تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۱۹

حملات تروريستي پاريس؛ هشداري جدي به جهان (بخش هفتم)

(روزنامه اطلاعات – 1394/09/14 – شماره 26319 – صفحه 12)

لزوم تشکيل جبهه متحد عليه تروريسم

سفير اسبق کشورمان در آلمان بر اين باور است داعش با اقدامات اخير خود در پي اثبات اين بود که قدرت فراواني دارد و مي خواست به دنيا نشان دهد که عمليات خود را فراتر از خاورميانه انجام مي دهد.

همانطور که شاهد بوديم 7 نقطه در مناطق پاريس هدف حمله تروريست ها قرار گرفت و نه تنها فرانسوي ها ، بلکه جهانيان را در بهت فرو برد. اين حملات هم نشان دهنده افزايش نفوذ و قدرت گروه‌هاي تروريستي در پاريس و هم نشان دهنده ضعف قدرت پيش‌بيني نيروهاي امنيتي در فرانسه است. شمس الدين خارقاني سفير اسبق کشورمان در آلمان معتقد است با توجه به نحوه وقوع اين حملات، گروگانگيري، حمله مسلحانه، بمب‌گذاري و عمليات انتحاري نيروهاي تروريستي که در نهايت شمار زيادي از شهروندان فرانسوي را به کام مرگ کشيد، ما تصاويري مشاهده کرديم که مي توان گفت:در حال حاضر در کل اروپا يک نوع ناآرامي حس مي شود که قبلا اين احساس نبود.

کشورهايي مثل ايتاليا، اسپانيا، آلمان و چه آنهايي که هم مرز با فرانسه هستند، همين طورکشورهاي اتحاديه اروپا همه اين ها اين ناآرامي را حس مي کنند و به نوعي به آن درگير شده اند. خارقاني معتقد است تروريست‌هاي داعش در پي خودنمايي و به نمايش در آوردن قدرت و نفوذ خود هستند. آنچه مي خوانيد گفتگوي خبرآنلاين با سفير سابق کشورمان در آلمان و هلند است.

* چرا فرانسه؟ هدف داعش از اين حملات تروريستي آن هم در فرانسه چيست؟

** تقريبا يک سال پيش بود که حادثه تروريستي پاريس، يعني حمله به شارلي ابدو، آرامش را در فرانسه و اروپا براي مدتي از بين برد ولي بعد از مدتي توانستند آن آرامش را برگردانند. در اين مساله من تصورم بر اين است که وضعيت به مراتب سنگين تر از وضعيت قديم است چرا که اين موضوع اثرات نابهنجار خودش را در کل اروپا خواهد گذاشت. طبيعتا فرانسه به عنوان يک نقطه عطف در مرکزيت بحران قرار دارد، چون اين دومين حادثه در پاريس است و طبيعتا آتش آن دامن کشورهاي ديگر اروپا را خواهد گرفت و آنها را درگير اين حملات مي کند. داعش با اين اقدامات جايگاه جديدي براي خود تعريف مي کند و نمي‌خواهد محصور در داخل خاکي مثلا در سوريه و عراق فعاليت کند و آن را فراتر از خاورميانه گسترش داده است.

حال اينکه دو بار در فرانسه اين اتفاق افتاده است از نظر من يکي به دليل اين است که فرانسه يکي از سه قدرت سياسي، نظامي و اقتصادي در اروپا است. انگليس، آلمان و فرانسه ستون هاي اروپا را تشکيل مي دهند. نکته بعدي اينکه معادلات جهاني باعث شده است که فرانسه در داخل اتحاديه اروپا ضربه پذيرتر از بقيه کشورها شود. اين کشور نسبت به برخورد با گروه‌هاي تروريستي داعش نسبت به دو کشور مهم ديگر اروپايي يعني آلمان و انگليس چه در اروپا و چه در سوريه و حتي عراق هم نقش داشته است و اين مي تواند انگيزه‌اي براي اين حملات باشد.

* پيام اين حملات به فرانسه و دنيا چيست؟

** داعش خواهان اين است که قدرتنمايي کند و خودش را به جهان نشان دهد. همچنين فعاليتي در اين سطح وسيع و ابعاد بسيار فاجعه آميز نشان دهنده اين است که داعش داراي قدرت فراوان است. فعاليت اين گروه تروريستي تا به حال تنها در منطقه يعني غرب آسيا و خاورميانه بود، ولي امروز از آن منطقه خارج شده است. اوايل سال 2015 نشان کوچکي در فرانسه به جا گذاشت و امروزآن نشان را گسترش داد و مي‌گويد داراي قدرتي هستيم که مي‌توانيم خارج از مرزهاي خاورميانه وضعيت را بحراني تر کنيم، بنابراين به نظر مي رسد که تروريسم دامنه خودش را دوباره به اروپا و غرب برمي‌گرداند.

اگر حمله به منافع غرب در 11 سپتامبر از آمريکا شروع شد و جنگ را به خاورميانه آورد، الان مجددا اين تهديدات به طرف غرب بر مي گردد. داعش علاقمند است که با اين کار فشاري را روي فرانسه و اروپا زياد کند چرا که بتواند در آينده از آن استفاده کند، از فشارهاي مردمي بر رهبران اروپا استفاده کند تا نقش اورپا را در منطقه کم کند. همين طور اروپايي ها هم به آمريکايي ها فشار بياورند و نقش آمريکا را در منطقه کم کنند.

* آيا اين امکان‌پذير است؟

** من نمي توانم نظر بدهم چرا که حوادث بسيار با سرعت در حال اتفاق افتادن هستند و بستگي به واکنش هايي دارد که اروپايي ها و در اينجا فرانسه به اين حملات نشان مي دهد.

* فکر مي‌کنيد واکنش فرانسوي‌ها به اين حملات چه باشد؟

** در آينده اتفاقات مهمي خواهد افتاد. اروپا مرزهايش را محکم و امنيتي مي کند، مهاجرين و پناهندگان نمي توانند وارد اروپا شوند، وضعيت شنگن در اروپا تغييرات اساسي خواهد کرد. همين طور که مشاهده کرديم فرانسه در حال حاضر بخش شنگن خودش را متوقف کرده است که احتمالا موقت خواهد بود. قوانين و وضعيت شنگن جديد خواهد و فشار بر مسلمانان چندين برابر خواهد شد.

* به نظر شما شرايط پديد آمده دنيا را وادار خواهد کرد تا جبهه متحدي عليه تروريسم آنگونه که رئيس جمهوري کشورمان در سازمان ملل مطرح کردند تشکيل دهند؟

** اين تصور و دعوت درستي است که نهايتا براي مبارزه با پديده تروريسم بايد يک همکاري کلي جهاني و يک عزم جدي بين المللي براي مبارزه عليه ترور و تروريزم همان طور که رئيس جمهوري محترم کشورمان به آن اشاره کرد پديد بيايد. اما اينکه آيا اين حملات و حالا که اروپا طعم تلخ تروريسم را چشيده محقق مي شود يا خير بايد صبور بود. موضوع اين است که مبارزه با تروريسم نبايد نژادي باشد و تبعيض پذير نيست.

تروريسم در همه جا و عليه همه کس محکوم است و بايد عليه آن جبهه متحد تشکيل شود. علاوه بر اين اتفاقي که خواهد افتاد تغيير رويکرد نسبت به وضعيت اعرابي که توليد کننده تفکر اسلام راديکال و تامين کننده مالي نيروي انساني گروه هاي تروريستي و تامين کننده خوارک فکري و معنوي اين گروه‌ها هستند، است. به زودي اروپايي‌ها و همين طور غرب به آنها فشار بيشتري مي آورند.

* اين حملات در موضع کشورها و نيروهايي که اکنون به طور واقعي درگير مبارزه با تروريسم هستند چه تاثيري خواهد داشت؟

** در آينده وضعيت براي گروه‌هايي که در سوريه عليه داعش به طور جدي فعال هستند مساعد‌تر خواهد شد.اين شانس براي کشورهايي مثل روسيه، ايران و حاميان اسد زياد تر خواهد شد که بتوانند به طور جدي تري با امکانات وسيع تري عليه داعش مبارزه کنند. اگر ما بخواهيم يک نتيجه کلي از اين قضيه بگيريم بايد فکر کنيم که مبارزه با تروريسم بايد يک مبارزه جمعي و همگاني باشد.

اين اقدامات مسير اين امر را تسهيل مي کند. مردم سوريه و عراق هم مانند فرانسه بي گناه هستند همان طور که ما هم بوديم. کشور ما اولين قرباني تروريسم بود، ما مي‌توانيم پا پيش بگذاريم و يک نوع همبستگي با کمک سازمان ملل عليه تروريسم به نام «جهان بدون ترورسيم» يا همانطور که رئيس جمهوري در سازمان ملل مطرح کردند «مبارزه با تروريسم و افراط‌گري» را پيش ببريم.

از طرفي،تحليلگر آمريکايي مسائل سياسي مي‌گويد گروه تروريستي تکفيري داعش حملات پاريس در 22 آبان را براي ايجاد اختلاف و جدايي بين مسلمان‌ها و مسيحيان کشورهاي غربي انجام داد.کيث پترسون، سردبير و مدير پايگاه اينترنتيattackthesystem.com در گفتگو با خبرگزاري تسنيم مي‌گويد: کاملا درست است که چنين حملاتي منجر به افزايش اسلام‌هراسي مي‌شود اما هدف تروريست‌ها اين است که بين مسلمان‌ها و غيرمسلمان‌ها اختلاف و قطب‌بندي ايجاد کنند تا اين امر منجر به افزايش افراطي‌گري در ميان مسلمانان شده و حمايت از داعش را در ميان گروه‌هاي تروريستي افزايش دهد.

افزايش اسلام‌هراسي يقينا به نفع مسلمانان نيست اما داعش از اين پديده سود مي‌برد زيرا مسلمانان جوان را به سمت افراطي‌گري از آن نوعي که داعش نماينده آن است، سوق مي‌دهد.

* چرا پاريس هدف حملات قرار گرفت؟

** داعش مسئوليت حملات 13 نوامبر در فرانسه را عهده‌دار شده است. اين حملات احتمالا دلايل مختلفي دارند. يکي از واضح‌ترين دلايل اين است که فرانسه يکي از کشورهايي است که در ائتلاف بين‌المللي تحت رهبري آمريکا عليه داعش در سوريه مشارکت مي‌کند. فرانسه در اين اواخر چندين حمله هوايي عليه داعش انجام داده است.اين حملات تروريستي احتمالاً انتقام مشارکت فرانسه در نبرد عليه داعش بودند.

دشمني داعش با فرانسه دلايل ديگري نيز دارد. بسياري از مسلمانان محافظه‌کار بر اين باور هستند که فرانسه با اسلام خصومت دارد. يکي از اين مسائل شامل تصاوير کفرآميزي هستند که در نشريه شارلي‌ابدو منتشر شدند، مسأله‌اي که مي‌دانيم انگيزه حمله قبلي شد. مسأله ديگر افزايش محبوبيت جبهه ملي فرانسه و مارين لوپن، رهبر آن، است که محدوديت مهاجرت مسلمانان را هدف اول خود مي‌داند. به اين دلايل و برخي دلايل ديگر، داعش فرانسه را کشوري ضد اسلامي مي‌پندارد.

* چه کساني از حملات داعش سود مي‌برند؟

** داعش. اين گروه اعلام کرده هدفش تشکيل خلافت اسلامي شامل تمام مسلمانان بوده و خود رانماينده اسلام مي داند. اين گروه معتقد است که در جنگ با جهان غرب بوده و اين جنگ را ادامه نبرد با صليبيوني مي‌داند که در قرون وسطي از اروپا آمده بودند. کاملا درست است که چنين حملاتي منجر به افزايش اسلام‌هراسي مي‌شود اما هدف تروريست‌ها اين است که بين مسلمان‌ها و غيرمسلمان‌ها اختلاف و قطب‌بندي ايجاد کنند تا اين امر منجر به افزايش افراطي‌گري در ميان مسلمانان شده و حمايت از داعش را در ميان گروه‌هاي تروريستي افزايش دهد. افزايش اسلام‌هراسي يقينا به نفع مسلمانان نيست اما داعش از اين پديده سود مي‌برد زيرا مسلمانان جوان را به سمت افراطي‌گري از آن نوعي که داعش نماينده آن است، سوق مي‌دهد. بنابراين، اقدامات تروريستي گروه‌هايي به مانند داعش براي عضوگيري خود آنها مفيد است حتي اگر به جوامع مسلمان کاملا آسيب برساند.

* در هفته گذشته، دو حمله مرگبار در بيروت و فرانسه انجام گرفت. رسانه‌هاي توجه چنداني به حادثه بيروت نکردند در حاليکه هر دو حمله توسط داعش انجام گرفت. نظر شما درباره اين مسأله چيست؟

** کاملا درست است که حمله بيروت پوشش رسانه‌اي به مراتب کمتري نسبت به حملات در پاريس دريافت داشت. دليل اين امر اين است که عرصه رسانه‌اي بين‌المللي تحت استيلاي رسانه‌هاي غربي است که تعصب بسياري نسبت به غرب دارند. به همين دليل، حملات تروريستي که در کشورهاي غربي رخ مي‌دهند تبديل به رويدادهايي بسيار مهمي مي‌شوند در حاليکه حملات تروريستي مشابه در جاهاي ديگر جهان به عنوان حوادثي با اهميت کم در نظر گرفته مي‌شوند. علاوه بر اين غربي‌ها عموما معتقدند که حملات تروريستي تبديل به مسأله‌اي عادي در کشورهاي منطقه شده‌اند.

* به نظر شما ارتباطي بين حملات پاريس و بحران سوريه وجود دارد؟

**بله،‌ حملات پاريس نتيجه ظهور داعش و تشديد جنگ داخلي در سوريه است. غرب با تشکيل يک ائتلاف بين‌المللي متشکل از 60 کشور جهان وارد يک واکنش نظامي به ظهور داعش شده است. فرانسه يکي از کشورهاي شرکت‌کننده در اين ائتلاف است. بنابراين، داعش همزمان در حال جنگ با فرانسه، بسياري کشورهاي ديگر و بازيگران غير دولتي است که نه تنها شامل ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريکا، که فرانسه نيز جزوي از آن است، مي‌شود بلکه روسيه، ايران، حزب‌الله، و نيروهايي که جناح مقاومت را تشکيل مي‌دهند را نيز در بر مي‌گيرد.

داعش نه تنها يک گروه افراطي در سوريه و منطقه است بلکه گروهي است که قصد دارد اقدامات خود را به ديگر کشورهايي که دشمن مي‌پندارد نيز صادر کند.حملات پاريس و بيروت به خاطر يک دليل مشابه رخ دادند. فرانسه کشوري است که بخشي از ائتلاف نظامي ضد داعش و تحت رهبري غرب است. فرانسه 3 ميليارد دلار به صورت کمک نظامي در اختيار لبنان براي مبارزه با داعش قرار داده است. ايران نيز وعده کمک نظامي به لبنان داده است. هم سربازان لبنان و هم حزب‌الله در نبرد عليه داعش در داخل و خارج از اين کشور درگير بوده‌اند.

* آيا سوريه تاوان رخدادهاي تروريستي فرانسه را پس مي‌دهد؟

** بسياري از تحليلگران بر اين باورند که حوادث تروريستي فرانسه، بهانه اي را به آمريکا و همپيمانانش خواهد داد تا با هدف پيش بردن طرح هاي خود سوريه را هدف قرار دهند. همانگونه که حادثه يازدهم سپتامبر باعث شد تا عراق هدف قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، از زمان به وقوع پيوستن حوادث تروريستي پاريس در شامگاه 22 آبان ماه صداها بلندتر شده و رهبران کشورهاي بزرگ وعده همگرايي در مبارزه با تروريسم و افزايش حمله براي از بين بردن گروه تروريستي داعش را سر مي دهند. اما با نگاه به اظهارات، دقت نظر و تحليل اتفاقات پس از رخدادهاي تروريستي فرانسه مشاهده مي شود که عده اي از پشت پرده اوضاع را مديريت مي کنند.

پس از رخدادهاي تروريستي پاريس، فرانسه حمله هاي هوايي خود عليه داعش در سوريه را شدت بخشيده است. آمريکا طراح اصلي اين حمله ها است. افزايش اين يورش ها، ترديدها را برانگيخته است. کشورهاي غربي که پيش از اين در منطقه با شکست روبرو و طرح هاي آنان ناکام مانده اکنون دنبال راه تازه اي هستند تا از راهبرد آن بتوانند طرح هاي ويرانگرانه خود را از سر گيرند و با قدرت بيشتري به سوريه وارد شوند.

باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا گفته است براي از بين بردن داعش تلاش بيشتري خواهد شد. همزمان با اين سخنان «بن رودس» معاون مشاور امنيت ملي آمريکا گفت:ايالات متحده آمريکا با فرانسه در مبارزه با داعش همکاري خواهد کرد و بر شدت حملات عليه داعش در سوريه و عراق افزوده خواهد شد. وي افزود: ما اطمينان داريم مي توانيم با همکاري فرانسوي ها در روزها و هفته هاي آينده حمله‌هاي بيشتري عليه داعش در سوريه و عراق داشته باشيم.

به نظر مي رسد هدف مقام‌هاي آمريکايي از چنين اظهاراتي اين است که احساسات فرانسوي‌ها را براي گسترش دامنه حملات خود در سوريه برانگيزند. آن هم در شرايطي که پيش از اين فرانسه در ائتلاف بين المللي مبارزه با داعش به رهبري آمريکا با ترديد عمل مي کرد. پيش از اين، حضور جنگنده‌هاي فرانسه بر فراز سوريه مطابق ميل و خواسته هاي آمريکا نبود. چنين چيزي سبب شد تا واشنگتن دست به بحران آفريني در فرانسه بزند تا از راهبرد آن، بار ديگر همپيمان خود را در مرحله نخست به زير چتر خود بياورد.

برنامه‌هاي آمريکا براي مشارکت فرانسه ‌در جنگ سوريه

گام دوم هم اين است که آمريکا فرانسه را مجبور خواهد ساخت تا از اعضاي ناتو بخواهد در برابر حمله هاي تروريستي خونبار داعش عکس العمل نشان دهند. در گام سوم هم دولت هايي که آمادگي خود را براي پشتيباني از فرانسه اعلام کرده اند (آمريکا و کشورهاي عضو ناتو) به رويارويي با روسيه که مشغول مبارزه با تروريسم در سوريه و عراق است، خواهند پرداخت.در طرح آمريکا گام نخست عملي شده است. زيرا آمريکا توانسته است جنگنده هاي فرانسه را بار ديگر به آسمان سوريه برگرداند.

جنگنده هاي فرانسه حمله‌هاي بسياري را به پايگاه‌هاي داعش در شهر رقه سوريه آغاز کرده‌اند. وزارت دفاع فرانسه طي يک بيانيه اعلام کرده است که 10 جنگنده فرانسوي با پرواز از امارات و اردن 20 بمب را به پايگاه‌هاي گروه داعش انداخته است. بر پايه اين بيانيه، حمله‌هاي فرانسه در سوريه با هماهنگي نيروهاي آمريکايي صورت گرفته است.هيچ کس به راحتي باور نمي کرد که دولت آمريکا به راحتي تسليم شود و سوريه را به آساني به روسيه واگذار کند تا طرح هاي خود را به اجرا در آورد.

به يقين تحرک روس ها در سوريه به سود آمريکا نيست. آن هم در شرايطي که آمريکا طي 2 سال گذشته و به ويژه پس از تشکيل ائتلاف مبارزه با داعش حضور خود را در سوريه پر رنگ کرده بود. اما روسيه به يکباره وارد سوريه شد و طرح خود را بر واشنگتن تحميل کرد. کشورهاي اروپايي و غربي هم در کنار روسيه قرار گرفتند و ديدگاه خود درباره سوريه را تغيير دادند. چنين چيزي سبب شد تا سوال هاي بسياري درباره واکنش آمريکا مطرح شود.

يکي از آن سوال‌ها اين است که آيا آمريکا به راحتي در برابر تلاش‌هاي روسيه براي افزايش نفوذ در خاورميانه تسليم خواهد شد؟بسياري از گزارش ها نشان مي دهد دولت آمريکا ضعيف است اما در برابر آن گزارش هايي هم بر اين مساله تاکيد مي کنند آمريکا از پشت پرده اوضاع را مديريت و براي زدن ضربه بزرگ برنامه ريزي مي کند تا از راهبرد آن بار ديگر به عرصه برگردد.

نقش دستگاه‌هاي اطلاعاتي کشورهاي بزرگ

در حالي که در رسانه هاي آمريکا و فرانسه مطالب بسياري منتشر شد که حوادث تروريستي پاريس را محکوم مي کند و بسياري از مسئولان هم خواستار افزايش تلاش براي نابودي داعش شدند اما گزارش هايي هم نشان از اين دارد که دستگاه هاي اطلاعاتي بزرگ در اين حوادث نقش دارند. به طوري که روزنامه «ديلي ميل» انگليس نوشت، يکي از افراد مشکوک در حوادث پاريس به دليل داشتن سلاح يک هفته پيش دستگير شده بود اما اين مساله به آگاهي مقام هاي مسئول مبارزه به تروريسم نرسيد. همچنين يکي از مجريان حوادث پاريس به مدت 5 سال است که در فهرست نظارتي تروريست ها قرار گرفته بود. اما به اندازه کافي وي زير نظر قرار نگرفت تا پيش از اين حمله ها دستگير شود.

همچنين گزارش هايي هم منتشر شد که نشان مي دهد آمريکا و فرانسه پيش از اين رخدادها، اطلاعاتي را درباره حوادث تروريستي پاريس در دست داشتند. به عنوان مثال ابراهيم جعفري وزير امور خارجه عراق تاکيد کرد که دستگاه اطلاعاتي عراق پيش از اين حوادث به برخي از کشورها از جمله فرانسه و آمريکا هشدار داده که تروريسم آنان را هدف قرار خواهند داد. چنين مسائلي نشان مي دهد که حمله هاي تروريستي پاريس فقط به دليل ضعف اطلاعاتي نبود بلکه اين حوادث با آگاهي و برنامه ريزي اطلاعاتي از سوي کشورهايي که با گروه هاي ترويستي همسويي منافع دارند، صورت گرفته است.

کپي‌برداري از حادثه يازدهم سپتامبر آمريکا در پاريس

حادثه يازدهم سپتامبر سال 2001 ميلادي در آمريکا، عراق را در ظرفي از طلا به آمريکا تحويل داد. پس از اين حادثه آمريکا به بهانه مبارزه با تروريسم و دفاع از امنيت ملي خود عراق را مورد حمله قرار داد. اکنون هم عده اي نگران اين هستند که سوريه پس از حادثه تروريستي پاريس به همان سرنوشتي دچار شود که عراق آن با آن روبرو شد. آنان نگران اين هستند که حمله هاي تروريستي فرانسه بهانه‌اي براي فرانسه و آمريکا باشد تا دامنه جنگ را در سوريه گسترش دهند و با افزايش زمان درگيري‌ها در سوريه تلاش کنند تا به خواسته‌هاي خود دست يابند. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\12\12-04\19-16-27.htm&storytitle=%E1%D2%E6%E3%20%CA%D4%98%ED%E1%20%CC%C8%E5%E5%20%E3%CA%CD%CF%20%DA%E1%ED%E5%20%CA%D1%E6%D1%ED%D3%E3

ش.د9404853

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات