تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۹۶
حملات متعدد دولتی و تروریستی به سوگواران حسینی در روز عاشورا

عزای سرخ از افغانستان تا نیجریه

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/07/24 ـ شماره 2002 ـ صفحه 1)

ایام سوگواری سالار شهیدان، امام حسین(ع) با حملات خونین به مراسم عزاداری شیعیان در آفریقا و آسیا همراه بود که طی آنها دست‌کم 50 تن به شهادت رسیدند.

پلیس مالزی در ادامه تحرکات شیعه‌ستیزانه خود تحت نفوذ دلارهای سعودی، شب تاسوعا با حمله به حسینیه باتو کیو بیش از ۵۰ تن از عزاداران حسینی را که اکثرا پاکستانی بودند بازداشت و روانه زندان کرد.

این در حالی بود که طی یک حرکت بزرگ و وحدت‌آفرین برخی رهبران اهل سنت [غیرسلفی] در پاکستان به حمایت از مراسم سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا پرداختند. شخصیت‌های اهل تسنن پاکستان شامل رهبران جماعت اسلامی این کشور اعلام کردند در جلوی هیات‌های عزاداری حرکت می‌کنند و سپری امنیتی تشکیل می‌دهند تا در صورت حمله تروریستی ابتدا آنها هدف قرار بگیرند و بدین صورت از برادران شیعه خود حفاظت کنند. این حرکت وحدت‌آفرین موثر افتاد و در حالی که موج وسیعی از حملات به مراسم سوگواری شیعیان از ابتدای دهه محرم امسال بویژه در کویته به راه افتاده و ده‌ها تن از جمله 4 زن را قربانی کرده بود، مراسم تاسوعا و عاشورا در پاکستان بدون حمله خاصی برپا شد. علاوه بر این، پلیس پاکستان انبار مهماتی را در زیرزمین خانه‌ای مسکونی در منطقه «عزیز‌آباد» شهر کراچی متعلق به گروه‌های وهابی کشف کرد که حاوی میلیاردها دلار سلاح برای حمله به شیعیان بود. اما خونین‌ترین حملات ضد شیعه محرم امسال به دست گروه تروریستی ـ صهیونیستی داعش و گروه‌های تحت بیعتش بویژه در افغانستان و نیجریه صورت گرفت.

روز عاشورا در شهر بلخ در شمال افغانستان، دست‌کم ۱۴ عزادار حسینی بر اثر بمب‌گذاری در پایه یک تیر انتقال برق در مسیر حرکت دسته شهید شدند. شاخه داعش افغانستان مسؤولیت این جنایت را بر عهده گرفت. پیش از آن عصر روز تاسوعا(سه‌شنبه) نیز 16 عزادار حسینی از جمله 2 کودک در حمله به زیارتگاه سخی در کابل به شهادت رسیده و 26 تن مجروح شده بودند. اما در عراق برنامه‌های وسیع تروریست‌های داعش برای حمله به زائران چند میلیونی کربلا طی دهه اول محرم ناکام ماند و تنها گروهی محدود از عزاداران در استان صلاح‌الدین مورد حمله قرار گرفتند. همچنین داعش ظهر عاشورا 2 جوان اهل موصل را به جرم بالا بردن پرچم امام حسین(ع) در ملأعام گردن زد. اما در سوریه تروریست‌های به‌اصطلاح میانه‌رو مورد حمایت غرب روز سه‌شنبه (تاسوعا) 3 گلوله خمپاره به اطراف حرم حضرت رقیه(س) شلیک کردند. این حملات زمانی رخ دادند که حرم دختر امام حسین(ع) در شب عاشورا میزبان برگزاری آیین شیرخوارگان بود و صدها سوری در داخل و بیرون حرم حضور داشتند اما این حملات، خوشبختانه تلفات جانی در بر نداشت. در شمال سوریه نیز مردم مظلوم شهرک‌های تحت محاصره کفریا و الفوعه زیر آتش تک‌تیراندازها و خمپاره‌های تروریست‌ها، مراسم عاشورای حسینی را به شکل دسته و تعزیه بر پا کردند. پیر و جوان در این مراسم با شعار «صبر و پیروزی» بر ادامه راه امام حسین(ع) و ایستادگی در برابر ظالمان زمانه تاکید کردند.

آیا کاخ سفید بوکوحرام را به حمله به شیعیان ترغیب می‌کند؟

کشتار عاشورای نیجریه

هنوز یک سال از کشتار صدها تن از شیعیان در شهر زاریای ایالت کادونای نیجریه نگذشته که نظامیان این کشور در جنایتی دیگر با همدستی پلیس و اوباش مراسم روز عاشورا را به خاک و خون کشیدند. در حالی که نیروهای ارتش به دستور محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور فاسد و دیکتاتور دوباره به قدرت بازگشته نیجریه از شب عاشورا شهرهای شیعه‌نشین را محاصره کرده بودند، در نهایت روز چهارشنبه ضمن درگیری با عزاداران حسینی با شلیک گلوله‌های جنگی دست‌کم 13 تن از آنان را در ایالت‌های در کادونا و فونتوا به شهادت رساندند. بدین ترتیب در حالی که شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه نیز هنوز در حبس دولتی به سر می‌برد، به نظر می‌رسد دیپلماسی قهقهه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که مرداد ماه گذشته به آبوجا سفر کرد، جواب نداده است. آذرماه سال گذشته بود که نظامیان نیجریه در اقدامی وحشیانه به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» یورش برده و علاوه بر کشتار صدها تن از پیروان و مدافعان او، 2 تن از پسرانش را نیز شهید ساخته و شیخ مجروح را به همراه همسرش به اسارت بردند. همچنین چندین عضو ارشد این جنبش از جمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما به شهادت رسیدند.

اما هفته گذشته با آنکه مراسم عزاداری جنبش اسلامی نیجریه به مناسبت شهادت امام سوم شیعیان و یارانش در ایالت کادونا در مرکز کشور کاملا مسالمت‌آمیز برگزار شد، اوباش در حضور ارتش و پلیس به مرکز اسلامی شیعیان هجوم بردند و آن را به آتش کشیدند. از طرف دیگر مراسم عزاداری عاشورا در برخی شهرها نظیر سوکوتو و فونتوا در شمال نیجریه به خشونت کشیده شد. اوباش خانه رهبر شیعیان در تودون وادا کادونا را تخریب و اجناس ارزشمند را غارت کردند و آنجا را به آتش کشیدند. عبدالمؤمن گیوا، یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه به دانجوما عبداللهی، خبرنگار پرس‌تی‌وی در این کشور گفت: «نیروهای پلیس و ارتش خشمگین شدند، به مرکز (اسلامی نیجریه) حمله و گاز اشک‌آور شلیک کردند؛ سپس اوباش را فرا خواندند تا این مرکز را به آتش بکشند. این خطر دامن‌زدن به بحران از سوی دولت است. ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی به واقع بسیار غیرضروری بود».

جنبش اسلامی نیجریه سرکوب شیعیان در روز عاشورا را در بیانیه‌ای محکوم کرد: «نیروهای دولتی از «بدترین نوع تاکتیک‌های ترور... نظیر به آتش‌کشیدن، سلاخی، قتل و بازداشت غیرقانونی» علیه شیعیان در ایالت‌های کادونا، کاتسینا، کانو و سوکوتو استفاده کرده‌اند». این در حالی است که پلیس نیجریه تاکنون هیچ‌کس را به اتهام رفتار خشونت‌آمیز علیه جنبش اسلامی بازداشت نکرده است. بسیاری از شاهدان معتقدند اوباش مزبور در حقیقت شبه‌نظامیان تعلیم دیده وابسته به گروه تروریستی بوکوحرام بوده‌اند و بی‌عملی حمایت‌آمیز ارتش و پلیس نیجریه از آنها حکایت از پشت‌پرده‌ای مخوف دارد، چرا که پیش از این و به دنبال سفر جان کری به آبوجا، سرکرده بوکوحرام علیه شیعیان اعلان جنگ کرده بود. به نوشته شیعه‌نیوز، حمله روز عاشورا به شیعیان نیجریه حاصل همدستی تروریست‌های بوکوحرام و دولت بوهاری ضد شیعیان آن هم به توصیه وزیر خارجه آمریکاست.

گفته می‌شود جان کری در سفر اخیر خود به این کشور در گفت‌وگو با بوهاری ضمن حمایت تلویحی از گروه تروریستی بوکوحرام، نبرد نظامی با آن را زیر سوال برده و گزینه مذاکرات سیاسی با این گروه را در مقابل دولت نیجریه قرار داده است. برخی از منابع امنیتی موثق در ارتش نیجریه اعلام کرده‌اند پس از سفر جان کری، به پیشنهاد آمریکا قرار شده است برخورد خشن با شیخ زکزکی و یارانش به بوکوحرام سپرده شود تا هزینه‌های این اقدام غیرانسانی به پای گروه‌های تروریستی نوشته شود. آزادی 21 تن از 200 دختر ربوده شده توسط بوکوحرام به درخواست آمریکا آن هم درست همزمان با کشتار عاشورای شیعیان نیجریه می‌تواند نشانه‌ای از همدستی اوباما با این تروریست‌های همپیمان داعش تلقی شود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2002/1/165974/0

ش.د9502231

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات