بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۱۲۰
حمید بعیدی نژاد در نشست تخصصی مرکز مطالعات سیاسی

دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران دفاعی است

دکترین نظامی ما برخلاف دیگر کشورهای منطقه و سیاست نظامی قدرت های بزرگ به دنبال تصاعد تنش و تهدید در منطقه و جهان نیست. ما قصد نداشته و نداریم که در تهدید پیش قدم باشیم، تمام قدرت دفاعی ما برای خنثی کردن تهدیدات دشمنان است و کاملا در چهارچوب دکترین دفاعی تعریف می شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
حميد بعیدی نژاد مدیر کل امور سیاسی و امنيت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در روز سه شنبه در جمع کارشناسان مرکز مطالعات سیاسی و بین المللي با موضوع "امنیت و دیپلماسی دفاعی" به ایراد سخنرانی پرداختند. بعیدی نژاد ابتدا با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارشناسان این مرکز، ارتباط مراکز کارشناسی با مراکز اجرایی کشور را در دنیای پیچیده امروز امری ضروری عنوان کردند.
در ادامه، ایشان به موضوع تعریف ابعاد مختلف مفهوم امنیت پرداختند و با تاکید بر لزوم مورد توجه قرار دادن ابعاد غیر نظامی مفهوم امنیت در کنار بعد نظامی آن، بر ماهیت دفاعی بودن دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران و تبیین درست آن تاکید کردند.
از نظر ایشان «عناصر مفهوم امنیت را می توان به دو بخش نظامی و غیر نظامی تقسیم کرد. از این رو مفهوم امنیت امروز مساوی با امنیت سخت نیست، به عبارت دیگر گرچه اهمیت توان نظامی در تامین امنیت یک کشور نسبت به گذشته کمتر نشده و شاید بیشتر هم شده باشد، اما ابعاد دیگری نیز در دنیای جدید به مفهوم امنیت اضافه شده که برای تامین امنیت كشورها بسیار مهم هستند، یکی از این ابعاد مهم امنیت، بعد اقتصادی و اجتماعي امنیت است.»
بعیدی نژاد افزود: «برای مثال کشوری که قدرت نظامی بالایی داشته باشد اما به لحاظ اقتصادی ضعیف و یا وابسته به خارج باشد آن کشور به لحاظ امنیتی نيز آسیب پذیر است، بنابراین ما امروز باید مفهوم امنیت را نسبت به گذشته موسع تر تعریف کنیم و این نگاه امروز ما به مساله امنیت است. از طرف دیگر دیپلماسی و رسانه ها رکن مهمي در تبيين امنیت در دنیای امروز هستند، چرا که آن تفسیری را که مقامات كشورها و رسانه ها از قدرت یک کشور ارائه می دهند مهم و تعیین کننده است. هر چقدر که قدرت و توان یک کشور افزایش پیدا می کند نقش مقامات سياسي و حتي رسانه ها نیز در كنار مقامات نظامي در جهت رفع ابهامات و سوء تفاهمات نسبت به دكترين امنيتي كشور افزایش پیدا می کند.»
مدیر کل امور سیاسی و امنيت بین‌المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «ترديدي نيست كه دشمنان ما به طور مرتب در تمامي سطوح سياسي، نظامي و رسانه اي به دنبال برنامه ریزی علیه کشور ما هستند و اگر هوشیار نباشیم این برنامه ها به اجرا در می آیند. از این رو ما نیز در تمام سطوح باید برای مقابله با این تهدیدات آمادگی داشته باشیم. یکی از اهداف دشمنان ما امروز این است که می خواهند با هزینه بر کردن پیشرفت دفاعی کشور، عناصر نظامی امنیت در کشور را در مقابل عناصر غير نظامي امنيت مانند توسعه اقتصادی  قرار دهند. از این رو بر خلاف خواست دشمن ما باید تلاش کنیم که این دو بخش را در تناسب و هماهنگی با هم به جلو ببریم.»
به گفته بعیدی نژاد «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان ستون فقرات بخش امنیت نظامی کشور از زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به عنوان یک ضرورت تاریخی برای ادامه حیات کشور تا به امروز نقش بی بدیلی در تامین امنیت کشور داشته است. این تجارب بی بدیل سپاه در عرصه ها و شرایط مختلف امنیتی است که آن را به یک نیرویی متمایز از سایر نیروهای مسلح دیگر کشورها تبدیل کرده است.
ما باید امنیت را موسع ببینیم و این در وهله اول در كنار بخش نظامي و دفاعي كشور، وظیفه دستگاه سياسي و دیپلماسی کشور هم هست که باید زمینه رشد کشور را در ابعاد نرم فراهم کند و ما امروز فکر می کنیم که این زمینه در حال فراهم شدن است.»
 بعیدی نژاد در ادامه با اشاره به این که "اگر قدرتمند نباشیم مورد تجاوز واقع خواهیم شد"، افزود: «این درسی است که ما از تجربه هشت سال جنگ تحمیلی آموختیم. قدرت کشور ما در حال افزایش است و ما امروز در زمینه مباحث دفاعی مثل مباحث موشکی محدودیت هاي فنی را پشت سر گذاشته ايم. قدرت دانشمندان ما امروز ممكن است حتي این فرصت را براي كشور فراهم کنند که بخواهيم از نظر فني و تخصصي خود را به نقطه اي برسانيم كه مثلا حتی موشک های دور برد هم تولید کنیم، اما سوال اینجاست که چرا جمهوری اسلامی ایران با وجود پشت سر گذاشتن محدودیت های فنی چنین سیاستی را دنبال نمی کند؟ پاسخ این است که چون دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران یک دکترین دفاعی است و نه تهاجمی، این تصمیم عالی ترین سطوح تصمیم گیر در جمهوری اسلامی ایران است.»
مدیر کل امور سیاسی و امنيت بین‌المللی وزارت امور خارجه در توضیح این موضوع گفت: «دکترین نظامی ما برخلاف دیگر کشورهای منطقه و سیاست نظامی قدرت های بزرگ به دنبال تصاعد تنش و تهدید در منطقه و جهان نیست. ما قصد نداشته و نداریم که در تهدید پیش قدم باشیم، تمام قدرت دفاعی ما برای خنثی کردن تهدیدات دشمنان است و کاملا در چهارچوب دکترین دفاعی تعریف می شود. از این رو در كنار بخش دفاعي كشور، این وظیفه بخش رسانه ای و بخش دیپلماسی کشور هم هست که این موضوع را به درستی تبیین کنند که در تامین امنیت و ثبات عوامل غير نظامي امنيت هم همانند بخش نظامی بسیار مهم و تاثیر گذارند.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات