تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۲۸
انصراف سيدحسن و رد صلاحيت هاشمي آرزوي كيست؟

همه همهمه‌هاي اتاق تخريب

پایگاه بصیرت / ياسمين طالقاني

(روزنامه آرمان – 1394/10/10 – شماره 2938 – صفحه 3)

همهمه‌اي كه مي‌كنند براي شادي از برگزاري دو انتخابات در اسفند ماه نيست بلكه همهمه‌هاي ناشي از نگراني‌هايشان است؛ همهمه مواجه شدن كانديداهايشان با بزرگاني از جمله آيات هاشمي و سيد حسن خميني است؛ پس چه بايد كرد؟ بازهم استفاده از روش‌های نخ‌نما شده يعني شايعه‌سازي؛ همان شايعاتي كه در اتاق فكر تخريب ساعت‌ها براي تنظيم آن وقت صرف می‌کنند! راهكار آنها اين است كه ابتدا شايعه ردصلاحيت اين بزرگان را مطرح مي‌كنند و بعد اگر اين اتفاق رخ داد خود را در حد يك آگاه به نهادهاي تصميم‌گير معرفي ‌كنند و بگویند: «ديديد گفتيم!» اگر هم تاييد شدند باز خود را به دروغ مطلع نشان ‌دهند و بگويند برخي براي تاييد آنها سفارش ويژه كردند تا تاييد شوند! يعني در هر دو صورت به شكل مستقيم نهادهاي تصميم‌گير را زير سوال مي‌برند. تندروها در حالي مشغول برنامه‌ريزي براي تخريب آيات سیدحسن خميني و هاشمي هستند كه بسياري از اصولگرايان از اين حضور استقبال كرده‌اند.

سايت آيت‌ا...‌هاشمي در حاشيه‌نگاري يكي از ديدارهاي او نوشته است: «آقاي هاشمي حرف انتخابات ۹۴ است. حرف انتخاباتي كه شايد مهم‌ترين انتخابات بعد از انقلاب باشد. انتخاباتي كه هرچقدر براي مردم دلگرم‌كننده است براي تندروها دلواپسي مي‌آورد. دلواپسي‌هايي كه با حضور آيت‌اللهي به نام «خميني» برايشان سرگيجه سياسي هم آورده است. چرا كه اگر در انتخابات ۹۲ رشته‌هاي خود را تنها به دست «هاشمي» پنبه شده ديدند و دل به رد صلاحيت او بستند؛ امروز ديگر واقعا سرگيجه گرفته‌اند و در اوج استيصال نمي‌دانند ديگر چه بايد بكنند؟ جلوي هاشمي را بگيرند، جلوي حسن خميني را بگيرند، جلوي روحاني را بگيرند يا جلوي مردم را... انتخابات ۹۴ واقعا دلواپس‌كننده و سرگيجه‌آور است. البته نه براي آنان كه با مردمند، بلكه براي آنان كه ميزانشان رأي ملت نيست!»

تندروها سريع‌تر از دیگران

«هاشمي ردصلاحيت شد!» زودتر از شوراي نگهبان بررسي کرده و آنچه باب ميلشان است را اعلام مي‌كنند. موج به نقل از يك منبع آگاه! نوشت: «علي‌اكبر هاشمي‌رفسنجاني كه پيش‌تر براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبري ثبت‌نام كرده بود، رد صلاحيت خواهد شد. صلاحيت وي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري نيز تاييد نشده بود.»

وقتي استقبال گسترده از كانديداتوري هاشمي را برای انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ دیدند بر طبل عدم‌احراز صلاحيت هاشمي کوبیدند. دليلشان هم اين بود که سن و سال آيت‌ا... هاشمي مناسب رياست‌جمهوري كه شغلي پرتحرك است، نیست. هر چند هاشمي بارها خلاف اين ادعا را ثابت كرده بود. سال ۹۴ اما سالي پرتلاطم و سرنوشت‌سازبراي سپهر سياست ايران است، سالي كه قرار است مردم بار ديگر به پاي صندوق‌هاي راي بروند و تكليف كرسي‌هاي مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را مشخص كنند.

هر دو انتخاباتي كه بازهم مي‌تواند آيت‌ا... صبور و سياس سياست ايران را به ميدان مبارزات انتخاباتي بياورد و او را تبديل به يكي از مردان طراح و برنامه‌ريز جريانات سياسي كند. بايد ديد آيت‌ا... براي امسال و جريان اعتدال و اصلاحاتي كه او را همچنان ناجي و پدرمعنوي خود مي‌دانند چه تمهيداتي انديشيده است. اما واكنش هاشمي در صورت عدم‌احراز صلاحيتش چه خواهد بود؟ عفت مرعشي همسر آيت‌ا... هاشمي به اين سوال اينگونه پاسخ داده است كه «يك‌بار آقاي هاشمي را رد صلاحيت كردند ايرادي هم نداشت. ما خودمان را مي‌شناسيم.» محسن هاشمي كه به همراه خواهش فاطمه هاشمي كانديداي مجلس دهم شده است هم در پاسخ به واكنشش در قبال ردصلاحيت گفت: «ما تمكين مي‌كنيم.» خونسردي آيت‌ا... هاشمي و خانواده او در قبال عدم‌احراز صلاحيتشان گواه صلاحيت آنهاست.

يادگار امام حذف‌شدني نيست

در راستاي پروژه تخريب، برخي اصولگرايان تندرو به سيدحسن خميني درباره «قرار گرفتن در سناريوي فتنه‌گران» يا «انحراف از خط امام» هشدار مي‌دهند اما تعدادي از چهره‌هاي شاخص تشكل‌هاي اصلي اصولگرايان همچون جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز از نامزدي يادگار امام استقبال كرده‌اند و حتي چهره‌هايی چون دبيركل حزب موتلفه اسلامي اعلام نامزدي ايشان را به صورت مستقل و فراجناحي مورد تاييد قرار داده‌اند.

باتوجه به اينكه سخنگوي شوراي نگهبان زمان برگزاري آزمون كتبي داوطلبان مجلس خبرگان رهبري را ۱۵دي‌ماه جاري اعلام كرده و گفته است همه كساني كه تحصيلات حوزوي دارند و در آزمون قبلي شركت نكرده‌اند، بايد شركت كنند تندروهاي جناح اصولگرا در چند روز اخير اين شايعه را مطرح كرده‌اند كه سيدحسن خميني به دليل حضور پيدا نكردن در امتحان مربوط به مجلس خبرگان قصد انصراف از كانديداتوري دارد.

اگرچه آنها خود مي‌دانند عمل به قانون در صدر رفتار يادگار امام است و اگر نياز باشد او از طي اين مراحل طفره نخواهد رفت چنانكه آيت‌ا... غرويان كه خود نيز از كانديداهاي مجلس خبرگان است مي‌گويد: «مراجع معظم تقليد و اساتيد حوزه علميه صلاحيت ايشان را تاييد كرده‌اند. تدريس ايشان در درس خارج فقه خود حكايت از صلاحيت ايشان است و اميدوارم شوراي نگهبان اين تاييد علما و مراجع را بپذيرد و ايشان را بدون هيچ حرف و حديثي تاييد كنند.» مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس‌جمهور نيز از اين شايعات گله مند است و مي‌گويد: «ورود بزرگان به عرصه انتخابات باعث شور و نشاط سياسي مي‌شود و بايد حرمت همه اشخاص و افراد و بزرگان نظام و انقلاب رعايت شود.

مساله اخلاق بسيار مهم است لذا جريانات سياسي و طرفداران اين مساله را به خوبي دنبال كنند.» حجت‌الاسلام هاشمي‌نژاد هم گفته است: «سيدحسن آقاي خميني يك مجتهد مسلم است كه در حوزه علميه قم درس خارج مي‌دهد و جايگاه خوبي در حوزه و ميان مراجع دارد و مراجع براي وي احترام ويژه‌اي قائل هستند و از نظر حوزوي در سطح بالايي است و از نظر سياسي هم فردي فهيم، ارشمند و سياستمداري روشنفكر است، بنابراين حضور شخصيت‌هايي همچون آیت‌ا... سيد حسن خميني مي‌تواند وزن خبرگان را بالا مي‌برد.» بنابراين سيدحسن خميني نه عقب‌نشيني خواهد كرد و نه مشي فراقانوني را طي مي‌كند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/138795

ش.د9405138

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات