تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۲۰
شورای حکام قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران را تصویب کرد

پرونده باز بسته!

(روزنامه وطن امروز- 1394/09/25 – شماره 1772 – صفحه 1)

گروه سیاسی: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، قطعنامه کشورهای 1+5 درباره بسته‌شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.

روز گذشته قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 درباره بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. با تصویب این قطعنامه، پرونده مسائل گذشته و حال پی‌ام‌دی ایران بسته و با این مصوبه شرایط برای اجرای برجام فراهم شد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت چندین سال ایجاد کرده است. روز گذشته و پیش از تصویب قطعنامه 1+5 توسط شورای حکام، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست سخنرانی کرد اما در این سخنرانی موارد مندرج در گزارش اخیر خود را تکرار کرد. او مدعی شد ایران در فاصله سال‌های 2002 تا 2003 مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با توسعه تجهیزات انفجاری هسته‌ای را به صورت هماهنگ انجام داده است.

وی همچنین گفت از سال 2009 آژانس هیچ نشانه موثقی دال بر انحراف ایران در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش، نیافته است.

جواد ظریف نیز بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه در شورای حکام گفت: سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی را با استفاده از عبارت صریح

Close Consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد. ظریف افزود: این قطعنامه بسیار فراتر از بستن موضوع موسوم به پی‌ام‌دی رفته و رسماً12 قطعنامه پیشین شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران را که حاوی اتهامات و محدودیت‌های جدی برای برنامه هسته‌ای کشور بود، لغو کرد. همچنین شورا دستورکار ناظر به اقدامات گذشته را رسماً خاتمه داده و دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت مشخصی ایجاد کرده است. وزیر امور خارجه تأکید را کرد: براساس این قطعنامه می‌توان به‌صراحت گفت موضوع جعلی ابعاد به‌اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی‌ام‌دی به تاریخ پیوست.

اما بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی زمانی به صورت جدی مطرح شد که رهبر حکیم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به طرف مقابل هشدار دادند در صورت مختومه نشدن پرونده پی‌ام‌دی، ایران بازطراحی رآکتور اراک و همچنین انتقال ذخایر اورانیوم ذخیره شده خود را به روسیه اجرا نخواهد کرد.

روز گذشته در حالی شورای حکام قطعنامه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران را تصویب و پرونده پی‌ام‌دی را مختومه کرد که کارشناسان معتقدند اساسا و در عالم واقع، این پرونده مختومه نشده است، چراکه براساس گزارش آمانو، اتهامات آمریکا مبنی بر فعالیت‌های ایران به سمت انفجارهای هسته‌ای تایید شده است. کارشناسان می‌گویند تایید اتهامات آمریکا در گزارش آمانو باعث می‌شود از یک سو فشارهای غرب علیه ایران توجیه و از سوی دیگر دست آنها برای مطرح کردن این موضوع در زمان دلخواه باز شود.

براساس همین دیدگاه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز قبل از تصویب قطعنامه 1+5 در شورای حکام تصریح کرد این قطعنامه حکم به برائت ایران نخواهد داد!

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز(سه‌شنبه) تاریخ لغو تمام تحریم‌ها در شورای حکام است. این پرونده بسته می‌شود اما برائت جمهوری اسلامی ایران را اعلام نمی‌کنند، چون در این صورت ما مدعی خواهیم شد و آنها این را می‌دانند.

این اظهارنظر صالحی نشان می‌دهد در داخل همچنان نگرانی‌های جدی نسبت به بازگشایی مجدد این پرونده علیه ایران وجود دارد. کارشناسان امنیت ملی معتقدند آنچه آمانو به عنوان فعالیت‌های هماهنگ ایران برای آزمایش انفجار هسته‌ای تایید کرده، یک دردسر و خطر بزرگ در مقابل ایران قرار داده است، چراکه برای نخستین‌بار اتهام حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای را تایید کرده است!

کارشناسان می‌گویند همین موضوع بهانه لازم را به آمریکا می‌دهد تا در زمان دلخواه، یک فشار بی‌سابقه را علیه ایران به راه بیندازد.

اگرچه جواد ظریف دیروز مدعی شد با تصویب قطعنامه 1+5 در شورای حکام پرونده پی‌ام‌دی برای همیشه به تاریخ پیوست اما به نظر می‌رسد اگرچه در ظاهر اعلام شده این پرونده بسته شده اما در حقیقت با حکم قاضی آمانو، پرونده این موضوع به تازگی برای آمریکایی‌ها باز شده است!

آمانو روز گذشته پس از تصویب قطعنامه گفت: هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد.

وی افزود: درباره موشک‌ها اطلاعات کافی نداریم و درباره پارچین توضیحات داده شده با تحلیل‌های ما همخوانی ندارد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران با سرعت در حال انجام مراحل آماده‌سازی برجام است، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم زمان دقیق اجرای برجام چه زمانی است اما ایران باید مقدمات را انجام دهد و ما باید آن را تایید کنیم و تا زمانی که ما اقدامات مقدماتی را تایید نکنیم برجام اجرا نخواهد شد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1772/1/150366/0

ش.د9405057

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات