تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۷۰

تعهد عارف به راي‌مردم

(روزنامه اعتماد – 1395/02/25 – شماره 3526 – صفحه 1)

گروه سیاسی - قدم‌هاي‌شان را محكم و بر مبناي عقلانيت و تدبير برداشتند. بعد از پيروزي مهم هفتم اسفند شايد برخي بر اين باور بودند كه اين پيروزي مي‌تواند آغاز مناقشات و قدم‌هاي احساسي باشد اما به نظر مي‌رسد جبهه اصلاحات همچنان با همان فرمان قبل و در همان مسير قدم برمي‌دارد. اين موضوع به خوبي در صحبت‌هاي سرليست اصلاح‌طلبان و منتخب نفر اول تهران مشهود است. در اين روزهايي كه همه جا صحبت از رياست مجلس است و تنها سوال اين روزهاي بسياري اين است كه چه كسي بر كرسي رياست مجلس خواهد نشست. او معتقد است مديريت مجلس بحث پست و مقام نيست. براي منتخب اول تهران امروز مهم‌ترين مساله انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان است. محمدرضا عارف روزهاي پركاري را پشت سر مي‌گذارد، از نشست با دانشجويان تا ديدار با اعضاي دفتر سياسي حزب اعتماد ملي و انجمن اسلامي معلمان. ديدارهايي كه يك درخواست از عارف ترجيع بند آن است. اين روزها همه از عارف مي‌خواهند تا خود را كانديداي رياست مجلس كند، عارف اين روزها اما به نظر مي‌رسد بيش از هر چيز به اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان مي‌انديشد.

كسي عقب‌نشيني كند اصلاح‌طلب نيست

روز پنجشنبه اتحاديه تشكل‌هاي اسلامي دانشجويان ايران در دانشگاه اميركبير ميزبان منتخب اول مردم تهران بود. عارف در اين ديدار بيش از هر چيز بر نقش جنبش دانشجويي در سال‌هاي اخير به ويژه در انتخابات خرداد ٩٢ و هفتم اسفند سال گذشته اشاره كرد و بر لزوم آسيب‌شناسي جنبش دانشجويي تاكيد كرد. به گزارش ايسنا عارف با بيان اينكه در ليست اميد براي انتخابات مجلس دهم به ائتلافي بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلب‌ها رسيديم، گفت: مي‌خواهيم حماسه‌اي كه مردم در سال ٩٢ آغاز كردند را با حاكميت اخلاق و عقلانيت ادامه بدهيم. اين منتخب مردم تهران در مجلس دهم با تاكيد بر اينكه جنبش دانشجويي بايد آسيب‌شناسي شود چرا كه در دهه هشتاد آسيب‌هاي بسياري ديده است، خاطرنشان كرد: اينكه امروز دانشجويان تلاش كردند تا به يك اتحاديه برسند كاري بسيار ارزشمند است چون در شرايط فعلي هيچ راهي جز هم‌افزايي نداريم و در اين شرايط رسيدن به انسجام كاري قابل تقدير است.

وي با بيان اينكه بعد از عدم حضور جنبش اصلاحات در انتخابات مجلس نود شرط حضور موفقيت براي اصلاحات، وحدت وانسجام درون جبهه اصلاحات بود، گفت: براي نخستين بار همه جبهه اصلاحات به اجماع كامل و وحدت رسيدند و يك مركز مديريت و فرماندهي و دبيرخانه مشترك جريان اصلاحات را مديريت كرد كه نتيجه آن را در انتخابات شاهد بوديم. وي با اشاره به اهميت حماسه بزرگي كه مردم خلق كردند، افزود: بايد حماسه‌اي كه مردم ايجاد كردند را حفظ كنيم و براي افزايش سرمايه اجتماعي نظام و داشتن دست بالا در مسائل منطقه و همچنين تقويت بيشتر دولت و مجلس براي پاسخگويي به نيازها و مطالبات مردم، وحدت و انسجام را مورد توجه قرار دهيم.

وي همچنين در پاسخ به چند تن از دانشجويان مبني بر ضرورت پايداري عارف براي كسب كرسي رياست مجلس دهم و عقب‌نشيني كردن او در اين رقابت گفت: نمي‌دانم در قاموس اصلاح‌طلبي عقب‌نشيني جايي دارد يا خير اما در چارچوب نظام ارزش‌هاي اسلامي آنجا كه كسي عقب‌نشيني كند اصلاح‌طلب نيست، البته تغيير آرايش و موقعيت و تصميم با توجه به شرايط در ذات گفتمان اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ چون بناي ما اين است كه از منافع فردي عبور كنيم و كسي كه از منافع فردي خود در راستاي منافع جمعي كوتاه نيايد، اصلاح‌طلب نيست. وي ادامه داد: در اين مورد كه گفته مي‌شود عارف كانديداي مجلس نشود يا بشود بايد بگويم كه عارف كيست كه خلاف نظر جمعي و راي مردم عمل كند؟‌ پس وظيفه امروز ما حضور جدي است تا مسيري كه در ٩٢ مردم رقم زدند را ادامه دهيم.

عارف با بيان اينكه ما هيچ‌وقت حق تصميم فردي نداريم و بايد به‌طور جدي جلو آمده و كار كنيم، خاطرنشان كرد: در فضاي رسانه‌اي ايجاد شده از رقيب گله ندارم اما از مدعيان تحليلگراي اصلاح‌طلب گله دارم چرا كه عده‌اي تحليلگراي عافيت‌طلب مي‌گويند كه بايد بپذيريم حاكميت ما را در رده بالا راه نمي‌دهد پس در همين رده پايين‌تر خود را حفظ كنيم. عارف با طرح اين پرسش كه آيا حاكميت غير از خود ما هستيم؟ افزود: معتقدم بخش اصلي نظام را اصلاحات و بچه‌هاي اصلاح‌طلب تشكيل مي‌دهند و از نظام جدا نيستيم كه بخواهيم سهم بگيريم. پس اينكه براي خودمان جايگاه پايين در نظر بگيريم ظلم در حق گفتمان اصلاحات و كشور است. عارف با تاكيد بر اينكه امروز هيچ راهي جز حضور نداريم، تصريح كرد: تازه مسير شروع شده است و خرداد ٩٦ را در پيش داريم و بايد مسير عقلانيت را ادامه دهيم.

حق ندارم به خواست مردم بي‌توجهي كنم

دومين ديدار روز پنجشنبه عارف با انجمن اسلامي معلمان بود؛ ديداري كه در آن به مطالبه اكثريت جامعه اشاره شد و منتخب اول تهران تاكيد مي‌كند كه مطالبه اكثريت جامعه تغيير است. به گزارش ايرنا عارف گفت: مطمئنا بر اساس مطالبه اكثريت جامعه كه به دنبال تغيير در مجلس بودند عمل مي‌كنم زيرا اگر بخواهيم به خواست مردم بي‌اعتنا باشيم آيندگان درباره ما داوري خوبي نخواهند كرد. وي در خصوص بحث رياست مجلس اظهار داشت: شخصا حق ندارم به خواست مردم بي‌توجهي كنم. عارف در بخشي ديگر از سخنانش درباره مطالبات معلمان گفت: پيگيري معضلات ومشكلات معلمان آموزش و پرورش از اولويت تحول‌خواهي است. منتخب مردم تهران در اين باره افزود: در خصوص مسائل و مشكلات معيشتي ومطالبات سياسي، اقتصادي وفاصله حقوقي وتحولات آموزش وپرورش بحث و تبادل نظر كردند. براساس اين گزارش نمايندگان استان‌هاي انجمن اسلامي معلمان ايران از عارف خواستند تا به‌عنوان رييس مجلس وارد عرصه شود تا در جهت رونق اقتصادي و ايجاد آرامش و همدلي در جامعه اقدام كند.

نمي‌توان جريان اصيل اصلاح‌طلبي را حذف كرد

ديدار با اعضاي دفتر سياسي حزب اعتماد ملي بهانه‌اي بود تا محمدرضا عارف مهم‌ترين دغدغه اين روزهايش را بيان كند.

منتخب اول مردم تهران با بيان اينكه بحث مديريت مجلس بحث پست و مقام نيست و هر نتيجه‌اي حاصل شد خير خواهد بود، گفت: عده‌اي به دنبال بر هم زدن انسجام اصلاح‌طلبان كه با تشكيل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان حاصل شد هستند و بايد مراقب بود در موضع‌گيري‌ها بهانه به دست فرصت‌طلبان ندهيم و بايد ائتلاف اميد با انسجام و وحدت نظر فعاليت‌ها و تلاش‌هاي خود را در مجلس دنبال كند و به مطالبات مردم بپردازد. به گزارش اميدنامه، عارف به روند طي شده از خرداد ۹۲ تا اسفند ۹۴ اشاره كرد و يادآور شد: در ماه‌هاي قبل از انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ فضاي يأس و نااميدي در بدنه جريان اصلاح‌طلب حاكم بود و برخي نخبگان اين جريان باور نداشتند كه مي‌توان در قوه مجريه تغييري ايجاد كرد ولي با اتكا به خداوند و باور به نقش جوانان به ميدان آمديم و نتيجه‌اي حاصل شد كه از دل آن برجام و ديگر دستاوردهاي ارزشمند به دست آمد. وي ادامه داد: عده‌اي گمان مي‌كردند حاكميت اجازه حضور اصلاح‌طلبان در قدرت را نمي‌دهند در حالي كه اصلاح‌طلبان بخش اصلي حاكميت هستند و هيچگاه نمي‌توان اين جريان اصيل را با استفاده از اهرم‌هاي قدرت حذف كرد.

وي به اشاره سوالات مكرر حاضرين در جلسه در ارتباط با مديريت مجلس آينده گفت: شخصا علاقه‌اي ندارم وارد مباحث مناقشه‌برانگيز شوم و بايد تلاش كنيم موضوعات اينچنيني وارد جدل‌هاي بيهوده سياسي نشود ولي در انتخابات اخير مردم به دنبال تغيير بودند و در اكثر حوزه‌هاي انتخابيه به تغيير و تفكر اصلاح‌طلبي و اعتدال راي دادند به همين دليل شخصا حق ندارم به خواست مردم بي‌توجهي كنم و مطمئنا بر اساس مطالبه اكثريت جامعه كه به دنبال تغيير در مجلس بودند عمل مي‌كنم زيرا اگر بخواهيم به خواست مردم بي‌اعتنا باشيم آيندگان درباره ما داوري خوبي نخواهند كرد و در رويدادهاي سياسي بعدي قطعا با اقبال مردم رو به رو نخواهيم شد.

عارف با بيان اينكه فضاي مجلس دهم بايد فضاي همدلي و وفاق باشد و از تندروي‌هاي مجالس اخير دوري كند، خاطرنشان كرد: بايد تلاش كنيم آرزوي كساني كه به دنبال يك‌دوره‌اي كردن دولت آقاي روحاني هستند محقق نشود و البته دولت هم بايد در مسير مطالبات مردم كه در انتخابات مجلس پيام شان را اعلام كردند گام بردارد. همسويي با مردم و درك پيام مردم و پرداختن به مطالبات مردم به‌خصوص در زمينه‌هاي اشتغال، كاهش آسيب‌هاي اجتماعي زمينه خوبي را براي فعاليت دولت آقاي روحاني در دور دوم فراهم خواهد كرد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=43453

ش.د9500104

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات