تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۴۰

غلامحسين كرباسچي: روحاني با ديدگاه تنگ‌نظرانه مقابله خواهد كرد

(روزنامه آرمان ـ 1394/10/30 ـ شماره 2955 ـ صفحه 7)

دبيركل حزب كارگزاران درباره برخي از موضوعات روز كشور سخن گفته است. دبيركلي كه بعد از كنار گذاشته شدن از شهرداري تهران در سال ۷۷ تا به امروز سمت دولتي‌اي نداشته است و تنها به مديريت حزب متبوع خود مي‌پردازد. اما كرباسچي همچنان چهره سرشناسي در جريان اصلاح‌طلب است كه اظهارنظرهاي سياسي اش خريداران بسيار دارد. سخنان وي دو بخش اصلي دارد. در بخش اول برجام موضوع اصلي گفت‌وگو است و در قسمت دوم انتخابات و مسائل پيرامون آن. خبرآنلاين نوشت؛ كرباسچي با تاكيد بر ايده قبلي اش مبني بر يارگيري از همه نيروهاي سياسي مي‌گويد: در نبرد افراط گرايي و اعتدال با انگيزه اصلاح عملي امور كشور، (و) نه فقط اصلاح‌طلبي نظري، بايد از همه نيروها يارگيري كنيم.

اجرايي شدن برجام و انتقاد از دلواپسان

كرباسچي درباره اجراي شدن برجام مي‌گويد: نكته مهمي كه در اين مقطع همه بايد به آن توجه كنند اين است كه دستاوردهاي ملي نبايد تحت تاثير رقابت‌هاي سياسي داخلي قرار گيرد، سعي نكنيم اين دستاوردهاي ملي را تحقير كنيم يا ناديده بگيريم. بايد بپذيريم نتيجه اين مذاكرات احساس امنيت، آرامش، رفع تحريم‌هاي ظالمانه و رهايي اقتصاد كشور از اسارت قدرت‌هاي برتر جهاني و از بند تحريم‌ها است. دبيركل كارگزاران با انتقاد از دلواپسان داخلي گفت: خيلي پيچيده نيست كه بفهميم تمام اين دلواپسي‌ها جناحي است نه مبتني بر منافع ملي. آن زمان كه اين تحريم‌ها در حال شكل گرفتن بودند و اين هزينه‌ها براي كشور به وجود مي‌آمد زمان دلواپسي بود نه الان. آن زماني كه آيت‌ا... هاشمي بارها گفتند كه اين تحريم‌ها خصوصا تحريم‌هاي شوراي امنيت ممكن است راحت گذاشته شود ولي برداشتن و رفع آن به اين سادگي‌ها نيست؛ توجه نكردند. كشوري كه تحريم سازمان ملل شامل آن مي‌شود خصوصا اگر موضوع تهديد امنيت جهاني مطرح باشد كه ذيل بند ۷ قطعنامه شوراي امنيت قرار گيرد اين موضوع به سادگي در عرف جهاني و ديپلماسي بين‌المللي قابل حل نيست. بسياري از كشورها تا مرز فروپاشي، جنگ، نزاع، خشونت وحمله‌هاي ويران‌كننده پيش رفتند. جاي دلواپسي آن زمان بود نه الان. آن زمان كه آقاي هاشمي دلواپس اين بودند كه گذاشتن اين تحريم‌ها چه بلايي سر كشور مي‌آورد و چقدر رفع آنها براي كشور هزينه برمي‌دارد چرا اين افراد دلواپس نشدند.

انتخابات، صلاحيت‌ها و درخواست از روحاني

كرباسچي در فراز ديگري از سخنانش با مثبت ارزيابي كردن تشکیل شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت: در مقطع فعلي اصلاح‌طلبي بايد متمركز بر منافع ملي شود. منافع ملي هم به تاييد همه كساني كه دلواپس اين نظام هستند در شرايط كنوني شامل امنيت اقتصادي، رشد و توسعه اقتصادي، ملاحظه زندگي مردم، آزادي معقول اقتصادي، سياسي و فرهنگي و روي آوردن به اقتصاد مردمي و اقتصاد مقاومتي است. اگر اينها را مدنظر قرار دهيم دايره اصلاح‌طلبي دايره خيلي تنگي نخواهد بود و بسياري از چهره‌هاي معتدل و غيرافراطي كشور در اين محدوده مي‌گنجند. در واقع بايد گفت در نبرد افراط گرايي و اعتدال با انگيزه اصلاح عملي امور كشور نه فقط اصلاح‌طلبي نظري، بايد از همه اين نيروها يارگيري كنيم، حتي كساني كه كه ممكن است با آنها در برخي از ابعاد اصلاح‌طلبانه اختلاف نظر داشته باشيم. اما در اين مقطع مي‌توانيم از همه آنها كمك بگيريم تا ديدگاه‌هاي افراطي را كنترل كنيم. دبيركل كارگزاران با انتقاد از رد صلاحيت نيروهاي اصلاح‌طلب گفت: اگر دستگاه نظارتي بخواهد انتخابات را بين افراد يك جناح برگزار كند اين ظلم به انقلاب و لوث كردن دستور رهبري و ضايع كردن حقوق مردم است. شخصيت‌هايي مثل دكتر معين كه براي رياست‌جمهوري صالح تشخيص داده شده‌اند يا دكتر امراللهي كه دانشمند اتمي و پايه گذار اين سازمان بعد از انقلاب است براي چه نبايد احراز صلاحيت شوند؟ كرباسچي از رئيس‌جمهور مي‌خواهد كه با رد صلاحيت‌ها مقابله كند و مي‌گويد: فكر مي‌كنم آقاي روحاني و وزارت كشور قطعا با اين ديدگاه تنگ‌نظرانه مقابله خواهند كرد تا جمعي نخواهند قشر وسيعي از شخصيت‌هاي ارزنده نظام را از حق قانوني شان محروم كنند.

وي همچنين درباره احتمال عدم احراز صلاحيت آيت ا. هاشمي در انتخابات خبرگان گفت: ما نمي‌توانيم رفتارها را پيش‌بيني كنيم، لابد آقايان نظراتي دارند. ولي بحثي كه درباره علت ردصلاحيت ايشان در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شد بحث توان جسمي و سن ايشان بود. ولي در انتخابات خبرگان اين موضوع جاي طرح ندارد، معتقدم احتمال ردصلاحيت ايشان خيلي بعيد است خيلي از اعضاي خبرگان هستند كه از آقاي هاشمي سن شان بالاتر است و شرايط جسمي خوبي ندارند. كرباسچي درباره شخصيت يادگار امام‌(ره) نيز گفت: شخصيت ايشان را بايد منهاي وابستگي‌شان به بيت امام و ارتباط شان با افكار و انديشه‌هاي امام كه مسئول حفظ آثار و انديشه‌هاي امام هستند هم ديد. مجموعا شخصيت ايشان يك شخصيت علمي و اجتماعي تثبيت شده و شناخته شده‌اي است. هيچ كس نمي‌تواند به ابعاد بارز علمي و شخصيتي ايشان اعتراف نداشته باشد. معتقدم حضور ايشان در انتخابات از بركات اين دولتي است كه اميد عمومي را به‌ويژه در نخبگاني مثل ايشان برانگيخته است كه بيايند و حاضر شوند و اين از خودگذشتگي را بكنند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/141144

ش.د9405202

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات