تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۰۷
نگاهی به مواضع حمایت آمیز خارجی از فتنه گران

زیر چتر غرب

(روزنامه كيهان ـ 1394/10/09 ـ شماره 21242 ـ صفحه 7)

نظام جمهوری اسلامی ایران در طول 36 سال گذشته بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از شرارت‌های گروهک‌های ضد انقلاب در بدو تاسیس جمهوری اسلامی تا تهاجم وحشیانه رژیم بعث صدام با حمایت همه جانبه دول غربی؛ از پرونده سازی‌های کذایی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی تا وطن فروشی‌های مشتی منورالفکر مدعی اصلاح‌طلبی؛ همه و همه بحران‌هایی بودند که غالبا با مدیریت بیرونی و نقش آفرینی تعمدی یا سهوی عناصر فریب خورده داخلی به اجرا در می‌آمدند؛ البته نباید ناگفته بماند که بحران‌های مزبور به مدد پیوند مستحکم امت و امامت در ساختار نظام جمهوری اسلامی، ره به جایی نبردند و تنها لکه ننگی برای عاملین این بحران‌ها در اذهان مردم باقی ماند.

فتنه 88 یکی از همان بحران‌های مذکور است، بحرانی که تدارکات و لجستیکش از اواسط دهه 70 کلید خورده بود؛ آتش فتنه 88 اگرچه با بصیرت مردم انقلابی ایران و هدایت‌های داهیانه رهبر فرزانه انقلاب، پس از هشت ماه خاموش شد، اما بی‌تردید خیانت‌ها و وطن فروشی‌های بازیگران آن فراموش ناشدنی است، بازیگرانی که رویکردی جاه طلبانه در پیش گرفتند و در معامله‌ای حقیرانه، ارزش‌ها و اصول انقلابی را به دشمنان قسم خورده این مرز و بوم معاوضه کردند.

آمريكايي‌ها با مطالعاتي كه از سال‌ها پيش بر روي گزينه هاي احتمالي نامزدي انتخابات دهم رياست جمهوري اسلامي ايران داشتند، به اين نتيجه رسيده بودند كه بايد بسترهاي بازگشت افرادي از جناح دوم خرداد را به قدرت فراهم كرد. در اين مطالعات رقيب جدي اين طيف رئيس دولت اصولگراي نهم قلمداد مي شد كه توانسته بود ضمن دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي و احياي گفتمان امام(ره) در ابعاد مختلف علي‌الخصوص امور حكومتي، كارنامه قابل دفاعي از عملكرد دولت نهم در عرصه هاي گوناگون؛ به ويژه در حوزه مسائل استراتژيك دفاعي و فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و توسعه و عدالت گستري به مردم ارائه دهد. از اين رو، در وهله اول دست به طراحي سناريوي براندازي نظام اسلامي از طريق انتخابات زدند. اسم رمز اين سناريو بنا بر اعتراف يكي از سران و فعالان بازداشت شده در آشوب‌هاي پس از انتخابات، تقلب در انتخابات و سپس ورود به فاز عملياتي و اردوكشي هاي خياباني بود. در اين حوادث ماشين هاي تبليغاتي غرب بسيار فعال عمل كردند و توانستند با ترفندهاي عمليات رواني و دروغ پردازي هاي گسترده كه عادت حرفه اي رسانه هاي غربي و صهيونيستي است، زمان فتنه را تطويل و بر تعداد پياده نظام حاضر در صحنه بيافزايند و توهم پيروزي و حمايت مردمي را در سران فتنه افزايش دهند.

فتنه 88 از پیچیدگی‌های خاصی برخورد‌دار بود، پیچیدگی‌های که هنوز بعد از گذشت حدود 6 سال ابعادی از آن مسکوت و پنهان باقی مانده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در دیدار دانش‌آموزان و در آستانه روز 13 آبان سال 89 با تبیین پیچیدگی‌های فتنه سال گذشته تصریح کردند: سال‌ها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکی در پشت آن نهفته بود و با این بیان مشخص کردند که عمق وقایع به‌دلیل اینکه هنوز بسیاری از پشت صحنه حوادث امکانپذیر نیست، در حال حاضر مقدور نیست و باید منتظر زمان ماند.

در این قسمت تلاش شده تا نقش برخی از سیاستمداران و تحلیلگران غربی در خصوص فتنه 88 گردآوری شود تا از این طریق مقداری از نقش آفرینی طرف غربی در شعله ور شدن و تداوم فتنه 88 آشکار شود.

*دانیل کالینگرت عضو رسمی سازمان سیا و معاون مدیریت برنامه‌های «خانه آزادی» وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا است.وی دستورالعمل‌های متعددی را برای به چالش کشیدن سلامت در انتخابات منتشر می‌کرد؛ کالینگرت ضمن تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن شیوه‌های سیا در انقلاب‌های مخملی اروپای شرقی و اطراف روسیه با محوریت انتخابات، از لزوم تضعیف شورای نگهبان در ایران و لزوم ارتباط ناظران احزاب مخالف و گروه‌ها در ایران با ناظران و رسانه‌های بین‌المللی برای جلب توجه افکار عمومی به انتخابات ایران سخن می‌گوید.

*پل وولفوویتز معاون وزیر جنگ در دولت بوش که از نظریه پردازان کلیدی نومحافظه‌کاران و از طراحان اصلی جنگ علیه عراق بود. وی در خصوص فتنه 88 می‌گوید: به نظر من لازم است که آمریکا با موسوی تماس مستقیم بگیرد. البته اگر او مایل به ارتباط نباشد نباید ما اصرار کنیم. اما در هر حال بهتر است او بداند که می‌تواند یک خط ارتباط مستقیم با ما داشته باشد «وولفوویتز همچنین «موسوی» را «مردی بسیار شجاع» دانست که در حال مقاومت است و جان خود را در معرض خطر قرار داده است.

* کنت پولاک کارشناس علوم سیاسی و روابط بینالمللی از جمله افرادی است که روی مسائل ایران تمرکز دارد. پولاک با تألیف کتابی سعی کرده براندازی نرم در ایران را توجیه کند و اثبات کند که چرا جمهوری اسلامی تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه است و مرکز سابان وابسته به بروکینگر گزارش 164 صفحه‌ای تحت عنوان «کدام میسر به سمت ایران»؟ منتشر کرد که در آن جنگ نرم بهترین گزینه برای براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده بود. تنها دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این سند 164 صفحهای اقسام متعدد روشهای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران به تفصیل بیان شد. میتوان ادعا کرد منسجم‌ترین و نزدیکترین رویکرد به آنچه در ایران رخ داد همین محصول 2009 بنیاد بروکینگز است.

*جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و از سیاستمداران موافق برخورد نظامی با ایران است وی در برهه فتنه 88 می‌گوید: اکنون شاهد تلاش‌های آمریکا در تهران برای دامن زدن به یک انقلاب رنگی هدایت شده از سوی سازمان سیا هستیم. دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می‌آمد از معترضان(جریان فتنه) کرد.همه ایرانیانی که در تلاش برای شنیده شدن صدایتان و دفاع از آزادیهای بنیادی و حقوق بشر هستید، بدانید تنها نیستید. ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی پشتیبان شماست.

*هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در بازه زمانی فتنه 88: مدیریت آمریکا در فتنه 88 قابل ملاحظه است که حتی نه به عنوان یک حمایت بلکه به عنوان یک دستور صادر شده است. من جمله: آمریکا در تلاش است تا به طریقی که فعالیت نیروهای دموکراتیک در ایران تضعیف نشود و همچنین این نیروها به خطر نیفتند، از آنها حمایت کند. کلینتون در یکی از اظهارنظرهای خود در این مورد میگوید آمریکا علاوه بر اظهارات علنی، اقدامات پنهانی فراوانی برای حمایت از سبزها در ایران انجام داده که نمیتواند آنها را بازگو کند.

*باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا: ایرانیها باید شجاعت لازم برای آزادی بیان را داشته باشند و به اعتراضات خود ادامه دهند. («امیدواری و توقع من این است که کماکان شاهد این باشیم مردم ایران شجاعت ابراز اشتیاق برای به دست آوردن آزادی بیشتر و حکومتی مبتنی بر مردم‌سالاری بیشتر را داشته باشند.») همچنین: اوباما در مقطعی میرحسین موسوی را نماد غربگرایی در ایران خواند و بارها برخورد نظام با آشوبگران را تقبیح کرد و گفت: سیاست ایران در این مورد روی سیاست آمریکا تاثیر جدی خواهد گذاشت. اوباما: به عزت خاموش اصلاح طلبان حاضر در خیابان‌های تهران گواهی می‌دهیم.

*پاول کریگ رابرتز سیاستمدار آمریکایی و معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «آیا اعتراضات ایران، یک انقلاب رنگی هدایت شده دیگر از سوی آمریکاست؟» اعتراض‌های تهران نشانه‌هایی از اعتراضات هدایت شده توسط سازمان سیا در گرجستان و اوکراین دارد. باید نابینا باشیم که چنین چیزی را نبینیم. وی به اینکه سازمان‌های غیردولتی وتحت حمایت آمریکا واتحادیه اروپا بعنوان ستون پنجم در کشورهای دیگر عمل می‌کنند وهمچنین کمک مالی به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ایران درسال88 صراحتا اعتراف می‌کند.

*بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی نیز رفتارهای میرحسین موسوی را ستود و گفت: وی را سرمایه بزرگ خود در ایران میداند. وی همچنین گفت: مردم ایران باید با افزایش قدرت نظامیان در ایران مخالفت کنند. نتانیاهو همچنین گفت: اصلاح طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.

*شیمون پرز رئیس جمهور رژیم صهیونیستی هم گفت:« اصلاح طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند. وی با سرخوشی هر چه تمام می‌گوید: ‌اجازه دهید جوانان صدای آزادی خود را در راه سیاستی مثبت بلند کنند. اجازه دهید زنان ایرانی که گروهی شجاع از مردم ایران هستند اشتیاق خود را برای برابری و آزادی بیان اعلام کنند. من واقعاً نمی‌دانم چه چیزی ابتدا از بین می‌رود؛ اورانیوم غنی شده آنها یا دولتشان. امیدوارم دولتشان از بین برد.

*سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در برلین ضمن حمایت از اتهام‌افکنی سخیف کروبی علیه نظام گفت: «ملت ایران شایستگی رهبرانی بهتر از رهبران کنونی خود را دارند.

* ریموند تانتر عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و از مدافعان حمایت از گروهک تروریستی منافقین می‌گوید: ما باید از دانشجویان و سایر گروهها برای انقلاب مخملی حمایت مخفی کنیم. آنها به پول، فکس ،‌اینترنت و حمایت معنوی نیاز دارند.آمریکا از طریق رسانه‌هایی که تحت حمایت او هستند مانند voA رادیو فردا، باید افراد کم‌تر شناخته شده را به جامعه ایران معرفی کند.

* گری سیک مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا و از تاثیرگذاران فعلی در تصمیم‌سازی‌های سیاسی آمریکا است.گری سیک به عنوان یک تحلیلگر مجرب مسایل خاورمیانه و به ویژه ایران در سایت شخصی خود در برهه فتنه 88نوشت:‌ من به راههایی برای شکست این کودتا با کمترین کشتار و خونریزی فکر می‌کنیم.: ما باید توجه خود را به نقش روزافزون سپاه پاسداران وبسیج معطوف کنیم. اما چگونه اپوزیسیون می‌تواند بدون جنگ و درگیری، آنها را خلع سلاح کند؟ وی ادامه می‌دهد: اپوزیسیون باید در آرامگاه آیت‌الله خمینی ‏(‏ره)‏، بست بنشینند.

*رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید در برهه زمانی فتنه 88 گفت: « همانند دیگر نقاط جهان مناظرات قوی وپرشور انتخابات به خصوص در میان جوانان بر ما تأثیر گذاشت. ما همچنان کل وضعیت را به صورت دقیق، به خصوص گزارش‌های مربوط به اختلالات را زیر نظر داریم. وی بارها ایران را به اعمال خشونت علیه فتنه گران متهم کرده است.

*رابرت گیتس وزیر دفاع جمهوری خواه اسبق کابینه اوباما هم گفت :‌«‌هیچ اهمیتی ندارد که چه کسی انتخاب می‌شود. ما منتظر می‌مانیم ومی بینیم که چه نوع سیاستهایی توسط افراد انتخاب شده و دنبال می‌شود. سیاستهای ایران وابستگی کمتری به شخص مجری آن را دارد. پروژه‌هاي رابرت گيتس در مجموعه‌اي با عنوان BBG و مركز سابان وابسته به انديشكده آمريكايي بروكينگز ارائه شده و BBG مديريت بخش رسانه غرب را در انگلستان تحت عنوان آنچه ما BBC فارسي مي‌دانيم عهده‌دار است.

گيتس به دنبال ايجاد 150 سايت عليه انقلاب اسلامي بود كه يكي از آن‌ها VOA است.

* چاک شامر سناتور دموکرات آمریکایی که به گفته مایکل لدین سناتور شامر نقش مستقیمی در نامه نگاری محرمانه بین دولت اوباما و سران آشوب علیه دولت ایران در سال 1388 و در پی انتخابات ریاست جمهوری داشته است.این سیاستمدار نومحافظه کار آمریکا می‌افزاید: در این زمان حساس دولت آمریکا تصمیم گرفت پیامی برای گروه موسوی، جنبش سبز، بفرستد، و سناتور شامر دوستی در وال استریت داشت که با سبزها در ارتباط بود و همان فرد به عنوان رابط انتخاب شد.

*‌جو بایدن معاون اوباما و از سناتورهای متنفذ کنگره با اعتراف به دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی ایران می‌گوید: من تردیدهایی در مورد نتایج انتخابات ایران دارم اما تا زمان بررسی کل روند، اظهار نظر نمی‌کنم. حکومت ایران مردم را سرکوب کرده و آزادی بیان را با بستن سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل «فیس بوک» محدود کرده است که سؤال برانگیز است. آراء قوی احمدی نژاد براساس تحلیل‌های قبل از انتخابات غیرمحتمل است آیا این پاسخ است آیا این پاسخ صحیح است آیا این خواسته مردم ایران است... منافع ما در قبل و بعد از انتخابات ایران عوض نشده است. ما از آنها می‌خواهیم که از تلاش جهت دستیابی به سلاح اتمی و یا داشتن این تسلیحات دست بردارند و دوم آنکه حمایت از ترور را متوقف کنند. گفت وگو با ایران پاداشی در قبال رفتار خوب آنها نیست.

* مایکل لدین از حامیان کودتای مخملی و مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا و عضو برجسته مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» و دستیار ویژه «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا و «دیک چنی» معاون جرج بوش است. در بحبوحه فتنه 88 ،مایکل لدین در مصاحبه با رادیو فردا گفت: اگر از شما بپرسند این جنبش - فتنه سبز- به‌چه زمانی برمی‌گردد؟ احتمالا خواهید گفت به یک سال پیش. اما من می‌گویم ما از اواسط دهه ۱۹۸۰- دهه ۶۰ - با کسانی از دفتر نخست‌وزیری ایران در ارتباط و تماس بودیم و موضوع مذاکره و رابطه را پیگیری می‌کردیم. علاوه بر این، در 21خرداد 88 مایکل لدین در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: فردا در ایران انتخابات نخواهد بود بلکه یک انقلاب رنگی کلید می‌خورد. وی همچنین می‌گوید: پيشنهاد رفراندوم از يكسو و حمايت رسانه اي غرب از سوي ديگر مي‌تواند مخالفان جمهوري اسلامي ايران را اميدوار كرده و در صحنه نگاه دارد!

http://kayhan.ir/fa/news/64246

ش.د9405114

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات