تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۳۷
گزارش «ابتکار» از حضور اعضای خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی در عرصه انتخابات؛

«آیت‌الله جوان» می‌آید

پایگاه بصیرت / رضا دهکی
(روزنامه ابتكار - 1394/09/22 - شماره 3313 - صفحه 2)

گروه سیاسی: بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی، بالاخره آیت‌الله سید حسن خمینی اعلام کرد که پا در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری خواهد گذاشت. این تصمیم در شرایطی اعلام شد که پیش از این بسیاری از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی، به انحاء گوناگون از «آیت‌الله جوان» بیت امام خمینی(ره) برای حضور در این انتخابات دعوت کرده بودند. این در حالی است که چهره‌های دیگر منسوب به خاندان بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز در تدارک حضور در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 94 هستند.

خبر کاندیداتوری آیت‌الله سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان، از سوی برادرش حجت‌الاسلام سید علی خمینی و در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اسلام و امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهران اعلام شد. وی در این مراسم، طی سخنانی با اشاره به نکاتی پیرامون انتخابات پیش‌رو، اظهار کرد: انتخابات یک فریضه سیاسی است و شرکت همه در آن ضروری است. تحریم انتخابات، سیاست درستی نبوده که هیچ وقت هم نتیجه نداده است. بنده در این سال‌ها همیشه بر این نکته تاکید داشته‌ام، اگرچه بعضی وقت‌ها برایم هزینه نیز داشته است. خوشبختانه امروز کسی طرفدار تحریم نیست و چشم‌انداز حضور حداکثری، چشم انداز روشنی است.

وی افزود: همانطور که مستحضرید در ماه‌های اخیر دعوت‌های مختلفی از مجموعه بیت امام(ره) جهت شرکت در انتخابات صورت گرفته که جا دارد از همه ایشان تشکر و قدردانی کنم. بیت امام(ره) به خوبی می‌دانند که اگر محبتی نسبت به ایشان صورت می‌گیرد به برکت امام(ره) است. همه ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام(ره) ارزش و احترام پیدا می‌کنیم و هر قدر از راه و رسم و اندیشه امام(ره) فاصله بگیریم، به همان اندازه از چشم مردم می‌افتیم. اگر هویتی داریم از امام(ره) است و اگر کاری باید بکنیم خدمت است و وظیفه.

وی ادامه داد: بنده ضمن تشکر از همه کسانی که به طور خصوصی یا عمومی از این حقیر جهت حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند و به این کمترین با حسن ظن نگریستند، اعلام می‌کنم که به جهت مصالح و مفاسدی که اندیشیده‌ام در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام نخواهم کرد. اما خبر دارم که برادر بزرگوارمان جناب حاج حسن آقای خمینی به تبع دعوت‌های گسترده‌ای که توسط گروه‌ها و اقشار مختلف از ایشان صورت گرفته و با توجه به مشورت‌هایی که با بزرگان و صاحبان اندیشه انجام داده است تصمیمشان را گرفته‌اند و برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام خواهند کرد.

سیدعلی خمینی تصریح کرد: در خانواده امام(ره) اگرچه از ابتدای شروع انقلاب تفکرات و اندیشه های مختلفی وجود داشته اما نقطه اشتراک همه ایشان استقلال از گروه‌های سیاسی است. لذا جناب حاج حسن آقا نیز به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد. البته طبیعی است که همه علاقه‌مندان به امام(ره) از این نوع حضور خوشحال خواهند شد. وی همچنین گفت: امیدواریم که نتیجه دو انتخابات پیش رو مجالسی باشد که در راه تقویت و تایید نظام و رهبری معظم انقلاب و سایر ارکان نظام گام بردارد چراکه به جد معتقدیم که نام امام(ره) با نظام و ولایت فقیه گره خورده و تضعیف ارکان نظام، تضعیف امام راحل خواهد بود.

از جماران تا آزمون صندوق‌های رای

در همین حال آیت‌الله موسوی بجنوردی، پدر همسر آیت‌الله سید حسن خمینی نیز خبر داد که «قطعا در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد خواهم شد». آیت‌الله موسوی بجنوردی در گفت‌وگویی با سایت روزنو با اشاره به اعلام کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد:باتوجه به اینکه یادگار امام نامزدی خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را اعلام کردند بنده هم تصمیم گرفتم همراه ایشان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شوم. عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: امیدوارم انتخابات اسفند ماه با حضور پرشور مردم هر چه باشکوه تر از گذشته برگزار شود.

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی در پایان گفت: امیدوارم که با رای مردم، بتوانم در جهت صیانت از خط امام و نظرات رهبر انقلاب موثر واقع شوم. این در حالی است که در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها درباره حضور حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی و نیز علی اشراقی، دو نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه دارد.

آیت‌الله سیدحسن خمینی در حد مقام ریاست مجلس خبرگان رهبری است

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید درباره حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری به «ابتکار» گفت: به عقیده من، آیت‌الله سیدحسن خمینی، انسان شایسته‌ای است و وی تمام شرایط را برای رسیدن به این سمت را دارد. بنابراین من موافق کاندیدا شدن او در مجلس خبرگان رهبری هستم. او در این باره اضافه کرد: حضور شخصیتی جوان و باهوش همچون آیت‌الله سید‌حسن خمینی باعث جوان‌گرایی بیشتر جوانان در عرصه سیاسی کشور می‌شود. وی در ادامه به حملات افراد تندرو و رادیکال نسبت به کاندیداتوری آیت‌الله سید‌حسن خمینی اشاره کرد و گفت: این گونه حملات و هجمه‌ها سابقه تاریخی دارد به دلیل اینکه افرادی در صدر اسلام به پیامبر اکرم(ص) به خانواده ایشان توهین‌هایی را روا داشتند.

این استاد دانشگاه در این باره اضافه کرد: در زمان انقلاب اسلامی نیز چنین حملاتی به مرحوم آیت‌الله بهشتی می‌شد، اما به عقیده من، انتقادات باید عقلانی و به دور از تهمت و افترا باشد. بنابراین تاریخ در حال تکرار شدن است و به همین دلیل افراد یا جریان‌هایی به وی تهمت‌ها و توهین‌هایی را نسبت می‌دهند که این گونه رفتارها به هیچ عنوان اخلاقی و اسلامی نبوده و نیست. فاضل میبدی، آیت‌الله سیدحسن خمینی را دارای استقلال فکری دانست و در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه نه تنها وی دارای استقلال فکری است بلکه هوش سیاسی بسیار خوبی هم دارد.

این استاد حوزه علمیه قم به حضور کاندیداتوری حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی در مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و در ادامه افزود: به نظر من، خانواده امام راحل احساس نگرانی و خطر کرده‌اند و به همین دلیل قصد کاندیدا شدن در انتخابات پیش رو را دارند. بنابراین نباید اجازه داد جریان انحرافی و افراد افراطی در کشور یا سیاست حضور داشته باشند. فاضل میبدی به حضور آیات اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: قطعا حضور این عزیزان در مجلس خبرگان رهبری باعث قدرتمندتر شدن نظام و انقلاب می‌شود و به عقیده من، این دو عزیز با کمک یکدیگر می‌توانند جریان انحرافی را از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دور کنند یا باعث ریشه کن شدن جریان انحرافی در کشور شوند.

به گفته وی، قطعا حضور افراد تندرو و جریان انحرافی باعث آسیب رساندن به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضور خانواده امام خمینی(ره) در عرصه سیاست اقدامی درست و صحیح است، تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای با اسم و رسم انقلاب و حضرت امام به دنبال امام‌زدایی در کشور هستند. بنابراین همانطور که گفتم خانواده امام خمینی(ره) دارای استقلال فکری و هوش سیاسی بسیار خوبی هستند. فاضل میبدی در ادامه اظهار کرد: با توجه به شناختی که از آیت‌الله سیدحسن خمینی دارم، او می‌تواند ریاست مجلس خبرگان رهبری را به عهده بگیرد.

دلواپسان و افراطیون نمی‌خواهند سیدحسن در مجلس خبرگان باشد

آیت‌الله محسن غرویان، استاد عالی حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگویی با اشاره به آمادگی سیدحسن خمینی بر حضور در انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضور آقای سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری علامت ادامه و استمرار امام خمینی در نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وی به راستی یادگار ایشان و تبلور منش و روش بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی است. وی با تاکید بر اعلمیت و دانش فقهی و حوزوی سیدحسن خمینی به ایلنا گفت: با آنکه سیدحسن خمینی نسبت به بسیاری از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری جوان‌تر است، اما اعلمیت و اجتهاد وی از بسیاری از اعضای کنونی مجلس خبرگان اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه مردم و بسیاری از گروه‌های مختلف سیاسی مشتاق حضور یادگار امام در صحنه انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند، تصریح کرد: سیدحسن خمینی پایگاه اجتماعی و مردمی بسیار کم‌نظیری دارند و حضور او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در واقع می‌تواند پاسخ به مطالبات مردم باشد. غرویان با بیان اینکه جامعیت سیدحسن خمینی همانند امام خمینی(ره) است، خاطرنشان کرد: ایشان در ابعاد و مسائل مختلف فقهی، توانایی و تسلط خوبی دارند و از سوی دیگر، نسبت به روز نیز بی‌توجه نیستند و از شرایط کنونی به خوبی آگاه هستند. بسیار علما و فضلای حوزه عملیه و همچنین مراجع تقلید نیز مانند آیت‌الله شبیری زنجانی، وحید خراسانی و... به اجتهاد و اعلمیت ایشان گواهی داده‌اند.

وی با یادآوری شخصیت متین، با وقار و معتدل سیدحسن خمینی اظهار کرد: حضور یادگار امام می‌تواند وزانت و اعتدال خاصی را به مجلس خبرگان رهبری بدهد و می‌توانند به تشکیل مجلسی معتدل، عاقل و همراه و همدل با دولت و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری کمک کنند. عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) با بیان اینکه سیدحسن خمینی مورد لطف و عنایت ویژه مقام معظم رهبری است، یادآور شد: چند سال قبل که افراطیون مانع از سخنرانی ایشان شدند و در مراسم سخنرانی ایشان اخلال ایجاد کردند، مقام معظم رهبری بلافاصله واکنش نشان دادند و ابراز نارضایتی خود را بیان کردند و گفتند با این حرکت‌ها مخالف هستند.

غرویان ادامه داد: حضور یادگار امام می‌تواند اهمیت بسیار زیادی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری بدهد و حضور ایشان در این مجلس باعث افتخار و شکوه بیشتر خواهد شد. وی در رابطه با تلاش افراطیون برای عدم ورود سیدحسن خمینی در انتخابات به مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دلواپسان و افراطیونی که میانه‌ای با اعتدال و عقلانیت ندارند چندان علاقمند به حضور یادگار امام در مجلس خبرگان رهبری نیستند. آن‌ها کسانی هستند که قبلا خواستار شکست دولت و ملت در مورد برجام بودند و هم‌اکنون نیز مخالف حضور ایشان هستند. این استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: دلیل مخالف این افراد آن است که حضور سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری موجب تحول شگرفی و مثبتی در آنجا خواهد شد ولی آنها این مسئله را نمی‌خواهند.

ایرادهای بنی‌اسرائیلی حاصل ترس تندروها از حضور «آیت‌الله جوان» در انتخابات

اقدام آیت‌الله سید حسن خمینی برای کاندیداتوری دقیقا برخلاف امید و آرزوهای برخی گروه‌های تندرویی بود که پیش از این نوع نگاهشان به بیت امام خمینی(ره) را در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند. در حالی که این گروه‌ها امیدوار بودند که وی در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا نشود، حال به دنبال بهانه‌جویی‌هایی برای عدم صلاحیت «آیت‌الله جوان» در نشستن روی صندلی مجلس خبرگان هستند. مثلا در حالی برخی در «اجتهاد» او تشکیک می‌کنند که وی از سال 90 در مدرسه دارالشفای قم درس خارج فقه تدریس می‌کند و برخی از مراجع مسلم تقلید بر اجتهاد او مهر تایید زده‌اند. همچنین انتقادهایی براساس توصیه امام خمینی(ره) به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی – مبنی بر عدم پذیرش حضور در سمت‌های اجرایی – شکل گرفته است.

همچنین این حضور را با شان فراجناحی بودن بیت امام(ره) ناسازگار می‌دانند. این در حالی است که مجلس خبرگان نه مجلسی سیاسی و جناحی تلقی می‌شود و نه الزاما حضور در هر انتخاباتی – حتی مجلس شورای اسلامی – با حضور در یک جریان سیاسی خاص اتفاق می‌افتد. در واقع هر کاندیدایی می‌تواند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند و البته این موضوع ارتباطی به هر گروه و جناحی که بخواهد از این کاندیدا حمایت کند، نخواهد داشت. به هر ترتیب به نظر می‌رسد حضور «آیت‌الله جوان» در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و نیز حضور دیگر اعضای بیت امام(ره) در عرصه انتخابات باعث می‌شود که انتخابات سال جاری رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و فضای تازه‌ای تجربه شود.

http://ebtekarnews.com/?newsid=28638

ش.د9404587

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات