تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۰۲

سیدحسن خمینی: توهم یعنی خود را مرکز هستی قلمداد کنیم

(روزنامه شرق - 1395/02/25 - شماره 2582 - صفحه 19)

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار فیلم‌سازان و برگزارکنندگان جشنواره فیلم روح‌الله در سخنانی به موضوع رابطه میان «تخیل» و «توهم» با امر اخلاق پرداخت و گفت: بزرگان اخلاق گفته‌اند توهم علت بی‌اخلاقی است و در نقطه مقابل، تخیل نیز از مهم‌ترین اموری است که انسان را به زیست اخلاقی رهنمون می‌کند. او با بیان اینکه توهم به این معناست که انسان خود را مرکز هستی قلمداد کند، گفت: البته یک واقعیت است که انسان‌ها همواره فکر می‌کنند مرکز هستی هستند که هرکس به آنها نزدیک‌تر باشد، اهمیت بالایی دارد و هرکس هم دورتر باشد، از اهمیت برخوردار نیست.

یادگار ادامه داد: ما با همین رویکرد تاریخ را مطالعه می‌کنیم و فقط به قله‌های تاریخ توجه می‌کنیم اما به کسانی که خالق آن قله‌ها بودند، توجهی نداریم، همچون بردگانی که سنگ‌های اهرام مصر را روی هم گذاشتند و دکتر شریعتی هنگام بازدید از اهرام نامه‌ای را خطاب به آنان نوشت. او با بیان اینکه اگر کسانی در تاریخ باشند که حتی در پشت وقایع تاریخی باشند اما برای ما غرور بیافرینند، مورد‌توجه‌مان قرار خواهند گرفت، گفت: همه امور ما حول این وهم می‌چرخد که خود را مرکز تاریخ و هستی می‌دانیم و با چنین نگاهی نمی‌فهمیم چه بر سر دیگران می‌آید، بنابراین حرفی می‌زنیم و مقاله‌ای می‌نویسیم اما نمی‌دانیم سخن ما چه تلخی و مصیبتی به دیگران می‌رساند، ولی اگر خودمان جای آنان بودیم، صدای فریادمان بلند می‌شد.

او تخیل را نقطه مقابل وهم خواند و یادآور شد: تخیل به این معناست که انسان از مرزهای هویت شخصی، خود را پرواز دهد و به جای دیگران بگذارد؛ اینجاست که اگر انسان بتواند خود را به جای مادری روستایی بگذارد که فرزند او را به‌زور به اجباری می‌برند و سپس به جنگ جهانی دوم اعزام می‌کنند و او کشته می‌شود، درک صحیح‌تری نسبت به آن جنگ پیدا می‌کند؛ همان‌گونه‌که اگر یک سخنران توانست خود را به جای مخاطب قرار دهد، لطیف‌تر و کوتاه‌تر سخن می‌گوید. سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه پرواز خیال، شرط اخلاقی‌زیستن است، گفت: اگر خیال را توسعه دهیم، جامعه‌ای نرم‌تر و اخلاقی‌تر خواهیم داشت. او سپس به هنر «کارتون» اشاره کرد و یادآور شد: کارتون به انسان‌ها کمک می‌کند خود را به جای حیوانات و حتی گیاهان قرار دهند و به این وسیله قوه تخیل انسان را تقویت می‌کند و او را از مرز شخصیت و نوعیت خویش خارج می‌کند.

یادگار امام با بیان اینکه هرچه دامنه تخیل را بیشتر توسعه دهیم، در مورد دیگران می‌توانیم صحیح‌تر فکر کنیم و در مورد روابط خود قضاوت صحیح‌تری بیابیم، به اصل طلایی مشهور اخلاق اشاره کرد و گفت: در تمام مذاهب و مکاتب گفته می‌شود که هرچه برای خود می‌پسندیم، برای دیگران هم بپسندیم و هرچه بر خود نمی‌پسندیم، بر دیگران نیز نپسندیم؛ اگر می‌خواهیم به این مرتبه برسیم، باید از مرزهای وجود خود عبور کنیم و بتوانیم خود را به جای دیگران بگذاریم که شرط آن، تقویت قوه خیال است؛ از همین رو از بزرگ‌ترین ابزارهایی که می‌تواند اخلاق‌گرایی را در جامعه ایجاد کند، سینماست.

به جای تصمیم‌گیری برای کشاورزان آنها را به دانش مجهز کنیم

به گزارش جماران، همچنین، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی گفت: خدمت هرچه‌بیشتر به مردم و خصوصا کشاورزان، دامداران و اقشاری که عمدتا جزء مستضعفان جامعه هستند، یقینا رضایت خداوند و اولیای او را در پی خواهد داشت. او با اشاره به سابقه کهن کشاورزی در جوامع بشری، تأکید کرد: امروز اصلاح الگوی کشت، زمان کشت و نوع مصرف آب باید وجهه همت بخش تبلیغاتی کشور در بخش کشاورزی قرار گیرد تا با توجه به کمبود بارش در کشور، روزهای بهتری پیش‌رو داشته باشیم. یادگار امام آمار خوب ارائه‌شده از وضعیت کشاورزی کشور را نشانه مدیریت توانمند این بخش خواند و افزود: آنچه بیش از همه می‌تواند باعث رشد تولید و سرمایه در بخش کشاورزی شود، تقویت دانش کشاورزان است، چراکه اگر کشاورز از این حیث قوی باشد، متوجه می‌شود چه چیزی را تولید کند تا نفع بیشتری عاید خود و کشور شود.

او با تأکید بر پیوند دانشگاه و کشاورزی، گفت: یک کشاورز ممکن است با اعمال تغییراتی کوچک در باغ خود، چندین برابر سود بیشتر برای خود، کشور و اشتغال به ارمغان آورد. سیدحسن خمینی ادامه داد: اگرچه سیاست‌گذاری دولت در امور کلان امری طبیعی است، اما به جای آنکه در امور جزئی برای کشاورزان تصمیم بگیریم سعی کنیم به دانش مجهز شوند، چراکه هرچه‌بیشتر در جهت توانمندسازی علمی آنان تلاش کنیم، خودشان مشکلات خویش را بهتر حل خواهند کرد. وی همچنین آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی را مدیری توانمند و شایسته خواند که ضمن حفظ روحیات اصیل خویش که همگان از یک مدیر جمهوری اسلامی انتظار دارند، توان کارشناسی و مدیریتی بالایی نیز دارد.

پیش از سخنان یادگار امام، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، به ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی کشور پرداخت و با بیان اینکه امسال سال زراعی خوبی را پیش‌رو داریم، گفت: سال گذشته با وجود کمبود منابع آبی با طراحی‌های انجام‌شده، تنها بخش اقتصاد که رشد مثبت اقتصادی را تجربه کرد، بخش کشاورزی با ٣/٤ درصد بود. او افزود: امیدواریم امسال تراز گندم صفر باشد و میزان واردات و صادرات یکسان شود.

وضعیت کشاورزی از زبان وزیر

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت دیگر بخش‌های کشاورزی گفت: در بخش شکر با وجود مشکلات در سال ٩٤ افزایش تولید داشتیم و همچنین تراز غذای کشور از منفی ٨ ‌میلیارد دلار در سال ٩٢ به منفی ٤/٣ در سال گذشته رسید که نزدیک به ٦/٤ ‌میلیارد دلار به نفع کشور شد. البته ٣٠ درصد از این بهبود وضعیت به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و ٧٠ درصد هم به دلیل افزایش صادرات و کاهش واردات غذا بود. همچنین عبدالحمید بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که بخش‌های مختلف اقتصاد درگیر آنهاهستند، براساس جمع‌بندی بانک مرکزی، بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها تنها بخشی بوده که رشد مثبت داشته است که مرکز آمار ایران آن را ٤/٣ درصد و بانک مرکزی هم ١/٥ درصد اعلام کرده و همین پیشرفت باعث افزایش رشد مجموع اقتصاد کشور شده است.

او گفت: در سال آغاز به کار دولت ٤/٦ میلیون تن گندم را به صورت تضمینی خریدیم که سال گذشته به حدود ١/٨ ‌میلیون تن رسید و امیدواریم امسال حدود ١٠‌میلیون تن خرید کنیم. همچنین قرار است امسال گندم وارد کشور نشود و خودکفا شویم. این در حالی است که در سال آغاز به کار دولت ٨/٦ ‌میلیون تن وارد کشور می‌کردیم. بخشنده افزود: در بخش شکر، رقم تولید این محصول از ٢/٤ ‌میلیون تن به ٧/٥ ‌میلیون تن در سال جدید رسیده است. در این دو سال مجموعا ٣٥٠‌هزار تن افزایش تولید شکر داشته‌ایم و هنوز ٥٠٠‌هزار تن کمبود داریم که امیدواریم با توسعه کشت چغندر قند پاییزه، این مشکل حل شود و از سال گذشته این روند را آغاز کردیم. همچنین با طرح احیای ٥٠٠‌ هزار هکتار اراضی خوزستان ٥٦‌ هزار هکتار به چغندر قند اختصاص دهیم. بخشنده در پایان گفت: با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، ١٠‌میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای زه‌کشی زمین‌های کشاورزی اختصاص یافت.

http://www.sharghdaily.ir/News/92808

ش.د9500124

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات