(روزنامه آرمان ـ 1394/11/03 ـ شماره 2957 ـ صفحه 2)
از جواني تا اجتهاد
توليت حرم امام خميني كه در اوج جواني تبديل به يكي از اساتيد حوزه علميه قم شده است، روزهاي خود را به تدريس، تعليم و تحقيق ميگذراند و هرچه بيشتر به جايگاه مرجعيت ديني نزديك میشود. او از سال ۹۰ تدريس خارج فقه را آغاز كرده است و در طول دوره تحصيل خود از محضر اساتيدي چون مرحوم آيتا... العظمي فاضل لنكراني، مرحوم آيتا... سلطاني طباطبايي و مرحوم آيتا... پاياني و حضرات آيات عظام وحيد خراساني، سيدموسي شبيري زنجاني، جوادي آملي، موسوي اردبيلي، محمد مومن، گرامي قمي، سيدعلي محقق داماد، ميرزا يدا... دوزدوزاني، رضا استادي و يحيي انصاري شيرازي تلمذ كرده است. این استاد حوزه علميه قم، بر اساس حملهها و هجمههايي كه به او و تفكرش ميشود در ديدارهاي خود به تبيين انديشه و افشاگري درباره تفكر تندروها ميپردازد. سيدحسن خميني در سخنان خود بارها به نقش عقلانيت در تصميمگيريها تاكيد كرده و ميگويد بايد از احساسات دوري كنيم و اجازه ندهيم كينهها موجب جدايي در كشور شود. همين رشد سريع سيدحسن خميني باعث شده است تا بسياري از آينده او احساس خطر كنند. آنها ميدانند كه سيدحسن به زودي تبديل به مرجع جوانان ميشود و بسياري انديشه خود را از او وام ميگيرند و همين بزرگترين ضربه به كساني است كه سالها تلاش كردند تفكر خود را به جوانان كشور تلقين كنند. همين معنا يكي از اصليترين دلايل حمله به سيدحسن خميني است. دليل ديگر را ميشود در تفكرات سياسي سيدحسن جستوجو كرد. سيدحسن خميني در خرداد ۹۳ با توجه به روي كارآمدن دولت تازه در ايران به دنبال احياي شعار اصلي پدربزرگ خود يعني«وحدت كلمه» در كشور است. سيدحسن همچون بسياري از بزرگان تندرويها را عامل اصلي اختلاف در كشور ميداند.
آيا تایید ۵ مرجع تقليد تاثير ندارد!
حجتالاسلام علىمحمد موسوى
۱- جناب آقاى نجاتا... ابراهيميان سخنگوى مستعفى شوراى نگهبان مدتى قبل در مصاحبهاى كه در رسانه هاى گروهى انعكاس يافت فرموده بودند: «ممكن است به گواهي و شهادت علماي مسلم و مراجع تقليد اين اطمينان براي فقهاي شوراي نگهبان حاصل شود كه فردي به درجه اجتهاد رسيده است. اما در هر صورت ملاك اطميناني است كه بايد براي فقهاي شوراي نگهبان حاصل آيد. » بنابراين به درستى نسبت حقوقى ميان تاييدات مراجع و نظر شوراى نگهبان ترسيم نمودند. طبق اين نظريه تاييد مراجع معظم تقليد، «مقدمه» اطمينان قلب فقهاى شوراى نگهبان است و «زمينه» اطمينان ايشان را فراهم مىآورد.
٢- حال فرض كنيد درباره شخصى، فقهاى شوراى نگهبان هيچ شناختى نداشته باشند، اما شش فقيه عالم متقى، در بيانات مختلف بر صلاحيت او تاكيد كنند، آيا اين تاييدات موجب اطمينان قلب نمىشود؟ به صراحت مىگويم اگر تایید حضرات آيات موسوى اردبيلى، شبيرى زنجانى، جوادى آملى، محفوظى، سيدجعفر كريمى، سيدعلى محقق داماد و تاييد اخير آيتا... وحيد خراسانى در قلب فقها تاثير نمىگذارد پس هيچ طريق ديگرى نيز وجود نخواهد داشت! اگر تایید اساتيد سيدحسن خمينى كه سالها با او مراوده علمى داشتهاند، اجتهاد او را ثابت نمىكند آيا يك ورقه امتحاني مثبت اجتهاد خواهد بود!
٣- ممكن است بگويند: «شوراى نگهبان طريق انحصارى براى احراز اجتهاد قرار داده و آن هم امتحان بوده است بنابراين عدم حضور سيدحسن خمينى به منزله انصراف است!» اين سخن - جداى از اينكه فى نفسه پشتوانه قوی ندارد وتنها راه حل نیست و از طرف ديگر منطبق بر يادگار گرامی امام نيست چراكه از او جهت حضور در امتحان دعوت نشده است- توسط خود شوراى نگهبان مردود اعلام شده است چراكه سخنگوى شوراى نگهبان صراحتا بر فرمايش آيتا... مومن تاكيد كرد و گفت اگر كسى در امتحان شركت نكرده باشد نيز ممكن است فقهاى شوراى نگهبان بر صلاحيت علمى وى تاكيد نمايند.
۴- سخنى نيز با آيتا... موحدى كرمانى!
آيتا... موحدى كرمانى (كه خود تا به حال در «امتحان»شوراى نگهبان جهت كانديداتورى خبرگان شركت نكرده اند!) اعلام كردهاند كه: «ظاهرا به سيدحسن خميني گفته بودند كه امتحان دهيد و امتحان ندادهاند بنابراين ديگر نميتوانند شركت كنند.» درباره فرمايش ايشان گفتنىهايى است: اولا: معلوم نيست كه اصولگرايان محترم چرا خبرهايى كذب را مطرح مىكنند و بعد خودشان و بزرگانشان اين اخبار كذب را باور مىكنند. حضرت آيتا... ! لطفا بفرماييد چه كسى با يادگار امام تماس گرفته و ايشان را دعوت كرده؟مگر نوشته كيهان كه از «تماس يكى از اعضاى هيات رئيسه خبرگان با سيدحسن خمينى»خبر داده بود قويا تكذيب نشد؟ مگر همه هيات رئيسه كه خود حضرتعالى هم در آن حضور داريد خبر كيهان را تكذيب نكردند؟ مگر خود شما منكر تماستان با يادگار امام نشديد؟پس چرا بازهم خودتان تكرار مىكنيد؟ ثانيا: ظاهرا حضرت آيتا... خبرهاى مربوط به خبرگان را دنبال نمىفرمايند! مگر روز چهارشنبه (دقيقا فرداى روز امتحان) سخنگوى شوراى نگهبان خبر نداد كه عدم شركت در امتحان به منزله انصراف نيست و ممكن است كسى كه در امتحان شركت نكرده نيز تاييد شود. مگر نجاتا... ابراهيميان بر همان سخن آيتا... مومن تاكيد نكرد كه فرموده بود: «كسي كه. . . در حوزه تدريس ميكند، نوارهاي جلسات درس او نيز موجود است، خوب هم درس ميدهد، ملا است ودر مسائل سياسي هم اظهارنظر كرده و مواضعش روشن است؛ اين فرد هم نيازي به امتحان اجتهاد ندارد؟»آيا چشم بر اين اخبار بسته و از عدم امكان حضور سيدحسن خمينى سخن مىگويند؟ يا مساله چيز ديگري است! ثالثا: اما درباره سخن مراجع و علماى بزرگ در باب صلاحيت يادگار امام مگر همان سخنگوى شوراى نگهبان نفرموده بود كه اين گفتهها ولو از نظر قانونى داراى تاثير حقوقى نيست ولى مىتواند براى اعضاى شوراى نگهبان اطمينان ايجاد كند؟ آيا شهادت آيات عظام: موسوى اردبيلى، شبيرى زنجانى، جوادى آملى، محفوظى، جعفر كريمى، محقق داماد و. . . نمیتواند تاثيرى در قلوب فقها داشته باشد؟ رابعا: حضرت آيتا... موحدى كرمانى! نگارنده احترام ويژهاى براى شما قائل است ولى بپذيريد كه فرمايش تان دقيق نبوده است و اگر سخنتان تحليل نباشد بلكه خبرى از ناحيه ديگران و خطاب به يادگار امام باشد بايد بيشتر تاسف خورد.
http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/141387
ش.د9405196