تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۰۱
كرباسچي: لاريجاني صلاحيت رياست مجلس دهم را دارد

گام‌هایی در مسیر هاشمی!

پایگاه بصیرت / مطهره شفيعي

(روزنامه آرمان – 1394/08/30 – شماره 2908 – صفحه 2)

از علي لاريجاني به‌عنوان یکی از اصلي‌ترين گزينه‌های مورد حمايت براي جلوس بر كرسي رياست مجلس دهم نام می‌برد. رئيس مجالس هشتم و نهم شايد در ظاهر داراي ويژگي‌هاي شناخته شده براي يك اصلاح‌طلب نباشد اما به موضوعي معتقد است كه پايه و اساس فعاليت اصلاح‌طلبان است و آن هم ترجيح منافع ملي به منافع حزبي و گروهي است. شايد اينگونه بيان شود كه در سال‌هاي دور علی لاريجاني اظهاراتي داشته كه به مذاق جريان اصلاحات خوش نيامده اما آنهايي كه چنين ادعايي را مطرح مي‌كنند بهتر است به گذشته خود هم سري بزنند و ببينند آيا در آن سال‌ها كه به‌زعم خودشان از لاريجاني دلخور مي‌شدند، عملكرد درستي داشتند و اعتراض و گلايه آنها بحق بوده است؟ آيا آنها به قوانين كشور به‌طور كامل احترام گذاشتند كه انتقاد لاريجاني مبني بر بي‌قانوني كردنشان برايشان گران تمام شده است؟ آيا به وجدان خود مراجعه مي‌كنند كه ببينند در مواقعي كه به مشكل برمي‌خوردند در دفتر لاريجاني براي شنيدن آن مشكلات و تلاش براي كمك به اصلاح‌طلبان بسته يا باز بوده است.

يك بام و دو هواي برخي اصلاح‌طلبان در مواجهه با لاريجاني معناي خوبي ندارد و بايد باور كرد در شرايط كنوني حمايت از لاريجاني به نوعي حمايت اصلاح‌طلبان معتدل از خودشان است. لاريجاني چندي است كه در مسير اعتدال آيت ا... هاشمي گام برمي‌دارد و خوب است اصلاح‌طلبان رفتار امروز خود با هاشمي را با رفتار دهه۷۰ مقايسه كنند. به‌طور حتم آيت‌ا... هاشمي تغييري نكرده است و همان هاشمي دهه‌۷۰ است اما اصلاح‌طلبان برخي نگاه‌هاي يكجانبه‌گرايانه خود را تا حدودي به كنار گذاشته‌اند و به حدي از بلوغ سياسي رسيده‌اند. به‌طور حتم درباره لاريجاني هم بايد همان‌گونه بينديشند و بدانند رئيس مجلس تغييري نكرده و او هماني است كه در دهه۷۰ به بي‌قانوني برخي تندروها انتقاد كرد و امروز مي‌گويد همه بايد در خط اعتدال حركت كنند.

حمايت كارگزاران از رياست لاريجاني

ديروز دبيركل حزب كارگزاران سازندگي هم نشان داد شناخت خوبي از لاريجاني دارد چرا كه گفت: دكتر لاريجاني از شخصيت‌هايي است كه در مساله برجام اثبات كرده كه منافع ملي را بر منافع حزبي و گروهي ترجيح مي‌دهند و امروز بسياري از افراد مي‌گويند ايشان صلاحيت چنين سمتي (رياست مجلس) را دارد. غلامحسين كرباسچي كه حزب متبوعش بيش از ساير اصلاح‌طلبان فعاليت مي‌كند تاکید کرد: افراد دلسوز، كارآمد و همه كساني كه دل آنان براي منافع ملي كشور مي‌تپد بايد وارد صحنه سياسي انتخابات شده و براي كمك به منافع ملي كانديدا شوند. وی خاطرنشان كرد: مشكلات مشترك در كشور چنان زياد است كه بايد از ظرفيت همه دلسوزان براي كمك به رفع مشكلات مردم و انقلاب اسلامي استفاده كرد.

كرباسچي در ادامه يادآور شد: اگر كسي بخواهد براي تصميم‌گيري در مجلس يا ساير امور مديريتي وارد شود بايد ابتدا دلسوز كشور بوده و نيازها و مشكل‌ها را خوب بفهمد و بزرگ‌ترين نشانه حزب‌اللهی بودن نيز توانايي كار و دلسوزي براي مردم است. دبيركل حزب كارگزاران گفت: بايد صادقانه و بدون غرض‌ورزي تصميم بگيريم، هيچ كس در كشور دنبال خيانت عمدي نيست ولي برخي بدون توجه و ناخواسته به منافع ملي آسيب مي‌زنند، بنابراين در انتخابات آينده بايد افراد شناخته شده و كساني كه براي منافع ملي صلاحيت و كارآمدي داشته باشند، انتخاب شوند. كرباسچي يادآور شد: روزي كه نام دكتر حسن روحاني براي انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شد، كسي دنبال اين نبود كه وي از چه جناحي است، چون آقاي روحاني هم با تجربه و هم آشنا به مسائل كشور بوده و موفقيت‌هاي كم نظيري براي ايشان به خاطر اين تجربه حاصل شده است.

كرباسچي گفت: ملاك ما براي معرفي كانديدا در انتخابات مجلس نيز بايد صلاحيت علمي، دانش و تجربه كافي براي اداره امور و دلسوزي براي مردم باشد. وی يادآور شد: البته برخي هم دنبال منافع ملي نيستند و‌سازو كار خود را دارند ولي ما نسبت به شخصيت‌هايي كه سال‌ها در مسند امور بودند و خوب هم عمل كردند نمي‌توانيم شرعا و قانونا مخالفتي داشته باشيم. دبيركل حزب كارگزاران تاکید کرد: اگر در شرايطي اين شخصيت‌ها از مسند امور حذف شوند در مقابل آنها، افراد بهتري جايگزين نمي‌شوند، ما در چارچوب قانون جمهوري اسلامي بايد رفتار كنيم، ممكن است در جاهايي هم نسبت به شيوه بررسی صلاحيت‌ها انتقاد داشته باشيم ولي طبق قانون بايد عمل كنيم.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/134951

ش.د9405036

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات