاً هدف حل مسائل آنان نباشد و در راستاي حل مسائل داخلي خود بر اساس الگوي اقتصاد مقاومتي حرکت کنيم، ثانياً همان طور که آنان رعايت حد محرمانه بودن توليدات علمي خود را مي کنند ما نيز رعايت کنيم.

ان شاالله در قسمت آينده تحت همين عنوان به موضوع علوم انساني خواهيم پرداخت.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=217156

ش.د9404658

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات